Goed gallopern emt fjorden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Goed gallopern emt fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 17:36

Haaj!

Ik mag binnekort 2 fjorden gaan berijdne bij osn op de manege. Maar Zij zin moeilijk op de hoefslag te houden in galop en ook moeilijk in galop te krigjen wie heeft tips voor mij?

alvast bedankt!!:D

aartlover

Re: Goed gallopern emt fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:40

Dat had een paard op de manege ook. Ik hield toen altijd het zweepje naast zun hoofd. (niet mee zwaaien hoor) zodat ze dacht dat ze der niet naartoe kon. Lukte heel goed Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:40

Les nemen! En voortaan even je topic na lezen voor je hem plaatst!! Zoals je het nu geplaatst hebt, neemt niemand het serieus denk ik!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:42

aerdenhout1 schreef:
Les nemen! En voortaan even je topic na lezen voor je hem plaatst!! Zoals je het nu geplaatst hebt, neemt niemand het serieus denk ik!

Hoezo dat?

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:47

als je aanspringt moet je je paard wat teugels geven en steeds je been der bij houden en voor op de hoefslag houden moet je ze eerst aan je binnenbeen krijgen veel sucses ermee Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:49

Er zitten maar een "paar "spelfouten in en dat leest zowiezo erg beroerd! Het komt nu een beetje over alsof het door een meisje van een jaar of 7 is geschreven! Het was ook niet vervelend bedoeld maar een tip om even je schrijven na te kijken voor je plaatst!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 17:51

Sorry hor heb dislecsie dus vandaar:) spot daar niet mee en als je eht neit kan lezen pech gehad ik kan er niks aan doen dat ik dat heb

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:52

@ aerdenhout1: Mensen begrijpen het heus wel hoor. Misschien jij niet.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:08

Het oefenen van de galop vind ik makkelijker buiten. Door de bochten is het lastig voor een jong paard om zijn balans te houden.
Eerst moeten ze leren rechtuit te galopperen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:14

Suusje, het ziet er uit alsof je gewoon veel te snel wil typen, mensen met dyslexie kunnen nog wel een punt achter elke zin zetten, dat leest een stuk fijner Knipoog

Als de paarden jong zijn dan kan het inderdaad een balansprobleem zijn, dan is het een kwestie van veel oefenen. In galop krijgen en houden doe je door consequent te zijn, galop = galop, zo niet dan geef je een tikje. En goed belonen na een goed rondje, op tijd stoppen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:23

Suusje92 schreef:
Sorry hor heb dislecsie dus vandaar:) spot daar niet mee en als je eht neit kan lezen pech gehad ik kan er niks aan doen dat ik dat heb

Spotten met dyslexie is iets anders dan vragen of je je bericht even door wilt kijken voordat je het plaatst. Vind de tekst in je profiel (maar die is misschien getypt door iemand anders...) ook niet erg getuigen van dyslexie maar dat terzijde..
Je kan dan ook op een andere manier reageren dan dat je nu gedaan hebt.

Galloperen kan heel lastig zijn voor een paard. Ik leer mijn jonge paarden ook altijd galloperen in het bos. Maar zoals ik het lees rijd je op een manege en zijn het manegepaarden. En dan wordt het moeilijk om ze wat aan te leren. Goed luisteren naar wat je instructie zegt, de behoren te weten hoe je het op kan lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:26

Het lijkt me dat je instructrice het moet weten.
Maar mozilla firefox heeft een hele handige spellingscontrole dus misschien kan je dat gebruiken, dat leest voor iedereen wat makkelijker Lachen

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:51

ik heb hetzelfde probleem gehad met mn fjordje. ze snapte er ook geen reet van, als ik de hulpen gaf om aan te galopperen. ik heb het eerst aan de longeerlijn geoefend (op commando, want ze loopt ook voor de kar = erg handig trouwens! Haha! )daarna op lange rechte zandpaden zodat ze haar balans en ritme kon vinden.het heeft even geduurd maar nu kun je met haar (oke met moeite nog wel) een volte mee galopperen.
vooral blijven oefenen, en net als hun: eigenwijs volhouden!! Haha!
Succes!! Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 21:00

Thnx maar ik mag neit buitenrijden emt hun. Niemand mag dara trouwen sbuitenrijden. we ridjen alleen in ene binnebak en een btuienbak en soms in de wei.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:44

Suusje92 schreef:

Niemand spot ermee hoor, maar we kunnen aan je neus niet aflezen dat je dislectisch bent helaas.

Tip voor de galop: de paarden vallen duidelijk naar binnen door gebrek aan balans. Blijf zelf goed rechtop zitten, breng je gewicht naar je buitenste bil en til je binnenhand ietsje omhoog (teugels tegen de hals) cm of 10 max en je binnenbeen goed aanleggen.
Met een beetje oefenen zul je zien dat de paarden al veel minder naar binnen vallen in de galop omdat ze zelf rechterop lopen.

Het in gelop krijgen is een kwestie van duidelijke vriendelijke hulpen geven en veel duidelijke overgangen rijden.

Maar dit had en beetje instructeur je ook wel kunnen vertellen hoor.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 15:26

Noi heb vandaga gereden en deed precies zoals het meost maar ze wil gewoon niet

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:47

ik zou zeggen je rijd om een manege om te leren paardrijden, vraag daar dus hulp. kunnen hun het niet uitleggen of willen ze je er niet bij helpen zou ik eens aan een andere manege denken.

zo paard word daarnaast ook de vele mensen gereden dus zal niet makkelijk veranderen zoals vippie zegt het doen en goed oefenen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:46

Moderatoropmerking:
Suusje92: zou je in het vervolg een beetje op je typen willen letten? De typfouten die je maakt komen de leesbaarheid van je berichten niet ten goede. In de Bokt-regels wordt onder andere verzocht op je typen te letten. Bij voorbaat dank! Lachen

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:16

Suusje92 schreef:

Zij spot helemaal nergens mee. Ze merkt het alleen op en dat is helemaal niet vreemd.

Dat hij de hoefslag niet wil volgen kan zijn omdat hij gewoon naar binnen valt met zijn gewicht. Misschien moet je iets meer informatie geven over jou en je paard samen voor een duidelijkere uitleg.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:44

Galoppeert ze bij anderen wel? Dan moet je zelf misschien toch nog wat oefenen met paarden die wat makkelijker te rijden zijn.
Als het aan de paarden ligt ga jij er op een uurtje niet veel kunnen aan veranderen.

Voor ze op de hoefslag te houden: buitenteugel aanhouden en binnenbeen ertegen! En je zweepje aan de binnenkant houden.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:13

Ga je die fjorden rijden in de lessen op die manege? Dan kun je misschien beter vragen aan de instructeur hoe je ze beter kunt laten galopperen. Vind eerlijk gezegd dat een manege niet van de leerlingen kunt vragen een paard te verbeteren zonder daarbij begeleiding te geven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:52

Ik begrjip oko wta re stata. Oftewel ik begrijp ook wat er staat, en zo typen heeft in mijn ogen weinig met dislectie te maken, meer met slordigheid, sterkte als je moet solliciteren oid.

Begin bij het begin, eerst de stap goed (dus ontspannen en naar jou wens) dan de draf en begin dan pas aan galop, eventueel eerst aan de longeerlijn.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:50

Eerst je paard goed in stap en draf kunnen rijden. Niet gaan galoperen terwijl je paard in stap en draf niet netjes loopt, daarmee bedoel ik aan het been en aan de teugel. Dus nette aanleuning en reactie op je been. Het zal een tijdje duren, maar als je het eenmaal zo hebt heb je werkelijk eeen heerlijk paard.

@ TS: Ik ben ook dyslecties, maar dat is geen rede om allemaal schrijffouten te maken, die iedereen wel kan lezen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:04

Mag je deze paarden ook in de les rijden, of kun je op hun ook les nemen? ik denk dat het een kwestie van veel oefenen en belonen is, paard is een half rondje op de hoefslag? terug naar de draf en belonen, vervolgens rij je bijv. een volte, en galoppeer je weer aan.. etc etc

Suusje92 schreef:

zie dikgedrukt, dit is geen dislectie, maar typfouten.. even rustig typen, en nalezen Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:00

Suusje92 schreef:
Hey allemaal!

Ik ben susanne ben 14 en woon in swifterbant. Ik zit in kampen op school doe nu het 3e jaar. Heb een superleuke vriend roel waar ik onwijs gellukig mee ben. Voor de rest ben ik eigenlijk opgegroeid met paarden. Bij onze famillie is het al generatie's lang dat we paardrijden of met paarden bezig zijn. En met paarden bezig zijn, zijn we neit bezig met sl8en want daar zijn wij hellemaal tegen. Wij zijn gewoon bezig met trainene en hoefsmid enzo. Elk meisje uit onze famillie rijd, maar de heren laten zich er neit op. Mijn opa was de enisgte die reed. Hij is helaas 6 jaar geleden overleden. voor de rest zijn mijn broer en zo vooral bezig met stalknecht enzo zijn. Ik zelf houd me bezig met de verzorging en de gezondheid van het paard. Zelf rijd ik nu ong. 8 1/2 jaar. Ik rijd op niveau L2. Ik heb vroeger toen ik 6 was een eigen pony gehad maar die is helaas overleden aan koliek. Sinds die dag heb ik geen eigen paard of pony meer gehad. Ik heb nu 5 verzorgpaarden en 3 bijrijdpaarden. Voor de rest loop ik stage bij een gehandicaptemanege. Dit was wat informatie over mij. Als je meer over mij wil weten vraag het gerust:D.

Xxx-jes Susanne.

Getuigd volgends mij niet echt van dyslectie...

Wat ik zou doen is echt les nemen. Als je voor jezelf rijd zit je altijd minder netjes en je kan jezelf nou eenmaal niet zien... Naar binnen vallen kan ook te maken hebben met veel te hard lopen. Daardoor gaan ze de hoeken afsnijden om te voorkomen dat ze omvallen. Ook kan het te maken hebben met een slechte buiging in de hans en rug, waardoor ze recht als een plank lopen. Hierdoor houden ze hun lichaam recht in de bochten, en daarom vallen ze naar binnen, anders vallen ze om.