Abop/Ibop 2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Abop/Ibop 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:28

Zijn er hier toevallig nog meer mensen die met hun fjord de Abop/Ibop proeven willen gaan doen dit jaar?

Ik ga met Vjesta de zadelproef weer rijden. We hebben het 2 (of was het 3) jaar geleden ook gedaan, met ehrm... niet zulke geweldige gevolgen.

Dit jaar heb ik besloten het weer te doen, alleen ga ik me wel grondig beter voorbereiden. De vorige keer had ik 2x het proefje gereden en was k 1x op vreemd terein wezen springen. Deze keer ga k met mijn instructrice proefgericht trainen, en ben ik ook van plan om zodra ik weet waar het is mijn paard een paar keer mee te nemen daarheen om daar te lessen, en om een paar keer vrij te rijden, zodat het dood normaal is om te lopen in die bak, met de hindernissen erin enz...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:43

Tootje gaat ook weer,
Alleen dan wel in April, in Hoenderloo, voor zadelproef. :)

Vjestagirl

Re: Abop/Ibop 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:02

Hoe bereid jij je erop voor?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:26

Vjestagirl schreef:
Hoe bereid jij je erop voor?

Veel proefje oefenen, ook in een vreemde bak (/terrein).
Het zelfde met het stilstaan en buiten rijden, daar is hij nogal van onder de indruk O:)>

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 20:09

Stilstaan kan Vjesta gelukkig wel, vooral als ik de spullen in de buurt heb liggen verzet ze geen voet. Ik moet wel weer ff beginnen met het bit in de appelstroop te dippen voor het rijden, zodat ze hem met de zadelproef lekker makkelijk aanpakt.

Buitenrijden ging de vorige keer geweldig, maar ja, met zijn allen in het weiland was de kunst ook niet :P. Langs de weg zou ik mee problemen hebben gehad.

Ons probleem zit hem vooral in het 'wegrennen' van enge dingen. Ik zit erover te denken om haar aan de backbloesem te zetten voor we gaan, zodat ze iets meer 'chill' is.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:43

Wat leuk om er eens over te lezen hier op bokt van anderen :D
Ik ga dit jaar ook met Ziline, voor mij de eerste keer voor haar de tweede keer (vorige keer te weinig punten)

Kunnen jullie mij wat meer vertellen over de verschillende onderdelen?? :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 22:07

Je begint met het opzadelen. Dit doe je met 2 of 3 paarden tegelijk in de bak. Je mag je paard laten vasthouden door een ander, of gewoon los neerzetten. Je begint met een 10 als punt, en iedere keer zodra je paard een voet verzet gaat daar een punt vanaf. Het is de bedoeling dat als je je paard opgezadeld hebt je ook opstijgt en dan netjes stil blijft staan.

Daarna krijg je de dressuurproef, die krijg je thuisgestuurd in het boekje en stelt niet zo veel voor. Als je die gereden hebt moet je bij A (of C) afstappen en je paard aan de hand meenemen naar X. Daar mag je je beugels korter maken voor het springen. Dan stijg je weer op en neem je 2 hindernissen 2 keer, iedere hindernis 1x linksom en 1x rechtsom. Houd bij het oefenen rekening mee dat ze de hindernis helemaal dichtbouwen met balken, dus niet maar 1 balkje op de staander maar 3 of 4 onder elkaar. Ook hier begin je met een 10 en voor iedere weigering gaat er 2,5 punt vanaf. Ook wordt er hier gekeken naar hoe werkwillig je paard is, als je paard wel springt maar je moet hem over de hindernis heen slaan dan krijg je punten aftrek, als je paard doorstormt zonder dat jij wat te zeggen hebt ook.

Daarna ga je buitenrijden. Dit is eigenlijk altijd in een weiland (mag niet langs de openbare weg). Hoe wordt je gevraagd tegen elkaar in te stappen en draven. Je wordt dan om de beurten gevraagd om stil te gaan staan, en ook hier wordt erop gelet hoe netjes je paard stil blijft staan. Ook als er 'enge' dingen langskomen (tractoren etc) moet je je paard helemaal onder controle hebben.

En dan is het tijd om je paard uit te spannen en je punten te gaan halen!

Ik had zelf de vorige keer een D, dus erger zal het wel niet worden.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:21

[Heel erg bedankt voor de informatie, tis voor helemaal nieuw.

Met het opzadelen mag ze dus echt geen voetje verzetten?
Kost het je ook punten als iemand anders der vast houd? ik had namelijk gehoord als die andere juist moet ingrijpen om haar vast te houden dat dit je weer punten kost.

Dus alle onderdelen gaan achter elkaar aan?
En me laatste vraag, moet je de sprongen uit draf of uit galop nemen?

Sorry voor de vele vragen :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 22:42

cecil schreef:
[Heel erg bedankt voor de informatie, tis voor helemaal nieuw.

Met het opzadelen mag ze dus echt geen voetje verzetten?
Kost het je ook punten als iemand anders der vast houd? ik had namelijk gehoord als die andere juist moet ingrijpen om haar vast te houden dat dit je weer punten kost.

Dus alle onderdelen gaan achter elkaar aan?
En me laatste vraag, moet je de sprongen uit draf of uit galop nemen?

Sorry voor de vele vragen :o

Met het opzadelen mogen ze echt geen voetje verzetten. Het is de bedoeling dat ze keurig netjes braaf blijven staan. Iemand anders mag haar vasthouden, en opzich kost dat geen punten (als er iemand zeg op een metertje afstand voor blijft staan en verder niets doet). Als diegene in moet grijpen omdat je pony dus niet braaf blijft staan.

In principe gaan alle onderdelen achter elkaar aan, maar het kan zijn dat je moet wachten tussen het opzadelen en het rijden (omdat je met meerdere mensen tegelijk zadelt en achter elkaar rijdt) en tussen het rijden in de bak en buiten (omdat het dus best kan zijn dat er na jou nog iemand in de bak moet rijden en je wel allemaal tegelijk buiten rijdt.

Je mag springen vanuit draf, maar omdat ze 60cm hoog zijn is het makkelijker te doen vanuit galop. Maar jij mag best tot vlak voor de hindernis draven en dan pas aanspringen, das geen probleem.

Ik zou als ik jou was goed oefenen met alleen in de bak rijden, met in de bak rijden met hindernissen erin (die staan namelijk tijdens je dressuurproef er gewoon in, bij E en bij B, ongeveer 1,5meter uit de kant. Als je de kans hebt zou ik ook van te voren al een keer op locatie rijden zodat je paard er al eens geweest is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 17:22

Ik heb de oude proef (2007) overgenomen, maar ik ga er vanuit dat het hetzelfde is:

A. HET VOORBRENGEN, OPZADELEN EN OPSTIJGEN.
Het te onderzoeken paard dient door de ruiter ten aanschouwe van de jury aan een halster te worden voorgebracht, een hoofdstel te worden aangedaan, te worden opgezadeld en te worden bestegen. Tijdens het optomen, opzadelen en opstijgen, mag het paard door een ander persoon aan het hoofd worden vastgehouden. Doch hoe minder de hulp, hoe hoger het cijfer.

B. EEN DRESSUURPROEF
Het afleggen van onderstaande rijproef, in draf licht rijden tenzij doorzitten wordt gevraagd.

1. A Binnenkomen in stap
2. X Halthouden en groeten
3. Voorwaarts in stap
C. rechterhand
4. B Arbeidsdraf, daarbij doorzitten
A Slangenvolte met 3 bogen daarna lichtrijden
5. Tussen K-H Middendraf tonen
6. B Tweemaal door een S van hand veranderen
7. Tussen A-K Arbeidsgalop rechts aanspringen
B. Grote volte eenmaal rond
Tussen K-H Middengalop
Voor M. Arbeidsdraf
8. M.Van hand veranderen en een overgang maken naar arbeidsstap
F-M Halsstrekken
M. Teugels op maat maken
9. C Arbeidsdraf, daarbij lichtrijden
10. Tussen F-M Middendraf tonen
11. E Tweemaal door S van hand veranderen, daarbij doorzitten
12. Tussen A-F. Arbeidsgalop links aanspringen
E. Grote volte eenmaal rond
Tussen T-M. Middengalop
13. Voor A. Arbeidsdraf
A. Afwenden
14.X Halthouden en groeten
15. Voorwaarts in vrije stap
C. Linkerhand
A. Halthouden en afstijgen
16. Met het paard aan de hand naar X

C. SPRINGPROEF
Twee hindernissen dienen elk twee keer te worden gesprongen dus min. 4 sprongen. De hindernissen dienen als volgt te zijn gebouwd:

Hindernis 1: Stijlsprong van 2 bomen en aan beide zeiden voorzien van een grondlijn, hoogt 60cm. De grondlijn dient 20cm voor de hindernis te liggen
Hindernis 2: Doublebar parallel met voor en achter 2 bomen, en aan beide zijden voorzien van een grondlijn, hoogt 60cm, breedte 75 cm. De grondlijn dient min 10 cm voor de hindernis te liggen.

Beide hindernissen staan op de B-E lijn. De ene onder 2 meter uit de hoefslag bij E en de andere onder. 1 meter uit de hoefslag bij B. Het 3x weigeren in de springproef wordt beoordeeld met een 0, maar het overige gedeelte van de proef mag gewoon worden afgelegd, zodat er toch een totaal cijfer kan worden gegeven.

D. DE BUITENRIT
Er dient een buitenrit te worden afgelegd van ong. 2000meter. Hiervan dient ong. 1000 meter in stap en 1000 meter in draf te worden afgelegd. De buitenrit vindt plaats op een afgezette zandweg of in een weiland. In geen geval mag de buitenrit plaatsvinden op een openbare weg. De jury heeft het recht om te wille van de betrouwbaarheid van het paard rijden beoordelingsfactoren h, i en j te verlangen, dat met het paard langs of door kunstmatige opgestelde hindernissen (bijv. wapperende vlaggen, tuinparasols en rijdende tractor) wordt gereden.

Bovenstaande onderdelen worden gewaardeerd in de punten A t/m K met een cijfer 0 t/m 10. De indeling van de certificaten komt overeen met de menproeven.

BEOORDELING
De jury zal bij de verrichtingen de volgende onderdelen beoordelen:
A. Gedrag van het paard bij het opzadelen, het aanvaarden van het ruitergewicht en opstijgen.
B. Wijze van gaan in stap.
C. Wijze van gaan in draf.
D. Wijze van gaan in galop.
E. Gewilligheid en het zich laten rijden bij het springen.
F. Wendbaarheid en souplesse
G. IJver en Temperament
H. Gedrag en gehoorzaamheid tijdens het buiten rijden.
I. Gehoorzaamheid, het zich laten rijden in de proef.
J. Karakter.
K. Algemene indruk.

OPTOMING VAN HET PAARDEN/PONY EN RUITER:
Trenshoofdstel met africhtingsneusriem, Engelse- of gecombineerde neusriem, een gebroken gladde trens, enkele of dubbele teugel. Het gebruik van een stang, hulpteugels, pijpkousen en bandages is niet toegestaan. Het gebruik van sporen is toegestaan mits de sporen stomp zijn en niet langer dan 15mm. Een zweep van maximaal 75cm mag eveneens worden gebruikt. De amazone/ruiter die het paard berijdt dient een veiligheidscap te dragen.

KWALITEITSKLASSE ZADELPROEF
De jury deelt op grond van de toegekende eindcijfers het paard in in een der kwaliteitsklassen AA, A, B, C of D volgens onderstaand schema.
AA = wanneer de som der cijfers tenminste 90 punten bedraagt en een cijfer lager dan een 8 voorkomt.
A = Wanneer de som der cijfers tenminste 88 bedraagt en voor karakter, gehoorzaamheid en temperament tenminste een 7 is gegeven.
B = wanneer de som der cijfers tenminste 77 bedraagt en voor karakter, gehoorzaamheid en temperament tenminste een 6 is gegeven.
C = Wanneer de som der cijfers tenminste 66 bedraagt en voor karakter, gehoorzaamheid en temperament tenminste een 6 is gegeven.
D = wanneer de som der cijfers minder en 66 is, zal dat worden geregistreerd en zal de eigenaar een kopie van deze registratie worden overhandigd.
Geen indeling in de kwaliteitsklassen volt indien er niet voldaan is aan de hierboven onder AA, A, B, C, en D gestelde eisen.

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:28

Ik ga dit jaar waarschijnlijk voor het eerst meedoen. Mn schoonmoeder heeft gevraagd of ik 'm dit jaar wil rijden. Ik heb alleen een vraag over punt 6 en 11 in de proef. Het tweemaal door een s van hand veranderen... Het kan aan mij liggen maar ik snap 'm niet, hihi...

Verder nog een vraag, jureren ze erg streng? Moet ponylief aan de teugel lopen of gewoon a la Fjord?

Alvast bedankt!

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:59

pony hoeft niet aan de teugel,, maar stelling is wel belangrijk (dit kunnen ze goed beoordelen bij door een s van hand veranderen, paard moet in de ene stelling vervolgens recht en dan andere stelling in korte tijd)
ze zijn redelijk streng, maar ja wat is streng. paard moet gewoon braaf zijn.

ik ga met Britt de menproef doen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:26

Ineke_Britt schreef:
pony hoeft niet aan de teugel,, maar stelling is wel belangrijk (dit kunnen ze goed beoordelen bij door een s van hand veranderen, paard moet in de ene stelling vervolgens recht en dan andere stelling in korte tijd)
ze zijn redelijk streng, maar ja wat is streng. paard moet gewoon braaf zijn.

ik ga met Britt de menproef doen.

Al kijken ze wel gewoon naar nagevelijkheid :j.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 13:57

Het tweemaal door S van hand veranderen. Je begint bij E, daar rijd je nog 3 meter door. Dan rijd je een halve volte halve baan, waardoor je dus een stukje voor X op de middenlijn uitkomt. Dan rijd je door tot iets voorbij X, waarna je weer een halve volte halve baan rijdt en dus iets voor B op de hoefslag uitkomt.
En dan krijg je hetzelfde nog n keer, direct weer vanaf B, dus weer n halve volte halve baan, iets voor X op de middenlijn, iets na X weer een halve volte halve baan waardoor je iets voor E op de hoefslag uitkomt en dezelfde kant uit kijkt als voordat je begon.

Ze kijken naar wendbaarheid en souplesse, dus als je paard als een stijve hark rondloopt met zijn nek naar vooren en zijn neus eruit geduwd krijg je daar slechte punten voor. Maar als je paardje gewoon een beetje nagefelijk loopt en lekker soepel te sturen is dan is er niet saan de hand.

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:28

ahh ok, dus eigenlijk verander je heeeeeeel even van hand...;) grappig! Ik ga m van de week gelijk even oefenen! Bedankt voor de heldere uitleg!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 14:30

Ja, je veranderd maar heeeeeeel eventjes van hand. Het gaat er idd om dat je kunt laten zien hoe wendbaar je paard is :)

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:30

Spannend allemaal :D

Ik heb de proef nu hier op papier bij me liggen.
Wat ik nog wilde vragen was, mag je van te voren ook inrijden (of doe je dit nog voor het eerste onderdeel opzadelen, dus in pricipe 2 keer opzadelen?

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:04

je mag van te voren inrijden
je gaat met groepjes van 3a4 combinaties de bak in, als de jury heeft gemeld dat je mag beginnen gaat iedereen tegelijk opzadelen. vervolgens opstappen en de jury meld wanneer je mag wegstappen.
dan begint de eerste met de proef en de rest verlaat de bak. na de dressuurproef ga je springen en dan mag de volgende.
daarna ga je met het groepje samen naar buiten.

effe iets anders
welke fjord rij je dan (of beter bij wie)

en ga je de proef in onstwedde rijden

groetjes Ineke

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:10

Wil in principe meedoen, maar is afh. van de data en de plaatsen.

Die helaas nog onbekend zijn. (op 2 na, die ik veels te ver weg vind)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 18:12

Het nadeel is altijd dat ze de plaatsen en data pas bekend maken nadat je je hebt ingeschreven... Toch? Dat kan ik me herinneren, dat je je eerst inschreef en dan ergens ingedeeld werd...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:13

Net alsof iedereen altijd maar overal kan, vind dat waardeloos...
Is zo bijzonder onpraktisch..
Ga me dus ook doodleuk inschrijven voor Ridderkerk, al zou die er niet bij staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 18:17

Sjolvir schreef:
Net alsof iedereen altijd maar overal kan, vind dat waardeloos...
Is zo bijzonder onpraktisch..
Ga me dus ook doodleuk inschrijven voor Ridderkerk, al zou die er niet bij staan.

Ik ben ooit ingedeeld voor Rotterdam (in die richting) terwijl ik zelf bij Utrecht woon. Moet je eens proberen, op maandag ochtend om 8 uur in Rotterdam komen vanuit Utrecht. Iedereen uit alle plaatsen om me heen mochten naar Hoenderloo. Ik heb uiteindelijk maar gewoon gebeld en toen mocht k ook naar Hoenderloo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:21

O, dat is waar ook ze zijn ook doordeweeks, Utrecht Rotterdam dat gaat niet nee wat ze jou wouden laten doen.
En tja, ik moet dan ook nog werken doordeweeks, zoals de meesten.

Ik wacht vol spanning het in schrijfformulier af, vul in Ridderkerk en hoop er het beste van. :D
Anders jammer maar helaas pindakaas.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 13:47

Ik heb mijn instructrice als voorbereiding op de training alvast de proef (en de andere eisen) gestuurd.

Reactie: 'behoorlijk pittig, direct doorzitten en slangevoltes rijden. En wie heeft die 2maal door S van hand veranderen verzonnen en waar is hij in hemelsnaam goed voor?'

Ze heeft er iig zin in, noemt het 'een flinke uitdaging' en we gaan vanaf vrijdag flink aan t trainen.

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:17

@Vjestagirl Hahaha, pas je op voor spierpijn!

Mag je trouwens wel met een boomlooszadel rijden? Daar mag je namelijk wel KNHS mee starten mits je "gewone" beugels hebt....