wat voer jij je fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje21

wat voer jij je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 12:50

Ik heb gezocht maar ik zie zoveel vandaar mijn topic.
Ik heb dus een fjord en die gaat binnenkort 24/7 het land op.
Nu wil ik natuurlijk wel dat hij zijn vitamines en mineralen binnen krijgt.
Ik zie zoveel merken voer. Ik zoek een muesli zonder melasse, zonder al te veel
suiker en zetmeel en zonder haver? Mag een kruidenmuesli zijn.
Wat geven jullie je fjord?

Onali

Re: wat voer jij je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:53

Waarom niet alleen vitaminekorrels dan als je dat wilt aanvullen?
Ik heb ze van Marstall, vita dinges :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:18

ik zou ook alleen vitaminekorrels doen of helemaal niks..
die van mij is 80 kilo te zwaar geworden op enkel gras in februari :=
en eraf krijgen is best lastig :D
fjorden hebben heel weinig nodig.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:31

mijne krijgen nu alleen gras

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:23

Mijn fjord staat afwisselend in een (zand)paddock met inloopstal of in de wei. Ze krijgt in principe elke dag 1x een halve schep Subli basisbrok en 2x per dag een plak hooi, ook op de dagen dat ze in de wei staat. Die plakken hooi eet ze graag, ook als ze in de wei staat. En ik hoop dan dat ze daardoor wat minder gras eet.

Tot nu toe gaat het prima. Ze is keurig op gewicht en inmiddels goed door haar wintervacht heen. Ze ziet er tip-top uit op het moment. :)

Zou ze toch te zwaar dreigen te worden door het gras in de wei, dan krijgt ze in de wei een graasmasker om. Of komt ze relatief wat vaker/langer in de paddock te staan dan in de wei.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:56

mijn fjord krijgt 300-350 gram basisbrok en 1.5 kruiwagen kruidenhooi verdeeld over de dag natuurlijk. en ze hebben een liksteen voor mineralen. een fjord heeft niet zoveel nodig het is een sober ras, uitkijken met gras hoor! voor je het weet zijn ze te dik en moeten ze afvallen en dat valt niet mee!! spreek uit ervaring, daarom staan ze bij ons in een zandweide.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:01

Afh. van wat je met je fjord doet, wat hij nodig heeft.

De mijne krijgt straks op het gras niks, tot het gras niks meer is of als blijkt dat ze dan niet meer lekker fanatiek werkt.
(momenteel kuil en 1/2 schep gerste mix per dag, op werkdagen 1 schep)
Maar toen ze nog volop werkte stond ze op gras en 3 kilo krachtvoer (sportbrok/muesli).
Er is dus geen vast voer recept.
Niet voor de fjord en zelfs niet voor die ene fjord, helaas, zou het leven namelijk wel stuk makkelijker maken.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:04

Mijn fjord staat nu 24/7 op het land en krijgt niets bij (althans een beetje grasbrok met magnesium daarbuiten gelaten). Er hangt alleen een mineralen liksteen, zodat hij zelf kan kiezen of hij nog iets nodig heeft.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:05

Gras en bij te weinig gras hooi. :D

En alleen na werk een handje voer. :P

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:06

Mijne krijgt nu 3 kwart kilo basis brok per dag
Verder 2 keer daags hooi en ongeveer 3 keer per week staat hij een dag op wei
Mijne is in prima conditie en ziet er enorm goed uit!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:56

Havens Natural Balance muesli dagelijks half schepje en als hij gewerkt heeft handje Sugar Free brok van Treurniet. Maar nu met de grasjes barst hij van de energie dus niks geen brok nodig. Daarnaast krijgt hij bij weidegang nog wat hooi bij en buiten het weideseizoen een halve baal/dag.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:03

Ik geef hem als aanvulling van die pavo koeken verder krijgt ie alleen gras en soms als beloning een handje biks.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:53

Die van mij staan van 's ochtends zes uur tot 's avonds half negen op het land waar weinig gras staat. Ze krijgen hier dan ook 3x daags een plak kuil (van die kleine baaltjes), halve schep natures best en een halve pavokoek bijgevoerd. Daar doen ze het bij mij goed op. Maar mijn fjord is heel moeilijk op gewicht te houden hoor die kan echt niet leven van alleen gras dan wordt ie broodmager. Het is voor ieder paard weer anders natuurlijk.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:49

Die van mij krijgt 2 kilo sportbrok op een dag, hele dagen (8-7) op een normale wei met genoeg gras en 2 keer per dag een hele hoop kuil/hooi. Wij trainen fanatiek en hij heeft het echt nodig. Voor en na een wedstrijd krijgt hij Havens sportmuesli voor een extra boost (wij rijden endurance) en een extra kilo sportbrok... maar tijdens trainingen wat minder omdat meneer daar vrij hysterisch van kan worden bij een overdosis.. :') (hoge hartslagen enzo, dat wil je niet dan) Hij krijgt ook regelmatig slobber van Pavo maar das meer voor de lekker. (vindt hij dan..ieeuuww)

Niet alle fjorden hebben aanleg om dik te worden..als die van mij het met alleen gras moest doen werd ie ook mager, ook als we niet zo hard zouden trainen. Hij heeft absoluut geen aanleg om (te) dik te worden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:15

overdag op gras, en een kg sensitive muesli van cavalor, en ochtend een schep lucerne. avond op stal hooi

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:41

als Moon weer dag en nacht op de wei staat krijgt ze alleen wat muslie 1/2 maatschep en lekkers appel of peen of iets.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:12

Mijne geef ik het liefst ponybrok of alleen een liksteen naast het ruwvoer. Dat is als ze mooi in conditie zijn en geen veulen aan de voet hebben.
Momenteel krijgt mijn driejarige merrie naast hooi/gras een klein beetje basisbrok. Dat omdat haar moeder een veulen aan de voet heeft en die krijgt een hele schep basisbrok per dag erbij. Dus geef ik Fjella maar een klein beetje uit dezelfde zak, maar dat is wel zo'n beetje 1/20 van wat haar moeder krijgt, hihi..

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:32

3 x daags kuil en gras, staat verder op kaal land. Werkt 6 x in de week en krijgt ook elke dag 3/4e kg sportbrok en 1/4e muesli. Daar doet ie t goed op.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:03

mijn fjord staat in de padock met 3 shetten. ze krijgt `s morgens in de box om 7uur kuilgras en 2 handen biks en een appel, rond 11.30 kuilgras, rond 3 uur kuilgras en dan rond 6uur half 7 kuilgras en 2 handen biks en een appel.
mijn biks is van Besterly basic en ze doet het er goed op. ik rijd 4 tot 5 keer per week fanatiek in het duin.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:33

Kijk goed naar je paard, heeft hij naast de weide wel echt wat nodig?
wil je alleen vitaminen en mineralen bijvoeren kan je ook denken aan een pavo summerfit koek, daarmee geef je toch zijn vit. en mineralen.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:37

kruiden musli van treurniet. zit alles in wat nodig is, en is zonder haver en melasse vrij . idiaal.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:20

die 2 van mij krijgen enkel ruwvoer in beperkte mate bijgevoerd. Ze staan 24/7 buiten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:42

Mijn Fjord staat nu nog overdag buiten en 's nachts op stal.
Dan krijgt hij 's morgens een halve schep Pavo's Nature's Best en ruwvoer. Op de wei krijgt hij 's middags ook ruwvoer. Terug op stal krijgt hij wederom een halve schep Pavo's Nature's best en ruwvoer.
Als ik naar huis ga krijgt hij nog 2 handjes kruidenmuesli van Subli met een flinke hoeveelheid Daily Plus, lijnzaadvlokken en biotine. Een keer per week vervang ik die muesli door slobber.

Straks gaan ze weer 24/7 buiten en dan krijgen ze enkel het ruwvoer en de muesli die ik ze zelf geef.
Nu staan ze op het kale gedeelte van de wei, maar er is een deel ingezaaid en afgezet zodat er straks meer uit de wei te halen is.
Op momenten dat mijn Fjord echt moet pieken, dan krijgt hij wel wat extra krachtvoer, maar dus niet standaard.

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:20

Ik geef mijn fjorden ruin van die summerfit repen... Van pavo geloof ik.. Daar zitten alle voedingsstoffen en mineralen in maar geen energie... Prefect voor mijn ruin die momenteel stil staat!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:38

Summerfit, ik zweer er ook bij :j