wie heeft er nog meer een rodblakke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

wie heeft er nog meer een rodblakke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 15:53

nou, wie?
en wie zijn de ouders/ grootouders?
en zijn er foto's van?
en hoe toileteren jullie je rodblakke, gewoon normaal, of de manen lang?
ben wel benieuwd, ik zal beginnen:

Marigold

Holmar X Jesper (rest van de opa's: Holar, Ernarson, Bjutind, Kaare, Jarl Bojholm.)

14 jaar, foto's zie mn profiel.

Jillyken

Re: wie heeft er nog meer een rodblakke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:28

Ik dacht ff dat ik een rodblakke had, maar bleek toch niet te zijn Lachen Daar zit ook Holar in Ja (grootvader)

Maar Bidonja (verzorgmerrie) is een Haugguten (v.Haugjo) x Myrstein en andere merrie Benja is Haugguten x Tunar. Ze waren vorig jaar beide gedekt door Hildar.
25 april komt mijn veulen ter wereld, lijkt een rodblakke met druipkol, 26 april komt Benja's veulen ter wereld, merrietje met heel weinig zwart en ook een kol. Die combinatie neigt dus wel naar het rodblakk, maar is er hier nog niet van gekomen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 22:26

waren die veulens wel echt rodblakke dan?
omdat je later schrijft dat het er naar neigt maar er verder nog niet van is gekomen?
min veulen neigt er ook naar (is rossig), maar is aan de haarwortel in de manen zwart.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:27

Ik heb er een foto's staan in mijn profiel.
Ze heet Krista is 16 jaar en haar vader is Nordal, haar moeder is Firose.
Ze heeft nog een volle zus rondlopen die is ook rodblakke.
Toen ik haar kocht als 2 jarige had ze lange manen die heb ik er meteen afgeknipt, dus ik knip wel de manen van haar.
Normaal knip ik gewoon een boog erin maar voor een wedstrijd ofzo wel met 2 bogen, ook omdat zij wel iets roods erin heeft.
BTW leuke fjord heb je en mooi veulen Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 16:34

joepie, een reactie!!
ik begon me al af te vragen hoe zeldzaam het moet zijn! Tong uitsteken
heb je foto's gezien, gaaf!
heb van Marigold de manen vandaag toch maar wel geknipt, met de middelste boog hoger, al is het verschil soms niet altijd even duidelijk, het lijkt wat in elkaar over te lopen.
komt misschien ook wel omdat het hoog tijd werd dat ze weer geknipt werd!
het staat toch beter met wel geknipte manen, en het valt dan ook extra op dat ze rodblakke is he?
vind jij het leuk dat die van jou die kleur is?
en zie je het wel eens vaker?
bij mij is het toevallig, vond haar gewoon lief Lovers en las pas thuis het paspoort, en kwam er op bokt achter dat het een 'ander' kleurtje is, met een rode aalstreep, het was me bij het kopen wel opgevallen maar meer ook niet.

groetjes Marigold.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:25

Marigold schreef:
waren die veulens wel echt rodblakke dan?
omdat je later schrijft dat het er naar neigt maar er verder nog niet van is gekomen?
min veulen neigt er ook naar (is rossig), maar is aan de haarwortel in de manen zwart.

Nope, eerst waren Hayco's manen in het midden echt rossig maar nu is het zwart onderaan gekomen...
Hoe het Met Hildars veulens zit toen hij nog in Noorwegen stond weet ik nu niet zeker, hij had wel een paar aparte kleurtjes...

In België staat er een rodblakke dekhengst, Tao: (heb alleen zw/wit foto jammer genoeg)
Afbeelding

Het is een volle broer van Anton als ik me niet vergis

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 17:29

bij ons veulen Christina komen er nu dus ook zwarte haren aan de wortel, terwijl het bovenin in manen en staart voor het oog, helemaal rossig is.
zal zij dan ook isabel worden?

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:06

Ja die word isabel je ziet het vaak bij veulens dat de manen eerst rossig zijn en dan later het zwart er doorheen komt.

Ik heb Krista niet om haar kleur gekocht maar omdat ik het een mooi paard vond met goede gangen en ach en de kleur dat was een bijkomstigheid.
En toch zijn er een heleboel mensen die rodblakke maar niets vinden maar ik zie dat niet eens meer.
"A good horse is never a bad colour".

Waar woon je { helemaal niet nieuwsgierig hoor } maar omdat je een veulen van Drange Rolv hebt en die staat hier in Friesland en ga je er mee naar de keuring?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 18:16

heb je ff ge pmt

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:26

Is goed heb terug gePMt

curlyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:38

Het is idd bij veulens heel moeilijk te zien.
Dacht eerst ook dat ik er een had. Toen t veulendons eraf was leek het nog steeds zo maar toen begon het koppie tussen de ogen echt isabel te worden. De rest was wel nog steeds heel wit met een rode aalstreep. Met 9 maanden echter begonnen de manen zwart te worden en nu hij ruim een jaar is kan het niet duidelijker zijn dat hij isabel is, alhoewel een 'witte isabel met rode aalsteep.
Het blijft onvoorspelbaar en zomer en wintervacht kunnen al zo verschillend qua kleur en tint zijn. Na 1 wintervacht en zomervacht is het iig een stuk duidelijker.
Haha!
Blijf foto's maken zodat je t verschil kan bijhouden. Dat je later af en toe die er nog eens bij kan pakken omdat je dan niet meer snapt hoe je er toch bij kwam.....

Marly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:43

Mijn lease fjord is ook een rodblakke.
Ze is 8 jaar.
Jammergenoeg weet ik der afstamming niet.
In mijn profiel staan foto's Lachen

Leuk dat er hier nog meer rodblakke fjordjes rond lopen.

xx Marly

ps. Guusje is ook een rodblakke fjord : http://www.guusjesfanclub.nl

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:14

Wij hebben een rodblakke op de manege

De foto krijg ik er niet op
D'r staat dat haar vader Verge I-41---- ofzo is, en haar moeder Trigga I950---, maar het zijn allebei isabel fjorden. Kan dat dan of het fout?

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:53

Kan wel hoor volgens mij Ja
Rodblakke x Rodblakke is iig altijd roblakke
Maar isabel x isabel waar in de afstamming nog rodblakk zit kan ook een rodblakk veulen uitkomen denk ik

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:24

@Jilly: Klopt Tao is volle broer van Anton. Anton vererft dus ook het rodblakeke-gen. En vele veulens van Anton worden rossig geboren, pas zodra het veulenhaar een beetje verdwijnt zie je dat ze donkere manen hebben.

Maar moet zeggen Marigold: Hier staat nog een Drange Rolv-veulen bij een te dekken merrie, die ook dat rossige een beetje heeft. We hebben al even proberen te zien of het ook een rodblakke was, maar aan de haarwortel was hij wel zwart, dus toch geen rodblakke.

Verder weet ik van Anton twee rodblakkes:
Witteke (uit de periode dat Anton in Belgie stond)
Wendela (die scheen zelfs echt een bles te hebben etc)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 11:54

leuk dat er dan toch nog een paar rodblakke's zijn!
en interessant te lezen hoe dat nou zit met de vererving enzo!
ons veulen is dan wel zeker weten isabel, ze heeft (nogmaals) onderin de manen bij de haaraanzet wel donkere manen, verder rossig, in de staart alleen maar rood.
leuk om er meer over te leren nu in dit topic! Lachen

oja, wat ik nog wou zeggen, Marigold heeft verder geen bles of kol of iets, maar wel op beide jukbeenderen een bruin vlekje, en haar snuit is ook bruiner dan de rest.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:10

De kans op een rodblakke veulen uit 2 isabel ouders is meende ik 25 % mits er rodblakke in een van de bloedlijnen voorkomt.
De meeste rodblakke veulens worden toch uit isabel ouders geboren.
Mijn merrie haar enigste veulen was gewoon isabel hoor.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:14

Oh dat wist ik helemaal niet Clown

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:21

Geeft niet hoor wat jij nog alemaal niet weet van fjorden ben ik allang vergeten zolang zit ik in de fjorden Bloos
Alleen heb ik nu al 6 jaar maar een fjord, heb wel eens een veulen erbij gekocht maar voldeed qua karakter niet aan de eisen die ik wil zien, dus ben bang dat bij mij thuis de fjorden zullen uitsterven.
Doei, doei Verdrietig

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:24

Nee hoor, dat gebeurt niet Schijnheilig
Gewoon ogen open houden en wie weet loop je wel weer tegen een leuk fjordje aan Haha!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:29

Ben bang van niet want ik ga alles vergelijken met de fjord die ik nu heb, niet het uiterlijk hoor maar mijn merrie is zoooo makkelijk, lief en braaf.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:33

Ohja dat kan ik me wel voorstellen. Lastig, maar ideaal dat je zo'n brave merrie hebt Haha!
Nic is ook zo'n braaf dier, moet zeggen dat eigenlijk alle Bjorkmanns die ik tot nu toe heb gezien een perfect karakter hebben Lachen

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:38

Ja dat klopt heb ook wel eens een paar Bjorkmann veulens gefokt stuk voor stuk brave paardjes.
Mijn merrie is een Nordal daar word ook van gezegd dat ze zo braaf zijn uitschieters daar gelaten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 16:43

Spikers schreef:
Ben bang van niet want ik ga alles vergelijken met de fjord die ik nu heb, niet het uiterlijk hoor maar mijn merrie is zoooo makkelijk, lief en braaf.

Marigold is, zonder flauwekul,. ook echt net zo braaf!
vandaag kwam de smid, ze is zonder problemen bekapt, verder kan je er zo op gaan zitten, kunnen de kids erop en ze kunnen bij wijze van zo gek doen als ze willen Marigold trekt zich er niets van aan.
er starten trekkers vlak bij haar, valt een parasol om vlak bij haar, ze kijkt nog niet eens op van het grazen.
ik ben bij haar in het land, ze komt buurten, gaat naast me staan ofzo, of in de buurt.
was vandaag bijna bij haar in het land in slaap gevallen, was gaan zitten, ze graasde bij me in de buurt, enz.
ze is gewoon heel voorzichtig, net zoals ze dat met het veulen is.
gaat never nooit op je voet staan (ik heb klompen aan dus let er ook niet op verder), nou zo kan ik nog wel doorgaan!
ze heeft echt een super lief karakter, maar heus niet sloom ofzo!
en ja het is een paard, ze probeert me wel eens uit, in de zin van links is links en niet toch rechts, maar dat is maar even, ze doet wel wat je vraagt.
ik ben echt super blij met haar en zie haar echt als een groot geluk!
en dan te bedenken dat ik haar gewoon zonder keuren of niks, van de markt af heb!

(lang verhaal, het enige dat ik ermee wil zeggen is: er zijn echt meer super lieve fjorden!!)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:07