Veulen,Jaarling of Volwassen Fjord ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Veulen,Jaarling of Volwassen Fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:51

HoiHoi
Ik ben aan het rond kijken om een eigen fjord te kopen
Ik zie nu veel leuke veulentjes, maar wat is nou het beste om te kopen ?
Veulen, Jaarling of Volwassen ?

Uit eindelijk wil ik lekkere buitenritten gaan maken en geen wedstrijden
Maar het rijden staat zeker niet op 1, lekker wandelen, knuffelen, dingen leren vind ik ook erg leuk

Hebben jullie ervaringen ?

StalNollie

Re: Veulen,Jaarling of Volwassen Fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:53

wat wil je zelf, en wat zijn je ervaringen met een veulen, jaarling ook erg belangrijk qua opvoeden
en kun je nog ruim 3 jaar wachten en er niks mee mogen doen, en qua onderhoud wel kosten en niks kunnen doen.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:54

misschien ook handig om te kijken hoeveel tijd je hebt,
want als je een veulen hebt moet je die ook lekker veulen laten zijn, dus niet té veel ermee bezig zijn.
met een volwassen paard kun je weer lekker lang gaan rijden enz.
't is maar wat je zelf leuk vind denk ik!

en een veulen moet natuurlijk nog beleerd worden, kun je dat? vind je dat leuk?
allemaal dingen die je je af moet vragen

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:55

Ik heb een veulen gekocht en zou het zo weer doen :).

Hij is ontzettend aan mij gehecht en weet precies wat hij moet doen bij mij. Hij kent mij en ik ken hem. Het vertrouwen wat je hebt is toch anders dan dat je een "ouder" paard koopt :). Je weet heel zijn achtergrond en wat er allemaal gebeurd is met hem.

Ik ben nu veel aan het wandelen met hem waardoor hij nu op 2 jarige leeftijd nergens op reageert buiten. Hij vertrouwt mij en ik hem, als ik ga gaat hij mee. Geen haar op zijn hoofd die er aan denkt bij mij weg te rennen :).

Dit zal per paard ook verschillend zijn. Maar ik heb nu 2 2jarige die ik vanaf veulen heb en ik vind het super :j. Er zijn ook moeilijke moment bij hoor en opvoeden is soms erg streng. Maar je hebt wel een super paardje wat naar jou hand staat uiteindelijk :).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:56

vergis je niet in een veulen gaat net zoveel tijd inzitten hoor, ook qua opvoeden maar wat denk je van weide uitmesten, voeren, water, verzorging etc etc. ik ben net zoveel tijd met mijn 2 jarige kwijt als met 1 die al volledig beleerd is en die tijd was ik al kwijt toen mijn 2 jarige nog maar net 6 maanden was.
hij staat dan ook niet in de opfok,
is dit wel het geval tja dan heb je inderdaad minder tijd aan je paardje te besteden

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:58

Ik ga er zeker nog goed over na denken maar zoals Tass zegt, je kan het dier dan helemaal zelf op voeden en je kent zn achtergrond, en een band op bouwen is natuurlijk helemaal super.
Ik ga er nog goed over na denken en moet toch eerst nog verder sparen, maar fantaseren mag :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:01

dat klopt de band die je hebt is geweldig en het opvoeden blijft leuk, je weet wat je van elkaar kan verwachten mits je goed opvoedt.
maar mocht het voor jou geen probleem zijn om 3 jaar te wachten zou ik zelf een veulen aanschaffen, mischien dat je tijdelijk een paard van een ander kan rijden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:02

Echt een veulen van 6 maanden zou ik niet doen, die horen toch eerst lekker op de wei te staan met leeftijdsgenoten. Ik zou voor jou meer denken aan een twenter ofzo? Inderdaad lekker veel buiten wandelen zodat hij/zij lekker verkeersmak is voordat je hem gaat beleren. Ik zou voor jaarling/twenter gaan mits je opvoedkunde goed is!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:04

Op dit moment heb ik nog een verzorgpaard, maar rijden is sowieso niet mijn nr 1
Ik rijd op dit moment ook niet zo vaak, maar uit eindelijk wil k met mn fjord gewoon lekker buiten rijden, dus hij moet verkeersmak zijn/worden
Maar 3 jaar wachten nee dat lijkt me geen probleem...

Ik zat idd ook te denken aan een jaarling of twenter...
Heb wel een leuke jaarling gezien :)

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:04

Ik heb zelf een veulen gekocht vorig jaar en zou het zo weer doen, die band die je opbouwt is echt geweldig. Hij staat hier thuis in de kudde en mag lekker opgroeien. Heb de eerst komende 3 jaar toch geen tijd om echt te gaan rijden en lekker poetsen en wandelen vind ik ook echt super leuk. :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:06

Ik heb het allebei gedaan.

Paar jaar geleden eerst volwassen paardje gekocht, maar die had ik 4 jaar verzorgd dus het was geen vreemd paard. En vorig jaar heb ik een veulen gekocht.

Mijn veulen staat bij mijn volwassen merrie en nog 6 andere paarden op de wei. Met verschillende leeftijden en groottes. Hier moet je goed over nadenken als je een veulen/jaarling koopt. Opfok of gewoon op het land met verschillende leeftijden.

Ik heb er dus voor gekozen om mijn veulen bij de rest bij ons op stal te zetten. Hierdoor komt ze elke dag in handen (bij mij). Ik voer haar zelf elke dag, en knuffel beetje met haar. Verder wandelen we wel eens alleen of met mijn volwassen merrie erbij. Ik heb haar al snel geleerd aan een halster mee telopen, voetjes te geven en poetsen etc.

Nu klinkt dit allemaal heel schattig maar ik denk dat het net als met kinderen nog al eens onvdrschat wordt hoe consequent dat je moet zijn! Dit wordt nog wel eens vergeten waardoor veel veulens/jaarlingen als dominant worden gezien puur omdat de eigenaar niet weet hoe het veulen op te voeden.

Tuurlijk weet ik ook niet alles en ik leer ook gaande weg maar ik ben wel consequent en laat niet alles toe. Ik geef mijn grenzen aan en die hoort ze te respecteren. Dan heb je er later inderdaad leuke betrouwbare paardjes aan.

Succes en natuurlijk veel plezier met je keuze!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:08

een veulen kun je volledig naar je hand zetten echter je moet afwachten hoe hij of zij uit zal groeien. Bij een ouder paard kun je daar al meer over zeggen. Vooral al je een minimale hoogte zou willen hebben.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:09

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:12

Dolfing is zeker een betrouwbaar adres. Vraag anders een rond op Fjordenwereld of mensen je daar kunnen helpen. :) Of advies geven.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:13

Mijn mannen hebben nooit een opfok gezien :+.

Mijn fjordje is 2 maanden eerder gebacht (2 maanden ouder en kwam met 6 maanden). Die heeft 2 maanden bij volwassen paarden ingelopen en vond het helemaal leuk. Na 2 maanden kwam mijn haffie erbij die was toen 6 maanden en had hij een speelmaatje :). Ze staan nu al vanaf dat ze 6 maanden zijn samen, heeft heerlijk de tijd om samen te spelen maar worden wel opgevoed door de volwassen paarden en door mij :D. Vanaf dat ze bij mij zijn ben ik gewoon bezig met poetsen, voetjes pakken en wandelen. Ook de oefening van achteruit, opzij, niet door me heen lopen, niet bijten en de rest wat bij een net opgevoed paard hoort.

Nu zijn ze 2 jaar en keurig opgevoed en verkeersmak :). Ik krijg van veel mensen complimenten over mijn jonkies, ze zien wel eens heel andere dingen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:14

Ik ben ook voor een veulen gegaan. Wel na ervaring met een volwassen eigen fjord hebben.
Daarna had ik een sterke mening over hoe ik vind dat een paard vanaf jongs af aan opgevoed moet worden en moet opgroeien. Ik wilde een paard dat ik vanaf het vroegst mogelijke moment het naar mijn inziens beste leven kon geven, dus het werd een veulentje. Ik heb hem bij iemand gekocht waarvan ik vond dat zij een hele goede start meegaf. Hij heeft tot 10 maanden bij zijn fokster mogen staan in een gemengde kudde inclusief zijn vader en daarna ook altijd in gemengde kuddes gestaan. Ik heb hem dus vanaf het begin zo kunnen laten opgroeien wat ik het allerbeste vindt en waar ik veel profijt van heb en zal hebben.
Ook ben ik voor laat inrijden, maar wel tijdig beginnen met dingen als schriktraining, wandelen, aanraken, wijken voor druk etc etc. Allemaal dingen die we op ons eigen tempo dus nu kunnen doen. Hij is nu 2 jaar en het is een geweldige pony aan het worden. Heel sociaal, goed in zijn vel, vrolijk, 100% verkeersmak en luistert en leert goed. Te zien hoe hij zich ontwikkelt, lichamelijk én geestelijk, is eem machtig mooi proces om mee te maken, zo ook de band die je samen krijgt. En alles wat hij kan, wat wij samen kunnen, dat heb ik met hem gedaan. En dat is best iets waar ik soms heel trots op ben, al is het opvoeden soms ook echt niet leuk en zwaar soms. Maar zonder te rijden (en dat duurt nog 2 jaar) haal ik al ontzettend veel voldoening en geluk enkel uit het feit dat hij bij mij is en ik hem een mooi paardig leven kan geven <3

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:17

Suze: _/-\o_ +:)+
Maar wij doen het samen :D. Met onze knappies <3

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:17

Bedankt, k zal daar es heen gaan :D
Ben blij te horen dat Dolfing een betrouwbaar adres is :) Altijd fijn om te weten
Ik heb ze al dingen gemailt, k weet dat k nog wel veel moet sparen maar het is zo leuk om alvast dingen te regelen en rond te snuffelen
Ik wil aanschaf prijs bij elkaar hebben en alvast een potje voor DA, en daar doe ik dan elke maand wat bij
Hoeveel zou er in het potje moeten zitten voordat ik een fjord aanschaf ?

Tass en Suze dat klinkt allebei erg goed, lijkt me geweldig om zo een band op te bouwen
Ik heb een aantal jaar terug wel een fjord gehad dus weet wel wat van het karakter enz af...
Natuurlijk ga ik me heel veel verdiepen in Fjorden en opvoeding
Heb genoeg boeken :D

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:20

Het ligt er maar helemaal aan wat je voor geslacht wil heb ik het idee of een veulen of een jaarling. Zou gewoon wat rond mailen en rond gaan kijken. Dan heb je zelf ook het beste door wat voor karakter je wil. :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:21

Geslacht maakt me eigenlijk niet uit, ik wil gewoon een maatje voor het leven
Karakter is natuurlijk erg belangrijk, k hecht ook niet aan papieren, als het dier maar gezond is en een goed karakter heeft ben k tevreden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:23

Winsel ik zal eerlijk zijn, ik heb heel bokt-onverantwoord geen potje. niet bij aankoop en nu ook niet :+

Natuurlijk spaar ik wel wat, ook voor alle spullen die straks aangeschaft moeten worden.
Maar voor een veulen heb je niet meer nodig dan poetspullen, wat ehbo dingetje, halster en een touw.
Je verzamelt gaandeweg vanzelf wel dingen.

Ko heeft overigens geen papieren, vond ik niet belangrijk.
Zijn mama is op dit moment trouwens hoogdrachtig van een vol broertje of zusje :P

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:25

Okee ik twijfel wel of ik dan wel of geen potje moet nemen....
Ik wil natuurlijk wel geld hebben als de dierenarts moet kome.
Papieren vind ik ook niet belangrijk, en idd gaande weg verzamel je wel dingen
Ik heb nu al zin om te shoppen haha, erg dit

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:28

Ik heb ook geen potje :+. Nooit gehad ook :+.

Heb mijn algemene spaarrekening waar ik voor alles spaar, dus als er echt iets was kon ik daar geld vandaan halen en ik had mijn oom achter mij staan voor grote uitgaven. Die ik helaas gehad heb met mijn merrie :(:).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:30

Zo doe ik het ook Tass :j Er is een algemene spaarrekening voor allerlei gedoe, dus ook gedoe met paard.
*klopt gedoe met paard af* :D

Ik weet wel Kobalts hele afstamming, dat vind ik dan wel weer leuk :j
Hij heeft enkel geen papier omdat papa geen goedgekeurde dekhengst is. (niet afgekeurd, maar nooit aangemeld)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:32

Ik heb een veulentje maar als ik een leuke 3 jarige toen kon kopen had ik dat ook gedaan. :)
Die jaarling is leuk!