Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
tja wij ook, maar ze mogen het alleen op commando, zogezegd
) waar ze dan ineens hard voor terugdeinzen. Nou dan hebben wij als ruiters het niet meer hoor.
Maar voor een deel is het gedrag van mijn fjord natuurlijk ook de consequentie van mijn angst, dat hij er vandoor zou gaan als er een wielrenner van achteren komt etc. Dit moet ik zelf ook nog leren, maar ja het is ook niet niets, als je een paard van 400/500 kg onder je hebt, dat natuurlijk overal heen kan schieten. Maar ik ga de goede kant op met hem, neem lessen met hem, ga veel wandelen buiten, probeer vaak mee te gaan met meerdere paarden op buitenrit, en zo hoop ik over 1-2 jaren ook heerlijk op een los teugeltje buiten te kunnen rijden. 
.
maar ze laat zich wel vrij goed terugnemen. We gaan meestal met 2 (ikke met Bidonja en Ines met Cilda) en Cilda wil zo wel eens opeens achteruit gaan als ze ergens wat ziet, maar dan is stoere Bidonja er om gewoon door te gaan
alex66 schreef:zo te lezen heb ik dus een uitzondering,
die van mij komt zelfs uit een stevige galop terug zonder dat ik aan de teugels hoef te trekken.
en omdraaien of het erf niet af willen komt gewoon niet in hem op.
hij gaat liever buitenrijden
als andere paarden gek gaan doen zie je hem echt zo kijken: 'waar maak je je druk om'
het is echt zo'n lieverd
Ik vind der echt heel braaf met buitenrijden

. Ook houd hij ervan om een flink stuk te racen, maar dat gebeurd ook alleen op mijn commando. Verder kan ik heel goed alleen rijden met hem, maar in een groep gaat het ook super en kan hij voorop, achterop en in het midden lopen zonder gek / raar te doen. Hij is dan wel niet helemaal bomproof, want hij vind trackers, skaters, ligfietsen en ezels eng. Maar zodra ik even een beetje aan de kant ga of ik laat hem in de richting kijken waar bv de tracker vandaan komt, dan blijft hij netjes staan. Of ik stap even af en loop aan de hand verder en stap ik een klein stukje verder weer op. Verder rijd ik veel met losse teugels en ga ik ook wel eens op pad zonder zadel en dan alleen een halstertje aan