ouderwetse fjorden..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jordy_

ouderwetse fjorden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 17:06

waar zijn ze gebleven??

de fjorden met de korte nek en korte benen, de fjorden die voor ploegen/karren liepen, de echte werk fjord.
een fjord die echt koel in het hoofd was, een fjord die bij wijze van niet eens begreep wat een bok of stijger was.

Citaat:
''Het Nederlandse Stamboek stelt zich ten doel uitsluitend paarden te fokken die functioneel zijn. Men heeft niets aan paarden die alleen maar mooi ogen.''
dit lijkt tegenwoordig allemaal wel anders te zijn, paarden moeten er mooi uit zien moeten chique lopen enz.
Ze zijn gewoonweg niet meer te vinden de 'echte' fjorden, in Noorwegen waarschijnlijk nog maar dat is wel wat ver.
waarom word er mee 'gerommeld'? waarom kan het ras niet blijven waarvoor het ooit gefokt is?
de haflinger en friezen moeten tegenwoordig ook hoog presteren in de sport, deze zijn van oorsprong ook niet hiervoor gefokt.
waarom moeten ze alleen maar mooier en groter? ik begrijp het gewoon niet.

wie deelt mijn mening dat het zonde is dat de echte fjord verdwijnt?
ik hoop dat in ieder geval de tinker blijven, dat hier niet veder mee gefokt word zodat ze er 'beter' op worden.

Even voor de duidelijkheid:
dit is dus mijn mening, aanvallen hierop heeft totaal geen zin.
een andere mening is prima en wil ik ook graag naar luisteren, ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vragen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:28

Beetje dubbel dit.. Zoals je zelf zegt, heeft iedereen zijn eigen mening en smaak dus.

Ik ben super blij met mijn luxe hoogbenige Fjord. :j Hij kan heerlijk ruim lopen en springt super fijn. Voor mij een super Fjord omdat ik nou eenmaal een Fjord wil die mee kan komen. Niet meer van de korte pasjes en kleine Fjordjes waar ik niet op pas. Logisch dat het ras ook verandert, de mensen willen ook 'anders' dan vroeger. Natuurlijk niet iedereen, maar de mensen die wel de sport in willen of voor plezier een Fjord willen moeten ook de kans krijgen.

Ze worden nou eenmaal niet meer alleen gebruikt voor het werk.
Ik vind dat er voor ieder wat wils moet zijn, maar om te zeggen dat de 'echte' Fjord verdwijnt vind ik beetje overdreven. Ik vind de 'nieuwere' Fjorden nog steeds net zo Fjord :j.

Ollytje

Re: ouderwetse fjorden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:47

ik deel die mening, een fjord moet een fjord zijn!zowieso moet je een ras zuiver houden, welk dier dan ook... net als bij bijvoorbeeld de golden retriever, ik zie ze bijna niet meer de echte Goldens, het is meer de witte retriever geworden. en hoeveel daarvan nu met doorfok problemen van zijn......
als je graag een slank paard wilt die hoog op de benen staat moet je een kwpner gaan rijden, niet rotzooien met het ras omdat dit beter staat in de dressuur. een fjord hoort compact te zijn, zo is de oorsprong en daar moet je niet te veel aan klooien.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:58

Met trots precenteer ik u hier het oudewedste type fjord: Silas :D
Kompact, en gespiert, kleine dikkie enz :D
Ja ja ze bestaan nog! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:00

Wat een snoepje :D ik vind fjorrden mooier als ze rond en gezond zijn :p

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:02

dankje! :D haha ja ik ook. En mijn Fjord ken wel tegen een stootje! :D hahaha

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:03

Haha, dat geloof ik best ;D. Hij ziet er ook héérlijk bomproof uit :D

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:06

ik vind het een mooie fjord, zo hoort het eigenlijk ook heh?!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:08

lijkt wel wat op die van mij

Afbeelding

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:09

ja idd! nou je het zegt! :D ook een mooi beesje zeg!!

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:10

hoe oud is die?? :D

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:10

Afbeelding

Tada daar is ie.... korte pootjes, koel in zijn kop enz enz...
mijn topper, loopt overgings ook m2, kan voor de kar en een parcour springen lukt ook aardig als ik mee kom!

Iedereen heeft een eigen mening en een voorkeur, mijn andere fjord was veel luxer en qua dressuur ging dat allemaal veel makkelijker, Ojan doet alles op zijn karakter.

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:15

Ik vind het ook veel mooier... Een Fjord is toch juist een Fjord omdat het een kort, breed, sterk paardje is? Een dressuur Fjord is gewoon een verandering van het ras, maar in mijn ogen geen goede.
Laatst bijgewerkt door Anonimo12 op 19-07-11 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:18

Ik denk dat het paard in mijn profiel echt aan die eisen voldoet. Ik vind het ook jammer dat ze steeds slanker, groter, luxer etc worden. Dan koop je maar een kwpn'er.
Helaas zijn de ouderwetse fjorden (wat toch eigenlijk juist niet ouderwets moet zijn) bijna niet meer te vinden.

Let op dat je de foto's in link zet, anders word dit topic gesloten en kunnen we deze discussie niet voortzetten..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:25

Vestlandhest schreef:
Ik vind het ook veel mooier... Een Fjord is toch juist een Fjord omdat het een kort, breed, sterk paardje is? Een dressuur Fjord is gewoon een verandering van het ras, maar in mijn ogen geen goede.

Maar dan zeg je eigenlijk dat er dus geen goede 'nieuwe' Fjorden zijn ?
Ik vind mijn Toot (profiel) nog steeds wel echt een Fjord :=

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:26

Een fjord is het zeker. Ik vind het moderne type ook wat hebben, maar ik vind het zonde dat het ouderwetse type zowat zeldzaam word.

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:27

Amber_ schreef:
Vestlandhest schreef:

Dat is mijn formulering verkeerd interpreteren. Tuurlijk zijn er goede nieuwe Fjorden, maar ik vind het jammer dat het ras zo lijkt te veranderen en het ouderwetse type zo lijkt te verdwijnen. Dat vind ik er niet goed aan

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:33

Zoals ik het bij jou lees, is alleen een Fjord goed als het kort en breed is.
Dat ben ik niet met je eens vandaar :j

Ik vind dat de ouderwetse moeten blijven, maar ook zeker ruimte moet zijn voor nieuwe types.

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:43

Ik snap dat je het zo leest. Er mag best ruimte zijn voor nieuwe types, maar in mijn ogen nemen die het hele ras over, terwijl ik de Fjord juist graag zie in het ouderwetse type. Tegenwoordig verdwijnen die ouderwetsere Fjorden steeds meer ten koste van de dressuurtypes, vind ik erg zonde. Het ras zoals het jaren en jaren is geweest is nu al 'ouderwets'. Dat vind ik het probleem.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:08

weetje wat het is, mensen willen nieuwe, dingen kijk maar naar de ineens populaire kruising fries x fjord .. denk ik waar zijn we (de mens) mee bezig? Idd ik zie het ook alsof iedereen alleen nog maar een fjord slank, lange rug, op hoge poten, lange nek, langwerpig hoofd, maar vooral slank wil zien.

Het nieuwe type fjord zie je ook steeds meer , krijgen ineens blessures enz, terwijl de dikkerds (oude fjordjes) bijna nooit wat krijgen! Puur omdat er zo verschrikkelijk mee gefokt word, gaat dat natuurlijke van de fjorden er uit, Wat zo zonde is!

Er zijn nu zelfs mini fjordjes (soort van falabellas alleen dan met de fjorden look like)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:19

Wendie1992 schreef:
weetje wat het is, mensen willen nieuwe, dingen kijk maar naar de ineens populaire kruising fries x fjord .. denk ik waar zijn we (de mens) mee bezig? Idd ik zie het ook alsof iedereen alleen nog maar een fjord slank, lange rug, op hoge poten, lange nek, langwerpig hoofd, maar vooral slank wil zien.

Het nieuwe type fjord zie je ook steeds meer , krijgen ineens blessures enz, terwijl de dikkerds (oude fjordjes) bijna nooit wat krijgen! Puur omdat er zo verschrikkelijk mee gefokt word, gaat dat natuurlijke van de fjorden er uit, Wat zo zonde is!

Er zijn nu zelfs mini fjordjes (soort van falabellas alleen dan met de fjorden look like)

Lange rug heb ik nodig... anders past mijn zadel niet.. :+
Lange nek.. voldoende halslengte is al oke, ken ouderwetse die daar prima aan voldoen.
langwerpig hoofd, gatsie, hou van veel hoofd, lekker groot en stevig!..
Slank ja.!!! moeten ze zijn... Slank staat tegenover DIK!!!
Slank is in conditie, netjes getraind, geen vetkwab pony, want ouderwets gebouwd is iets heel anders dan dikke vadsige pony.
Breed mag, maar dan wel slank! en breed.

Ken overigens legio ouderwetse fjordjes die ook stuk zijn... maar daar van hebben er ook een aantal weer mazzel,
dat ze van hun baas niet veel hoeven, beetje lanterfanten.. en heel af en toe rondje rijden.
Als je fanatiek traint en sportdoelen hebt zullen de blessures op de ruiter hele andere impact hebben.

Ik wil dus fjord met voldoende maat (stokmaat en breedte en ruglengte) om mij erop te kunnen hebben! (niet groter dan 1.50 )
En goede bewegingen, het is een misvatting dat ouderwets gebouwd = niet goed kunnen bewegen.

Heb redelijk luxe fjord zo op het oog, maar diegenen die er wel eens opgezeten hebben weten dat ze breder is dan ze lijkt.
Ben blij met haar karakter en uiterlijk, precies goed voor mij, hoop dan ook dat haar dochter een copy wordt van haar,
met wat verbeteringen, meer halslengte, meer massa, meer beweging, wordt afwachten...

Echter voor we in discussie over bouw het belangrijkste vergeten.. KARAKTER!!!
Zekere cool, die heet en fanatiek voor je werkend te krijgen is, vriendelijk en slim.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:23

Ik heb ook een ouderwetse, inmiddels 21 lentes jong, zijn paps is Astrix.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:09

Amber_ schreef:
Vestlandhest schreef:

Inderdaad, vind ik ook. Vind Angel ook echt een fjord, staat wel vrij hoog op de benen en redelijk lang in t lijf, maar wel vrij dikke nek (meeste foto's in profiel zijn oud en is ze onbespierd en dus ieler dan nu) en brede dikke poten. Gewoon geen iele dingen. Die iele dingen vind ik niks, maar types als Toot, Angel etc vind ik mooi, terwijl ze niet ouderwets zijn.

Ouderwetse types zijn leuk, maar als niemand (of bijna niemand) ze koopt dan zullen fokkers toch anders gaan fokken zodat er wel verkocht wordt..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 06:46

ik vind dat ze soms wel heel erg rijtypisch gefokt worden,soms zijn het gewoon slanke sportpony's in een fjordenvelletje. voor mensen die zo'n fjord willen fokken denk ik,ja,ga dan voor een ander ras.

maargoed binnen het ras is evengoed behoorlijk veel mogelijk,zoveel verschillende mensen en smaken.
ik vind toot van amber een prachtige fjord,maar mijn eigen Ravina ook,al weet ik niet zo goed tot welk type ze behoord,oud of nieuw :p
Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:03

Ik ben het eens. met vele reacties, onze Diesel is denk ik een mooie mix tussen oud type en nieuw type (als ik zo mag noemen) Hij heeft een dikke hals, groot hoofd en is gewoon stevg gebouwd, maar wel lengte in de benen en rug (ongeveer 1.47/ 1.48).

Zoë daarintegen is veel luxer, dit zie je in alles terug, hals, hoofd, beenwerk etc. Nu ben ik persoonlijk veel meer van de luxe type paardjes, dus viel als een blok voor Zoë, Diesel is ook leuk, maar mooier vind ik hem zeker niet, hij heb zo'n groot hoofd :j en als ik van Zoë op Diesel stap krijg ik elke keer weer een schrik. Wat een hals heeft die fjord :D

Ben het er wel mee eens dat steeds luxer fokken komt veel rassen niet ten goede, kijk ook eens naar de Haflinger, van werk paard naar volledig rijpaard gefokt. Helaas zijn de jury's op keuringen daar ook schuldig aan. Laat jaar op jaar de luxere types winnen en het gros gaat overstag met hun fok. Maar dit zie je niet alleen bij de paarden, helaas zie je dit ook terug komen bij de honden en katten. Extremen fokken doen ze daar, moeten ze een platte neus hebben, laten we doorslaan, dikke kop, kan nog dikker en ga zo maar door. Dit komt tevens de gezondheid niet tengoede, gelukkig hebben we daar bij de paarden minder last van.