Fjord in het warme Portugal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

Fjord in het warme Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 16:17

Hallo,

Ik was even het één en het ander te lezen over de fjordjes hier, en wou even melden dat ik zelf naar hier in Portugal mijn Fjordje Chris heb mee genomen. Iedereen verklaarde mij voor gek om dit te doen. Je weet toch? fjorden zijn sloom, veel te rustig, kunnen niet tegen de warmte etc etc etc........
Haha! maar ons Chris is toch even het tegenovergestelde! meneer staat midden in de zomer niet eens te zweten, terwijl zijn familie in NL waar ik hem heb gekocht met 25 graden al klam in de wei stond. Ook op een rit met de volbloeden die we hebben houdt hij niemand op in de groep, hij is super actief! en wat ook geweldig is? hij had in NL verschrikkelijk manen en staart exceem. Is hier helemaal verdwenen!!!! (komt door de hoogte, wind, droogte temp etc etc)
Ik wou dus maar even duidelijk maken dat een Fjordje over het algemeen zwaar onderschat wordt!
of niet dan? ik ben erg blij dat ik zo eigenwijs ben geweest om hem gewoon mee te nemen!

groetjes wendy

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:18

Hahaha, wat leuk om te horen zeg!
Vaak is het verbazingwekkend hoe ze je verbazen!

Veel plezier in Portugal! :D

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:23

Wat leuk zeg, en goed dat ie het daar zo goed doet.

Mooie site hebben jullie trouwens, heel veel plezier daar in Portugal.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:24

Dat vraagt toch om foto's :D

ydnew

Re: Fjord in het warme Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 16:39

haha......tja ik ben het afgelopen half jaar heel erg vooruit gegaan met mijn computer kunde......maar hier foto's plaatsen?? geen idee..heb eens een poging gedaan maar dit wou niet lukken.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:42

Als je wil kan ik foto's voor je plaatsen?

Wel super leuke site! Complimenten :)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 16:57

Dank je wel voor de complimenten. we zijn er nog druk mee bezig en het is nog niet helemaal naar mijn zin....maar het begint erop te lijken.
Moet ik een paar foto's doorsturen naar je?
gegroet

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:05

Je hebt een PB.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:14

oh, leuk! foto's van een fjordoportugese!!!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:57

foto??:P

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:42

Wordt aan gewerkt....ik heb ze doorgestuurd.
maar ons Chris is ook te zien op de website onder "de paarden"

groetjes.....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:10

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:15

haha wat grappig!
wel erg leuk :j
foto's? O:)

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:47

Ik ga de foto's er nu op zetten.

Even geduld :)

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alsjeblieft!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:58

Leuk berichtje! Wat hebben ze toch eigenlijk een groot aanpassingsvermogen, hè?
Hoe lang wonen jullie daar al inmiddels?

Het valt mij toch wel op dat de mijne juist erg liep te zweten in de zomer, maar sinds het kouder werd steeds minder, zelfs ondanks haar dikkere vachtje. Dan hebben we het wel over na het werk, want in haar eigen tijd doet ze namelijk niet zoveel (behalve eten ;) ). Zij is nu juist helemaal in haar element en wat dat betreft is ze wel een 'echte' Fjord, dus!

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:06

Wat leuk Wendy om weer eens iets van je te vernemen. Hoe gaat het daar in het warme Portugal? Hier is de winter op dit moment bar en boos, heel, heel, heel veel sneeuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:13

Hee wat leuk! Hoe bevalt het in Portugal?

Ik heb zelf stage gelopen in Portugal, al een hele poos terug. Ik vond de winters daar ook niet zo warm eigenlijk. Maar goed, ik zat dan ook in het binnenland, in de bergen. Ik zat in Almodovar, een plaatsje in de Alentejo.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:16

Wat een mooi groepje paarden hebben jullie.
Ik heb zelf ook een fjord en hij is ook een zomerpaard

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 16:48

Het is hier nu zowaar aan het sneeuwen. en het heeft behoorlijk gevroren. gisteren kwam er geen water uit de kraan maar na verloop van tijd ijsblokjes. Wij zitten in het midden van Portugal. Vlak bij de Serra da Estrela.( de hoogste berg van het vaste land van Portugal) en de wind komt daar nu vandaan....brrrrrrrrrr
Maar vanaf half/ eind februari is het hier weer T-shirt weer tot ongeveer eind oktober. dus die 4 maand per jaar regen en kou valt wel mee. Hoewel mei ook wel regenachtig kan zijn....maar wel lekker qua temp.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:55

Leuk om te horen zeg dat hij daar zo happy is! Dus mocht ik ooit ook die richting om emigreren kan Fjord gewoon mee :D

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:00

Wat leuk zeg!! Het klimaat in Portugal is inderdaad heel anders, bij ons wordt het klam en vochtig in ons kikkerlandje ;) ... Ziet er leuk uit!! Ik ben in 2008 in Portugal geweest, maar heb geen paard, zelfs geen ezel gezien die in een weilandje stond en waarvan ik dacht "Goh.. die staat lekker bij huis en die zal vast eens daar in de bergen op buitenrit gaan enzo".. ;) .. Best jammer.. kreeg het idee dat Portugezen niet echt een paardenvolk is. Hoe is dat daar eigenlijk? Zijn er veel pensionstallen of manege's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:09

wat ontzettend gaaf!!! En idd de fjorden blijven je verbazen he? Mooi dier ook hoor super!

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:59

Wat leuk! Ik heb mijn fjordje gekregen doordat zijn baasje naar Zuid-Afrika emigreren ging. Zij wilde geen afstand van hem doen, maar meenemen was toentertijd geen optie ivm hitte. Gelukkig had ze toen jouw verhaal nog niet gelezen :D

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 10:52

WolinLotte schreef:
Best jammer.. kreeg het idee dat Portugezen niet echt een paardenvolk is. Hoe is dat daar eigenlijk? Zijn er veel pensionstallen of manege's?

Portugal is echt een paarden land. Het Land van de lusitano! Je ziet de paarden alleen niet.
Bij ons in het gebied staan erg veel paarden, maar die staan over het algemeen dag en nacht op stal. of ergens aan een touw op een stukje grond. Zoals wij hier de paarden gewoon op de NL manier in de wei hebben lopen is een uitzondering.
Een Portugese vriend van ons (waar wij Urano van hebben gekocht, zie site) had zijn paarden wel altijd overdag buiten aan een lang touw en snachts op stal. dat was al heel luxe, hij is inmiddels ook overgestapt op stroomdraad dus die lopen nu ook lekker rond. Wel heel leuk om te zien dat hij er wel voor open staat om een betere leefsituatie te creëren voor de dieren.
Ook rijden wij wel paarden in voor een handelaar die ook al wat anders met de dieren omgaat dan de eerste keer dat wij kwamen, men slaat hier nogal snel als het paard niet snapt wat de eigenaar bedoelt. over het algemeen zou het paard de eigenaar een trap moeten verkopen omdat deze zelf niet duidelijk is omdat hij er geen bal van snapt. maar ja.........
Het dierenwelzijn is hier over het algemeen niet zo best......ik weet niet of je de site hebt gezien van ons, maar daar staat Luna rescue. helaas lopen er nog veel meer van deze dieren rond niet ver bij ons vandaan. maar je kunt ze gewoon niet allemaal helpen.
Wij krijgen van Portugesen wel eens de opmerking dat wij de paarden zo dik hebben......wahahahaha......gezond gewicht noemen wij dat! jammer maar helaas is het hier zo.