Wie kan mij tips geven.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OnlyFroukje

Wie kan mij tips geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:36

Hallo ik heb sinds 2 weken een fjordje genaamt Tanja, ik rijd bijna elke dag op der( 2 dagen nu niet gedaan in totaal)
Maar nu het volgende, Als je stapt is er niks met der aan de hand is het echt een schatje, dan ga je in draf en dan gelijk gaat ze der eigen weg proberen te gaan wil jij links, dan probeert ze rechts te gaan. en zo gaat dat dus de hele tijd door. Wat ik ook doe ze blijft het proberen. Nu weet ik dat ze moet wennen enzo dus wil er ook niet TE aan pakken. Maar ze heeft me nu al paar keer de bak laten zien in een snel vaart.
ze blijft ook niet normaal draven het gaat dan heel snel ze luistert ook niet echt naar je handelingen als je der wat rustiger wil laten draven ben je gewoon 5 minuten bezig voor ze een keer luistert. Wie heeft er tips voor me. Want wil der echt niet kwijt ofzo maar een keer een half uurtje rijden zonder draken gedrag zou ik ook wel lekker vinden hoor hahaha.
voor de rest is ze echt super lief hinnikt al als ze je hoort komen, ze vind alles goed is echt super braaf.. tot je in draf gaat....

Groeten Froukje

0kayleigh0

Re: Wie kan mij tips geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:36

les nemen!! :)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:37

0kayleigh0 schreef:
les nemen!! :)

Krijg ik op pension stal..

en daarbij rij ik nog aardig goed hoor;) heb veel paarden rustig gekregen dus hoop dat bij deze ook te kunnen:)

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:40

Paar vraagjes:
1. Hoe oud is Tanja?
2. Wat weet je van haar geschiedenis?
3. Heb je problemen met zadelen? (Kan dat zadel niet goed past, en zij probeerd te vluchten)
4. Doe je grondwerk?

Mijn Fjord -kan- ook van dat soort streken vertonen, maar het is bij haar echt een paniek reactie, en komt dus voort uit een probleem dat ikzelf nog niet 1-2-3 heb ontdekt.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:41

Froukjeloves schreef:
en daarbij rij ik nog aardig goed hoor;) heb veel paarden rustig gekregen dus hoop dat bij deze ook te kunnen:)

Sorry dat ik het zeggen moet, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets. Met alle respect, het ene paard is het andere niet, en veel ervaring op die manier gebruikt, betekend in mijn ervaring juist vaak dat mensen dingen over het hoofd zien, omdat ze die instelling hebben. :-)
(Bedoel het echt niet rot, hoor!)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:42

misschien moet je wat beter grondwerk m et haar gaan doen? ik doe het ook en het is superleuk en je bouwt een relatie op met je fjord(ik heb zelf ook een fjord!!!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:52

StefenYnia schreef:
Paar vraagjes:
1. Hoe oud is Tanja?
2. Wat weet je van haar geschiedenis?
3. Heb je problemen met zadelen? (Kan dat zadel niet goed past, en zij probeerd te vluchten)
4. Doe je grondwerk?

Mijn Fjord -kan- ook van dat soort streken vertonen, maar het is bij haar echt een paniek reactie, en komt dus voort uit een probleem dat ikzelf nog niet 1-2-3 heb ontdekt.

Tanja is 14 jaar oud. altijd recreatie mee gereden. en meer wil ik ook niet.
voor de rest is alles na gekeken en niks aan de hand met het zadel etc. Al die punten zijn al nagekeken.
ik dacht eerst dat ze moest wennen aan de bak maar der buiten doet ze het ook.
grondwerk doe ik ook en dat doet ze echt super.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:54

StefenYnia schreef:
Froukjeloves schreef:

Sorry dat ik het zeggen moet, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets. Met alle respect, het ene paard is het andere niet, en veel ervaring op die manier gebruikt, betekend in mijn ervaring juist vaak dat mensen dingen over het hoofd zien, omdat ze die instelling hebben. :-)
(Bedoel het echt niet rot, hoor!)

ik zeg ook niet dat ik altijd het zelfde wil doen hoor.
heb er alles voor over zodat zij zich goed voelt en het niet erg vind om bereden te worden.
daarom ben ik ook heel veel met der bezig etc.
En maakt me niet uit hoeveel tijd er in gaat zitten, als ik maar wel weet dat het niks is waar ik me zorgen om moet maken zeg maar.
dierenarts heeft der na gekeken kon niks vinden, die denkt dat het meer aandacht is. Maar ja die rijd mss zelf niet denk ik dan;)
dus denk mss weten jullie wat ik kan proberen:)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:57

het is een fjord die zijn nu eenmaal eigenwijs ;)
ik heb zelf ook wat jaren ervaring haha,
maar ik kreeg de fjord op een manege ergens ook niet rechtdoor :')
oefenen dus

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:01

ik rijd zelf ook op een fjord hhor! een hele dikke en eigenwijs dat ze is!!!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:01

Froukjeloves schreef:
Tanja is 14 jaar oud. altijd recreatie mee gereden. en meer wil ik ook niet.
voor de rest is alles na gekeken en niks aan de hand met het zadel etc. Al die punten zijn al nagekeken.
ik dacht eerst dat ze moest wennen aan de bak maar der buiten doet ze het ook.
grondwerk doe ik ook en dat doet ze echt super.

Doet ze dit ook in draf met grondwerken, of alleen onder het zadel?
En begonnen de problemen al vanaf de eerste dag?
Ken je de oude eigenaren?
Kun je met 100% zekerheid achterhalen wat er met haar gebeurd is?
Misschien eerst een tijdje alleen grondwerk doen? Het creeert een band, en zeker met een Fjord, is dit nodig.

Menig Fjorden eigenaar zal je kunnen zeggen, dat het waarschijnlijk het apartste ras is. Veelal, hebben Fjordeneigenaren ook andere paarden gehad/gereden, dus er is zeker vergelijk.

Mijn Fjord, Ynia, bijvoorbeeld, is 9. Zij is pas met haar 7e onder het zadel beleerd, omdat ze bij staats bosbeheer vandaan kwam. Ik weet in welke handen ze geweest is, ik weet wat er met haar gebeurd is. Ik heb de eerste 5 weken UITSLUITEND grondwerk met haar gedaan, dit heeft een goede basis gelegd. Ook Ynia schiet er wel eens vandoor, voornamelijk als er tegenliggers langs haar komen, dan schiet ze volledig in paniek en zit er geen stuur meer op. Het heeft me wel even geduurd voordat ik dat door had, maar nu ik het weet, kan ik er wat aan doen.
Een Fjord, ondanks dat ze bekend staan als clowntjes, zijn over het algemeen goud eerlijke paarden (Nou ja, veel paarden wel!), en heel hard voor zichzelf.
Over het algemeen mag je er dus vanuit gaan, dat er echt wel een reden zal zijn.

Edit: Maar er zit ook weldegelijk eigenwijzigheid in. Aan jou dus de kunst erachter te komen wat het is. Daarom stel ik ook zoveel vragen. ;-)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 23:06

Ze doet het ook wel met grondwerk, zodra je met der gaat draven, niet alleen onder het zadel. alleen in mindere maten. ze doet dit vanaf het begin. De mensen waar wij haar weg hadden hebben ons alles verteld. En ook het adres van de fokker( waar ze dervoor wegkwam) heb ik. Het is voor de rest ook een schat, doet niks verkeerd. Het is alleen als ze harder moet dan stap. dan denkt ze volgens mij ga zelf maar rennen word je moe van...

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 23:07

je mag me alles vragen hoor haha

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:10

Froukjeloves schreef:
Ze doet het ook wel met grondwerk, zodra je met der gaat draven, niet alleen onder het zadel. alleen in mindere maten. ze doet dit vanaf het begin. De mensen waar wij haar weg hadden hebben ons alles verteld. En ook het adres van de fokker( waar ze dervoor wegkwam) heb ik. Het is voor de rest ook een schat, doet niks verkeerd. Het is alleen als ze harder moet dan stap. dan denkt ze volgens mij ga zelf maar rennen word je moe van...

Dat laatste denk ik eerlijk gezegd niet... Anders zou ze echt wel een ander truukje hebben om je eraf te gooien. Ze zijn klein, maar verrekte sterk, niet voor niets is het Fjorden PAARD, en niet Fjorden PONY.
Ik denk dat je het toch in de rug/benen moet zoeken, want zoals het voor mij nu overkomt, rent ze weg voor pijn/druk.

Ook zeg je dat de mensen waar je haar gekocht hebt 'alles hebben verteld' - maar hoe kan je hier zeker van zijn? Ken je ze persoonlijk, zijn het goede vrienden?

Dan, staat je Fjord op ijzers?

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:16

Rechtrichten! ze valt ,en daardoor moet ze wel hard gaan lopen,het niet naar een bepaalde kant willen heeft hier ook alles mee te maken.
Als je je hier in verdiept gaat er een wereld voor je open ,en ga je ineens heel veel begrijpen.
Succes.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 23:21

Mijn paard staat niet op ijzers, Het zijn goede mensen waar ze weg kwamen, hebben eerst veel nagekeken etc,.. Geloof me ze kwam van een goed adres weg. Ook kon de dieren arts niks vinden ze is binnenste buiten gekeerd omdat ik eerst ook dacht dat ze pijn had maar dat was het niet zeiden ze. ze was gezond. We hebben nog wel een afspraak staan voor der gebit omdat helemaal na te kijken, want ik dacht nog wel even mss heeft ze last van der mond(je zoekt het overal natuurlijk.) De hoefsmid is ook al geweest en die waren ook niet nodig op dat moment, was net gebeurt. maar ik wilde ook zeker weten dat ze daar geen last van had. Dus ja we zijn echt wel druk bezig om te kijken wat dit is als blijkt dat dit echt alleen het eigenwijze is. dan is het zo is ze niet minder lief om. gaan we er aan werken. komt het ook wel goed.maar wil gewoon niet dat ik niks vraag, en dat ik later hoor jamaar dat is dat. Want dan had ze er mss al vanaf kunnen zijn. zonder dat ik wist wat het was;)
dus zijn zelf ook al aan het zoeken haha
voor de rest als ik er uit de wei wil halen komt ze zo snel mogelijk naar me toe, hinnikt als ze me hoort. en knuffelt heel wat af. ook kan ik zo bij der gaan zitten dat ze met der hoofd steeds bij me blijft enzo. het lijkt als of ze wel al gewent is van oke van haar meot ik het hebben haha. Maar zou het ook vlucht gedrag kunnen zijn van een bak bij voorbeeld. omdat ze dat niet gewent is. Want ze doet het bijna niet als je buiten loopt echt alleen bij het pension, dus in de bak enzo. als je met der bezig bent, dan maakt het ook niet uit of je wel een zadel of niet erop hebt. Daarbij denk ik ook niet dat ze mij snel voelt zitten(49 kilo) haha. Dus mss is dat het wel? Ik weet het niet ik denk alleen maar wat het kan zijn haha

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:54

Moet eerlijk gezegd wel een beetje lachen als ik dit lees, doet me een beetje denken aan de alle eerste ervaring die ik had met haar moeder toen ik haar iets bij wilde tikken in de draf. Dat heb ik geweten, die merrie heeft mij pas leren rijden op een fjord :P . Tanja is een zeer eigenwijze dame, sterk van karakter (zit in de familie lijn). Maar heb je deze paarden eenmaal aan het lopen, heb je er een wereld paard aan!

Ze is natuurlijk al een tijdje niet meer onder het zadel geweest, en altijd recreatief gereden (denk erom dat ze uit een lijn met zeer slimme paarden komt, als ze eenmaal iets voor elkaar gekregen hebben dan weten ze heel goed wat ze wel en niet kunnen). Denk dat je bij haar het meest ver komt met consequentie, even echt goed streng en duidelijk zijn.
Haar moeder is ook een schat van een paard, super te rijden door jong en oud. Denk dat de helft van de buur kinderen in het dorp op haar hebben leren rijden. Maar als ze d'r kop verkeerd heeft staan dan heb je er wel flink werk aan.

Een optie om het tempo er wat uit te krijgen is veel figuren gaan rijden, zodat ze in de draf niet de mogelijkheid heeft aan te zetten op lange stukken. Hou haar continu bezig. Daarnaast inderdaad die consequentie houden, ho is ho en dan ook echt ho, niet nog 3 passen door. Elke keer als ze harder wil meteen terug, gebruik hierbij ook je stem!

Mag ik vragen hoe je haar nu terug neemt? doe je dit door de druk op de teugels aan te nemen? Of werk je met meerdere ophoudingen? Een paard wat niet goed wil stoppen kan je met een 1,2,3 methode (1 = lichte ophouding, 2= iets dwingendere ophouding, 3 = flinke ophouding) weer prettig op de hulpen krijgen. (juist door dat je niet door gaat met touwtrekken, maar duidelijk bent in je regels)

slienkusjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:01

Ander bitje proberen?

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 00:05

oke dank je wel. inderdaad in jou verhaal herken ik tanja wel.. eergister was ze ook zo bezig toen was ik streng nou ze gaf zelfs een bok hahah. was een kleintje maar toch lol, dus herken het wel dus gewoon vol houden en dan komt het wel goed als ik dit zo begrijp. was echt even bang dat ze ergens last had ofzo. maar uit jou verhaal, haal ik wel dat het gewoon tanja is, hahaha dank je wel!

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:17

Deze paarden moet je mee leren samenwerken, ze zijn super eerlijk. Maar zit je op dezelfde lijn dan zijn het echt paarden waar je alles mee kan, super werkwillig. Pauliena is ook eentje als ik iets verkeerd zit tijdens het aanspringen in de galop bijvoorbeeld, dan lift ze haar kont even omhoog. Dan weet ik oh, ik was verkeerd. En dan kan ik mijzelf corrigeren en het opnieuw proberen en springt ze super netjes aan.

Je ziet ook vaak als er kinderen op Pauliena rijden dat ze ze eerst wat laat aanmodderen (vooral bij de eerste keren galop), en dan na een rondje aanmodderen zie je haar een besluit nemen. En springt ze super braaf aan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:21

Back to basics, voor zover je daar al niet mee bezig was, rust en ontspanning.
Dat begint al in stap en van daaruit verder.

Je zegt ze gaat naar links als je rechts wilt en andersom.
Hoe vraag jij, of ze naar rechts wil?

Kan je dat uitleggen hier?

Overigens is een fjord ook nog steeds gewoon een paard dus alle regels met rijden blijven van toepassing.
Wel zijn ze slim genoeg om af en toe loopje met iemand te nemen, ook die van mij... die het toch echt
allemaal wel kan, maar soms ook denkt, toedels!!!!!

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:25

Zo moeder, zo dochter. Fendora wordt dan nog wel niet bereden maar weet daarbuiten ook heel goed wat ze wil.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:32

Naast dat ze waarschijnlijk een poos niets heeft gedaan is ze je denk ik gigantisch aan het uitproberen.
Dit is een fase waar je haar echt even zal moeten doorpakken, duidelijk maken wat wel en niet kan. Als je hier doorheen bent heb je vermoedelijk een superfijn paard!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:51

Dat ze zoiets vertoont kan weldegelijk duiden op een probleem :j ,of in de mond of in de rug.Daarbij komt ook nog eens de kracht en eigenwijs bij en voila voor je het weet ben je de weg kwijt := hihi.
Als je zéker weet dat gebit en zadel en lichamelijk niks eraan schort dan is het echt een kwestie van een keer streng optreden. ~~}>
Maar dat weg rennen wat ze doet in de draf kan duiden op onbalans,probeer eens uit te vissen of je een links of rechts gebogen paardje hebt.Houd ze het bit aan 1 kant vast?Als dat zo is zou het kunnen zijn dat ze scheef is.En mocht dát het geval zijn dan moet je aan de slag met rechtrichten,wel met een ervaren iemand erbij anders word het nog niet goed.

Succes met je Fjordje! +:)+

aamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:27

Hey, ik weet niet of het al eerder gevraagd / geantwoord is. Maar is het een buitenbak waar je voornamelijk in rijd? Dan kunnen het absoluut de bakspoken zijn. Als dat het geval is, gewoon doorzetten. Loop anders een keer eerst een rondje naast haar om te kijken hoe ze dan reageert als je naar links of rechts wil, en als jij gaat rennen of zij dan ook mee rent, 't zal wellicht helpen.