nou de vraag zegt het al, ik vraag me al een tijd af of Super Guus van Jolanda Aadelaar een echte fjord is of een kruising tussen twee verschillende rassen
aangezien er wel van Guus wordt gezegd dat het een fjord is zet ik het hier
ArabicQueen
Geplaatst: 07-05-10 19:15
Guus is een echte fjord...
In het fjorden ras heb je 3 a 4 verschillende kleuren De meest voorkomende kleur is creme en de zwarte aalstreep Maar je hebt ook creme en een lichte rode aalstreep.
wat een onzin lange manen vind ik juist leuk bij een fjord
ArabicQueen
Geplaatst: 07-05-10 19:20
Thja dat heb je bij het kleine ros. Maar dat kan kloppen dat ze alleen met manenkam opgenomen worden maar dat is alleen een kwestie van effe knippen voor de keuring en daarna weer laten groeien dus beetje onzin.
fjordnina
De opstaande manen zijn een toiletteerkenmerk voor de fjorden. In Nederland kennen we het met het wit iets korter dan het zwart, maar in Noorwegen zelf knippen ze alles op 1 lengte.
Zou je de fjordenmanen laten groeien dan worden ze ook gewoon lang.
Fjorden met lange manen worden gewoon opgenomen in het stamboek. Wel is het zo dat op de premiekeuring de hals minder goed uitkomt en men daar dus punten op zou kunnen laten liggen. Op de toiletteerkeuring willen ze het echter niet zien. Logisch ook, daar gaat het er om dat de fjord zo kenmerkend mogelijk voor het ras getoiletteerd is.
Sjolvir
In NL mag je gewoon met je fjord met lang haar naar de keuring.
Wel wordt de voorkeur gegeven aan een boog.
En Guus is inderdaad echte fjord. (zonder papieren)
oke dank jullie voor de antwoorden op mijn vragen, ben ik ook weer een beetje slimmer @ArabicQueen, ik rijd niet op 't kleine ros, daar worden wel de keuringen met de manege fjorden gelopen
wat een kletskoek,natuurlijk word een fjord met lange manen gewoon opgenomen in het stamboek. voorkeur voor een netjes geknipte boog is er wel,maar verplicht niet.
guus is idd een echte fjord,en die heb je in verschillende kleuren
Er zijn fjorden die nogal dunne manen hebben. Dat is niet mooi om te knippen. Dan gaan ze lelijk hangen. Maar de meeste fjorden hebben lekkere dikke manen. Dan is het wel mooi. Als je naar de site van het fjordenstamboek gaat, kan je heel veel lezen over de kleuren etc. Over Guus was eigenlijk niet veel bekend, zijn leeftijd was niet bekend, al kan je dat bij een paard gauw genoeg zien, zijn ouders niet en zijn fokker ook niet. Guus stond bij een manege en Jolanda ging daar op ponykamp, toen heeft ze super lang gevraagd of ze Guus mocht, en uiteindelijk mocht het. Haha, heb ik het hun boek.
Aangezien guus geen papieren heeft, zal je nooit weten of ie 100% raszuiver is, maar dat geld voor bijna elk paard zonder papieren (tenzij zelf gefokt)
MarvanTom
Geplaatst: 08-05-10 15:56
Onze Tom is ook gewoon een 'hulpboeker'; dat wil niet zeggen dat hij geen echte Fjord is. Toen wij hem kochten had hij ook geen stamboekpapieren. Van Bon himself kwam hem inspecteren, met scheren en al voor eventueel brandmerk en DNA-test (geen duidelijke uitslag) en chip. Iets later een paspoort en zolang ik niet met hem verschijn op een keuring, blijft Tom een hulpboeker. Ikzelf zie het nut niet in om met een ruin naar een keuring te gaan, omdat ie voor ons al jaren de mooiste is die er rondloopt.
Misschien heeft Jolanda ook wel datzelfde idee. Ouders van Guus niet te achterhalen, dus wat moet je dan?
Aanvulling: met Toms DNA-test was dus niet te traceren wie zijn ouders waren, terwijl hij liep in een gecontroleerd gebied. Wij hebben dus helaas een niemendalletje. Wat erg bijzonder is en dat is Tom irl ook!
Carolinef
Geplaatst: 08-05-10 20:38
hij is idd hulpboeker, staat in t hulpboek onder de naam olympic Guus aangezien leeftijd en beginletter van t jaar. van Guus is er niks beeend qua afstamming en bloedlijn, als je echt per se wilt dat je paard t stamboek in komt, kan je onwijs DNA onderzoek laten uitvoeren, maar enigszins een idee hebben is volgens mij wel noodzakelijk daarvoor.
Fjordenras heeft 5 officiele kleuren, manenboog is een ras eigenschap maar niks te maken met wel of geen stamboekopname, verschilt ook p stamboek p land hoe ze de boog willen zien; met zwart langer , of alles op 1lengte etc etc, vaak wordt er wel een voorkeur aan een boog gegven omdat het iets rastypisch is even als de zebra strepen, aalstreep etc
maar bij een hulpboeker kunnen de ouders ook gewoon bekend zijn,ik wil mijn merrie laten dekken door Rubis,die hier in NL wel goedgekeurd is op exterieur,maar niet op zijn trekproef(weet niet precies hoe dat nu zat)en het veulen word dan een hulpboeker,terwijl beide ouders bekend zijn
Ik denk dat het wel een echte Fjord is, alleen kunnen ze het nooit zeker weten, ze weet nl niks van zijn verleden, en hij heeft geen papieren. Hij hoeft dus niet 100% raszuiver te zijn.