Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Zoals heel veel paarden in Nederland eigenlijk. 
. Ik zou er nu dan ook niet al te veel aan doen, maar haar daarna wel op dieet zetten, want ze is echt te vet. Ze heeft geen hangbuik en veel mensen denken dan dat een paard netjes op gewicht is. Haar manenkam, schouders en achterhand vertellen echter een heel ander verhaal. 
Sok schreef:Ik zag laatst een topic op bokt van de hengstenkeuring, allemaal veel te dik.. Heel storend..
Voor wat ik heb gehoord is dat compensatie voor spieren die ze niet hebben, dan maar iets meer spekkies eraan, dan lijkt het nog wat
fjordnina schreef:Sok schreef:Ik zag laatst een topic op bokt van de hengstenkeuring, allemaal veel te dik.. Heel storend..
Voor wat ik heb gehoord is dat compensatie voor spieren die ze niet hebben, dan maar iets meer spekkies eraan, dan lijkt het nog wat
Vergeet niet dat de hengstenkeuring vlak voor het dekseizoen gehouden wordt. Dan mogen ze wat mij betreft best wat vet eraan hebben zitten. Dat raken ze in de zomer wel weer kwijt.
Wat betreft het bespieringsverhaal, ik denk dat die naam gewoon niet goed gekozen is. Een fjord moet makkelijk in het vlees kunnen komen en als familiepaard willen ze een recreatieve bespiering zien. Neem daarbij ook de bespieringsverschillen mee tussen een recreatief gereden paard en bijv. een endurance paard. Een bodybuilder heeft ook andere spieren dan een hardloper. Dat betekent niet dat de een minder is dan de ander, het is maar net wat een jury wil zien.
crazycactus schreef:Ja serieus, vorig jaar op de keuring heb ik een ruin voorgebracht die lekker gespierd was van alle buitenritjes die hij meegereden had, stond op het protocol mist bespiering.... De rest wat er liep was gewoon moddervet, je zag de kwabben bewegen.
zoutenootjes schreef:Hier op bokt zit iemand met een heel leuke fjord, Sjolvir. Zoek daar maar eens op. Zij is ook naar de keuring geweest met haar fjord. Dat paard was in heel goede conditie, want afgetraind. Ze reed er mee in het Z (dressuur tussen de paarden). Haar ervaringen zijn zeker de moeite waard om even door te lezen.
Ik vind de fjord op de foto wel wat te dik, maar wie weet wat ze op de keuring zeggen. Het zijn natuurlijk mooie stevige paardjes, niks mis mee. Alleen wordt vet en bespiering best wel eens door elkaar gehaald. De achterkant, de manenkam, en de schouders daar zie je het aan bij deze.
xBalou schreef:Ze heeft bij de nek wel een kwabbetje eraan zegmaar, manenkam is hard, en als de singel dicht is zit er een flubber voor, ribben zijn niet te voelen.. Helaas is ze niet van mij, ze is van mijn opa en die vind haar niet te dik dus ze loopt gewoon 24/7 in volle wei helaas.. 1 augustus kan ze ster worden op de keuring, is het mogelijk voor die tijd nog wat bespiering er op te krijgen, en wat zijn goede oefeningen?
,