Wat kost een fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Wat kost een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:38

Hallo ik heb een vraagje want ik ben benieuwd wat een fjordje per maand kost? En dan bedoel ik 24/07 op het land en moet een fjord biks hebben? Mvg

Lante

Re: Wat kost een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:39

Hangt van de kwaliteit van je land af, wat je met de fjord doet en wat voor type het is. Heb je zelf land of moet je huren, waar woon je blabla. Ik zou zeggen; probeer de zoekfunctie eens. Er zijn tig van zulke topics. ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:40

Een Fjord kost evenveel als ieder ander paard dat je op dezelfde manier houdt.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:41

Dat hangt ten eerste al van de kosten van het land af. Hier komt ook nog onderhoud bij. Geld voor de hoefsmid en de dierenarts moet er zijn. In de winter zal een paard dat 24/7 buitenstaat bij gevoerd worden met bijvoorbeeld hooi of kuil.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:42

Ja ik heb al gezocht maar ik wil het echt gewoon van een fjord weten! En een fjord kost vast wel minder dan een sportpaard!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:43

Myraxhorsey schreef:
Ja ik heb al gezocht maar ik wil het echt gewoon van een fjord weten! En een fjord kost vast wel minder dan een sportpaard!

Nee...

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:43

ik heb nu zelf een fjord (1,5 jaar heb ik van veulen af aan) deze staat bij mij op het weiland, huur een eigen wei dus voor mij kost ze niet zoveel behalve de winter het hooi en ze kreeg bij mij meusli omdat ze vorig jaar erg ziek was. 's winters krijgen ze bij mij hooi omdat mijn eigen weiland niet groot genoeg is voor het hele jaar door voldoende gras.

Hiervoor had ik een fjord die was toen ik hem kocht 16 jaar, verzorgde hem al een jaar. Hij stond bij een boer en betaalde daar 100 euro per jaar. Verder kreeg hij alleen biks/muesli als hij gewerkt had. Hooi kreeg hij van de boer maar eigenlijk stonden ze 24/7 op een grote wei en voldoende gras ook de winter.

Het is totaal afhankelijk wat je met de fjord wilt gaan doen en hoe/waar je hem stalt..

Edit: heb er zelf 3 en 2 in pension dus kan je niet echt een duidelijk antwoord geven :)
Laatst bijgewerkt door BianCatjee op 21-10-13 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:44

Telpeva schreef:
Myraxhorsey schreef:

Nee...

Ligt eraan wat je ermee doet en of die op stal of alleen wei staat ;)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:44

Een paard is een paard... Fjord of sportpaard kost is basis het zelfde!
Is maar net wat je er mee wilt/doet.

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:45

Ligt er aan waar je woont dat is in elke provincie weer anders qua stallingskosten dan, maar zoals hierboven word gezegd er komen meer kosten bij kijken zoals hoefsmid en spulletjes voor je paard enz.
Laatst bijgewerkt door Flower86 op 21-10-13 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:45

Mijn fjord kost me gemiddeld per maand tussen de €275,- en €325,- euro.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:46

Tuurlijk wel een sportpaard moet Ten eerste in een stal staan dat hoeft een fjord niet en een sport paard moet ook krachtvoer hebben

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:47

Ik wil er natuurlijk op rijden en misschien soms is een simpel wedstrijdje en soms is een buitenritje

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:47

Myraxhorsey schreef:
Tuurlijk wel een sportpaard moet Ten eerste in een stal staan dat hoeft een fjord niet en een sport paard moet ook krachtvoer hebben

Een sportpaard hoeft ook niet perse in een stal en een fjord kan ook krachtvoer nodig hebben...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:48

Myraxhorsey schreef:
Ik wil er natuurlijk op rijden en misschien soms is een simpel wedstrijdje en soms is een buitenritje

Dus je wil een weiland met een bak erbij, les, mogelijkheden om te wassen?

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:49

Les hoeft niet perse maar de rest wel ja

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:50

Ik open vast een zak chips....
Man mijn shetlanders zijn nog duur genoeg in onderhoud en komen overeen met de kosten van mijn haflinger dus, ik zou niet teveel aannames doen als ik jou was

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:51

Myraxhorsey schreef:

Als jij wedstrijdjes wil rijden zul je toch wel les nodig hebben :). Sowieso wel, ook als je geen wedstrijden rijdt, ik heb zelf gemerkt hoe snel foutjes erin sluipen en je jezelf foute dingen aanleert.

Wil je iedere dag zelf uitmesten?
Wil je 's winters ook fanatiek kunnen blijven rijden?
Wil je dat er toezicht is op je paardje of is 'onbeheerd' ook goed?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 21-10-13 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:52

Een fjord heeft qua voeding bijna niks nodig, wel veel hooi en sportbrok is meestal uit den boze omdat ze van brok snel te dik worden. Althans, in mijn verhaal en wat ik van andere met fjorden te horen krijg. Dus qua voer ben je niet veel kwijt. En een fjord is gewoon net zoals elk andere pony/paard. Hoeven bekappen/beslaan kost hetzelfde, het is een sober ras dus weinig voer nodig behalve hooi, inentingen even duur als een gewoon paard en tsja de ene wei is duurder dan de andere.

Bekijk het niet via een ras maar per apart individu, dan pas kun je oordelen wat hij/zij nodig heeft. ;)
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 21-10-13 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:53

Myraxhorsey schreef:

Je wil best wel les hebben, je bent nooit uit geleerd.
Je kan meestal in de buurt voor een paar euro wel een bak huren.

Je voert een fjord normaal hooi, een paar euro per baal, ze kunnen echt wel een halve baal per dag op op een schrale wei.
Dan moeten ze regelmatig naar de hoefsmid, zo nu en dan eens dierenarts en tandarts, goed passend zadel etc.
Een schuilstal is wel handig, de huur van de grond kost geld, weideonderhoud en vergeet niet alle tijd die er in gaat zitten..

Je mag me best pben als je wil praten, ik heb een fjordje gehad.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:54

Iedere dag zelf uitmesten ja in de winter hoef ik niet perse te rijden maar t zal wel fijn zijn haha en ik wil wel graag dat er toezicht is op het paardje ja

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:56

Ik heb een fjord die 2 x per dag een kilo sportbrok krijgt + veel hooi en muesli als we in training zijn. Hij staat hele dagen op het gras en wordt niet te dik. Het ligt ook aan de omgeving hoe duur een pensionstal kost maar dat een fjord goedkoper is in onderhoud is niet zo.. Hoefsmid, entingen, stallingsgeld, osteo, tandarts en les..tel het maar op. Ohja fjorden kunnen ook wel eens ziek worden dus een spaarpot is ook handig.

Fjorden zijn wel leuk! ;)
Laatst bijgewerkt door kristelhans op 21-10-13 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Samblabla

Kun je je paard niet beter op een stal zetten doe 24/7 weide hanteert?
Dan heb je en een rijbak, toezicht, geen uitmesterij (meestal) etc.

Vjestagirl

Myraxhorsey schreef:
Iedere dag zelf uitmesten ja in de winter hoef ik niet perse te rijden maar t zal wel fijn zijn haha en ik wil wel graag dat er toezicht is op het paardje ja

Het klinkt alsof je meer een pensionstal zoekt dan een weilandje in het midden van niks.

Ga eens rondkijken bij stallen bij jou in de buurt, kijk wat de opties zijn en wat de kosten zijn.

Tel daar gemiddeld zo'n €50,- tot €100,- bij op aan uiteenlopende kosten (les, hoefsmid, tandarts, brok, vervanging van spullen, etc.) en dat zijn je kosten ongeveer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:57

Ik zou zeggen: zoek een stal waar je de Fjord zou willen stallen, en vraag naar de stalprijs en wat er allemaal bij in zit. Is het stal + weidegang + bak + stalstrooisel + ruwvoer + krachtvoer all-in dan hoef je daar verder niks meer bij te kopen qua basis-onderhoud en weet je wat het kost.

Vervolgens ga je rondkijken voor een lesgever bij je in de buurt en vraag je daar prijzen aan.
Hetzelfde met een hoefsmid / hoefbekapper.

Denk dan verder nog aan ontworming en entingen, daarvoor kun je bij de veearts prijzen vragen.

En vergeet niet de tandarts en eventueel zadelmaker, en alle spullen die je ervoor wilt kopen verder.

Iedereen kan je de kosten van zijn Fjord vertellen maar op zich heb je daar niks aan gezien het bij iedereen verschillend is en je toch alles bij jou in de buurt zal moeten vinden en betalen :)

De ene persoon verzorgt en rijdt dagelijks een Fjord en betaalt er niks voor, de ander betaalt 500 euro in de maand...en alles er tussenin :P