Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_Bon

Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 22:34

Ik zie toch best wel veel foto's van Fjordjes met hulpteugels om of best pittige bitten erin, vroeg me af wat er zoal bij de fjordjes gebruikt word.
Zelf kan ik gelukkig lekker buiten rijden met dubbel gebroken bitje en verder niets, ze heeft nog niet echt door hoe ze kan gallen buiten.
Ben benieuwd waar jullie mee rijden en vooral waarom.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:37

Ik heb een poosje met een thiedemann gereden omdat ze buiten niet te houden was, die zetten het op een lopen naar huis met alle risico's van dien. Was dus gewoon gevaarlijk..
Nu rijd ik haar met een dubbelgebroken bitje dat op slot kan schieten omdat ze soms buiten nog wel eens wat pittig kan zijn..
Met thiedemann rijd ik allang niet meer..

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:39

Ik heb een dubbelgebroken bitje met een bol tussenstukje. Daar loopt ze fijn op, heb er geen problemen mee. Buiten ook braaf mee, ze is wel sterk maar goed te rijden :j.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 22:39

Jeskim: word dat bit dan een soort van stang ofzo? of wat moet ik me erbij voorstellen :p ik kan zo'n bit verders niet

Jeskim

Re: Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:42

Het is een zogenaamd Danger bit, klinkt nogal heftig..
Het is een dubbelgebroken bit wat naar 1 kant op slot kan schieten als je wat meer druk neemt. Dan werkt het dus in als een stang. Ik rijd haar nu bijna altijd met losse teugel in het bos, ze heeft inmiddels wat bij geleerd.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 22:54

Oke dan , naja gelukkig dat ze iets geleerd heeft :)

Ik probeer zelf altijd wanneer ze begint te drammen op tijd weer los te laten, niet continue druk erop te houden, al vind ik het nog steeds dood eng om op dat moment meer teugel te geven.
Maarja net als iedereen wil ik het zo simpel mogelijk houden, geen hulpteugels scherpe bitten etc. maar kost wel hoop inspanning soms :p

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:56

Ik heb mijn merrie altijd op een dubbelgebroken bit gereden totdat ze ineens op zondagmiddag stuurloos 1,5 km over een druk wandelpad begon te racen (uit het niets). Daarna ben ik er niet eerder weer opgegaan voordat ik een noodrem had. Die heb ik gevonden in de vorm van een pessoabit met 2 teugels eraan. 1 bij de gewone bitring en 1 aan de onderste ring. De laatste hing meestal werkloos te hangen, totdat ik hem eens nodig had.

Daar heb ik een klein jaar mee gereden en inmiddels ben ik weer terug bij het dubbelgebroken bitje.

Ik ben ook echt niet zo voor de hulpmiddelen, maar soms heb je toch echt even iets meer nodig. Zolang je weet hoe je het moet gebruiken en daarna weer terug gaat naar de basis doe je er geen kwaad mee.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 22:59

Fjordnina: heb op zich ook geen kritiek op mensen die een hulpteugel gebruiken, zou een beetje hypocriet zijn aangezien ik mijn vorige paard buiten met thiedemannteugel reedt :p

Viel me alleen op dat bij best veel fjorden hulpteugels of scherpere bitten worden gebruikt, ze zijn natuurlijk ook best sterk en sommige kunnen behoorlijk hun nek/kop erop zetten.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:58

Geen ander bit. Soms met Sylvy een simpel stangetje maar die heeft ze al 2 jaar niet in gehad.

Wel krijgt Syl soms een martingaal om ze is nogal lenig sterk, vlot en heel druk dus ja ;).

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:04

Dubbelgebroken, met draaiend tussenstukje wat ze niet schijnen vast te pakken..maar dat weet ik nog net zo niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:52

bitloos!
Doet ze t lekkerder mee dan met bit ;)
Dus geen problemen met t bitloze ;)

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:17

Ik rijd Aran op een dubbelgebroken, vrij dik K&K bitje. Daat loopt hij prima op.
Ik heb geen hulpteugels nodig. Ik heb ze niet eens.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:30

Ik rijd trouwens zonder hulpteugel

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:33

Ik rijd met een dubbelgebroken trensje voor de ruin, ook op buitenrit. Voor de andere hang ik er buiten wel een pelham of liverpool in, ik rijd met een losse teugel en wanneer het nodig is heb ik een noodrem.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:17

pessoa bitje, doe ik dat niet dan gaat dat hoofd omhoog, nek erop en heb ik dus niks te vertellen, met dit bit kan ik hem op mijn pinken rijden wat voor ons beiden ontspannender werkt.

Haakon rijd ik trouwens met een enkel gebroken d-trensje, werkt prima, maar wij krijgen wel goede begeleiding in t hoe en wat, denk dat dat ook 1 v/d redenen is waarom het met Ubie en mij niet soepel verliep op gewoon bit

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:22

bij ons op stal rijden ze allebei met een enkelgebroken bit zonder hulpteugels..

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:44

Voor mijn vorige merrie had ik een enkelgebroken pelhambit voor buitenritten waar werd gegaloppeerd. (2 teugels)

Voor de hengst gebruikte ik in het begin een martingaal, maar later niks meer behalve van hulpteugels/bitten.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:25

Taco en Perla lopen allebei nog met het dubbel gebroken watertrens met een bol tussenstukje waar ze mee ingereden zijn (bit is wel vervangen maar niet het soort en type).

Perla heeft een dubbel gebroken onderlegtrens met bol stukje met losse ringen bij de stang en trens, Taco een enkel gebroken onderlegtrens met vaste ringen.

Hulpteugels worden ze niet meegereden.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:29

Ik rijd verschillende fjorden met een dubbelgebroken watertrens met plat tussenstukje. Werkt prima ;)

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:55

ik rijd mijn merrie thuis met een pessoa-bit (op de middelste ring) en op wedstrijden (endurance) en trainingen met een stang (bokkenbitje) en martingaal.
als zij zicht gedraagt hangen mn teugels lekker los, maar zodra het nodig is heb ik een goede rem... :o
ze is meestal nogal enthousiast aan het begin van een rit en als ze dan langzamer moet draven dan zij wil heb ik echt helemaal nix aan een trensje helaas..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:57

Sjol met gewone ringen trens buiten, springen etc. (dressuur ook met stang en trens, mennen stang)
Unvajr reed ik met dubbelgebroken trensje.
Met die bitten zijn ze ingereden en die zijn nooit vervangen door andere, aangezien ze prima voldeden.

(Hulpteugels: Sjol wel in kinderles jaartje met maat full tiedemann (te groot dus :D en ook nog strakste oogje door mij afgeplakt tot ergenis van instructie) maar dan kregen ze haar ook nog net! door de bocht, daarna was dat niet meer nodig. Maar je kan je voorstellen dat kind van 6, op 5 jarige uit de wei geplukte fjord, misschien wat hulp kan gebruiken _O- oh, man als ik aan die tijd terug denk! Elke week andere verzorger omdat er weer 1 was neergestort. En zo rot deed ze niet eens, loodrecht opzij bij de deur en radio, en vanuit volle galop vol in de ankers was genoeg, plof!)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:04

Steeds op enkel gebroken watertrensje, nog nooit problemen mee gehad in het jaar dat ze onder zadel is. Ik rij bijna altijd buiten en ik kan haar tenzij ze dramt gewoon naar stap terugbrengen op zit en stem als ze écht de benen neemt is ze met 'r bit en indien nodig harde hand perfect te stoppen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:58

rij nu momenteel met enkel gebroken bit een dikke en heb voor de zomer een dubbelgebroken watertrens met plat tussenstukje
maja in de zomer rijd ik dr vaak gewoon met halster en touw

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:01

Pessoabit, op de middelste ring. Ze kan zich zo super sterk maken en dan heb ik liever wat meer te vertellen. Want terug rijden op mijn zit lukt dat ook niet!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:58

Met dressuur heb ik altijd gewoon een bustrens enkelgebroken, rij ook nooit met hulpteugels.
Met springen vaak wel martingaal om.
En als ik op buitenrit ga met 1 bepaalde vriendin, heb ik soms een correnctiebit in omdat ze anders echt niet te houden is :o