Gra Fjord hengst homozygoot zwart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Gra Fjord hengst homozygoot zwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:45

Ik ben al enige tijd aan het kijken en inlezen over de gra fjorden. Nu kom ik alleen niet echt verder.

Klopt het dat er geen grablak Fjorden hengsten (in Nederland) zijn die homozygoot zwart zijn? Of bestaan dat sowieso niet bij Fjorden? En dat er enkel grablak hengsten ter dekking staan in Nederland die ook het rodblak gen dragen?

Wie weet de antwoorden? :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:29

Gra fjorden zijn altijd homozygoot, maar het is recessief (aa), dus als de merrie niet gra of heterozygoot (Aa) is krijg je nooit een gra veulen, maar wel eentje die het recessieve gen met zich meedraagt en eventueel een gra veulen kan geven.
Rood ligt aan een ander gen maar werkt het zelfde, dus er zijn inderdaad paarden die beide kleuren kunnen vererven (AaEe).
Zortin draagt het gra gen en Hermanssen volgens mij allebei, maar dat weet ik allemaal niet helemaal zeker.
Als je twee gra's kruist krijg je een gra, als je een gra met een drager kruist heb je 50% kans op een gra. Zelfde geld voor rood.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 20:43

Ok, dus dan is het eigenlijk makkelijker om eerst de merrie kleur te laten testen en een hengst uit te kiezen die het gen draagt. Mocht de merrie Aa zijn. En als de merrie aa draagt dan heeft het sowieso geen nut omdat er dan geen gra veulen uit kan komen? Want de kleurcalculator geeft namelijk wel aan dat de kans op gra altijd aanwezig is? Ongeacht of de merrie Aa of aa heeft? En homozygoot zwart is toch EE?

xTiffani

Re: Gra Fjord hengst homozygoot zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:49

volgens mij heb je 100 % kans op een gra veulen als beide ouders gra zijn ( dus beiden hebben aa ) en 50% als 1 van de ouders Aa heeft en de ander aa. en als beiden ouders Aa hebben is de kans erg klein dat je een gra veulen krijgt.

maar ik weet het niet zeker dus correct me if i'm wrong..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:55

Je haalt een paar dingen door elkaar ;)

Homozygoot zwart is aa, dus kleine letters, dus recessief. Aa is heterozygoot bruin, maar dus met het gen voor zwart (gra-drager), en AA is homozygoot bruin. In het geval van AA zul je nooit een gra veulen uit je merrie krijgen.
Stel je merrie heeft Aa, en de hengst aa, dan geven ze beide een van die genen door. Je hebt dan dus 50% kans op een Aa, wat een bruine is(dus gewone isabel is bij fjorden), en 50% kans op aa (gra)
E- is weer een ander gen, waarbij EE en Ee ook bruin kleurt, en ee geeft vos. In geval bij de fjorden wordt zwart gra, en vos is een rooie. Een EE merrie zal nooit een rood veulen geven.
De andere fjorden kleuren hebben ook nog te maken met de eventuele creme factor die bij andere paarden zorgt voor valken, palomino's ect.

je hebt inderdaad 100% kans op een gra veulen als beide ouders gra zijn. Verder hebt je nog 25% kans als beide ouders dragers zijn.

Wat voor een lijnen zitten er achter je merrie, misschien kunnen we alvast een stukje puzzelen ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:56

Ilse_123 schreef:
Gra fjorden zijn altijd homozygoot, maar het is recessief (aa), dus als de merrie niet gra of heterozygoot (Aa) is krijg je nooit een gra veulen, maar wel eentje die het recessieve gen met zich meedraagt en eventueel een gra veulen kan geven.
Rood ligt aan een ander gen maar werkt het zelfde, dus er zijn inderdaad paarden die beide kleuren kunnen vererven (AaEe).
Zortin draagt het gra gen en Hermanssen volgens mij allebei, maar dat weet ik allemaal niet helemaal zeker.
Als je twee gra's kruist krijg je een gra, als je een gra met een drager kruist heb je 50% kans op een gra. Zelfde geld voor rood.

Als de één aa is en de andere Aa heb je toch 50% kans op een gra veulen (aa) en 50% kans op een niet gra veulen, maar wel drager van het gen (Aa) volgens de overerving die jij stelt?

Edit: het verhaal van hierboven dus :)
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 26-05-15 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:56

Een grablakke is inderdaad altijd homozygoot en dan ligt het inderdaad bij de moeder of er gra kan komen of niet.

Wat is zijn de ouders van je merrie? Misschien dat je aan haar lijn een inschatting kan maken of ze heterozygoot is of niet.

Hier een grablakke merrie die uit twee isabel ouders komt. Beide ouders zijn dan dus heterozygoot voor grablakke.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:57

Ik kan op de vragen van erfelijkheid niet beantwoorden, maar ik weet dat de ( Duitse ) hengst Drafur ook het rode gen draagt. :j
Hij staat overigens wel in Nederland ter dekking. Bij Bart Van den Berg.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:58

Aa heeft te maken met het bruingen, dus agouti. een zwarte hengst (grullo) heeft dat gen sowieso niet. Wel kunnen ze homozygoot of heterozygoot zwart zijn (EE/Ee).

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:09

Wat ze eigenlijk bedoelen met die EE/Ee is dat de haarpunten zwart zijn, vervolgens hangt het af van het A gen of het pigment uit die punten zich beperkt tot die punten of niet.
In geval van ee zijn er geen zwarte punten, dus heel het agouti gen speelt niet mee. In het geval van aa is het agouti gen uitgeschakeld, dus niet alleen de punten zijn zwart, maar het complete haar is zwart, dus het paard is zwart.
Beetje onhandig dat ze het EE/Ee gen dus zwart noemen, want hoewel het te maken heeft met het zwart gen is het paard meestal bruin (in combi met het agouti gen). Hij wordt pas echt zwart als hij het zwart gen heeft (EE/Ee) en recessief is voor de agouti factor (aa). Vandaar dat ze zeggen dat een paard met aa zwart is.
Andersom kun je wel een paard hebben met de dominante agouti factor (AA/Aa) maar als het recessief is voor het zwart gen (dus ee), is het alsnog een vos.

En dan eens bedenken dat de kleuren genetica bij paarden vrij 'gemakkelijk' is :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:10

Ilse het zou eigenlijk voor mijn (sooty) vos NRPS merrie zijn, maar ik zit gewoon te oriënteren hoor :) Ik ben heel erg benieuwd naar de kleuren die eruit zouden kunnen komen. En wat de grootste kans geeft op een gra/grullo veulen.

Ik ben geen fan van dun vos, dus ik zou sowieso niet kiezen voor een hengst die rodblak draagt om de kans op een dun vos het kleinst te houden. Drafur is prachtig en zou imo goed aansluiten op mijn merrie maar hij draagt dus het rode gen.

Verder moet de hengst natuurlijk ook niet te grof gebouwd zijn, dus meer het sporttype Fjord zodat mijn merrie het veulen wat kan veredelen.

Het veulen zou trouwens voor eigen gebruik zijn en mocht het een dun vosje worden dan heb ik een vriendin die het veulen over zou willen nemen :)

edit ik heb vroeger kleurengenetica gehad op school, maar ik heb duidelijk niet opgelet :')

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:33

Het dun gen is dominant, en bij fjorden kunnen we er eigenlijk wel 99,9% zeker van zijn dat ze allemaal homozygoot dun zijn, dus je veulen zou sowieso een dun worden.

Je hebt volgens mij 100% kans op een grullo als de hengst genotype aaEE heeft, dus het agouti gen geblokkeerd (hele vacht zwart), en geen vosfactor.

Wat ik hiervoor zei 'Gra fjorden zijn altijd homozygoot' klopt inderdaad niet helemaal, ik ging daarvan uit van het agouti gen (wat inderdaad homozygoot recessief moet zijn), maar dan kan je inderdaad nog de keuze hebben tot EE of Ee. Bij fjorden normaal niet zo belangrijk omdat ee (rodblak) ook erg zeldzaam is, dus de meeste zullen wel EE hebben omdat er anders veel meer rooien rond zouden lopen, al zijn dit een hoop aannames).
Nu je echter met je vos NRPS'er gaat fokken is die Ee factor best wel een risico als je geen red dun wilt...
Met een 'gewone' isabel fjord die geen rode vererft hebt je wel heel veel kans op een bay dun...

Je moet dus op zoek naar een gra fjord waarvan zeker is dat hij geen rood vererft... En dan ook nog eentje die goed op je merrie past qua bewegingen... lijkt me een lastig pakket :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:42

Ja is het ook, ik ben dan ook al even bezig :')
Onbegonnen werk eigenlijk.

Ik kan ook maar geen hengst in NL vinden die en het gra gen draagt en GEEN rodblak draagt en dan moet de bouw ook nog eens niet te oudewets/grof zijn. Timor sprak mij ook erg aan maar geen idee of hij ook het rode gen draagt... :+ Manlief had het er al over om zelf een Fjord hengstveulen aan te schaffen met de gewenste kleurgenen :')

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:44

Gra hoeft niet Homozygoot te zijn.

In Noorwegen is het ultieme voorbeeld!
Dit jaar is er uit 2 gra's een Rodblak veulen geboren ;)

In NL heb je alleen Drafur, welke Rood draagt.
In België staat Tempo, gave Gra hengst. Hij heeft nog geen rode nakomelingen door gegeven maar is niet getest erop. Overigens voor jouw veel te grof!

Timor draagt zeker weten geen rood trouwens!

Met Gio heb ik mazzel dat hij Rood is. Want de eerste rode is 4 lijnen terug bij hem! Dus wat dat betreft kan het heel lang meegedragen worden.

Hermanssen draagt alleen Rood.

Zortin en zijn vader Kventin dragen beide Gra.
Luxere type s!! M en Z knhs dressuur.
Alleen omdat ze via stamboek regels dekken, zijn dekkosten voor niet rassen dubbel zo duur.

Dat geld overigens voor Timor niet! Als je het Gra los laat, zal ik je Manus ook aan kunnen raden. Beide van B. Van den Berg, dus geem dubbbele kosten.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:52

Drafur draagt inderdaad vos, dus het zal dan 50/50 kans op een vos worden met jouw merrie.

Timor draagt voor zover wij weten geen vosgen, helemaal zeker weet je nooit natuurlijk, maar met het aantal nakomelingen dat hij heeft acht ik de kans echt nihil! Dat zou dus een optie zijn.

Een grablakke is homozygoot voor het agoutigen, voor de basiskleur hoeft dit dus niet zo te zijn.
Gra x gra hoeft dus niet altijd gra te geven, als beide gra ouders het vosgen dragen en allebei toevallig doorgeven is je basiskleur vos. Het agoutigen kleurt zwarte haren bruin m.u.v. de uiteinden, maar op een voskleurig paard zul je hier dus niets van zien. (paard is dan aaee.)

Hermansen draagt het vosgen, maar voor zover mij bekend geen gen dat gra's geeft.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:54

Zortin en zijn vader Kventin dragen het gra-gen en hebben volgens mij geen rode nakomelingen, en ze dekken best veel... dus kans is vrij groot dat ze geen rood-gen draagt (op de stamboek site staat trouwens dat ze geen rood vererven ;)).
Kans dat je een grullo krijgt is in het gunstigste geval nog steeds 50% (als Zortin/Kventin inderdaad geen rood vererven) , anders wordt het een bay dun. Ik ben een beetje bevooroordeeld omdat ik Zortin ken, maar het is een ontzettend aardig paard en loopt Z1 tussen de hoge KWPN'ers. Ik heb diverse van zijn nakomelingen (in)gereden en ze vielen mij heel erg op door hun werkwilligheid, echt hele leuke paarden om mee te werken. Maar om eerlijk te zijn zou ik niet weten hoe het uitvalt met een nrps merrie. Ik vind fjord kruisingen opzich wel leuk, maar dan eerder met een ander zwaarder ras, ben bang dat je toch eerder risico hebt op rare verhoudingen als je een fjord met een nrps'er kruist. En als je dan ook nog maar eens zo weinig kans hebt op de kleur die je eigenlijk wilt ...

twee gra's kunnen inderdaad een rodblak geven als ze beide E/e zijn, al kun je bij fjorden al een stuk beter gokken als het gaat om rooddragers dan bij warmbloeden. (zijn ook gewoon veel minder rooien dan bruinen)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:02

Bay dun is trouwens ook prima hoor :j
maar grullo/gra heeft dan toch de voorkeur.
En red dun dan de minste voorkeur, maar die is op voorhand dan al verkocht aan die vriendin van mij.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:06

Dan zit je redelijk safe als een isabel/gra zoekt die geen rode nakomelingen heeft, als hij getest is op het roodgen is het helemaal mooi ;).
Dan alleen nog kijken naar eentje die goed op je merrie past. Zou sowieso voor een wat lichter type gaan.
Wel of niet opgenomen bij het fjordenstamboek maakt eigenlijk niet zoveel uit aangezien het veulen daar toch niet terecht kan (maar wel bij het het nrps als jouw merrie tenminste 25% ox of xx heeft). En het wordt inderdaad dubbel dokken als je een niet fjord met een goedgekeurde fjordenhengst wilt laten dekken. Al ligt het dekgeld ook weer niet zo torenhoog.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:08

Afbeelding

Dit was mijn Manus nakomeling. Hoog op de benen en 1.52. Hij is rijtypisch met mooie lang hals

Voordeel van B. Van Den Berg zijn hengsten, dat hij niet dubbel geld vraagt als je ander ras hebt.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:15

Wat voor een lijnen zitten er achter je merrie? Ik ben toch wat meer thuis in de nrps'ers dan de fjorden :o

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:16

Wauw Manus nakomeling kwijl factor! :oo

Ilse veulen wordt inderdaad bij het NRPS ingeschreven :) Dubbel dokken bij geen Fjord
Merrie? := Ik had al enkele hengstenhouders aangeschreven (bijvoorbeeld Bart voor Drafur en nog 2 andere hengstenhouders, maar die vroegen gewoon de normale prijzen die ook op de sites stonden?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:18

Robynn schreef:
Wauw Manus nakomeling kwijl factor! :oo

Ilse veulen wordt inderdaad bij het NRPS ingeschreven :) Dubbel dokken bij geen Fjord
Merrie? := Ik had al enkele hengstenhouders aangeschreven (bijvoorbeeld Bart voor Drafur en nog 2 andere hengstenhouders, maar die vroegen gewoon de normale prijzen die ook op de sites stonden?

Drafur is niet goedgekeurd in Nederland geloof ik, dus dan betaal je de gewone prijs ;)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:19

Hengsten van het hengsten fonds (Stamboek) zijn idd dubbel, dus zo'n 500 euro.

Ik weet dat Bart dat niet doet, die vraagt normale prijs.
Hij heeft ook Manus staan!

Alle hengsten bij Bart zijn niet dubbel Ilse.
De Nederlandse goedgekeurde blijven ook normale prijs :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:25

Amber_ schreef:
Hengsten van het hengsten fonds (Stamboek) zijn idd dubbel, dus zo'n 500 euro.

Ik weet dat Bart dat niet doet, die vraagt normale prijs.
Hij heeft ook Manus staan!

Alle hengsten bij Bart zijn niet dubbel Ilse.
De Nederlandse goedgekeurde blijven ook normale prijs :D

Kan hoor, ben daar niet zo in thuis, dacht dat het een soort van verplicht was van het stamboek :o

Oh trouwens, als je even tijd hebt om door de Duitse hengsten te scrollen, die hebben toch wat meer aanbod:
http://www.igfjordpferd.de/index.php/he ... chnis.html ... succes :+

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:26

Jaa klopt wel hoor. De dek Hengsten van stamboek zijn dubbele kosten :D

Ik zag knappe Ginko in je profiel!
Mijn hengst is zijn half broer.