waarom fjorden dna EN chip??

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 19:44

hoi,
weet iemand waarom fjorden zowel DNA getest worden, als gechipt?
is het voor een fjord verplicht erbij te chippen?
of mag het ook alleen met DNA zoals op zich bij andere paarden nog wel mag..
ik wil dit graag weten omdat ik het liefst ons veulen niet laat chippen, maar als ik papier aanvraag komt er iemand chippen van het stamboek, of anders gebeurd dat op de keuring..

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:54

Chippen is verplicht!! Voor ieder paard in de EU. Kun je dus niet onderuit
DNA is pas verplicht vanaf 3 jaar en ouder bij opname in het hoofdstamboek.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:00

denk dat het DNA meer voor het stamboek is ter controle van het paard ofzo.....?

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:18

huh, hofdstamboek?
mijn veulen is gewoon raszuiver zegmaar, moeder heeft papier, en vader is geodgekeurde hengst.
komt ze dan gelijk in dat hoofdstamboek?
sorry als ik blond over kom ik snap er echt niks meer van..

chippen is niet verplicht je kan kwijtschelding aanvragen, en dan is het dna genoeg voor het paspoort!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:43

Klopt, chippen is niet verplicht, maar men wil het eigenlijk wel verplicht zien!!

Fjorden komen in het hoofdstamboek zodra ze 3 jaar oud zijn. Njaa ze kunnen er in komen. ALleen wanneer de eigenaar ze laat overschrijven. Op dat moment wordt door DNA test ook gekeken of de opgegeven ouders ook de werkelijke ouders zijn. (het chippen en DNA testen is dus eigenlijk dubbele registratie en check...chip is wanneer dan ook te checken, DNA test doe je niet even in een minuutje)

Maar net als in je andere topic: Waarom niet chippen?????
Veel veulens halen die 3 jaar niet (gaan handel in, export of slacht).

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:46

dit veulen blijft heel waarschijnlijk bij ons.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:56

Maar dan nog: Waarom geen chip? Mocht het zo zijn dat er wegens speciale reden iets is met het veulen dan is het toch fijn dat er altijd een chip in zit waarmee het veulen op te sporen is. (zat net al op paardnatuurlijk.nl te kijken met argumenten tegen chippen, maar kan nog geen doorslaggevende vinden)
Mocht het zijn dat een dier gestolen wordt, dan is ie dmv zn chip sneller op te sporen dan via DNA test, toch?

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 21:00

nou, ik weet niet, een chip is een vreemd voorwerp in het lichaam, en ik ken genoeg verhalen die zeggen dat je er weinig tot niets mee opschiet, dat paarden in het buitenland geen chip hebben, dat ze als ze gestolen worden over de grens gaan en weg zijn, dat slagers niet percies bijhouden welk chipnummer dood is (dat dacht ik dus altijd.)
ik weet niet, ik vind het maar iets raars en wil er liever niet aan.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:19

Tja wij mensen opereren ons ook gek om er beter van te worden. Lopen ook met platen en weet ik het in ons, om ons maar op de been te houden. We hebben zelfs beugels in om onze tanden recht te houden Knipoog (bedoel...waar gaat zo'n chipje dan nog om? Wou dat ze die ellendige ID pas eens in chipformaat hadden..pff)

En het is goed mogelijk inderdaad dat ze dan weg zijn, maar als ze niet gechipt zijn is dat evengoed mogelijk. De kans mét chip op het vinden is gewoon nét dat kleine beetje groter dan zonder.
Daarnaast bied chippen ook dat kleine beetje extra informatie binnen de paardensector die al zo slecht aanwezig is.

JackenAngel
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-06-06

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:24

Chippen is wel degelijk verplicht dit kan tegenwoordig niet meer zonder kwijtschelding. Een dierenarts kan zelfs weigeren om je paard te enten zonder chip. En ja het DNA is voor het stamboek, mijn hengst is zowel gechipt als dna geregisteerd bij het stamboek. Ik kocht mijn Hengst zonder papieren en dankzij het fjordenstamboek ben ik achter zijn gegevens gekomen en hun zijn hier achter gekomen door zijn dna af te nemen.
Ik zou je veulen gewoon gelijk laten opnemen in het stamboek is wel zo verstandig. Pling

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:27

@ Jackenangel: wat voor afstamming heeft ie?

JackenAngel
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-06-06

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:56

Hoi Yoline, zie een berichtje nu. Zijn vader is Vedor, Moeder Hilde en opa van vaders kant Waldo, moederskant Astrix.

alex66

Berichten: 1774
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:08

ik heb spijt als haren op mijn hoofd van die chip,
niet dat mijn fjord er last van heeft maar nu weten we gewoon meer dan 9jr geleden.
nu zou ik het nooit meer doen, dan maar geen papier bij mijn paard maar geen vreemd voorwerp in mijn paard als het niet nodig is

on topic, de DNA test is om te bepalen of de ouders ook echt de ouders zijn, en daar ben ik het wel weer mee eens, fjorden hebben nou niet echt aftekeningen om ze te herkennen Clown

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:33

@Alex66: Waarom als ik vragen mag?? (die spijt)

alex66

Berichten: 1774
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:56

zo als ik al schreef, liever geen vreemd voorwerp in mijn paard.

maar hij zit er nou eenmaal en er uithalen kan niet, een volgend paard van mij wordt in ierder geval niet gechipt

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:33

Is dit vanwege een geloof?? Bij ons op stal staan er zwaar gerefromeerde mensen die hun paard ook niet willen chippen omdat het tegen gods wil is, vandaar mijn vraag.

Een vreemd voorwerp in je paard, zo moet je het niet zien, dat vreemde voorwerp bevat wel belangrijke informatie.
Bovendien zie je er niks van en heb je er ook geen last van en je paard ook niet dus
waarom niet Verward

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:54

Nogmaals (heb het eerder ook al ergens in een topic geplaatst): Waarom laten wij mensen ons dan ook vol stoppen met lichaamsvreemde voorwerpen?? (piercings, tatoos, maar ook platen en pinnen bij gebroken botten of andere dingen, maagballonnen/banden, whatever, pacemakers en andere hartritme-apparaten......)


Wat stelt zo'n chip dan nog voor??? (liever een chip dan een oorflap) Schijnheilig

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:01

Ik lees hier telkens het argument over vreemd voorwerp in je paard. Komen jullie paarden dan ook NOOIT op de ijzers? Immers die worden ook vast gemaakt met lichaamsvreemde voorwerpen 6 per hoef wel te verstaan.

En worden ze dan ook NOOIT geent? Ook lichaamsvreemd voorwerp en stofje wat in je paard komt.

Tjo heeft zelfs 2 chips (is een van de eerste paarden die gechipt werd, de eerste bleek niet correct te werken en ze is als jaarling opnieuw gechipt) en is DNA getest, en ze loopt er geen meter minder om (zie profiel).

alex66

Berichten: 1774
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:18

ten eerste ik ben niet gelovig in tegendeel.

ten tweede vind ik pinnen en botplaaten niet te vergelijken met een chip,
een pin plaatsen doe men om een blessure te verhelpen, dus puur uit noodzaak.

chips bij paarden en oormerken bij ander vee hebben een goed alternatief namenlijk DNA testten.

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 17:50

ik heb een hekel aan de chip omdat het net lijkt alsof je paard dan een geregistreerd voorwerp wordt.
ik vind het gewoon een rot idee dat een paard gescant kan worden, raar gewoon..
ik vind dat het de persoonlijkheid, zelfbeschikkingsrecht ik weet ff niet hoe ik het moet noemen, van het paard aantast.

verder ben ik er inderdaad ook door geloofsovertuiging tegen, nu zijn het de dieren, straks worden het de mensen, die kant gaat het op en die kant wil ik niet op.
vandaar dus.
ik zal eens zien wat ik voor elkaar kan krijgen met ons veulen, kwijtschelding moet gewoon mogelijk zijn!

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:07

Sterkte ermee, ik denk niet dat het makkelijk wordt...het stamboek kennende Lachen

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:59

Maar je kan dan ook je paard niet vervoeren, want met vervoeren ben je verplicht om je paard te chippen...lijkt me toch lastig las je paard bijv naar de kliniek moet...

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 20:50

het is verplicht dat je paard een paspoort heeft, als je vrijstelling aanvraagd voor de chip dan kan je een paspoort op basis van DNA onderzoek krijgen dat net zo geldig is, het is alleen ietsje meer moeite en mogelijk heel iets duurder.
dat is wat ik ervan weet, correct me if i'm wrong.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 00:13

Als ik het goed gevonden heb was deze vrijstelling tot eind 2004 mogelijk, maar momenteel niet meer (of anders per 1 januari 2006 in ieder geval zeker niet meer).
Daarnaast is chip/oormerken niet gelijk te stellen aan DNA testen. (of je moet binnen een minuut kunnen zien wat het DNA is en waar deze gelijk aan is...en dat kan domweg nog niet)
Mensen zijn ook verplicht zich ten alle tijde te identificeren met hun ID-pas. Zodra een chip mogelijk is zou ik dit heel graag willen (scheelt hoop zorgen van die pas missen). Ben er verder niet bang voor. Doe geen dingen die niet mogen en sta nog steeds garant voor mn eigen leven. Maargoed, denk dat het nooit zover gaat komen, omdat de mens de heersers zijn op aarde (boven de natuur, maargoed..die onderneemt geen acties op dit vlak).

Verder hebben wij paarden in gevangenschap genomen. Zie ik niet in hoe een chip daarin erger kan zijn in de waardigheid van een paard tov die gevangenschap.

Het is dus maar hoe je zelf over een bepaald iets denkt. Ik vind een chip dus helemaal geen voorwerp, maar een onderdeel wat veel duidelijkheid schept in de aanwezige dieren op aarde, om zo het welzijn tov die dieren ook te kunnen verbeteren.

Verder is overigens het argument van een chip niet te vergelijken met pinnen en platen, geen passend argument bij de chip een lichaamsvreemd materiaal vinden. Alle onderdelen hier zijn lichaamsvreemd!!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:44

Ik kan me wel voorstelllen dat je geen chip wil maar zoals ik al eerder aangaf..hoe wil je dan je paard gaan vervoeren?