ervaringen met aangespannen fjord nu onder zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

ervaringen met aangespannen fjord nu onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:02

Hallo Fjordenliefhebbers

Wie heeft er een fjord die vroeger aangespannen liep en hebben jullie problemen zoals aan een kant vast zitten,niet op een gewoon bitje kunnen rijden maar enkel op hefboomwerking enz.
Ik heb zo'n fjordje en zulke probleempjes nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele tips.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:07

Andersom ook goed?
Die van mij is eerst ohz toen pas voor de wagen.

En nee, ze loopt niet beroerder onder het zadel omdat ze voor de kar loopt.

Paard moet voor de kar, ook nageeflijk moet lopen etc.
Hebben ze er gewoon een giga stang ingehangen met flinke hefboom en ook flink daar aan gehangen,
tja, dan heb je allicht nog wat te klussen.
Hoe is je fjord te mennen? licht op de hand? met aanleuning, stelling, buiging etc? Of ook lastig?

En ik men met Utrechts stangetje.
En rij, net waar onze neus naar staat, met trensje, S&T of bitloos.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:18

nou hier komt het verhaal!
Ik heb haar gekocht toen was ze al 16 jaar.Ik wist niks van haar verleden,gekocht via een handelaar.
Toen ik haar in de bak reed thuis was er niet veel aan de hand,deed ze allemaal heel braaf(is ook een schat van een dier!!)
Wat mij opviel was als ik haar over dr borst/boeg borstelde werd ze nors,dat leek wel of het haar zeer deed.

Toen mn eerste ritje naar buiten samen met nog 2 ruiters,ging allemaal prima tot ik moest halthouden ivm oversteken,en ze liep me toch gewoon door!!!!Ik reed haar toen op een watertrensje,niks bijzonders maar het leek wel alsof ze geneens "voelde" wat ik van haar verlangde.
Op zit rijden zat er helemaal niet in.
Toen heb ik de vorige eigenaren gebeld en gevraagt hoe ze werd gereden en of er dingen waren waar ik rekening mee moest houden.

De eigenaar wist mij niks te vertellen want hun hadden haar maar heel kort gehad.
Wel wist ze te vertellen dat met zweepje rijden geen goed idee was dan werd ze panisch.
Nu rijd ik haar met een pelhambit anders krijg ik haar niet stop buiten.Maar het elendigste is dat ze een linksgebogen paard is en ik het er niet uit krijg dmv rechtrichten en rijden.
Zou dat komen doordat ze misschien helemaal verkeerd is gement of gereden door de vorige?
Ze is nu bijna 21jaar maar topfit,maar kan ik dat nog verlangen van zo'n paardje qua rijden onder het zadel?
Mennen heb ik 1x probeerd en toen taaide ze em met ingetrokken reet,whoehoe nee niks voor mij hahaha.

MPH

Re: ervaringen met aangespannen fjord nu onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:22

hoeft dus niet eens zozeer door het mennen te komen, door verkeerd rijden kan ze net zo goed deze ondeugden hebben ;)

Heeft ze nu nog steeds last van aanraking op de borst enz??

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:25

Miekjuh schreef:
hoeft dus niet eens zozeer door het mennen te komen, door verkeerd rijden kan ze net zo goed deze ondeugden hebben ;)

Heeft ze nu nog steeds last van aanraking op de borst enz??

Nee nu niet meer!
Alleen het is een kwelling met rijden,vooral rechtsom houd ze het bit stevig vast,wel met de oren naar voren en neus in de lucht en dan denk ik wel eens,die neemt me vol in het ootje haha
Maar ik denk dan ook dat zo'n gedachte wat vergezocht is en dat er werkelijk iets anders aan de hand is.

Nu was ik aan het hopen dat iemand een soort gelijk "gevalletje" heeft en mij een paar tips of goede raad kon geven want ik ben altijd bang dat ik teveel verlang.
Konden ze maar praten!!(zucht)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:36

Oke, jij hebt haar met 16 gekocht, nu is ze 21.
Je hebt het nodige geprobeert met lesgevers onder andere die les gaven in rechtrichten en een en ander.

Neem aan dat je haar ook helemaal hebt laten nakijken? Zodat ze in ieder geval medisch oke is?
En harnachement in orde?

Kan me voorstellen dat als ze die eerste 16 jaar niet netjes gereden is dat niet 1,2,3 te herstellen is, maar ondertussen ben je toch al wat jaren verder.

Longeren hoe doet ze dat?
Of inbuigen als je aan de hand werkt?
Tja, ik blijf hangen op goed les nemen, maar denk dat je dit er niet na al die jaren zo uit hebt.

Kun je ondertussen wel lekker op buitenrit?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:45

Daar heb je ook helemaal gelijk in Sjolvir en de lessen komen er nu ook weer aan.
Het is verder zo'n schat van een dier,echt mn maatje maar met rijden gaat ze naar mijn idee niet lekker.
Ik heb zeker alle zadels gehad(steeds weer brug-effect) en ben nu uitgekomen op een boomloos zadel(barefoot cheyenne)die ligt echt heel mooi,verschuift niet en gaat ook niet scheef hangen.
Haar tanden zijn echt perfect,tandarts juicht elke keer weer hihi.
Ostheopaat erbij gehad,niks zat vast in de rug end.(godzijdank)
Hoeven slijten mooi gelijkmatig,alleen de voorste hoeven slijten beiden aan de binnenkant beetje schuin af,maar niks ernstigs hoefsmid zag geen probleem erin!Ze heeft ook keiharde hoeven.

Buiten rijden gaat op zich prima maar ze is soms wat drammerig en wat voor mij lastig is als ik met meerdere ga rijden en we gaan draven of galoperen dan trekt ze echt vooruit(komt toch weer de koetspony boven)Hoe noemt men dat zo mooi...stuwen?
En dan ook bijna niet meer te sturen of terug te nemen,hele klus.

Ik hoop dat het met extra lessen nog beetje goed gaat komen,want ze is naar mijn idee nooit goed doorgereden geweest.
En ik zou zoooo trots zijn als we gewoon een B proefje konden rijden! :o

oja wat het longeren betreft: nu gaat het goed maar de eerste keer liet ze me zandskieën door de bak!
Ze was vreselijk bang voor de longeerzweep,arm dier.
Nu na flink wat oefenen is dat over,wel moet ik haar ervan overtuigen dat ze echt geen klappen krijgt met die zweep(en daar denk ik wel eens,heeft ze misschien een veelste harde hand gehad vroeger?)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:57

Lastig probleem.
Ik heb mijn fjord ook gekocht op 16 jarige leeftijd en in het begin was er geen land mee te bezeilen. Als ik buiten reed en ze had geen zin meer ofzo, racete ze gewoon naar huis, geen rem te bekennen..
In de bak rijden was ook niet echt haar ding, vond ze niet leuk..
Ze heeft me het bloed onder de nagels vandaan gehaald, bloed zweet en tranen hebben erin gezeten. Ik denk dat het ongeveer 3 jaar heeft geduurd, maar toen kon ik er alles mee, in galop richting huis, waar haar veulen stond te wachten en dan op mijn zit remmen, het is dus mogelijk..
Ik heb van bit gewisseld van enkelgebroken naar dubbelgebroken, heb er een thiedemann aan gehangen en toen had ik eindelijk wat meer te vertellen en kon ik haar houden.
Dat na een poosje uiteraard afbouwen, thiemann is eraf en nu rijd ik haar dus buiten met een los teugeltje. Ook doet ze wel aangespannen werk en dat vindt ze eigenlijk ook heel leuk, maar maakt qua braafheid onder het zadel niets uit..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:15

funnyhorses schreef:
Nee nu niet meer!
Alleen het is een kwelling met rijden,vooral rechtsom houd ze het bit stevig vast,wel met de oren naar voren en neus in de lucht en dan denk ik wel eens,die neemt me vol in het ootje haha
Maar ik denk dan ook dat zo'n gedachte wat vergezocht is en dat er werkelijk iets anders aan de hand is.

Nu was ik aan het hopen dat iemand een soort gelijk "gevalletje" heeft en mij een paar tips of goede raad kon geven want ik ben altijd bang dat ik teveel verlang.
Konden ze maar praten!!(zucht)

Dan zal jij eerst zelf moeten leren om los te laten. Dan kan ook je paard beter ontspannen. Zeer waarschijnlijk bouw je zelf ook spanning op en dit voel je paard. ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 23:33

Dat was in het begin wel zo maar nu echt niet meer.
Het probleem ligt em er nu in dat ik het niet voormekaar krijg dat ze rechtsom haar bit los laat en niet zo driftig word en doet.
Als ik haar buiten los laat(ik snap echt hoe je het bedoelt)dan begint ze meteen te draven om vervolgens weg te spurten.
Tis een beetje lastig om het allemaal goed onder woorden te brengen,daarom was ik aan het "hopen" dat iemand een herkenbaar probleem had/heeft met zn fjord die me een goeie tip kon geven.
Ze hoeft echt niet de sterren van de hemel af te lopen maar als ik gewoon es die basis erin had dat was al héél wat.

Naar mijn idee is dit paardje nooit goed onder het zadel gereden en zeker niet doorgereden!
Galoperen kon ze geneens,nu wel alleen rechtsom gaat moeilijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:20

funnyhorses schreef:
Buiten rijden gaat op zich prima maar ze is soms wat drammerig en wat voor mij lastig is als ik met meerdere ga rijden en we gaan draven of galoperen dan trekt ze echt vooruit(komt toch weer de koetspony boven)Hoe noemt men dat zo mooi...stuwen?
En dan ook bijna niet meer te sturen of terug te nemen,hele klus.

Klinkt meer als ongelooflijk drammen, dat aantrekken is het probleem niet, maar ze moet ook terug komen en te sturen zijn.
Voor de wagen of onder het zadel, in beide gevallen moet ze toch echt terug te nemen zijn.
m.a.w. je moet me je been die sprong vooruit aan kunnen geven, zodat ze in je hand loopt en dan ook weer terug kunnen
rijden... Het moet niet haar initiatief zijn, dus ook al vind je het begin van dit, het aantrekken misschien prettig, daar zou je
al een grens moeten stellen, dus dat de galop helemaal van jou blijft. Als ze 1 x vol gaat uit haarzelf, dan wordt het lastig.

funnyhorses schreef:
Het probleem ligt em er nu in dat ik het niet voormekaar krijg dat ze rechtsom haar bit los laat en niet zo driftig word en doet.

En als je linksom, rechter stelling vraagt? minimaal, niet overvragen?
En hoe reageert ze op je been als je door een hoek draaft, buigt ze daaromheen of loopt ze er dwars doorheen?
Kanttekening is wel, dat als ze 21 jaar lang die kant niet ingebogen heeft, dit haar ongetwijfeld spierpijn op gaat leveren.
Dus als je dit gedaan hebt, kan ze best dat later nog vervelender zijn.

En werken aan de hand? Lange teugel of zo, buigt ze dan wel?

funnyhorses schreef:
Als ik haar buiten los laat(ik snap echt hoe je het bedoelt)dan begint ze meteen te draven om vervolgens weg te spurten.

Ik denk dat ze bedoeld eigenlijk met heel ligt teugel contact of bijna losse teugel rijden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KOHF7BI4.jpg
Nou is dit weer overdreven, paard zag fotograaf eind verderop in de hei staan, toen we langsdraafden,
Sjol ziet altijd alles!
Ik rij zo in het bos, of met licht teugel contact. (langs een 80 km weg, ook met vrij los contact, maar niet zo!
aangezien ook Sjol voor waterhoentjes nog wel eens opzij springt en ik niet meteen dood hoef, echter ik rij
buiten dus vrij los. Heel anders dan als we echt dressuur rijden, wel is die dressuur de basis waardoor dit kan.)
Paard remt op stem en zit. Ook vanuit galop etc. Hoef ik geen eens teugels op te nemen.
Juist omdat er in het geheel niet aan gehangen wordt helpt minimale hulp.
Terwijl je ander ik trek, jij trekt krijgt.

Blijven we hier zitten met dat we je niet kunnen zien rijden, dus dat we eingelijk misschien wel dwaze dingen zeggen :D.
Goed lesgeef mens zoeken. (en die zijn dunbezaaid, en wat is goed... :+ }> die beslissing nemen is al een kunst)
Denk wel dat je het niet makkelijk krijgt met een 1,2,3 oplossing als ze haar hele leven al zo loopt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:33

Bedankt voor je antwoord sjol

Om te beginnen,ze is TOTAAL niet aan de been wat betreft stelling vragen.
Ik heb voorzichtig geoefend met wijken voor been,rechtrichten aan de hand,linksom-rechtsom buigen tijdens stilstaan enz.
Nu moet ik zeggen dat het grondwerk makkelijker gaat(althans dat denk ik) dan wanneer ik erop zit.

Tuurlijk zal het grootste gedeelte aan mij liggen daarom neem ik nu weer lessen binnenkort.Maar ondanks haar leeftijd moet het toch kunnen dat er nog een klein beetje "fatsoen" in gereden kan worden?
Ik wil juist met een soepel teugeltje rijden,ik haat dat getrek maar wat moet je als ze begint op te trekken op straat,dan moet je je paard toch bij je houden.

Nu niet denken dat ik op een ongelooflijk misselijk rotbeest rijd en dat ik een beginner ben he haha wat zo is het niet ik mis alleen die soepelheid wat de overgangen en controle betreft.
Ik kan me wel in alle redeneringen van jullie vinden.........nu nog uitvoeren pffff

Maar ik ga mn best doen,ik denk dat er een groot deel ook een beetje fjorden-stijfkop inzit maar zolang er geen prof naar gekeken heeft wil ik daar nu even niet vanuit gaan.(wijs liever met een vinger naar mezelf!! :o )
En ja,ze is al best op leeftijd maar de jaartjes die we nog samen al rijdend kunnen door brengen wil ik wel op een juiste manier doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:48

funnyhorses schreef:
Om te beginnen,ze is TOTAAL niet aan de been wat betreft stelling vragen.
Ik heb voorzichtig geoefend met wijken voor been,rechtrichten aan de hand,linksom-rechtsom buigen tijdens stilstaan enz.
Nu moet ik zeggen dat het grondwerk makkelijker gaat(althans dat denk ik) dan wanneer ik erop zit.
.

Denk dat je hier je probleem te pakken hebt.
Als ze totaal niet aan je been is wat stelling vragen betreft (wel bij gewoon rijden?) kan je ook niet verwachten dat ze buigt.

Ik ben wat lomp misschien, maar van buigen tijdens stilstaan zie ik het nut niet zo, aangezien je dan niet voorwaarts beweegt
en effectief gezien alleen haar hoofd naar binnen trekt, dus haar lijf zal niet buigen.
(daar ze dan als het goed is geen van haar 4 voeten verplaatst als ze stilstaat)
Juist de buiging van het hele paard is belangrijk.

Weet je zeker dat je echt recht op je paard zit? (da's een lastige, want voor je gevoel kan je kaarsrecht zitten en voor de rest
van de wereld volkomen buiten het middenpunt van de massa, of als banaan)

Arrgghhh, kan het ook niet zien vanaf hier.
Gezocht, leuk lesgeefmens.
Overigens denk ik dat je ook een oude vos best nog bij kunt spijkeren, gaat misschien wat langzamer, maar ach.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:54

Hahaha Sjol je bent helemaal niet lomp!!!!Je hebt gelijk!
Maar dat buigen tijdens stil staan is gewoon wat wél lukt. |(
Wat betreft het recht zitten,zoals je al zegt,ja denk dat ik recht zit maar hoogstwaarschijnlijk niet. ;(
Krijg steeds meer drang om te lessen,dit is een goed leerpaardje voor me want als het met deze gaat lukken dan vergeet ik de lessen NOOIT meer hahaha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:57

schrale troost, ik zit ook scheef, nog steeds.. naar links..
Als ik recht zit, val ik voor mijn idee zo ongeveer rechts naast mijn paard...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 12:00

Ja ach,wat is ook perfect he?
Maar ik kan en moet het beter gaan doen,voor mn paardje want zo voelt het ook niet goed.
Ik ga eerst op zoek naar een goede rijbak om te lessen want die luxe heb ik thuis helaas niet.

btw heb je foto's zitten bewonderen maar als ik toch es zo kon rijden hoe jij dat doet dan liep ik naast mn schoenen hoor hahahaha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:04

funnyhorses schreef:
Ja ach,wat is ook perfect he?
Maar ik kan en moet het beter gaan doen,voor mn paardje want zo voelt het ook niet goed.
Ik ga eerst op zoek naar een goede rijbak om te lessen want die luxe heb ik thuis helaas niet.

btw heb je foto's zitten bewonderen maar als ik toch es zo kon rijden hoe jij dat doet dan liep ik naast mn schoenen hoor hahahaha

Moet groot deel van de eer naar super pony Sjol laten gaan en oneindig geduldige goede instructeurs.
Zo ongelooflijk veel geleerd van die beige pluis!

Overigens kan die van mij af en toe ook nog steeds de tank uithangen hoor.
Denk je lekker te gaan dressuren, rent ze hard door de bak, is niet voor het been etc.
Tja en als ik de motor niet bestuur, dan valt er voor ook niets te besturen.
Maar het is een heerlijk karakter dier!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 12:09

Ja zalig zijn ze zeker die fjordenpoepies hahaha
Maar ik vind wel dat ze een "andere" aanpak nodig hebben dan een "gewoon" paard,vind je niet?Het zijn echte karakterpaardjes :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:13

Sjol is gewoon Sjol..
Dame van stand, altijd alles netjes met 2 woorden vragen anders verrekt ze het.
Sjol is dominant en zelfverzekerd, dus we botsen wel eens ;)
Ik ben namelijk eigenwijzer dan zij.

Karakter ja, maar dat had het arabiertje dat ik reed ook en Knabbi heeft dat ook, vind het wel leuk, die verschillen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 12:18

we gaan in ieder geval ons best doen om er (nog)wat van te maken!
Het zal vast met bloed-zweet en tranen gaan haha maar dat heb ik er voor over!

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:35

Mijne eerst voor de kar, en toen onder het zadel. Niks geen aandoeningen. Al is ze wel wat stijfjes erdoor.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:50

Mijn fjordie was eerst voor de kar geleerd, ongeveer een jaar en dan beginnen rijden. Geen problemen van ondervonden, hij loopt even goed op een ligt bit als op een menbit.
Maar dat ze last heeft van dr borst heeft wss meer te maken met slecht tuig en slecht bit gebruik denk ik, dus idd eigenaren die er verkeerd mee bezig waren. Mijn fjord is in stelling wel goed aan het been, natuurlijk moeten we nog oefenen maar hij is jong. Maar een paard dat al jaren voor de koets staat en niet gereden wordt kan daar wel 'stijf' van worden denk ik, maar ben ook geen expert.
Veel succes!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 15:52

Ik denk ook dat er in het begin veel verkeerd is gedaan met mn fjord qua mennen én rijden.
Ik kocht haar toen ze 16 jaar was dus wie weet wat ze allemaal heeft moeten doorstaan he?
Toch ga ik binnenkort proberen om met lessen het een en ander nog positief te krijgen.Alle beetjes helpen.

willekuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:11

Hoi Funnyhorses, :D

Ik herken wel een beetje dat wat je schrijft. Maar toch vind ik het ook wel een beetje een fjordtypisch verhaal hoor. Zo af en toe drammen ze gewoon eens door je hand en die van mij gaat dan overdreven uitgestrekte draf lopen, weet je wel...........zo'n draf die amper uit te zitten is. Net alsof er ineens een schakel om gaat en GAAN MET DIE BANAAN hahaha. :P Ook mijn fjordjes zijn voor de kar geweest maar dat is al heel lang geleden hoor.

Ze willen bij mij gewoon stevig lopen en hebben er altijd zin in. Maar voor de momenten dat ze ineens hun eigen tempo gaan bepalen heb ik toch een stangetje in. Ik rijd altijd LOS, dus totaal zonder druk (bochtje in teugels). Maar als ik ineens de echte controle wil, pak ik de teugels op en met een kleine ophouding krijg ik meteen reactie. Dat voelt heel veilig. Op deze manier rijd ik dan toch heel vriendelijk maar wel duidelijk. Ophouding is Tempo terug of HOOOO. Snap ie?

Tja....tuurlijk wil ik eigenlijk diep in mijn hart zonder stangetje maar op deze manier is het voor mij en voor haar en hem heel duidelijk. Merk nu ook dat ik nog amper ophoudingen hoef te maken omdat ze nu ook duidelijker reageren op mijn stem.
Als ik in de bak werk(wat ik amper doe om eerlijk te zijn) rijd ik met een dubbelgebroken trens. Succes ermee!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:24

Haha Willekus jaaaa dat ken ik ook die uitgestrekte kneurdrafjes!
En dan heb ik mn handen soms vol hahaha
Maar daar zit niet echt het probleem,het probleem zit em erin dat ze zo scheef is als maar wezen kan,zo voelt het met rijden ook.
Vandaar mijn vraag of iemand dit herkend en kan koppelen aan het feit dat een fjord eerst is aangespannen.Dus of het daardoor juist kan komen.
Ikzelf heb geen ervaringen met mennen dus ik kan me daar geen beeld van maken.

Maar ik rij in ieder geval ook zoals jij,los teugeltje en als het moet dan gaat de rem er gewoon op.