fjorden karakter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_xle

fjorden karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 14:13

ik wil heel graag een fjord! maar ik weet niet of een fjord geschikt is voor mij! weet iemand de karakter enzo van een fjord?? ik ben zelf 11 jaar en rij wel eens op fjorden maar dat is op een manege! heb nog nooit een fjord verzorgt zelf!

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:16

Het karakter van "een fjord" vragen is net zoiets als vragen wat het karakter van "een Amsterdammer" is.
Je kunt niet vragen wat het karakter van een hele groep is, omdat ieder individu uniek is.

Alle fjorden zijn uniek, ze hebben allemaal een eigen karakter en dat kan verschillen van super braaf tot ondeugend en van sloom tot super snel.

Maar over 't algemeen zijn het fijne kindvriendelijke paardjes.
Zoek je een bepaald karakter, dan kun je daar in je zoektocht rekening mee houden.
Wil je een slome, kies dan geen snelle uit ;)

Ik heb jarenlang bij een fjordenfokker de paarden verzorgd en gereden.
Hij had er meestal een stuk of 6 lopen. En die waren (ondanks dat het directe familie van elkaar was) allemaal compleet anders van karakter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-12 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MaNdiii

Re: fjorden karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:20

Ik kreeg een fjord toen ik 14 was samen met mijn zusjes van 12 en 10, maar als mijn moeder geen verstand van paarden had gehad was dat denk ik niets geworden. Toen wij hem net hadden sleepte hij ons overal naartoe, als we hem uit de wei wilde halen steigerde die naar ons. Maar daarnaast was hij ook heel lief maar had wel zijn eigen dingen waar wij maar rekening mee moesten houden. Tegenwoordig gaat het allemaal goed en heeft hij zo af en toe zijn buien. En dat is dan vooral zijn eigen zin doen en dan heb ik niks te zeggen want hij is veelste sterk.

Maar iedere fjord is natuurlijk anders.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:21

Het is niet de bedoeling om meerdere topic's met het zelfde onderwerp te maken.
Je zus had ook al een topic gemaakt, en jij ook met de zelfde vragen.

Je gaat niet meer antwoord krijgen door meerdere topic's te maken.

En misschien even de zoekfunctie gebruiken, is al veel over fjorden en hun karakter bekend hier op bokt.

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 14:23

ja bedankt!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:30

Wil je een Fjord als eerste eigen paard? Weet dan wel heel goed waar je aan begint!
Voor de beginnende paarden eigenaar kan dit een zeer grote uitdaging zijn!

En ik spreek uit ervaring: want ik heb 3 jaar geleden een Fjord gekocht en hiervoor nooit een eigen paard gehad. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik een fijne instructeur heb en genoeg ervaren paarden-mensen op stal, waar ik altijd met al mijn vragen en problemen bij kan aankloppen! Anders was ik nu niet zo ver gekomen met mijn Fjordje...
En mijn merrie is dan nog een vrij gemakkelijk exemplaar. Ze is nogal een slome en ze zal nooit gemeen doen: maar eigenwijs is ze wel zeker!!! En ze kan ook verschrikkelijk sterk zijn. Dit zijn wel twee eigenschappen die je in de meeste Fjorden terug zult vinden en daarmee moet je om kunnen gaan.

En ik ben volwassen (ookal ben ik klein en licht): voor een kind van 11 zou ik geen Fjord aanraden tenzij het echt bewezen is dat het een geschikte kinderpony is (die zullen er ook zeker wel zijn, maar die zullen wel heel moeilijk te vinden zijn!). Of als je je paard samen gaat doen met een volwassene die heel streng en consequent met zo'n paard om kan gaan...

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 18:04

Okeee. maar weet je welke ras wel geschikt is??? gr

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:08

Ieder ras heeft uitzonderingen. Mijn buurmeisje (renwabl) op bokt heeft een fjord en dat is zo'n schat van een dier. Daar rijden zelfs jonge kinderen op. Tuurlijk is de pony ook soms een beetje eigenwijs, maar gemenigheid zit er echt niet in. Haar moeder daar heb ik zelf vroeger nog op gereden. Over het algemeen was het ook een schat van een dier, al was ze af en toe eigenwijs. Maar dat kan ook komen omdat we haar zelf hebben ingereden toen.

Het heeft volgens mij niet zoveel zin om naar een bepaald ras te zoeken, zoek gewoon naar een betrouwbare kinderpony.

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 18:11

jaa. maar ze zegt dat het niet een goeie eerste eigenpony is welke is dan wel geschikt!

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 18:13

en ik doe het paard dan met me zus van 14

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:21

Dat valt niet te zeggen, stel ik zeg een nrps is geschikt als eerste paard. Dan ga jij zoeken naar een nrps en kom je mss net de verkeerde tegen die net niet geschikt is voor jou. Je moet gewoon goed rondkijken en opzoek gaan naar een betrouwbare kinderpony, ras is dan ondergeschikt. Neem iemand mee die veel ervaring heeft met paarden, ga een paar keer testrijden en vraag desnoods of je de pony op proef mag. Vergeet ook niet om een onafhankelijke dierenarts het paard te laten keuren.

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 18:24

okee. ik zal opzoek gaan! maar ik hou wel van een beetje pittig!:)

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:36

Hooi wij rijden al ongeveer 5 jaar.. ik heb zelf ook al een paar proefjes enzo op een sterke fjord gedaan. maar als jullie zeggen dat een fjord niet verstandig is dat luisteren we daar naar:D

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 06:35

Ga gewoon opzoek naar een leuk paardje.
Mijn fjord (en niet omdat het de mijne is) zou een uitstekende kandidaat zijn.
Maar ja ze is niet te koop :)
Zo zijn er heus nog wel wat meer, kijk wat rond en reageer op paardjes die jullie aanspreken.
Kijk eventueel een paar keer voordat je op koop overgaat.
Je kan niet in de toekomst kijken hoe een paard gaat reageren, het is geen robot. Maar met goede begeleiding ben je een heel eind!
succes.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:00

Pin je niet vast op een ras!
Als je Fjorden leuk vindt, is dat natuurlijk prima: je kunt er dan een paar bezichtigen en kijken of dat wat is. Maar ga ook eens bij andere soorten paardjes kijken: beperk je niet tot de Fjorden alleen. Zo heb ik het ook gedaan (uiteindelijk toch wel bij een Fjord uitgekomen, maargoed). Als je meerdere soorten paardjes gaat bekijken voordat je er 1 koopt, kan je ze namelijk goed met elkaar vergelijken en dat is belangrijk!

En het hoeft toch ook niet persé een raspaardje te zijn? Je kunt ook een leuke kruising tegen komen. Als je gaat zoeken naar advertenties op Marktplaats of Bokt (of waar dan ook), vul dan liever trefwoorden in als: 'betrouwbaar, kinderpony, bomproof' of wat je dan ook wilt in een paardje in plaats van te zoeken naar 'Fjord'. En als er dan bij de resultaten ook een Fjord uit rolt is dat toch weer mooi meegenomen?

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 12:30

okee.ik ga zoeken bedankt

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:39

Ik heb een tijd een fjord verzorgd
Hij was heel betrouwbaar en rustig maar wel erg eigenwijs
Dus tis maar net waar je van houd
En zowieso ieder paard heeft een eigen karakter

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 15:28

ja ik vind fjorden over het algemeen heel lief! maar mijj maakt het niet heel veel uit hoe die er uit ziet al hij zij betrouwbaar lief en bomproof is ben ik al gelukkig

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:29

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 22:00

bedankt

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:44

veel succes met het zoeken naar een pony/paard ik heb nu mijn 2de fjord mijn eerste was een ideale kinderpony maar heb haar wegens omstandigheden moeten verkopen en ze staat nu op een klein schalige manege en ze heeft het er goed naar der zin, en de kinderen daar zijn ook helemaal gek op haar. en nu heb ik een andere hij is kei lief en braaf alleen moet nog veel leren net als ik. maar ik moet zeggen dat het ras fjord wel bij mij past ze kunnen gewoon lekker eigenwijs zijn en dat ben ik zelf ook wel een beetje maar vindt ze helemaal geweldig. maar wat de rest tegen je heeft gezegt ben ik het wel mee eens gewoon lekker rustig rond kijken en idd paar keer kijken en eventueel proef rijden.

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 19:27

ja! bedankt! gr

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:42

nicky_xle; graag gedaan en mijn raad is gewoon ga op je gevoel af en als je gevoel twijfelt moet je het ook echt niet doen! want anders kan je er later spijt van krijgen (die ervaring heb ik al gehad vandaar) maar wens je veel succes en ben benieuwd wat je keus uiteindelijk is geworden. :)

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:27

Ik heb nu 3 weken een eigen pony, ook mijn eerste. Britt is echt een schatje met poetsen ofzo maar onder het rijden en als ze bijvoorbeeld ergens van schrikt kan ze zichzelf heel sterk maken dus heb je meestal wel een sterker persoon nodig om der in beetje in toom te houden. Je kan het ras niet over 1 kam scheren natuurlijk maar het is wel een feit dat ze gewoon erg sterk zijn.. in ieder geval veel succes in je zoektocht ! :D

kim_sietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:58

Op internet kun je veel lezen over het karakter van de fjord!