Vraag over (regen-)deken voor fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BePa

Vraag over (regen-)deken voor fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 11:32

Dag allemaal,

Mijn fjord (1.45m, normaal gebouwd voor een fjord) kan natuurlijk makkelijk zonder dekens buitenstaan maar als het hard heeft geregent (en hij heeft liggen rollen) is poetsen daarna toch lastig.
Voor mijn eigen gemak overweeg ik een regendeken aan te schaffen (ongevoerd dus) maar weet niet welke.

De dekens die ik tot nu toe heb geprobeerd hadden schuurplekken tot gevolg omdat hij wat breder is bij de schouders.

Weet of heeft iemand een merk/type deken die hoog genoeg sluit om geen schuurplekken te veroorzaken ter hoogte van de borst?

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen (en foto's...?)

Sjolvir

Re: Vraag over (regen-)deken voor fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:46

Heb diverse merken dekens voor mijn fjord.
Echter de ene van een merk past prachtig, de andere niet.

Oude van vorig jaar van Global (hoog sluitend) past perfect, nieuwe collectie past hals niet. (heb het geprobeerd.)

Dus gewoon passen en meten.

Overigens vind ik dekens een drama, was dan ook een verademing zo'n winter dekenloos.
Echter normaal gesproken scheer ik madam, dan moet ik er wel dekens op gooien. (woont buiten)

In de zomer staat ze ook dekenloos in weer en wind.
Zit er wel blubber op, dan als het droog is wegborstelen, als het nat is omdat het net regent, emmertje water ter plekker van harnachement en klaar is Clara, rijden maar.

Bij wedstrijden doe ik wel eens dag van te voren fatsoeneren en dan dekentje erop.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 12:50

Bedankt voor je reactie.
Zelf ben ik niet zo van de dekens (in de zomer en winter al helemaal niet (maar in het voor en najaar, als het zo nat is, zou ik er voor de zekerheid wel eentje achter de hand willen hebben denk ik)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:20

Ik heb er een van Pagony (divoza eigen merk) en die ligt goed, geen schuurplekken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:21

Heb Amigo, Rhino en een Rambo dekens geprobeerd en sindsdien geen last meer van schuurplekken.

Hiervoor BR, Harry Horse en Global gehad, maar die gaven allemaal schuurplekken.

In de zomer staat die van mij onder een vliegendeken anders mag baas gaan zwemmen om beestje eruit te krijgen. :roll:

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:23

Ik heb er 1 van epplejeck eigen merk en die past erg goed, ik heb wel een breedgebouwde fjord die heeft al gauw 195-205

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:33

De eigen merk dekens van Piaffe lagen hier goed en de Harry's horse. Ik heb een merrie met vrij veel front en redelijk brede nek.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:13

ik heb een premierre geloof ik voo rBink en een weathetbeeta voor rai. Die van Bink is al minder en daar wil ik ook een weatherbeeta voor, hele fijne dekens. Ze lopen in het najaar altijd onder een 0 grams regendeken omdat ze anders altijd nat en vies zijn. Heel ego, ik weet het, maar anders kan er nooit een zadel op.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 09:00

Wat fijn om jullie ervaringen te lezen.
Ik maak een lijstje met mogelijkheden en ga dan (pa de pasen) naar de paardenwinkel.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:09

Ik had van de winter een 150/200 grams gevoerde Harry's Horse op liggen; maar deze gaf wel schuurplekken op de borst, merkte ik.
Nu heb ik weer haar ongevoerde regendekentje op en die ligt volgens mij een stuk beter. Schuurplekken worden minder en toen ik deze deken aan het begin van de winter op had, had ze daar ook geen last van. Het is een Première-regendeken die ik vorig jaar bij de lokale ruitersportshop in de aanbieding heb gekocht...

Ik heb voor mijn Fjord een maatje 185 en ik heb haar gekocht als zijnde 1.46m hoog (maar sinds ik haar heb is ze nog niet officieel gemeten). Ze is ook niet zo heel erg breed gebouwd en volgens mij een iets 'luxer' type...

Ik hoop dat je wat hebt aan alle antwoorden hier; succes met het zoeken naar een deken!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:46

Alle dekens van HH liggen bij mijn brede fjord met dikke hals het beste. Schuurplekken kwamen na de winter pas en die waren zeer minimaal.

Pluk_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:17

cynthiar schreef:
Ik heb er een van Pagony (divoza eigen merk) en die ligt goed, geen schuurplekken.

door deze deken heeft mijn merrie helaas wel een grote schuurplek gekregen (op de borst), verder wel een heerlijk stevige deken! De weatherbeeta light lag super goed (geen schuurplekken), deze was alleen binnen 2 maand compleet gesloopt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:51

hkm, hh, premiere, en de beste tot nu toe is die van HB

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:56

Pagony was ik ook niet weg van..

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:06

van Emmers.be uit Hamont. een beige euroriding regendeken. hadden we ook voor de fries supr deken super kwaliteit. en erg goedkoop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:09

Turtleneck ligt super op mijn fjord. Te krijgen bij Eurohorse.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 11:32

Turtleneck? klinkt grappig. Die sluit zeker hoog?

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:47

pagony is ook niet mijn favoriet. Heb nu al een aantal jaren de weatherbeeta erop, ben er erg tevreden over.

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:53

Ik heb graag de dekens van Nika. Deze geven geen schuurplekken en liggen behoorlijk ver naar achter zodat de manen ook nog mooi blijven.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:54

Ik heb Rambo Amigo, geweldige pasvorm en blijft altijd op zijn plek.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:04

ik zweer wel bij BR. Vooral mijn gestreepte (weet de uitvoering niet meer precies) je zou haast denken dat die speciaal voor hem gemaakt is! Mijn fjord heeft geen ontzettend lange rug, maar ook een ontzettend brede hals. Hangt blijkbaar toch van paard tot paard af

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:09

Ik zit ook te denken over een ongevoerde regendeken, ik heb zelf een wat breder gebouwde fjord (ouderwets type fjord)
dus ik twijfel heel erg over wat voor deken. Kwa zweetdeken heb ik er 1 van de lidl (ooit gekocht toen ik nog geen paard had :+ ) en 1 van harry's horse maat 185 die zit aan de krappe kant, en een vliegendeken maar 195 en die zit super :)

maar kwa regendeken zou ik het echt even niet weten wat voor iets.. het is toch weer per fjord verschillend.. ze hebben zo'n verschillende bouw vind ik.
Ik blijf dit even volgen :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:39

Horseware dekens staan er om bekend dat zij (vrijwel) geen schuurplekken veroorzaken, dit omdat de binnen voering echt heel glad is.
Amigo is de meest betaalbare vaiant, met een goede prijs - kwaliteits verhouding, daarna komt de Rhino en als duurste zijn er de Rambo dekens.

Mocht je twijfelen over een maat, meet je pony dan even op, met een stokmaat kun je vaak heel weinig omdat het niets zegt over de bouw van je dier.

Meer info over het meten en Horseware vind je in mijn onderschrift.
Mocht je vragen hebben, dan graag een PB ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:51

bij mijn fjord heb ik allerlei verschillende dekens geprobeerd maar vrijwel alles ging op den duur schuren op zn borst...(nou is meneer ook echt ouderwets type tank...) Totdat ik bucas big neck probeerde, voor hem echt geen andere meer!
Het kost een lieve duit maar de kwaliteit is ook echt subliem.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:54

Ik zweer bij eigenmerk van piaffe

Deze gaan heel wat winters mee hier al heb 3 deken sets van de rood wit blauwe

Voor mijn tinker en shetlander
Voor mijn kwpn heb ik hem ook maar daar is die te breed voor bij de hals