Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 06:54

Hoi,

Mijn fjord staat nu te koop, maar het lijkt wel of er alleen maar mensen op reageren die een pony voor een appel en een ei willen. zodra ik de vraagprijs noem zijn ze gevlogen..
Heb nu dit moeilijke besluit genomen en hoop nou eigenlijk dat het geen maanden meer duurt voordat dit afgesloten kan worden.
Dus weet iemand misschien nog andere sites waar ik der op kan zetten ?
Alvast bedankt

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re: Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 07:01

Misschien ligt je vraagprijs iets te hoog? Er zijn altijd wel een hoop fjorden en haflingers op de markt..

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 07:07

Heb je advertentie bekeken en opzich heel netjes omschreven voor een veelzijdige leuke pony.
Wat is je vraagprijs als ik vragen mag?

Anoniem

Re: Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 07:25

Wat Doom zegt, het stikt van de fjorden en haflingers en je kan ze eigenlijk ook overal voor een appel en een ei kopen.

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 07:32

Men richtprijs is 2100 inclusief spullen (zadel, hoofdstel, peesjes, regendeken zweetdeken en onderdeken, en een zadeldekje) maar valt over te praten natuurlijk bij goed tehuis want dat is belangrijker.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 07:43

Het stikt inderdaad van de haflingers, de fjorden zijn toch echt dunner gezaaid. Als je op de markten gaat kijken zie je genoeg haflingers en slechts een enkele fjord, meestal zijn het slechts een handjevol hengstveulens.

De markt is echter wel erg moeilijk nu en dat weten kopers ook. Ik zou je prijs splitsen, een richtprijs met spullen en een richtprijs zonder spullen.
Je moet echt geluk hebben om te verkopen. Ons laatste veulen was ik op 2 maand na de geboorte al kwijt, het veulen ervoor heeft 10 maanden te koop gestaan terwijl die van betere kwaliteit was dan de ander. Het zegt dus echt niets.

Anoniem

Re: Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 07:50

Ik vind 2000 euro best prijzig voor een fjord. Je advertentie is ook wat slordig en je hebt geen goede verkoop foto's. Denk dat je daar eerst aan moet werken, wat goede/duidelijke foto's maken.

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 08:08

Oké dankjewel voor de tips ! Zal vandaag of morgen eens nieuwe foto's gaan maken dan :)

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:12

Hoihoi ik heb je advertentie ook even bekeken, vind het ook een nette advertentie, ik zou ook een richtprijs zonder en met spullen vast gaan stellen, spullen kan je evt later verkopen of voor een volgende pony gebruiken ofzo.
Advertentie op marktplats, bokt, nieuwpaard.nl, paardentekoop.net etc. Als je googled op paard te koop komen er een hoop nar voren.
Verder je dierenarts en hoefsmid op de hoogte stellen dat ie te koop staat, die komen veel bij mensen met paarden :D
Ik denk dat je vooral geduld moet hebben, er komt vast een leuk nieuw baasje zodat iedereen straks gelukkig is.
Bij ons op stal staat ook een paard te koop, die is ook niet 123 verkocht. Vaak ketst het ook af als ze deprijs horen maarja het is een goed opgeleid sportpaard waar 7 jaar opleiding in zit, die wordt heus wel verkocht straks. Geld ook voor jou paardje naar mijn idee, leuk paard, allround, leuk voor zowel beginners als gevordenen, mooie leeftijd, etc. Dat komt, met wat geduld, wel goed!
Succes!

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:18

Anthea schreef:
Ik vind 2000 euro best prijzig voor een fjord. Je advertentie is ook wat slordig en je hebt geen goede verkoop foto's. Denk dat je daar eerst aan moet werken, wat goede/duidelijke foto's maken.

Wat is prijzig, als ik een pony zou kopen en dit is d pony waar ik echt en klik mee heb en denk daar gelukkig mee te worden...... zoals ts zelf al aangeeft, prijs is bepreekbaar bij een goed tehuis....de fotos zijn misschien wel slecht maar geven een wel goed beeld van de veelzijdigheid van de pony in verschillende situaties. Misschien kan je er ook een foto bij doen van haar stamboekpapier.
Ik zou aan je advertentietekst nits wijzigen want de tekst is heel netjeshoor!!
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 28-04-13 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

indriss

Berichten: 510
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: In Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:20

Als je je pony echt wilt verkopen en hij moet uiteindelijk weg dan zou ik de overweging nemen om erbij te zetten goed tehuis belangrijker dan de prijs,het juiste plekje voor je paard is goud waard.
En ik vind je prijs ook wat aan de hoge kant.

Je kunt het ook zo zien...als de pony nog een half jaar te koop staat ben je ook een hoop onderhouds kosten kwijt.Als je hem nu binnen een maand kwijt bent voor een lagere prijs naar een goed plekje ben je waarschijnlijk voordeliger uit.Als de winter begint en hij staat er nog...dan ga ervan uit dat je volgend voorjaar pas weer reaties krijgt.In de winter ligt de verkoop bijna stil.....
Dat is een overweging die je moet maken....

moyra

Berichten: 9661
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:24

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je vraagprijs heel hoog vind!
Als ik op mp kijk staan er 3 en 4 jarige ruínen op voor 500-800 euro en als je iets meer uitgeeft (€1000,-) dan heb je een bereden en betuigde in enkel en dubbel span.

Verder vind ik je advertentie te langdradig als ik een paard zoek wil ik in 1 oog opslag kunnen zien wat het paard kan,leeftijd e.d
Ik wil dus vrij vlot weten of het paard voldoet aan de eisen die ik heb .
Laatst bijgewerkt door moyra op 28-04-13 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:28

Ik heb even naar jouw advertentietekst gekeken en daar is nog ruimte voor verbetering. Ik merk ook wel hoe weinig aandacht mensen besteden aan hun advertentie, denkende dat het het paard is dat verkocht moet worden.
Het eerste wat me opvalt, is dat zodra ik jouw advertentie geopend heb, ik eigenlijk ook meteen weer wil wegklikken. Een grote lap tekst! Daar beginnen mensen niet aan.
Je maakt van haar karakter ook een heel verhaal, ieder karakertrekje wordt in de tekst vermeld en weet je wat, eigenlijk zeg je niets. Je zegt dingen die voor 99% van de paarden zo zijn:
-"Britt is wel een pony die elke dag naar buiten moet" --> welk paard niet?
-"je moet duidelijk aangeven wie de baas is, anders durft ze wel eens haar plan trekken" --> welk paard niet ;)

Verder ook info waar een koper eigenlijk niet echt iets aan heeft of die gewoon korter geformuleerd kan worden:
bv. braaf met kinderen (dan heb ik een lange zin in drie woorden gezegd)
"ze staat zonder ijzers, heeft hele sterke hoeven": daar heeft een koper op dat moment echt niets aan.

Probeer de advertentie dus in te korten met alleen de informatie waar een koper echt op zit te wachten. Waarom moeten mensen jouw pony kopen en niet de 100 andere Fjorden die te koop staan? Maak dat snel duidelijk, zet die dingen vooraan, meteen leesbaar, in een oogopslag.

Tenslotte, moet je ook veel betere foto's gebruiken. Ik denk dat door je foto heel veel mensen de advertentie überhaupt al niet aanklikken.
- De eerste is schuin van een tv-scherm? genomen. Dat spreekt gewoon niet aan.
- De tweede is goed omdat het een standfoto is, maar er hangt te veel materiaal om het paard, je "ziet" het paard daar eigenlijk niet.
- Derde foto is een half paard met deken op, niet aantrekkelijk, je hebt het paard nog altijd niet volledig gezien.
- Vierde foto: idem met de eerste.
- Vijfde foto: Hoofdfoto, die is best wel goed.
- Zesde foto: Standfoto, maar weer ligt er een deken op de pony en is de bouw en het verdere uitzicht van de pony verborgen.
- Zevende en laatste foto: donker. Op zich zou deze foto nog kunnen als de rest allemaal flitsende foto's zijn.

Conclusie: je hebt zeven foto's en toch hebben mensen je paard niet gezien. Er zit nergens een foto bij waar je paard helemaal opstaat zonder delen die bedekt worden door tuig of dekens.

Ik zeg niet dat als je de advertentie wat opknapt, dat je meteen hordes mogelijke kopers krijgt, maar mensen gaan toch al minder snel geneigd zijn weg te klikken zonder ook maar 1 letter te lezen.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:31

Zo zie je maar, is heel persoonlijk. Ik vind de tekst wel prettig, gini niet....

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:45

Ik zou sowieso je vraagprijs in de advertentie zetten. Advertenties zonder vraagprijs sla ik namelijk al over en heel veel mensen zijn gewoon puur nieuwsgierig en dat wil je niet hebben. Daarnaast zou ik ook een prijs zonder toebehoren noemen, niet iedereen wilt jouw spulllen hebben namelijk, zet er ook bij om wat voor zadel het gaat. Aangezien je zegt dat ze 'bijna L dressuur is' zou ik er ook enkele dressuur foto's bij doen, een duidelijke springfoto, een goede standfoto zonder deken en evt een foto waaruit blijkt dat het een brave pony is, bv met een kind erop oid, aangezien je dat ook noemt. Ook denk ik dat je de tekst wat korter moet houden zoals Gini zegt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:53

Verkooptechnisch is het geen goede advertentie. Alle "mankementjes" van je pony noem je op waarmee je een grote groep potentiële kopers, nl de beginners al uitsluit van aankoop. Daarnaast de groep die een allround lieve gebruikspony wil.

Als ik jouw advertentie lees dan denk ik dat het een lastige pony is wat nog eens bevestigd wordt doordat jezelf aangeeft er geen klik mee te hebben.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:01

Persoonlijk zou ik er een vraagprijs neerzetten voor het paard zelf.
Bijvoorbeeld 1200,- voor de fjord.
Met alle toebehoren: 1500,-
Misschien hebben de mensen al een hele stapels dekens en hoofdstellen en willen ze daarom alleen de prijs van de pony weten.
Zet er daarnaast nog bij dat een goede plek belangrijker is dan de prijs en dat je alleen verkoopt aan een plek met weidegang.
Dan kan die zin ook weg in je tekst.

Dat je zijn karakter beschrijft is wel belangrijk vind ik maar het kan zeker wat beknopter.
En zorg voor een paar duidelijke foto's.
Stand foto zonder deken, waar hij helemaal op staat dat mensen zijn hele bouw goed kunnen zien.
Geen foto van een scherm, maar alleen echte foto's.

De vraagprijs kan niet al te hoog zijn.
Ze is niet echt goed verkeersmak, ze heeft een consequente ruiter nodig, dat is vaak wat mensen niet zoeken in een fjord.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:29

Ik vind je advertentie ook best netjes, alleen kan het inderdaad wat beknopter. Zo'n hele lap tekst is niet echt nodig, je kan best gewoon kort aangeven wat ze kan en kent, en een kort overzichtje van haar karakter.

Bijvoorbeeld:

---
Britt is een veelzijdige, actieve, mooie fjord van 7 jaar. Ze heeft een lief karakter, maar ze heeft wel een consequente ruiter nodig. Ze kan buiten wandelen in groep, alleen lukt ook met een meer ervaren ruiter.

Ze wordt dressuurmatig gereden op L-niveau, maar is nog niet uitgebracht op wedstrijd. Ze heeft reeds 1m10 gesprongen en een oefencross gelopen.

Ze is in 2011 nog gekeurd, keuren mag maar wel op kosten van de koper. Ze staat zonder ijzers, heeft hele sterke hoeven. Ze is altijd op tijd ontwormd en ingeënt.

De reden dat ik haar wegdoe, is omdat ik geen klik met haar heb onder het zadel.

---

Dit geeft snel een algemeen beeld zonder dat de lezer eerst een hele lap tekst moet doorwerken. Ook zou ik zorgen voor betere verkoopsfoto's.

Verder lijkt het me interessant om een richtprijs mét en zonder spullen afzonderlijk te geven. Of eventueel de prijs van de spullen apart te geven, zodat mensen zelf kunnen beslissen of ze die erbij nemen of niet. Veel mensen hebben een maximumbudget voor een paard, dus als de prijs zonder spullen erbij staat zien ze gauw of dit binnen hun budget is of niet. Ook zijn er veel mensen die al heel wat spullen hebben, die dus niet alles nodig hebben.

Ik vind 2100€ ook wat veel voor een pony die nog geen wedstrijdresultaten heeft, maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat de spullen waard zijn. Als je een prijs zonder spullen geeft is het veel makkelijker om te oordelen of je prijs correct is.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:10

Bernoe schreef:
Zo zie je maar, is heel persoonlijk. Ik vind de tekst wel prettig, gini niet....


De tekst is leuk en goed geschreven en die lees je....als je niets te doen hebt. ;) Als je echt op zoek bent naar een Fjordenpaard, dan denk je bij zo een tekst: jeetje mina, en je kijkt dan maar vlug eerst even naar de foto's, die dan niet aanspreken en de koper klikt weg.
Wil je de lap tekst behouden dan moet je foto's hebben die van het scherm afspatten. En in de lap tekst moet je dan woorden in het dikgedrukt zetten, zodat kopers weten waar de hoofdzaken liggen. Want nu wordt er vanalles opgesomd (braaf, maar....; lief, maar....; rustig, maar....) dat ik denk 'ja maar, wat is het nou'. Beschrijf gewoon het paard zo goed mogelijk. Ieder paard heeft uiteraard negatievere punten, maar die moet je niet in een advertentie vermelden (tenzij ze echt belangrijk zijn te melden).

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Re: Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 10:25

Super dankjewel allemaal. Zo had ik het nog helemaal niet bekeken. ik zal de advertentie zo snel mogelijk aanpassen aan de hand van jullie tips. bedankt voor het meedenken, hier heb ik echt wat aan !

Amber_

Berichten: 10138
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:11

Wat Indriss zegt, zal ik ook zeker meenemen :j
Stel ze staat nog 2 maanden te koop, ben je toch weer 2 maanden stallingsgeld kwijt. Voor mij zou dat 400 euro zijn. Dan kan je haar prijs beter iets verlagen als je haar wat sneller kwijt wilt.

Wat ik mis, zijn haar premies. Is ze ooit op de keuring uitgebracht?
Persoonlijk vind ik de prijs ook wat hoog, aangezien wat ze kan. :j

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Verkopen, minder makkelijk dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:15

Heb je haar ook al op marktplaats staan? Daar kijken ook veel mensen!

Flint05
Berichten: 419
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:19

Ik heb afgelopen week mijn fjord verkocht, ze heeft maar 1.5 uur op marktplaats gestaan.
Ik ben wat onder de prijs gaan zitten wat er doorsnee gevraagt wordt puur om de reden dat als ze lang blijft staan dan ben je het geld ook kwijt.
Maak er niet een te lang verhaal van maar beperk je tot wat hoofdzaken, de rest kun je vertellen als mensen bellen.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:24

Wat ik van de advertentie vind.

Slechte foto's (nou heb ik mijn paard gekocht met nog slechtere foto's maar dat is ander verhaal),
paar betere erbij zetten en dan paar slechte verwijderen.
Blote stand foto.
Springen foto buiten met meer licht en ruiter die mooi meekomt.
Etc.

Ik vind 7 wel een mooie leeftijd, niet te jong, niet te oud, wilde haren er beetje af
en eventueel wereldwijs? (weet niet hoevaak ze mee geweest is naar andere dingen?)
En Britt is wel een leuk paard om zo te zien, dus geen idee waarom er niemand reageerd.

Verhaaltje over wat ze kan 1.10 springen en jumpcross gedaan goed, dat willen mensen weten,
idem over hoeven/beslaan etc.
Dus dat staat er nu goed.

Dressuur L1 niveau, ik zou er dus zo een L1 proef mee kunnen starten? Is dat echt zo?
Zo ja, dan is dat nuttige informatie, als het niet klopt is het alleen maar teleurstellend als iemand komt rijden.

Is ze helemaal verkeers mak en lekker buiten te rijden?
Veel mensen zoeken toch een fjord om ook lekker recreatief mee te rijden.
Als ze dat is zou ik het zeker vermelden.
(uitzonderingen daargelaten, he Amber?)

Keurings resultaten? Staan niet vermeld dus niet geweest? Dat drukt de prijs ook, anders
zou ze allicht nog voor een fokker interessant kunnen zijn.

Maat 1.43 is niet heel groot, hoeft geen probleem te zijn, maar iets groter heb je toch meer publiek
dat eventueel geintresseerd is.

Zie nu 1800 euro en 300 voor spullen erbij in je advertentie.
Dat is ook handiger.

Succes met de verkoop, Britt lijkt me best leuke pony volgens je advertentie, komt echt wel een keer iemand voor haar.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:07

Toevallig...had net de advertentie op marktplaats voorbij zien komen, voordat ik hier naar bokt ging kijken. Heb je advertentie wel degelijk daar aangeklikt (niet omdat ik zoekende ben, maar wel graag op de hoogte van het aanbod) en met name de foto's vielen me tegen (kwaliteit), maar desalniettemin klikte ik m weg met de gedachte: Als het een leuk paard is, komt daar zeker wel snel iemand voor. Veelzijdig, dat is wel gewild!

Maar wat is gewild vandaag de dag? Je hebt altijd gelukszoekers en de laatste paar jaar meer dan ooit lijkt het wel, tot aan brutaliteit toe (dat je paard te duur is...dat kan niemand zeggen, want een paard is zo duur als het bedrag wat de koper er voor wil geven). Enige advies dat ik je mee wil geven: Houd vast aan het bedrag waar jij je goed bij voelt! Daarnaast moet je een paard niet in 1 of 2 dagen willen verkopen. Er gaat helaas, maar zo is het, nu eenmaal een tijd overheen soms. Maar...ieder leuk paard vind wel weer een plek!

Tot die ene geschikte gegadigde zich meld, netjes de gevraagde info vermelden, maar niet téveel waarde hechten aan ieder geïnteresseerd e-mailtje.