Fjord inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doriine

Fjord inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:41

Hoe oud waren jullie fjorden toen ze ingereden werden en heb je het zelf gedaan of laten doen
Met colette wil ik gaan wachten tot ze 3,5 is en me zus en ik gaan het samen doen.
Ben benieuwd!

Tat_jana

Re: Fjord inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:42

heb dan wel geen fjord maar een shet. en ik wacht ook tot ze 3 en half is Lachen daarvoor zal mn buurmeisje er af en toe op zitten maar niet inrijden ofzo Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:45

Mijn fjord was 4,5 toen ze ingereden werd. Niets slechts aan, om ze een jaartje extra te laten staan, worden ze alleen maar beter van.

Mijn paard is ook ingereden door haar toenmalige eigenaresse, iets waar ik nog iedere dag de gevolgen van heb...

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:13

wij beginnen hier met de meeste als ze 3 zijn, maar das meer een kwestie van zadelmak maken en een klein beetje doorrijden zodat ze beter verkoopbaar zijn.

Maar we hebben ze ook wel staan die wat later beleerd worden, ligt er een beetje aan wanneer we tijd hebben en hoe oud ze zijn als ze bij huis komen

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:08

Toen Annelisa ruim 3 jaar was, heb ik er geloof ik 3x opgezeten..toen wegens omstandigheden 9 maanden niks gedaan, en afgelopen april weer begonnen (inmiddels dus 4 jaar oud). Alles heel rustig, 1e paar keer met iemand er naast en toen los. We doen alles stapje voor stapje, ik heb geen haast...tis gelukkig een onwijs koel paard dus dat scheelt enorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:10

Bonito was 3, al reed ik haar toen 2 keer per week 10 minuten ongeveer. Toen ze enemaal beleerd was heb ik er een poosje vrij gegeven en later weer opgepakt. pasd nu rijd ik wat intensiever eigenlijk ( wat vaker en langer ) en ze is nu 5,5 jaar oud Lachen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:19

de mijne was 16 en dus al ingereden Knipoog

Maar lijkt me heel leuk een veulen bij dr te krijgen en dan echt alles zelf te doen Lachen maarvoor mij was een ervaren en betrouwbaar paard van belang hihi aangezien het 10 jr geleden was dat ik had gereden voordat ik mijn merrie kocht

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:06

Cadiz is op zn 3e verjaardag het saadje. Mits hij dan niet net in een groeistuip zit of overbouwd is. We zien wel tegen die tijd.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:08

ik heb van de mijne teruggezocht, hij is op 5,5 ongeveer ingereden
en pas op zijn 8/9 een beetje doorgereden Lachen
(hij is ook voor de kar beleerd, wanneer dat gedaan is heb ik niet kunnen achterhalen)
hij is nu 10 overigens Lachen

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:42

Shadow was 3 jaar en 3 maanden. Ik rijd haar nu 2x per week zo'n 20 minuutjes en regelmatig heeft ze nog weleens een weekje vakantie. Ik doe alles rustig aan, ik merk aan haar dat ik ze niet meer moet laten doen nog, het is erg inspannend voor haar!

Ze is nu 3,5 jaar oud

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:33

Crystal is nu 2,5 en ik ben nu alleen bezig om haar te laten wennen aan het hoofdstel. Wil haar dan in het voorjaar, rond januari/februari aan het zadel laten wennen. De zomermaanden laat ik haar met rust en mag ze lekker dag en nacht op de wei lopen. En dan wil ik volgend najaar rond oktober/november 2009 gaan beginnen met echt in te rijden. Ze is dan 3,5 jaar.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:34

Bij mij zijn ze met 3 jaar het haasje Knipoog

Zwaantje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:00

zwaantje is een merrie van 5,5 jaar... ik heb der van jan dolfing uit vries (drenthe) vandaan toen ze 4,5 was ze heeft daar 6/7 weken ponykamp pony geweest dus ik weet niet hoe oud ze was met inrijden
toen ik der net had reed ik der alleen zaerdag zondag op en kon ze eigelijk heel weinig.. zoals:
voetjes uitkrabben
linker en rechter galop medam wou alleen recht door en geen voltens..
hoofdstel moeilijk in doen.
en niet nagevelijk lopen..
nu kan ze:
voetjes geven met uitkrabben en gewoon om te pesten Tong uitsteken
aan de teugel
hoofdstel makkelijker in doen
en los staan tijdens het poetsen
en de trailer veel makkelijker in gaan Ja

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:14

2,5 wennen aan hoofdstel en 3 inrijden..(2x in de week rijden 10 min)

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:22

Vippie schreef:
Cadiz is op zn 3e verjaardag het saadje. Mits hij dan niet net in een groeistuip zit of overbouwd is. We zien wel tegen die tijd.

AAAAAhhhh, wat gemeen.

Toch zeker wel een dagje later Vingers aflikken ?

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:35

Kwil mn paardjes beleren als ze drie zijn geweest Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 08:41

alcootje schreef:
Vippie schreef:

AAAAAhhhh, wat gemeen.

Toch zeker wel een dagje later Vingers aflikken ?

Okeej 2 dan, dan is het weekend hahahaa Tong uitsteken

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:34

Karev was ook 3 toen we voor het eerst begonnen zijn. ze is een week zadelmak gemaakt door iemand anders, en daarna ben ik aan de slag gegaan. Ik reed toen 2 á 3x per wek een kwartiertje

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:36

Askor was 3,5 toen ik hem kocht en alleen halster mak. Ben dus rustig aan begonnen met longeren en een zadeltje der op. Paar keer op gezeten en toen werd hij enorm ziek en dus pas verder gegaan toen hij bijna 4 was en nu is hij ongeveer B klaar en 4,5. Met Djarne wacht ik tot hij 3 is en dan ga ik rustig aan beginnen met een keer der op enzo maar alles op zijn tijd. . . het is heel belangrijk naar je paard te blijven luisteren. . . Fjorden staan er bekend om dat ze heel leergierig zijn en daardoor dus ook vaak over hun grenzen gaan. . . Dus hou je fjord goed in de gaten en geef hem/haar ook tussendoor een paar weken weer vrij Knipoog Succes

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:20

Alex was 3jaar en 3 maanden toen ik hem kocht,was toen nog niks mee gedaan.
Ik ben er rustig mee begonnen,maar niet vaker dan 2 keer per week en soms ook een paar weken niet.
Net nu ik wat serieuzer aan het rijden was zijn we gevallen en heb ik mijn enkel gebroken.
Dus hij heeft al weer 5 weken vakantie!
Ik vind het niet zo'n probleem, kan hij nog even lekker uitgroeien.
Hij staat 24/7 buiten dus hij kan zelf bewegen.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:06

Ik ben met Aran begonnen toen hij 3 jaar was. Ik heb een jaar 1 x in de week gereden. Hij is nu 4,5 jaar en wordt nu 2 hooguit 3 keer in de week gereden.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:04

Cosimo gaat van het voorjaar (wordt 3 in april) ook al wat doen. Is al lekker ontwikkeld en mentaal ook wel klaar om wat nieuws te leren (naast het in het land staan en eten).

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:04

Ronan was op zijn 2,5 jaar bezig met overal in te bijten. Ik heb hem toen een hoofdstel aan gedaan, zodat hij met zijn bit in de weer zou kunnen. Het zadel kwam ruim een half jaar later en toen hij ruim 3 was, ben ik er op gestapt. En alles heel rustig aan gedaan.
Anca was zo'n 2,5 jaar toen ze werd betuigd. Ik wilde haar beginnen met inrijden toen ze 3 jaar was, maar toen was ik zwanger. Evi is nu bijna een jaar en ik ben volgens mij vanaf april wat meer aan het rijden gegaan. Maar vaak maar 1x per week en niet zo lang. Nu wordt ze klaar gemaakt voor de trekproef en zit ik er weer niet vaak op. Na de proef donderdag wil ik toch wel iets vaker gaan rijden, als kan.

Anous_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:12

Bjørn was 2 jaar en 8 maanden toen er voor het eerst een zadel op kwam. Maar hij ging dan ook naar de HK, heb hem na die tijd weer 4 maanden de wei in gegooid. Heb het samen gedaan met iemand die veel jonge paarden aanrijd voor haar werk.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:47

Akes was 3 toen we een beetje begonnen, toen werd hij ook wat ziek en heb toen minder gereden(lees 1x in de week of minder.
Nadat het beter ging zijn we verder gegaan, en hij is ondertussen ook al voor de kar.
Hij is nu 4,4 jaar en rij hem nu 3x in de week.
Nu 1x in de week en vanaf volgende week gaat hij het land op in drenthe en dan rij ik 1x in de maand....hangt er vanaf wanneer we er zijn.
Met cindy ga ik ook beginnen als ze 3 is, maar dan ook weer rustig aan opbouwen.