Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 23:20

Hoi Bokkers,

Aangezien Emiel dit jaar 5 wordt, word het langzamerhand tijd om hem in te rijden en door te rijden. Emiel verveeld zich snel en is heel leergierig. Hij pakt snel dingen op en heeft een hele hoge playdrive!

Nou ben ik zelf nogal een angsthaas, dus ik wil hem zelf verder zadelmak maken (dat je er op op kunt zitten en het zadel en hoofdstel als normaal ervaart) en hem dan wegbrengen om verder ingereden en doorgereden te worden (ook verkeersmak maken en al het basiswerk kunnen). Dit wil ik boomloos en bitloos laten gebeuren. Nou vroeg ik me ten eerste af waar dat kan? Ten tweede vroeg ik me af hoelang het inrijden en doorrijden gemiddeld duurt? En hoe alles in z'n werk gaat?

Voor mij is het allemaal een eerst keer wat betreft een jong paard, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen..

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:57

Zorg dat hij alles wat op en om hem heen gebeurt als normaal ervaart, dat hij dus niet opkijkt wanneer je er een zadel op legt of beenbescherms om doet en je kunt hem vast leren wat longeren is.
Als je zelf angstig bent kun je beter niet verder gaan dan dat, heeft ook weinig meerwaarde.

Hoelang het duurt verschilt per paard en per stal, maar zadelmak maken is 4 tot 6 weken, verder doorrijden nog eens 4 tot 6 weken dus reken op 2 a 3 maanden.
Wat bedoel je met hoe alles in zijn werk gaat? Je zoekt iemand die dit aanbied, gaat bellen en maakt een afspraak, dan zul je daar de rest horen ;)

Amber_

Berichten: 10138
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:02

Verschilt ook weer per paard !

Mijn Fjord, Toot, was binnen 2 weken ingereden. Zadelmak + hulpen.
Ik kon er mee buiten rijden in alle gangen, maar niks dressuurmatig :D.
Dat heeft mijn vriendin Ginny gedaan. Die had hem idd in 1 / 2 maanden L proef klaar.

Overigens had ik Toot vanaf 4 maanden oud, dus hij is al jaren opgevoed door mij. Hij kende veel en ging al regelmatig mee op wandeling. Mede daarom ging het inrijden super snel.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:56

ED --> FJ

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 02:31

Amber_ schreef:
Mijn Fjord, Toot, was binnen 2 weken ingereden. Zadelmak + hulpen.

Vanaf wanneer reken je dan?
Vanaf de eerste keer dat je erop stapte of de eerste keer dat het zadel erop ging of de eerste keer dat je ging longeren of wat? Het ligt er nogal aan.

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 07:09

Ow ja ook wel handig te vermelden in der daad. Ik heb Emiel al sinds hij 6 mnd oud was en toen ook al regelmatig als zadelbok ed gebruikt.

Opzadelen vind hij niet eng ofzo, hij kijkt alleen graag mee en kijkt graag of z'n harnachement wel bijt-proef is. Het aansingelen vind hij niet heel fijn, hij doet dan op de poetsplaats een stapje naar voren en achter en weer naar voor enz. Ook bijt hij dan meer als normaal in het halstertouw. Ik hou druk tot hij stilstaat en doe de singel dan vast, maar wel op 1/2 gaatjes losser dan waar ik gekomen was.

Beenbescherming heb ik nog niet aan gedacht, maar het is in der daad wel handig dat hij dat kent.

Longeren doen we tot nu toe vooral los, hij draait zich vaak en snel om en snapt het nog niet zo goed. Ik zet een deel van de bak af en ben daar met hem bezig. (Als ik geen stuk af zet, kan ik de hele bak met hem door skiën, achter de lijn aan :p ) Nadat hij het los een beetje begrijpt pak ik dan de longeerlijn en ga dan daar ook nog even mee aan de slag. Ik weet alleen niet wanneer het goed is en je het echt logeren kunt noemen en hem weg kunt brengen?

Amber_

Berichten: 10138
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:06

anneliesdj schreef:
Amber_ schreef:
Mijn Fjord, Toot, was binnen 2 weken ingereden. Zadelmak + hulpen.

Vanaf wanneer reken je dan?
Vanaf de eerste keer dat je erop stapte of de eerste keer dat het zadel erop ging of de eerste keer dat je ging longeren of wat? Het ligt er nogal aan.


Eerste keer zadel erop, dus echt het zadelmak maken tot bos in.

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 11:39

Amber_ schreef:
Mijn Fjord, Toot, was binnen 2 weken ingereden. Zadelmak + hulpen.

Vanaf wanneer reken je dan?
Vanaf de eerste keer dat je erop stapte of de eerste keer dat het zadel erop ging of de eerste keer dat je ging longeren of wat? Het ligt er nogal aan.[/quote]

Eerste keer zadel erop, dus echt het zadelmak maken tot bos in.[/quote]

Zo dat is snel! Ik verwacht dat Emiel alles redelijk snel oppakt, maar ik denk niet dat het maar twee weekjes wordt..

jannegien

Berichten: 554
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:54

Ik heb nu enkele fjorden zadelmak gemaakt, maar de meesten zijn binnen 3 a 4 weken klaar, en dan kan je er zelfstandig opstappen. Je hebt gas en een rem, daarnaast kan je links en rechts sturen.
Sommige fjorden zijn erg snel, heb er een aantal gehad waar ik er na 1x longeren bovenop zat en zelfs na enkele rondjes al 'los' door de bak aan het stappen was. Dit was echt een super brave merrie die zich niet te druk maakte om dingen.
Maar ook heb ik eentje gehad waar ik eerst een week gelongeerd heb voordat ik poging deed om op te stappen, die was erg temperamentvol.

Dus wat ik met mijn verhaal duidelijk wil maken, het licht echt aan het paard hoe snel/langzaam het gaat. Daarnaast ligt het ook aan de kunde van de persoon, iedereen heeft zijn/haar eigen methode.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:55

Cynthiaaapje schreef:
Longeren doen we tot nu toe vooral los, hij draait zich vaak en snel om en snapt het nog niet zo goed. Ik zet een deel van de bak af en ben daar met hem bezig. (Als ik geen stuk af zet, kan ik de hele bak met hem door skiën, achter de lijn aan :p ) Nadat hij het los een beetje begrijpt pak ik dan de longeerlijn en ga dan daar ook nog even mee aan de slag. Ik weet alleen niet wanneer het goed is en je het echt logeren kunt noemen en hem weg kunt brengen?

Los longeren is ook onduidelijk voor het paard, als je niet goed weet hoe je iets aan moet leren en wanneer je resultaat hebt, kun je het beter helemaal niet doen. Zo ook met dat aansingelen waarbij hij niet stil wil staan, op den duur worden dat gewoonte's.

Een trainingsstal waar je hem heen brengt moet dergelijke dingen eerst weer af gaan leren, dan is een paard wat nog niets kent makkelijker om mee te werken. Dus als je zelf niet voldoende ervaring hebt om het goed aan te leren kun je beter niets doen.

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:48

Ik heb genoeg ervaring om dingen aan te leren. Ik ben me erg bewust van mijn lichaam en energie, hier reageert hij ook goed op, dat is het niet. Maar misschien is het voor hem wel duidelijker om niet echt te longeren, maar meer te gaan freestylen. Hij heeft namelijk een hele hoge playdrive en wil graag eerst nog ff gek rondrennen en spelen voor hij geconcentreerd mee wil/kan werken. En dan bedoel ik het (nh) grondwerken.

Maar daar hond dit topic verder niet over, ik wil graag weten hoelang het inrijden en doorrijden verder duurt.

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:01

Als je beetje handig iemand kunt vinden moet het in maand haalbaar zijn. Hij kent al een zadel en hoofdstel dus geen probleem. Ik ken alleen geen adressen die alleen maar boom en bitloos rijden. Meesten rijden toch traditioneel met bit en zadel met boom, maar dat kunnen de mensen die natural horsemanship doen je vast vertellen. Je kan alvast beginnen om zijn playdrive sneller om te zetten naar werken dan leert hij dat alvast met inrijden en doorrijden kun je namelijk niet spelen. Dit moet serieus en consequent gebeuren. Kleuterschool is dan over en dan is in de schoolbanken en luisteren. Playtime wordt dan op zijn vrije dag of in de wei.

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:18

In principe wil ik hem zijn spelen niet ontnemen, dat kan hij namelijk alleen met mij (m'n merrie wil absoluut niet met hem spelen), maar kan het wel verkorten en als beloning doen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:17

Realiseer je wel dat je zoiets wel duidelijk gescheiden moet houden van het werk, anders heeft iemand die hem zadelmak maakt daar last van.
En ik raad je aan mijn vorige bericht nog eens te lezen, ik geloof dat je het niet helemaal snapt.

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:39

Ik vind het nogal moeilijk om alles zo te verwoorden. Ik loop alleen tegen een aantal dingen aan, waar ik graag in verder wil leren. Tips zijn dan ook welkom, maar daar gaat het topic eigenlijk niet over.

Zadelmak is hij al. Ik wil hem alleen ook het "normale" longeren nog leren en de laatst puntjes op de I zetten.

Ik doe alles met paarden op basis van respect en vertrouwen, maar vooral ook op veiligheid. Hij weet heel goed wanneer het playtime is of wanneer hij serieus moet zijn. Hij moet (ja moet, vanaf veulen af aan al) voor het echte werk eerst even lekker gek doen en los met mij in de bak spelen. Daarna kan hij zich fatsoenlijk concentreren.

Ik weet wel waar ik mee bezig ben wat betreft longeren en weet ook wel wanneer ik moet stoppen, maar los longeren vind ik vooral handig in het begin, omdat ik me alleen op mezelf en hem hoef te concentreren en niet met lijnen in de knoop kom. Los longeren is in principe voor mij net zo als aan de lijn, alleen zonder gedoe van de lijn.

Nogmaals ik ben niet zo goed in het verwoorden met enkel verbale communicatie.

Maar dit topic ging ervaringen van de duur van inrijden en doorrijden. De rest graag via pb.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:45

Je vraagt ook hoe dingen in zijn werk gaan dus leg ik je dat uit, is gewoon ontopic hoor.

Jodi93

Berichten: 1633
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:48

Ik heb mijn fjord vorig jaar zadelmak gemaakt ging tot een bepaald punt erg makkelijk toen werd het was lastiger.. Hij was wat moeilijk in een grote bak. Van de winter had ik hem weggezet en heb hem nu weer dik een maand onder het zadel en dat gaat top :) Ik sta op een fjordenfokkerij die ook service hebben zadelmak maken als je geinteresseerd is PB even miss hebben ze nog wel plek als je dat interesseerd :)

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 23:00

Oké Jodi, je hebt pb.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:18

Ik heb Dani, zonder enige ervaring, maar wel met hulp van instructeurs, zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Dat is me heel goed bevallen en Dani heeft het supersnel opgepakt. Zadelmak was geen enkele issue, ze liet het toe alsof ze nooit anders heeft gehad. Ook de hulpen leerde ze in no time. Er liep iemand mee die haar vast had aan de longeerlijn en elke keer kon zij iets verder weg gaan staan en kon ik zelf sturen, gassen en remmen. Dani werd later wel erg lui, dus heb ik dat met behulp van een ervaren instructeur opgelost. Al met al heeft het me denk ik een klein maandje gekost voordat ze alles helemaal snapte. Ik heb 2 jaar lang rustig aan gedaan en alleen basisoefeningen gereden en sinds dit jaar doen we wat zwaardere oefeningen. Niet omdat ze het niet kan, maar omdat ik haar niet wilde overbelasten. Daarom heb ik de afgelopen 2 jaar ook maar 2 tot 3 keer per week gereden. Wel wedstrijden gereden, maar puur voor de ervaring en ook voor mezelf om te kijken hoe dat in zn werk gaat. Ze wordt 6 in juni en ik wil dit jaar L1 gaan starten.

En Dani wil ook wel eens spelen en dwingt dat ook echt af. Prima, het is aan ons mensen om flexibel genoeg te zijn en je paard het speelmoment te gunnen. Je bent een team en voor je paard moet het net zo leuk zijn en blijven als voor jou.

Heidss
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-09-10

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:42

In een week :) van zadel erop tot 1ste buitenrit :)

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:21

die van mij is sinds november pas onder het zadel (moest hem nog alles leren toen ik hem in juni kocht) en heb sinds 2 weken les om alles te verbeteren en andere dingen weer af te leren maar ik doe alles ook lekker rustig aan en dat werkt ook voor hem.

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:45

Dat is snel Heids!

Rusty, dat gaat ook super dus, maar ik maak hem alleen zadel- en ruitermak, de rest als inrijden, doorrijden en verkeersmak maken wil ik laten doen. Emiel is mijn eerste jonge paard en ik heb dus geen idee hoelang alles ongeveer duurt.

Ik ben vanmiddag ook nog even met hem aan de slag geweest. Aansingelen ging vandaag zonder heen en weer lopen. Ook het longeren ging echt super. Eerst even lekker spelen met z'n tweeën en toen hem naar mij toe laten komen, longe vast maken en aan het werk. Meneer moest natuurlijk eerst even zijn geweldige draf laten zien. Hij probeerde 1x om te draaien toen ik bezig was met m'n lijn. Zweepje en lijn er even bij en hij ging al braaf door! We hebben veel kunnen schakelen. Hij deed het echt super! Mooi neusje naar beneden, achterhand er onder en goed aan de hulpen. Na het longeren nog even grondwerk gedaan, hij deed dat ook echt super! Ben echt trots op m'n kleine grote man!

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:44

Cynthiaaapje; ja ik kan gewoon met hem buiten rijden alleen of met een groep en dat vindt ik wel fijn :D en ik snap dat je nog niet echt weet van hoe en wat maar doe gewoon alles rustig op jou tempo als jij denkt dat emiel klaar is om onder de man gereden te worden dan moet je dat ook doen en niet eerder. (ik luister altijd naar mijn gevoel) en ga ook oefenen om langs hem te springen of op een bankje te staan zodat hij leert en weet dat er niks aan de hand is als je wilt gaan opstappen. zoals ik je tekst lees heeft hij het gisteren dus super gedaan en ik denk als je zo door gaat dat alles wel goed komt! maar als je verder nog vragen hebt gewoon vragen iedereen zal zijn eigen mening/ervaring graag met je delen. (ps freek is pas mijn 2de fjord maar ook mijn 2de die ik zelf zadel en ruitermak heb gemaakt)

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 11:01

Ik kan bij Emiel rustig als een idioot tegen/naarst hem gaan springen, hangen vind hij ook geen probleem en als ik dan zo genaamd opstap (wat ik niet durf, maar ik durf wel m'n voet in de beugel te zetten om te hangen) dan sla ik m'n andere been bewust tegen z'n kont, flank enz aan. Dat hij zich niet het leplazerus schrikt als dat "in het echt" eens gebeurt.

En hij is al zo ver dat er iemand op kan, aan de hand dan wel te verstaan, maar dat durf ik zelf niet. En ik heb geen hulp, dus moet alles verder zelf doen. Das een beetje lastig.

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Hoelang duurt inrijden en doorrijden van een fjord gemiddeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:10

Cynthiaaapje; ok is wel vervelend dat niemand je kan helpen. en als je een vriendin mee neemt van school of iemand anders die bij jou in buurt je misschien er bij wilt helpen? maar zoals ik het lees zou het geen probleem zijn als je gaat opstappen want dan kan je gewoon aanrijden zonder problemen en als je het niet zeker weet laat je emiel zo lopen dat hij helemaal moe is en dat je dan pas opstapt.