staat jou fjordje met dekens op ?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natasja_ygor

Berichten: 1029
Geregistreerd: 25-11-08

staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:17

Heee, wat ik me toch wel eens afvraag is staan er veel fjorden met dekens op in de stal / wei?
die van mij in de wei wel in de stal niet (uitgezondert dan als die erg bezweet is enz.)
mijn pony heeft in de wei dan een regendeken op met een beetje voering iets van 100/200 grams ;) en als die bezweet is heeft hij er een zweetdeken onder ;)

en jullie ? :D

Martje80
Berichten: 5858
Geregistreerd: 13-06-07

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:19

de ijne staat momenteel 24/7 buiten, maar normaal overdag buiten en s'nachts op stal. Ze werkt gewoon door in de winter, dus ja ze heeft een deken op. Nu een 200 gr, ivm 24/7 buiten, maar normaliter een 0 gram nu.

Sandeman

Berichten: 1886
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Zandvoort

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:20

Onze manegefjord heeft nu snachts wel een deken op op stal.

Lady_Kelly
Berichten: 204
Geregistreerd: 16-10-09
Woonplaats: Hoensbroek

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:40

Onze manegefjords krijgen geen deken op.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat ze 's nachts altijd binnenstaan en 's avonds niet meer in de lessen meelopen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:27

natasjuhh schreef:
Heee, wat ik me toch wel eens afvraag is staan er veel fjorden met dekens op in de stal / wei?
die van mij in de wei wel in de stal niet (uitgezondert dan als die erg bezweet is enz.)
mijn pony heeft in de wei dan een regendeken op met een beetje voering iets van 100/200 grams ;) en als die bezweet is heeft hij er een zweetdeken onder ;)

en jullie ? :D


Een zweetdeken onder je winterdeken moet je echt niet doen hoor. Zo word je paardje klam
en krijgt ie het juist koud! Mijn fjord wordt morgen geschoren en dan krijgt ze een
150 grams deken op dag en nacht. Als het onder de 10 graden komt, gaat de 300
grams erop :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:00

Mijn fjord heeft geen dekens oid heb maar 1 deken en dat is dr vliegendeken :P

Overigens krijgt mijn merrie helemaal geen super dikke wintervacht (iets wat ik zelf heel jammer vind vind het echt prachtig staan!)

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:01

Nee, ze heeft alleen een zweetdeken en meer niet.

Bodan

Berichten: 1220
Geregistreerd: 27-08-07

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:15

Mijn fjord is geschoren en heeft nu een 200 grams op, hij staat overdag van 8 tot 6 in de wei savonds op stal.

Fjorden007

Berichten: 950
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Friesland

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:58

Mijnes staan onder een 0 grams regendeken, en de andere niet.

keeyzie

Berichten: 5724
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:49

mijn fjord die onder de man en voor de koets word gereden staat onder 300 grams zowel nu als in de winter.
mijn andere fjord staat onder 100 grams, nu en in de winter.

lonnie

Berichten: 7857
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:13

bij mij hetzelfde als bij Bodan. Mijn fjord wordt ook elk jaar geschoren, afgelopen zaterdag weer gebeurd. Ze staat nu onder een 200 grams en ook van 9 tot 6 buiten. Ze heeft trouwens ook een buitenstal, dus wel iets frisser dan een stal in een afgesloten loods ofzo. Wordt het kouder, komt er een dekentje onder. Ik ben er weer heel blij mee, want die vacht was nu al niet meer te doen, na 5 minuten al zeiknat met rijden

Zibby_Bella
Berichten: 37
Geregistreerd: 02-11-09
Woonplaats: Camperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:20

Hoihoi
Ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal me eerst even netjes voorstellen.
Mijn naam is Pauline Kruijer en ik ben eigenaar van een natuurlijke pensionstal in Camperduin, Noord Holland.
Wij werken volgens de richtlijnen van Paardnatuurlijk.
Ik ben getrouwd, heb dus een man, verder drie kinderen en 1 hond en 2 Fjorden van 6 en 4 jaar.
Ze heten Zibby en Bella.
Onze Fjorden en alle andere paarden die hier staan zijn het hele jaar door buiten en hebben geen dekens op.
Om ze in hun blootje buiten te kunnen laten staan zijn twee voorwaarden noodzakelijk :24 u/p dag de beschikking over ruwvoer, dus hooi, grasbrok,lucerne (zonder melasse) en de mogelijkheid om te schuilen.
Zeker onze Fjordjes varen hier wel bij.
Krijgen een heerlijk dikke dichte vacht en wind en regen deert ze niet, ze liggen er zelfs heerlijk bij in de paddock.
8-)
Groetjes, Paulien.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:20

Hier staat alles momenteel nog heerlijk dekenloos (vinden ze zelf), ook de paarden die in training staan.
Wel zo makkelijk, want zo kunnen er ook een aantal met een gerust hart buiten blijven staan dag en nacht en hoef ik ze niet te pesten met dekens.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:45

Mijn fjord is geschoren dus die heeft nu een 200 grams deken op.
Strakjes als het onder de 10 graden komt een 300 grams :)

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:45

De mijne ook geschoren en nu 200 grams op.

amanda1980
Berichten: 809
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: delft

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:45

Hij is geschoren en heeft 300gr op.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:42

Alco(hengst) is geschoren en heeft niets op.

Om de meest eenvoudige reden, hij laat niets heel.
Maar hij heeft een mijten en grasallergie en is dus geschoren zodat hij minder last heeft van de mijten(die gedijen beter in warme vachtjes).
Ik vond het eerst "zielig"dat hij geen deken op had(nadat hij er nu alweer 7 heeft gesloopt) maar hij heeft het dus NIET koud.
Zijn benen en huid voelen lekker aan en zijn haren staan niet open.

Coentje en zortin hebben wel een deken op. Beide een 200 gr.

Jankeke
Berichten: 351
Geregistreerd: 16-08-08

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:06

Vlin staat 24/7 in de wei en heeft geen deken. Heeft hij ook helemaal niet nodig. Hij maakt die dikke vacht niet voor niets. Een paardheeft zijn eigen unieke systeem om zich op temperatuur tehouden en daar wil ik niets aan veranderen. Daar kan geen deken tegen op. Toch rijd ik hem gewoon en als hij daarvan bezweet raakt ga ik met hem wandelen of gaat hij eventueel een uurtje in zijn stal en daarna gewoon de wei op.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:28

Ullwinn staat overdag buiten en 's nachts binnen. Hij heeft geen deken op. Vorig jaar stond hij 24/7 buiten en heeft hij de hele winter met een 200-grams deken gestaan.

pip_nijn6

Berichten: 101
Geregistreerd: 13-08-09
Woonplaats: op de Veluwe

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:33

Mijn fjord staat 24/7 buiten en heeft geen deken op.
Ik vind dit zelf geen ideale situatie omdat ze s'avonds vaak moet werken. Ze ziet er nu wel echt heel schattig uit! Als er een stal vrij komt gaat ze s'avonds naar binnen en wordt ze zo snel mogelijk geschoren! en dan krijgt ze uiteraard wel een deken op!

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:19

Ik vroeg me af. Is dat wel te doen een deken 24/7 buiten? Als het dagen achterelkaar regent moet je dan van deken wisselen of hoe doen jullie dat? Ik zit er nog steeds aan te deken alsnog wat op te gooien, ik nijg op het moment naar de nee, maar toch speelt het nog in mijn hoofd. Ze staat niet op stal!

ieniemienie_
Berichten: 39
Geregistreerd: 05-11-09

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:20

Die van mij was altijd geschoren en had 500 grams deken op :)

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:30

Lisa_vera schreef:
Ik vroeg me af. Is dat wel te doen een deken 24/7 buiten? Als het dagen achterelkaar regent moet je dan van deken wisselen of hoe doen jullie dat? Ik zit er nog steeds aan te deken alsnog wat op te gooien, ik nijg op het moment naar de nee, maar toch speelt het nog in mijn hoofd. Ze staat niet op stal!

Mijn Fjord stond vorig jaar 24/7 buiten met een Bucas op. Hij had wel eens chuilstal maar daar maakte hij zelden of nooit gebruik van. :+ Maar die deken is gewoon super, makt niet uit wat voor weer het was, hij bleef er droog onder. :j Zelfs als het dagen achter elkaar regende, ideaal!

xandra88

Berichten: 628
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Leusden

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:47

Die van mij staat overdag buiten en 's nachts binnen en heeft momenteel een bucas deken op (top deken). Hiervoor een 0 grams regen dekentje, maar aan gezien het wat kouder is geworden een andere opgedaan.

Benthe

Berichten: 1588
Geregistreerd: 11-07-06

Re: staat jou fjordje met dekens op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:41

Mijn fjord staat momenteel onder een 0 grams regendeken. Daar blijft haar vacht mooier onder, dus geen uren uitstappen meer, ideaal! Is dit jaar trouwens voor het eerst, ze stond eerder gewoon 'naakt' buiten. Ze staat 's nachts binnen.