Fjorden in de sport , De boerenknollies ;) Enzo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Fjorden in de sport , De boerenknollies ;) Enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 16:12

Ik heb altijd het beeld gehad van die lompe dikke fjorden met een beginner erop met 3 slagen in de beugels en beetje hobbelend.

En toen zag ik zowieso Banshee (Eigenaar zit op bokt) die geloof ik Z2 rijd.
Maar in ieder geval ziet die er wel GEWELDIG uit.

Zit dat in de afstammeling ?
Wij zijn nu zelf zoekend naar een paard/Pony maar mijn moeder vind fjorden wel leuk :P Maar ik die alleen zoals Banshee ofso.
Uitstraling , Bouw , en aanleg is voor mij belanrijk.

Hebbn jullie mischien foto's van dresuur/spring fjorden in hoog niveau ..

pS ; Van hengsten weet ik wel dat ze het kunnen:P Dan vind ik zelfs een falabella heel groot en indruk wekkend :=

pss: Houd het netjes. Ieder zijn eigen mening :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:13

Een Fjord met aanleg voor de sport?
De meeste komen er alleen door keihard trainen.. Mijn Fjord was wel wat ranker, mischien dat dat meer is wat je zoekt, maar aanleg? Nee..

mvdbijl

Re: Fjorden in de sport , De boerenknollies ;) Enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:17

ik heb 2 fjorden maar zoek je een sportpaard koop die dan. Een fjord die z loopt is een uitzondering, mensen trainen er hard voor en hebben daar ook vaak veel aanleg voor.

Zoiets komt niet aanwaaien, vraagt goede bewegingen, goede ruiter en een paard wat het lichaamelijk en geestelijk aan kan.

Er is geen specifieke fjorden hengst die sport nakomelingen geeft. Laat je als je niet bekent met de fjorden bent eens advsieren door het stamboek.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:20

Hallo,

Mijn fjord loopt nu m1....heeft het er niet gemakkelijk mee, als ik eerlijk ben daarom ga ik ook niet zo vaak meer op concour...gewoon om het leuk te houden.

Mijn vorige fjord was ranker gebouwd en die was wel makkelijker overal in, dus ja ik ga mee met hierboven....je komt er op karakter van je fjord enz......en als je een rankere hebt lukt het makkelijker dan het zwaardere type(mijn huidige).

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:31

Kijk maar eens op www.dressuurfjorden.nl ;)
Aanleg hebben ze idd vaak niet (behalve dan fjordy van Amber_) :P
Maar met inzet en flink trainen kunnen ze best ver komen :)

In mijn profiel staan wel foto's van vita, waar ik m1 dressuur, b springen (L oefenspringen) en B sgw mee ben geweest ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:14

Zou zeggen tsjek mn profiel. We zijn hem nu aan het inrijden maar hij gaat het ver schoppen in de sport.

Mijn vorige fjord was qua bouw geen sporttalentje maar heeft het door hard trainen wel ver geschopt.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:23

Tja, ik heb dan nog niet voldoende wedstrijdervaring. Wel met het inrijden van jonge paarden en moet zeggen: Volgens mij zijn er vele fjorden geschikt voor de sport, mits je ze goed inrijd, evenals de WPN paarden dus. Tuurlijk zijn er aspecten bij de fjord, die je bij de WPNers minder snel tegen komt, zoals het sterk worden. Maar alle 'fouten' zijn er meestal zelf ingereden.

Een dikke lompe fjord ontstaat door de fjord teveel te laten eten en hem geen 'regels' te stellen in de omgang. Een sterke fjord ontstaat door hem geen duidelijkheid te bieden in je hulpen (en een fjord zal niet gauw zeggen: Doe het lekker zelf...)...die loopt braaf zijn rondjes dan door...maar op dat moment zal degene die onduidelijke hulpen biedt zeggen: Lompe sterke fjord met als resultaat dat het alleen maar erger wordt.

Tuurlijk heeft de ene fjord meer aanleg dan de andere. Dat heeft te maken met bouw, opvoeding en karakter, maar een groot aspect is en blijft ook nog steeds het talent van de ruiter.
Een fjord die het verder kan schoppen in de sport is niet per definitie rank, maar moet wel soepel zijn in zijn bewegingen en lichaam. Dat wil uiteraard niet als hij 100 kg vet teveel meedraagt. Daarnaast zijn vele fjorden in de sport wat hoogbeniger/groter. Dit is met name, omdat de kleinere fjorden compacter zijn en daardoor gauw te dik (men managed dan niet goed genoeg met de training vs voer verhouding) en daarnaast worden de kleinere minder graag gekozen voor het beeld, want sja, het zijn nu eenmaal niet snel kleine-kinderen-pony's en een volwassene wil al graag een grotere, omdat ze zelf groter zijn.

Hier foto van mijn hopelijk toekomstige (alhoewel, dit jaar) 'sport'fjord die het volgens de instructrice makkelijk moet redden tot de Z mits ik hem uiteraard goed blijf rijden en trainen.
http://www.bvandenberg.nl/binkie13_aug09.jpg
Maar heb zelf ook een 3,5 jarige die ook heel lekker kan lopen, alleen is die voor mij te klein, dus daar hoef ik niet over na te denken om daar mee te willen sporten (dan zou er keer op keer op de coupon staan: Amazone is te groot voor de pony). Maar zou daar een amazone ala Ginny (van banshee), die een stuk kleiner is, op gaan zitten, dan wordt het plaatje al heel anders en waarschijnlijk ook het commentaar.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:27

Ik denk ook dat het meestal meer aan de berijder ligt dan aan de fjord. De meeste mensen die een fjord kopen hebben geen grote dressuurambities.
Ook ik niet, maar mijn instructrice is (geeft ze eerlijk toe) af en toe weer verbaasd hoe makkelijk mijn fjordje dressuuroefeningen in de les oppakt. Als ik nou serieuzer zou oefenen zou het nog wat kunnen worden (maar daar heb ik geen lol in). Springen kan ze ook, we springen niet officieel want dan moet ik bij de paarden en ze is 1,38m, dat is net teveel gevraagd. Maar onderling springen we parcours van 80-100cm en cross van 80cm, waarbij we menig groot paard voorbij rijden. Endurance doen we wel officieel, en ook daar rijden we menig groot sportpaard voorbij.
En mijn fjordje is echt niet sport-gefokt, het is gewoon een 'simpel all-round'-paardje.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:38

Banshee is een Gradar.
(weet dat toevallig omdat de halfzus van de mijne ook een Gradar is, ons kent ons zegt maar...)

Ga voor groot deel mee met Bella...
Sportfjord wordt niet geboren, maar gemaakt.... Net zoals bij elk ras.
Dus netjes trainen, consequent zijn, niet te dik laten worden.
En inderdaad Ginny is erg klein, dus die past heel mooi op een fjord.
Ik ben zelf 1.84 (voor het laatst gemeten op mijn 18e..verder ontken ik alles) en rij rond op een fjord van 1.47.

Maar als je gek bent op die beige pluizebollen, go for it!
Ik heb met Sjol gouden tijden gehad en nu nog! Heerlijk dier!
Geen dag spijt gehad, dat het verzorgponytje dat tijdelijk kwam, gewoon gebleven is!
Overigens ook de mijne is niet sport gefokt.. is een Brusvein x Drageset....
Maar goed ook dat het geen ranke den is, want dan had ik er nooit opgepast, wel is ze in sport
conditie, wat betekend, slank voor een fjord... Dus gewoon een gezond gewicht.

Voor zover ik overigens weet, zit er niet achter de Z fjorden een bepaalde hengst..
Meestal meer een ruiter die het leuk vind om wedstrijden te rijden.. (dus, it is up to you!)
En je kan natuurlijk bij het uitzoeken van je fjord, rekening houden met dat je ermee wilt gaan sporten,
dus geen paard mee naar huis nemen met minimalistische gangen, zwaar overbouwd met een te korte nek
(ik roep maar wat, maar je begrijpt wat ik bedoel, neem een correct gebouwde mee, met redelijke tot
goede gangen. En dan lekker aan het werk)

(overigens had ik toen ik Sjol kreeg, ook geen echte wedstrijd ambities, behalve leuk een onderling
wedstijdje mee rijden. Ik wou wel altijd springen :D )

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:53

Ik heb ook een fjord waar ik Z2 mee mag starten. Ben zelfs 3x zeeuws kapioen met haar geweest bij de pony's en een 6de plek op de hippiade. Start nu Z1 paarden en wil dit seizoen of volgend seizoen Z2 starten. Start haar overigens wel alleen in de winter.
Ook springt ze erg leuk, maar ik ben niet zo'n held :o Ze heeft wel een erg moeilijk karakter en het is een moeilijke pony om te rijden. Je stapt er niet zo op weg zeg maar.

foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:38

jowien schreef:
Ik denk ook dat het meestal meer aan de berijder ligt dan aan de fjord. De meeste mensen die een fjord kopen hebben geen grote dressuurambities.
Ook ik niet, maar mijn instructrice is (geeft ze eerlijk toe) af en toe weer verbaasd hoe makkelijk mijn fjordje dressuuroefeningen in de les oppakt. Als ik nou serieuzer zou oefenen zou het nog wat kunnen worden (maar daar heb ik geen lol in).

Inderdaad. Uit mijn fjord valt ook veel te halen, maar ik kan en doe het niet. Onder een andere ruiter zal hij ws ook een en ander kunnen laten zien. Maar dan moet je wel zelf die ambitie hebben.
Kijk maar naar Taco, was ook een doodgewone fjord, maar Kelly haalde er toch mooi Z uit. (en nog wel veel meer maar ik weet niet precies wat :+ )

Mijn fjordje is gewoon lekker veelzijdig, beetje springen af en toe bakwerk en voornamelijk kilometers maken buiten op de hei of in het bos.

Dewi_Blondie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:35

Hallo,

Ik heb ook een fjordje waar ik nu M2 mee mag starten ( was in een jaar M1 startgerechtigd, het M1 ging wat langzamer door gezondheidsredenen). Naar mijn idee, zijn er geen fjorden die er aanleg voor hebben. Maar is het de klik die ook een hoop doet. En zoals al gezged is, Trainen,trainen, trainen... Maar je moet dan wel zorgen dat het leuk blijft!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 16:55

_tarja_ schreef:
Ik heb ook een fjord waar ik Z2 mee mag starten. Ben zelfs 3x zeeuws kapioen met haar geweest bij de pony's en een 6de plek op de hippiade. Start nu Z1 paarden en wil dit seizoen of volgend seizoen Z2 starten. Start haar overigens wel alleen in de winter.
Ook springt ze erg leuk, maar ik ben niet zo'n held :o Ze heeft wel een erg moeilijk karakter en het is een moeilijke pony om te rijden. Je stapt er niet zo op weg zeg maar.

foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

WAUW WAUW WAUW!
Kijk maar waar vind je dat ongeveer :o

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:13

Geloof niet dat deze fjorden te koop zijn.
De eigenaar heeft zoveel tijd/geld/energie/ in de training gestoken
en heeft waarschijnlijk een geweldige band met die pony dat
ie nooit meer weg gaat. Lijkt mij.

En als je zelf niet zo gemotiveerd bent dat je veel priveles neemt,
(wss dure), 5x in de week gaat rijden, keihard traint en heel veel
vrije tijd in je hobby steekt dan gaat het er niet van komen denk ik.

Vandaar dat maar zo weinig mensen deze fjorden zo hoog rijden :)

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:29

Ik rij zelf KNHS en ben nu M2 startgerechtigd met Zortin.
Zortin is dan toevallig wel een goedgekeurde dekhengst maar met een merrie heb ik ook M2 gerden en met de vader van Zortin (Kventin ook M2)
Maar dat zijn wel meer paarden met een soepel beweging.

Idd ben ik het er mee eens dat je een wat luxer type moet hebben maar die zijn er echt genoeg te koop.

En het is ook een kwestie van heel veel trainen.

Aanleg van het paard en ruiter en dan nog eens een combinatie zijn, veel trainen en af en toe flink doorbijten maar dan is er zeker ver te komen met een fjord.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:50

Niet elke fjord zal er even geschikt voor zijn.. Maar er zal vast wel wat te vinden zijn waar je een eind mee kan komen..

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:01

Ik ben het met de rest eens, als je een beetje een modern type koop (die al veel te vinden zijn) hebt je al een hoop mee, al neemt het niet weg dat je met een ouderwets type nergens komt.
En als je dan weet waar je mee bezig bent dan kan je er misschien wel komen. Maar (vaak) zoals fjorden zijn kunnen ze héél koppig zijn dus je bent er niet 1,2,3
een fjord zal ook nooit zo'n goede achterhand krijgen als een kwpn'er
veel trainen en misschien dat je het eruit kunt halen is het denk ik
veel succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:28

xTinkertje schreef:
[

WAUW WAUW WAUW!
Kijk maar waar vind je dat ongeveer :o

Vrees voor je dat een een leuke moet gaan kopen en dan heel hard trainen..
Ken geen Z fjorden die te koop staan.
Meeste die een fjord het Z in gereden hebben, zijn zeer verknocht aan hun beige vriendje....
En verkopen hem niet... houden hem, doen hem in bruikleen, maar meestal blijft ie in eigendom van...

(Banshee van Ginny stond tijdje geleden wel te lease....ook niet te koop dus... )

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:03

klopt wat er gezegd word. Meestal kan je zelf gewoon opleiden.

Als je mijn fjord gewoon in de wei of op stal ziet staan, dan is het ook niet echt een mooie fjord, al zeg ik het over me eigen pony. En als er een beginner op zit is het echt zo'n saaie sjokkende dikke pony.
Maar....als je haar aan het werk zet, word ze in het werk ineens een hele andere pony! Zoals je op de foto's kunt zien. Als je Tarja zo in de stal ziet staan, geloof je bijna niet dat het dezelfde pony is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:12

humor van de Z fjord.. Onderstaande fjord zie je echt niet aan dat ze Z is...

Z fjord met kind in recreanten proefje.. (foto van de tijd dat ze nog actief in de sport werd uitgebracht)
Afbeelding
Wel lief, maar deze fjord straalt niet echt Z uit op dit moment...

Z fjord die al paar maand stil staat vanwege blessure..
:D elegant en schoon... en geen spier meer te zien grrrrr.
Afbeelding

Verkijk je dus niet op een fjord, die niet getraind is.
(overigens is momenteel mijn missie om ook mijn stilstaande fjord niet dicht te laten groeien met spekjes)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:03

xApple schreef:
Geloof niet dat deze fjorden te koop zijn.
De eigenaar heeft zoveel tijd/geld/energie/ in de training gestoken
en heeft waarschijnlijk een geweldige band met die pony dat
ie nooit meer weg gaat. Lijkt mij.

En als je zelf niet zo gemotiveerd bent dat je veel priveles neemt,
(wss dure), 5x in de week gaat rijden, keihard traint en heel veel
vrije tijd in je hobby steekt dan gaat het er niet van komen denk ik.

Vandaar dat maar zo weinig mensen deze fjorden zo hoog rijden :)

Dan kan het er gewoon van komen hoor :j
Ik trainde nooit 5x in de week :n

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:00

Z kun je ook nog wel bereiken zonder priveles toch? Als er maar iemand staat die het je kan leren...en verder goéd trainen. Beter 3x per week goéd trainen dan 6x per week het paard naar de *piep* rijden.

En Dominique..sorry...maar ik lig weer dubbel, op en top fjord (die kunnen best vijf gedaantes aan :j).

Maar nee een Z-fjord te koop ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen en een fjord is en blijft ook weer een fjord, want kan bijv Kelly Z met Taco wil dat niet zeggen dat iedere jan-doedel het ook kan. Fjorden passen zich uiterst gedreven aan naar de kunnen van de ruiter (in positieve, maar ook negatieve zin).
Kortste klap is dan, als je zelf dat ook aan kunt, een paard kopen die qua karakter, exterieur en bewegingen belovend is en daarmee gaan trainen.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:57

Ik denk dat de meeste fjorden niet geschikt zijn voor het doel dat jij voor ogen hebt.
Het kleine aantal dat het tot de Z geschopt heeft is in mijn ogen een uitzondering.

Maar mocht je het toch willen ga dan op zoek naar een wat luxer type wat makkelijk beweegt en echt correct is gebouwd, en niet te klein is. Dat wordt al een flinke zoektocht op zich. Voorzie jezelf van een hoop doorzettingsvermogen en inlevingsvermogen in je paard. Wordt de beste vriend van je fjord dan gaan ze voor je. Daar heeft Bella in bovenstaande post een heel goed punt. Mijn fjord heeft alles voor mij gegeven. Vanaf de L2 is hij blind aan 1 oog. Maar hij heeft altijd zijn mannetje voor mij gestaan.
Tenslotte creeer een beetje een dikke huid voor het mogelijke commentaar wat je op een stal, rijvereniging of concours tegemoet kan zien.

Ten aanzien van de bloedlijnen. De hengst Tunar (Rei Halsnaes) heeft een vrij groot aandeel gehad in de fjorden die het goed doen/hebben gedaan in de sport. Wat ik zo even uit mn hoofd op kan noemen mijn eigen fjord Ozar (Z1), Vuran (Z2) Pontun (M2) Odin (M1 of M2) en Taco van Kelly is een Larsto, Larsto was een zoon van Tunar. Maar ik zal er ongetwijfeld een aantal vergeten zijn. Helaas leeft hij niet meer en zijn er ook geen goedgekeurde zonen van hem meer in leven.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:25

Sjolvir schreef:
Banshee is een Gradar.
(weet dat toevallig omdat de halfzus van de mijne ook een Gradar is, ons kent ons zegt maar...)

Zullen we er Gardar van maken ;)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:32

xSiep schreef:
Kijk maar eens op http://www.dressuurfjorden.nl ;)
Aanleg hebben ze idd vaak niet (behalve dan fjordy van Amber_) :P
Maar met inzet en flink trainen kunnen ze best ver komen :)

In mijn profiel staan wel foto's van vita, waar ik m1 dressuur, b springen (L oefenspringen) en B sgw mee ben geweest ;)

Hahaha jaa Fjordy heeft wel aanleg voor springen
We zijn begonnen bij de pony's en dit ging hem super gemakkelijk af.
Maar nu in het B springen paarden (Mponys ;)) en L SGW (Mpony's) moeten we zeker aan het werk :j.

Nu lessen we heel weinig, maar straks met echt trainen hopen we hoger te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Met vol blijven houden, blijven oefenen en geloven.. kom je al heel eind.