Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjoleintje
Berichten: 1033
Geregistreerd: 22-10-04

Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 23:08

Ik weet niet, of dit onderwerp hier al een keertje aan bod is gekomen, maar ik las toevallig in 't tinkeronderdeel hoe tinkers waren op buitenrit. Nu heb ik zelf een fjordenruin van 8 jaar, dat een ongeloofelijke energiebom kan zijn op buitenritten. Vooral het eerste half uur/uur, dan is hij vol energie en wil van alles uitspoken. Ik moet hem dan echt aan 't werk houden, want lange teugelwerk is er dan nog niet bij. Hij is redelijk verkeersmak, auto's en fietsers zijn prima, maar wielrenners, motoren etc. daar wil hij nog wel eens voor op de loop gaan. Nu ben ik zelf al druk aan 't lessen en aan 't oefenen in de bak, om zelf meer controle over hem te krijgen, zodat ik dit ook op een buitenrit kan toepassen. En ben druk aan 't leren om zelf minder naar alles te gaan kijken, zodat ik niet telkens mijn angst op hem overbreng, wat bij mij ook heel erg speelt namelijk. Maar nu heb ik vandaag dus een buitenrit van een uur gemaakt met 3 stalgenoten, waaronder ook één met een tinker. Ik vind dat persoonlijk ideale paarden om mee buiten te rijden, hij is heerlijk alert, kijkt rustig rond, is niet snel onder de indruk. Eigenlijk heel ontspannen. Nu wil ik mijn toddy natuurlijk helemaal niet kwijt en ik ga ook vrolijk door met les nemen en blijven oefenen, maar toch vind ik dat Tinkers een super karakter hebben op buiten, maar hoe zit dit nu met jullie fjorden tijdens een buitenrit? Ik ben er wel heel benieuwd naar....

Groetjes Marjolein

Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:04

ik was (en ben vaak nog hoor, gaat niet 1,2,3 over) vaak bang, dat hij ergens van zou schrikken (fietsers, skaters, brommers) en dat ik hem dan niet zou houden. 1 keer een goed ongelukje gehad met hem (wat heel anders had kunnen aflopen). Dus iedere keer naar buiten durfde ik gewoon niets! Nu heb ik 3 weken geleden een stang gekocht, en ik kan eindelijk gewoon met losse teugel lekker door de bossen crossen. Ik merk echt dat het aan mij lag, en dat ik me door die stang gewoon zeker voel, dat als het echt moet dat ik hem dan kan houden. Ik breng nu gelukkig niets meer op hem over, en hij is de rustheid zelve.... Haha!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:24

Als Niek samen is kan ik hem nog met een halster rijden en gaat hij overal langs, maar zodra Niek alleen op stap moet is het gauw genoeg. Dan ben ik net bij de dijksloot (3 minuten lopen) en probeerd hij op te keren en er vandoor te gaan naar huis. Mocht hij zich niet kunnen keren, omdat ik flink mijn been eraan hou, dan gaat hij stil staan. Wordt je dan boos dan gaat hij als een gek naar achteren rennen tot je bijna in de dijksloot ligt.

Een stukje afstappen en daarna er weer op klimmen is ook erg grappig met Niek. We waren een keer bij een stuk waar je omhoog moest, maar Niek had daar geen zin in. Ik ben dus maar afgestapt en naar boven gelopen, eenmaal boven klom ik er weer op. Ik zat voor de helft erop en Niek ging alweer naar beneden. Clown

Ofwel altijd lol met je knol. Haha!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:02

haha tja als ze stilstaan, staan ze hier als een stel dwaze figuren te kijken. Vaak superbraaf, maar gaan we eenmaal weer op pad, dan zijn het weer een stel bommetjes. Wel goed te rijden hoor, mits je consequent blijft. Geen vinger geven, want ze nemen je hele hand.

Het liefst gaan ze hard Knipoog tja wij ook, maar ze mogen het alleen op commando, zogezegd

Verder is het altijd fijn rijden met de fjordengroep, want niet alleen wij ruiters onderling zijn eigenlijk goed op elkaar ingespeeld, maar ook de fjorden zijn erg goed op elkaar ingespeeld...het gebeurt niet snel dat er een gevaarlijke situatie ontstaat doordat een van de paarden begint te trappen ofzo. Ze kunnen enorm veel van elkaar hebben en zetten elkaar op degelijke wijze op hun nummer. (er gaat wel eens een kont omhoog of er wordt een keer opzij gehapt, maar eigenlijk nooit echt trappen of bijten)

Daarnaast hebben we een aantal vooroplopers en volgers. De bikkels voorop zijn niet snel bang voor iets, maar je zult altijd zien dat er dan iets kleins is (een poedel ofzo Schijnheilig) waar ze dan ineens hard voor terugdeinzen. Nou dan hebben wij als ruiters het niet meer hoor.

Nee wij zijn hier eigenlijk wel een stel relaxte buitenrijders denk ik. Tempo op zn tijd!! Niet snel bang ook...maar dat hebben we ook door de jaren heen geleerd, ik tenminste. Vroeger scheet ik drie kleuren als het paard niet direct terug kwam op mn hulpen. Momenteel probeer ik dat moment uberhaupt niet te bereiken, maar mocht het een keer gebeuren....dan is het geen angst wat boven komt...gelukkig.
En af en toe, als alles dat toe laat, eens een flinke sprint trekken, echt helemaal los gaan...ook heerlijk!!

alex66

Berichten: 1774
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:13

mijn fjord is bomproef.
trekkers, vrachtwagens, motoren, fietsers hij kijkt nergens naar.
en toch is het geen slome dodo hij is soms wel eens té fit.
maar ik kan hem altijd met een los teugeltje bitloos rijden, hij zal geen stap verkeerd zetten.

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:17

Mijn fjord is super verkeersmak. Maar dat komt ook omdat ze 9 van de 10 keer als we rijden, lekker buiten te vinden zijn.
Het laatste jaar kan ik haar ook makkelijk terug nemen, ben nu ook niet meer bang dat ze door blijft rennen.
Maar soms stap ik erop en dan is het echt een bommetje, dan laar ik haar even gaan op het ruiterpad, flink rennen en bokken en dan is het daarna weer over.

HarjoHB105
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: Breda

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:47

Mijn fjord is wel bomproef, maar hij is inderdaad erg voorwaarts en wilt ook graag omdraaien en terug naar stal rennen als hij de kans krijgt. Ach gut
Hij is zo sterk dat ik hem met een stang rijd, ik rij hem ook met oogkleppen, puur het feit dat hij zo niet kan omdraaien (hij kan dan niet zien wat er achter hem zit, dus laat hij dat wel uit zijn hoofd). Zo kan ik hem wel redelijk buiten rijden, ik kan niet makkelijk met een groep rijden omdat hij zich totaal niet aan de snelheid van de anderen aanpast. Als ik hem gewoon laat stappen dan ben ik al snel tientallen meters vooruit. Jammer maar ik ben er al aan gewend, en ik krijg het er niet meer uit (hij is al bijna 20). Knipoog
In de bak en op stal doet hij helemaal niets, hartstikke braaf. Echt een wereld van verschil...
Ik hoop dat je het er nog uit kan krijgen, in ieder geval succes!!! Pling

Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:15

Wees blij dat je fjord alleen naar buiten gaat. Mijn fjord gaat absoluut niet alleen naar buiten. Dan steigert hij, loopt achterwaarts de dijk af of op autos. Dit is gebeurd nadat hij een verkeersongeluk heeft gehad bij de vorige eigenaar toen hij alleen buiten was. We zijn bij monty Roberts geweest maar daar ging hij ook aan de kletter. Ik rij nu gewoon met anderen. Als ik met zijn 2en rij is hij superbraaf en inderdaad bomproef. Rij ik met wat meer paarden dan wordt hij wat onrustiger en stoer en moet ik wel gaan draven zodat hij zijn energie kwijt kan anders dribbel ik de halve weg.

alex66

Berichten: 1774
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:28

zo te lezen heb ik dus een uitzondering,
die van mij komt zelfs uit een stevige galop terug zonder dat ik aan de teugels hoef te trekken.
en omdraaien of het erf niet af willen komt gewoon niet in hem op.
hij gaat liever buitenrijden Clown

calimerootje

Berichten: 423
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: vlaardingen

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:11

die van mij is ook een super fjord gaat graag naar buiten alleen of met zjn tweeen maakt hem niet uit is bom proof en nee het is geen dooie maar kan ook bitloos naar buiten en komt na rengalop al terug als ik weer ga zitten.

maar dit is pas sinds anderhalf jaar zo eerder was het ook een mafkees.

Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:23

Ook hier een die gewoon met een lange teugel te rijden is in alle gangen, tevens bomproof en ho is ho! Heerlijk om mee buiten te rijden dus! Ook in de bak doet hij braaf zijn ding maar onder wat meer protest dan langs de weg richting het bos of in het bos. Nou moet ik wel zeggen dat hij op de weg (boerengebied met een hoop wind en een hoop te zien) wel gaat hyperen.

marjoleintje
Berichten: 1033
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 14:36

dank je wel, voor al jullie verhalen over je fjorden, ik hoop op nog veel meer verhalen natuurlijk ben er erg benieuwd naar Lachen Maar voor een deel is het gedrag van mijn fjord natuurlijk ook de consequentie van mijn angst, dat hij er vandoor zou gaan als er een wielrenner van achteren komt etc. Dit moet ik zelf ook nog leren, maar ja het is ook niet niets, als je een paard van 400/500 kg onder je hebt, dat natuurlijk overal heen kan schieten. Maar ik ga de goede kant op met hem, neem lessen met hem, ga veel wandelen buiten, probeer vaak mee te gaan met meerdere paarden op buitenrit, en zo hoop ik over 1-2 jaren ook heerlijk op een los teugeltje buiten te kunnen rijden.

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:47

Toen ik vanita 3 jaar geleden kocht, kon je er absoluut niet mee buitenrijden en was ze zelfs gevaarlijk! Maar na flink wat doorzetten van mijn kant loopt ze nu heerlijk buiten!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:25

uhm, mesjokke is wel een redelijke omschrijving. Als madam geen zin heeft, dan gaat ze vrolijk lopen kl*ten. Tegen de tijd dat we van huis weg zijn gaat het wat beter maar dan is elk grassprietje eng en wordt ik dus van links naar rechts gegooid Clown .

Als ze wel zin heeft loopt ze als een zonnetje, in een galopje langs grote trekkers heen, terugkomen op stem en heerlijk licht aan het been.

Het hangt dus puur van haar stemming af. Haha!

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:47

Bidonja kan ik het grootste deel van de tijd gewoon aan de lange teugel laten lopen, soms op vreemde plekken is ze wat kijkerig maar ik heb het nog nooit voorgehad dat ze er vandoor ging ofzo, eens we in het bos in galop zijn kijkt ze nergens meer naar, gewoon heeel hard doorgaan Cool maar ze laat zich wel vrij goed terugnemen. We gaan meestal met 2 (ikke met Bidonja en Ines met Cilda) en Cilda wil zo wel eens opeens achteruit gaan als ze ergens wat ziet, maar dan is stoere Bidonja er om gewoon door te gaan Clown
Zelfs Hayco heeft vanaf de eerste keer niet echt ergens naar gekeken, hij wil wel altijd voor mama lopen.

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:54

alex66 schreef:
zo te lezen heb ik dus een uitzondering,
die van mij komt zelfs uit een stevige galop terug zonder dat ik aan de teugels hoef te trekken.
en omdraaien of het erf niet af willen komt gewoon niet in hem op.
hij gaat liever buitenrijden Clown


hihi zo is mijn verzorgfjordje ook.. hij vind het allang leuk als hij naar buiten kan en niet in de binnenbak hoeft rond te sjokkelen Clown

hij is echt 1000% bomproof.. elk paard wat met hem mee naar buiten gaat is meteen een stuk rustiger.. hij stelt andere paarden volgens mij echt op hun gemak doordat hij zo koel in zijn koppie is Knipoog als andere paarden gek gaan doen zie je hem echt zo kijken: 'waar maak je je druk om' Cool

ik ben dit jaar met hem op ponykamp geweest, daarbij gingen we met een groep van 25 man uitrijden en er stond zo'n sproeier in het veld waar geen enkel paard langsging en waar natuurlijk iedereen aan de kletter ging.. mijn fjordje ging er natuurlijk zonder ook maar op of om te kijken langs en zo bewijst hij maar weer eens hoe goed ik hem kan vertrouwen Haha! het is echt zo'n lieverd Lovers

hij is echt het enige paard waar ik blind op kan gaan zitten als we naar buiten gaan en wat ik voor de volle 100% vertrouw Lovers

Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:58

Onze twee fjorden die op de manege staan zijn erg sneaky. Wanneer er een gehandicapte ruiter op zit zijn het engeltjes, zowel binnen als buiten. Wanneer er iemand op zit die goed kan rijden, gaan ze klieren, bokken enzo, echt heel grappig.

Vroeger hadden we twee verzorgfjorden en die waar ik altijd op reed (we reden iedere week een buitenrit) begon altijd als een dolle te bokken buiten in galop, ook wel geinig, ben gelukkig altijd blijven zitten..

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:37

Wodan is opgegroeid langs een drukke 80 KM weg en hierdoor is hij van zelf aan druk, groot en zwaar verkeer gewend geraakt. Met buitenritten was het vanaf het begin heerlijk rijden. Soms zelfs te realexed. Hij weet inmiddels goed de weg in Bos en Duin en past hierop ook zijn aktie momenten op aan. Hij heeft 1 rondje door de polder waar hij standaard uit zijn bol gaat. Veel bokken en vooral hard met oren naar voren. Haha!
En hij is totaal geen energie bom, misschien scheelt het dat hij 3 keer p/w buitenritten maakt van 2 uur.

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:16

Als we met meedere paardne gaan enzo is ze eigelijk nergens banf voor mijn fjord. Ze is wel echt superrrr druk. laatst hadden we 7 uur buitengereden en ze wou nog de hele tijd galoperen. Als er een grote vrachtwagen langskomt dan zit ik helemaal gespannen en Wup kijkt de andere kant op en doet alsof er niets gebeurt. Meestal is ze na de eerste en tweede keer galoperen weer wat rustiger. En als we galoperen gaan we ook echt super hard!!! Wupke zal trouwens nooit echt bokken van energie in de galop daar ben ikw el blij om. Maar ze heeft sinds kort de neiging om bij 1 weggetje in een keer in te slaan en daar galoperen wij dan en dan in een keer een vet krap bochtje Tong uitsteken Ik vind der echt heel braaf met buitenrijden Haha!

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:39

tot nu toe ben ik nog steeds alleen met hem naar buiten geweest, relaxed gestapt en gedraafd en hij vertrouwt heelmaal op mij, v/d week nam hij 4 x een rechtsomkeert richting stal omdat hij schrok van een traktor met oplegger en hooibalen maar dat mag dan ook wel, hij is gelukkig niet van; rem eraf en gaaaaaan.

in een groep weet ik nog niet, dat kan ik je as zondag vertellen aangezien wij as zaterdag meedoen met de fjordenrit in brabant

TjelleBieb

Berichten: 11456
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard, Noord-Holland.

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:56

De mijne is altijd SUPER druk..
Overal naartoe kijken en wegspringen, renne, vliegen, en maar blijven hinneken... Bloos

Meestal hou ik in het begin mn teugels een beetje strak ..
maar als ze eenmaal loopt dan doe ik ze steeds wat losser, zo weet mn paard ook dat ik op haar vertrouw.. Ja

Mja.. ik weet niet hoe jou paard in elkaar steekt Lachen

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:59

Norvid is bomproef. Hij kan ontzettend mooi inbuigen als hij tuinmannen ziet of hoort. Maar hij zal nooit weggaloperen, daar is hij te lui voor. Als er bijvoorbeeld iets achter ons zit dan draait hij 180 graden. Zolang hij het ziet is er niks aan de hand. Tijdens de (ren)galop hapert de rem wel eens. Maar over het algemeen rijd ik met zeer losse teugel.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:01

Oh ja als meneer wel druk is en overal van schrikt (lees snuiven en hoofd oprukken) dan is een flinke scheldpartij voldoende. Nor kappen nou! Stel je niet aan.

_Cassandra_

Berichten: 1912
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Den Bommel

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 23:06

De mijne kan soms wel eens druk zijn, maar dan is hij nog wel hanteerbaar Ja. Ook houd hij ervan om een flink stuk te racen, maar dat gebeurd ook alleen op mijn commando. Verder kan ik heel goed alleen rijden met hem, maar in een groep gaat het ook super en kan hij voorop, achterop en in het midden lopen zonder gek / raar te doen. Hij is dan wel niet helemaal bomproof, want hij vind trackers, skaters, ligfietsen en ezels eng. Maar zodra ik even een beetje aan de kant ga of ik laat hem in de richting kijken waar bv de tracker vandaan komt, dan blijft hij netjes staan. Of ik stap even af en loop aan de hand verder en stap ik een klein stukje verder weer op. Verder rijd ik veel met losse teugels en ga ik ook wel eens op pad zonder zadel en dan alleen een halstertje aan Lachen

In het begin heb ik dit alles nooit gekund met hem, want hij kon alleen het woord racen. Luisterde totaal niet en vond alles eng. Ook kon hij niet normaal in een groepje rijden en moest en zou hij voorrop lopen. Maar nu 4,5 jaar later heb ik een fjord waar ik gewoon lekker mee buiten kan rijden in een groepje of alleen Lachen

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:04

Ligt eraan met welk paard ik op buitnerit ga.
Als ik alleen ga, dan de ene keer is ze super rustig en de andere keer mist ze iemand die erbij is.

Meestal met een ander is ze echt super! dan laat ze zien dat ze echt nergens bang voor is, maar als er een vervelende pony bij is die er steeds vandoor gaat wordt ze na loop van de tijd ook hitsig en probeer dan ook vandoor te gaan!

Maar mogt er een ander op gaan, doet ze niets! er heeft pas iemand op haar na buiten gegaan zonder ervaring! hij had 1x gedraaft en mevrouw heeft zich erg netjes gehouden.Behalve op t stuk waar ze altijd mag galloperen van me.