hoeveel kost een FJ

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fleursofie

hoeveel kost een FJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:11

hallo,
ik zoek mensen die weten hoeveel een fjord kost?
maar ik mag er namelijk geen mar ik mag wel later een pony (FJ)
dus wil ik namelijk de prijs weet , antwoord dan a.u.b
met vriendelijk groeten van fleursofie

Gina

Re: hoeveel kost een FJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:13

De ene fjord is de andere niet. Je betaalt dus niet voor elke fjord dezelfde prijs..
Leeftijd, prestaties, kinderpony, papieren etc. spelen een grote rol in de prijs van de pony.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:13

even kijken op marktplaats??
is heel verschillend.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:14

Dat is eigenlijk totaal niet te zeggen.
Wil je een veulen betaal je veel minder dan een Z of M Fjord natuurlijk.
Maar een normale prijs voor een normale fjord zal denk ik rond de 2000 euro liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:14

Ach richtlijntje geven moet toch kunnen? Rond de 2000 euro kun je best een leuke fjord kopen.
En als je niet te veel eisen stelt lukt het voor 500 minder ook nog.

rehtse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:16

fleursofie schreef:
hallo,
ik zoek mensen die weten hoeveel een fjord kost?
maar ik mag er namelijk geen mar ik mag wel later een pony (FJ)
dus wil ik namelijk de prijs weet , antwoord dan a.u.b
met vriendelijk groeten van fleursofie

Op Mp al 1 gespot voor 340 euro en daarna kan je het zo duur maken als je zelf wil''
maar ik denk dat je voor 1000 al klaar bent aangezien heel de handel op zn gat ligt en de ''verkopers'' bijna niks kwijt raken.
Veel geluk met speuren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:18

Bedenk echter wel: alle waar naar z'n geld.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, IS het dat doorgaans ook.
;)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:19

Hmm, als jij een heel goed tehuis kan bieden (weidegang, vriendjes etc.) kun je hele goedkope fjorden krijgen: maar dan gaat het niet om het geld maar omdat het dier een goed tehuis krijgt. Die heb je er ook al vaker tussen zitten, dus gewoon goed kijken. Er is niet echt een richtlijn ;)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:31

Tja; vooral voor een 11-jarige kunnen Fjorden nog behoorlijk sterke beestjes zijn en het zijn niet per definitie kinderpony's. Als volwassene heb ik ook soms al mijn handen vol aan mijn Fjord; die toch al goed doorgereden was toen ik haar kocht! Denk dus eerst goed na voor je besluit er eentje te kopen en kijk ook naar andere soorten pony's. Probeer misschien eens of je een keertje een eigen Fjord van iemand kunt rijden; want eigen paarden zijn zoveel anders dan manegepaarden!

Als je dan nog steeds een Fjord wilt, zou ik als ik jou was op zoek gaan naar een goed opgevoedde Fjord met al wat levenservaring; tenzij je hem samen met een ouder iemand gaat doen...
Daar betaal je dus meer voor dan voor een groen beestje dat net zadelmak is en nog doorgereden moet worden of eentje die zelfs nog ingereden moet worden.

2000 Euro is denk ik een net gemiddelde voor een reeds beleerde Fjord. Maar de prijs is, zoals door anderen eerder gezegd, toch afhankelijk van een heel aantal dingen: denk hierbij aan (wedstrijd-)niveau en ervaring, stokmaat, geslacht, kleur, met/zonder toebehoren...

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:37

mairead schreef:
Tja; vooral voor een 11-jarige kunnen Fjorden nog behoorlijk sterke beestjes zijn en het zijn niet per definitie kinderpony's.

dat is iets wat niet helemaal klopt.
op mijn 9/10de had ik een eigen fjord, was een ouderwetse lompe fjord die altijd haar eigen zin door dramde.
op die leeftijd hield ik haar altijd, uiteindelijk vind je zo je kunstjes om een paard (in het algemeen) beter te houden.
elk paard is sterk, elk paard kan jou alle kanten op meenemen,

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:45

_Jordy_ schreef:
mairead schreef:
Tja; vooral voor een 11-jarige kunnen Fjorden nog behoorlijk sterke beestjes zijn en het zijn niet per definitie kinderpony's.

op mijn 9/10de had ik een eigen fjord, was een ouderwetse lompe fjord die altijd haar eigen zin door dramde.
op die leeftijd hield ik haar altijd, uiteindelijk vind je zo je kunstjes om een paard (in het algemeen) beter te houden.

Vandaar dat ik 'kunnen' en 'per definitie' heb getypt. ;)
Je hebt gelijk: een goed opgevoedde Fjord en een consequent jong baasje kunnen heel goed samen een leuk team vormen. Maar niet elk kind kan consequent genoeg zijn en niet elke Fjord is even vergevingsgezind. Dat is dus zeker iets om rekening mee te houden als je in zo'n situatie een paard wilt kopen.
Hulp en toezicht van een ouder persoon (met verstand van paarden!) kan ook een wereld van verschil maken. Goede les is hierbij, volgens mij, ook geen overbodige luxe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:51

Ik ben het er mee eens hoor, een fjord is wat mij betreft ook zéker niet automatisch een goede kinderpony.

Als ik even naar mijn eigen oudere merrie kijk, die op best aardig niveau gelopen heeft in de westernsport, en die verrekte goed opgevoed was... Nou, ik garandeer je dat dat gewoon weer een vervelende lompe dramzak wordt als ik haar een paar maandjes aan alleen verzorgstertjes zou overlaten.
Dat begint met een paar pasjes tijdens een poetsbeurt, en eindigt met een knol die zich niet meer laat vangen en over de meiden heendendert bij het naar de wei brengen hoor...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:58

aerdenhout1 schreef:
Dat is eigenlijk totaal niet te zeggen.
Wil je een veulen betaal je veel minder dan een Z of M Fjord natuurlijk.
Maar een normale prijs voor een normale fjord zal denk ik rond de 2000 euro liggen.

2000? Dat vind ik veel eerlijk gezegd..

Ik weet niet waar je woont, maar als ik jou was zou ik eens naar een handelaar oid gaan die enkel en alleen fjorden heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:01

*grinnik* dat ga ik mijn dames even laten lezen Nies_, misschien dat ze dan nog liever tegen me gaan doen.
Of zou ik gewoon een dure smaak hebben :D

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:02

Licht aan afstammeling, niveau etc.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:53

Sonja schreef:
*grinnik* dat ga ik mijn dames even laten lezen Nies_, misschien dat ze dan nog liever tegen me gaan doen.
Of zou ik gewoon een dure smaak hebben :D

Haha :') Zou best kunnen, toen ik voor een fjord ging kijken een jaar geleden kwamen ze vaak nog niet in de buurt van de 2000.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:55

hmmm, die van mij is een keer 3250 a 3500 voor geboden en daar niet voor verkocht.....
Was toen nog geen Z en is ook niet geboden vanwege haar fjord zijn, maar vanwege,
multi funcitonele moeder en dochter pony, die heel braaf was.

Dus leverbaar in alle prijsklassen.. (nou ja, die van mij was dus niet leverbaar...heb ik lekker gehouden)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:18

Wil je een beetje een fatsoenlijke fjord die kwalitatief ook gemiddeld tot goed is, dan moet je (voor een volwassen, bereden dier) kijken in de prijsklasse vanaf 1650 euro.
Zijn ze goedkoper, dan is daar over het algemeen een reden voor.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:09

mairead schreef:
_Jordy_ schreef:

Vandaar dat ik 'kunnen' en 'per definitie' heb getypt. ;)
Je hebt gelijk: een goed opgevoedde Fjord en een consequent jong baasje kunnen heel goed samen een leuk team vormen. Maar niet elk kind kan consequent genoeg zijn en niet elke Fjord is even vergevingsgezind. Dat is dus zeker iets om rekening mee te houden als je in zo'n situatie een paard wilt kopen.
Hulp en toezicht van een ouder persoon (met verstand van paarden!) kan ook een wereld van verschil maken. Goede les is hierbij, volgens mij, ook geen overbodige luxe...[/quote]

klopt inderdaad, ben het met je eens :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:11

fjordnina schreef:
Wil je een beetje een fatsoenlijke fjord die kwalitatief ook gemiddeld tot goed is, dan moet je (voor een volwassen, bereden dier) kijken in de prijsklasse vanaf 1650 euro.
Zijn ze goedkoper, dan is daar over het algemeen een reden voor.

Dat vind ik onzin.

Tenzij dat je vind dat ik een prutfjord heb, dan niet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:52

Ik heb niets gezegd over het feit dat fjorden in een lagere prijsklasse prut zouden zijn. Ik zeg alleen dat daar een reden voor is. Ik heb het daarnaast ook niet tegen iemand persoonlijk gericht.

Verder speelt ook mee wanneer je je eigen fjord hebt gekocht. Mijn merrie kocht ik bijv. in december 2000. Toen betaalden we 1500 gulden (dus zo'n €680,00) voor haar. Op dat moment 7 jaar en ingereden en als veulen veulenkampioen. Voor een andere fjord die we in 2008 kochten lag de prijsklasse tegen de 2000 euro. Dat is dus ook nog al een verschil.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:02

Ik heb mijn fjord een jaar geleden gekocht, heeft een goede maat, fijne gangen, erg goed karakter en was een 5 jaar oude merrie de bereden en betuigd was. Zo goed als bomproof en geen gebreken.. Zou dan toch wel willen weten wat er mis met mijn fjord is dat ze goedkoop was..

Ik snapte wel dat het niet persoonlijk was, ik wil alleen maar zeggen dat ik het er niet mee eens ben omdat mijn fjord, die in mijn ogen niks mankeert, niet zo duur was.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:21

Ik bedoel met een reden ook niet direct dat er wat mis mee hoeft te zijn.
Voorbeeldje:
Een populair zoekbeeld afgelopen herfst was een ruin, zo'n 1,48 hoog (met een minimum van 1,45m), ingereden, 4-6 jaar, rijtypisch uiterlijk en goede gangen. Heb je nu een ruin van 4 jaar, niet al te rijtypisch, gewoontjes in de beweging en bovendien 1,40m hoog dan is het moeilijk(er) om hem te verkopen en daalt zijn marktwaarde.
Met het paard an sich hoeft dus niets mis te zijn.
Je mag het natuurlijk altijd oneens zijn, maar dit is mijn visie erop.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:26

Leeftijd zegt bij een fjord ook niet veel hoor ;)
ik kocht dus juist daarom een ervaren ouder paard ( 16 jaar) inmiddels is ze 19 maar ze is echt niet door iedereen te rijden het is een sterk paard met een zeer grote eigen wil :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:16

Nouja, 'mis' is misschien een groot woord, maar ik bedoel maar dat het toch wel een fjord was die in principe is wat (volgensmij) de meeste mensen zoeken, wat jij beschrijft komt toch ook aardig in de buurt, buiten dat het een merrie is dan.

Maargoed, waar en wanneer je een paard koopt scheelt ook. Ik was midden in de winter gaan kijken bij een handelaar, dat is toch anders dan in de zomer bij een particulier die veel emotionele waarde aan zn paard heeft zitten.