Tarja's verhaal!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Tarja's verhaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 17:24

Heey allemaal,

Ik heb verspreid over een aantal maanden van sommige nog weleens een PM gehad over hoe het met Tarja gaat. Ik deed vroeger nog weleens foto's plaatsen van haar, maar laatste 1,5 jaar heb ik dat eigenlijk niet meer gedaan, omdat Tarja steeds niet goed is geweest.
Ik wil jullie graag even laten weten hoe het met Tarja is en ik hoop heel snel dat ik haar weer terug in het Z1 krijg.

Tarja heeft heel haar leven al staart en maneneczeem. In de zomer konden we dit voorgaande jaren goed onder controle houden en reed ik ook gewoon wedstrijden en showtjes ed door.
Vorig jaar zomer was Tarja voor het eerst heel erg futloos en niet goed. Op een gegeven moment zakte ze zelfs door haar achterbeen heen. Volgens de veearts zat er een zenuw klem, doordat ze waarschijnlijk een verkeerde beweging had gemaakt. Daarbij bleef ze nog steeds wat lusteloos. Zodra ze weer niet meer naar de wei mocht, ze werd geschoren en de koudere periode aanbrak, was Tarja ook weer fit. Omdat ze in de zomer weinig had gedaan, moest ik alles weer opbouwen. Uiteindelijk heb ik toen vorige winter nog een paar wedstrijdjes kunnen rijden, waar Tarja nog leuke winstpunten behaalde. Helaas duurde dit maar 2 maanden en begon de ellende weer opnieuw.

Afgelopen voorjaar begon het alweer. Eigenlijk in maart al. Ze werd weer lomer en lusteloos. En ze had ook al gelijk last van haar staart en manen eczee. Ze schuurde bijna alles af, inclusief voorpluk Huilen Uiteindelijk hebben we besloten om Tarja helemaal klinisch na te laten kijken, ook omdat ze zo lusteloos was.
Er is een bloedonderzoek gedaan in Frankrijk en daar is het nodige uitgekomen:

Tarja blijkt een inademings-allergie te hebben en een voedsel-allergie. Bij de inademings-allergie is ze allergisch voor alle grassoorten, tarwe, haver, rogge en waarschijnlijk ook voor de eikeboom. Ik schrok wel even, want een paard dat allergisch is voor gras, is toch wel erg lastig. Meestal begint in maart al wel weer het een en ander te groeien en dit gaat tot laat door in het naseizoen. Daarnaast heeft ze een voedselallergie voor Soja. En bijna al het paardenvoer is aangemaakt met Soja!

Deze allergieën openbaren zich allemaal in verschrikkelijke jeuk en wondjes. Zelfs nu het weideseizoen is afgelopen, heeft ze op haar schoft en onder haar manen allemaal wondjes en jeuk. Het ziet er wel zielig uit. En door die jeuk is ze minder fit met rijden. Het rijden zelf kan Tarja gelukkig nog goed aan, het openbaart zich niet in problemen met ademhalen ofzo...gelukkig maar!

Om Tarja de gehele zomer niet meer op de wei te zetten, vond ik ontzettend zielig en ik vind ook dat dat bij een paardenleven hoort....op de wei. Daarom deden we Tarja elke dag een uur op de wei zetten en voor de rest in de paddock. Naarmate het seizoen verder ging heb ik haar langer buiten gezet. Want ze werd ook erg chagrijnig dat ze niet meer naar buiten mocht en daarbij heeft ze ook op de paddock en op stal last van rondzwevende graspollen en stuifmeel van haver enz. De Veearts zei dat ze er last van kon hebben zodra er een van de producten waar ze allergisch voor is binnen een straal staat van 5 km. En daarbij heeft ze natuurlijk ook nog haar staart en maneneczeem erbij, dus het is dubbelop. Al die jeuk, vreet ook ontzettend veel energie zei de vee-arts.

Over 2 weken gaan we weer terug naar de vee arts. Deze heeft een vaccin besteld voor Tarja die we elke week moeten spuiten. Het is een vaccin met de allergie, waardoor Tarja zelf anti-stoffen gaat aanmaken tegen de allergiën. Hij leert ons dan ook hoe we zelf kunnen spuiten.
Ook zijn we nu met Tarja in behandeling bij een voedingsdeskundige. Deze is nu aan het kijken welk voer bij Tarja past. Er mag dus geen soja in zitten en het moet wel haar de nodige kracht geven voor het werk. En ondertussen moet ze ook nog afvallen. In de zomer heeft ze dus erg weinig gedaan, waardoor haar buik erg aan de dikke kant is Bloos

Op dit moment heeft Tarja nog steeds last van jeuk en zitten op haar hals, onderhals en schoft vervelende wondjes die ze openschuurt. Hierdoor vermoed ik dat ze met rijden nog steeds iets loom is. Maar gelukkig al wel veel beter als eerst. Ik rijdt haar nu dus ook gewoon weer in de bak met basiswerk en veel naar buiten. Ik ben dus haar conditie aan het opbouwen en ze moet wat afvallen. Hierdoor zal ze ook wel weer lekkerder in haar vel zitten denk ik.

Ik hoop dat het vaccin gaat werken en dat Tarja nu het juiste voer krijgt en dat we het nu een beetje onder controle kunnen houden. Het vermoeden is dat Tarja nu nog steeds last heeft van de inademingsallergie. Ze mag nu op dit moment ook alleen even kuilgras hebben of nat hooi. En ik hoop dat ik haar nog wat fitter krijgt door haar conditie op te bouwen.
Ik hoop dat we in de winter weer volop aan de slag kunnen!

Sorry voor het lange verhaal, maar nu weten jullie hoe het met Tarja gaat!

Groetjes Chantal en Tarja

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Oretha op 05-11-08 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

prii_boy

Re: Tarja's verhaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:30

zo wat en heftig verhaal, Ach gut ik duim voor jullie het komt weer helemaal goed OK dan!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:33

Wat een naar verhaal en nare situatie.. Ik bekeek gister nog de foto's van Tarja die ik in Zeeland op de keuring had gemaakt, toen je die show reed..

Kan me voorstellen dat Tarja zich behoorlijk ellendig voelt en daardoor wat futloos is, die jeuk is ook afschuwelijk.. En natuurlijk een vicieuze cirkel, schuren, de wondjes, die gaan weer jeuken.. Het is ook wel een heftig probleem, want paarden zonder gras en graan kun je je niet voorstellen..
Wat ontzettend rot!!!

Heel veel sterkte en ik hoop dat alle onderzoeken en de injecties straks voor verbetering zorgen..

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:16

Jeetje chantal, had al wel een beetje gevolgd over hoe het met jullie ging, maar hoop echt dat het allemaal snel goed komt! Het is zo vervelend om je paardje zo te zien!

Heel veel succes nog en hopelijk gaat het snel beter!

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:44

Jeetje dat is wel heftig Scheve mond
Hopelijk gaat de vaccin werken, zodat Tarja weer wat rust krijgt en dan snel weer lekkerder in haar vel zit Ach gut
Heel veel sterkte de komende tijd!

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:28

Jeetje Chantal.
Ik weet nog wel dat ik vorig jaar bij jou kwam om foto's te maken dat ze zo aan het kwakkelen was en dus neit helemaal fit.
Sterkte ermee hoor Ach gut

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:18

He gatver chantal wat een ellende. Hoop dat je dr met die spuiten er weer bovenop krijgt. Sterkte.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:38

Dit zijn wel hele rottige allergieën voor een paard. En in zo'n omgeving kan het dan ook bijna niet anders dat ze zich 24 uur per dag niet lekker voelt. Ik hoop dat die spuit uitkomst biedt.
Sterkte ermee!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:07

Wat een naar verhaal daar schiet je niets mee op als je paard juist voor die dingen allergisch is, ik hoop dat ze goed gaat reageren op die spuiten en het advies van de voedingsdeskundige.
Veel sterkte ermee.

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:15

he meid sterkte.
hoop dat de spuiten gaan werken.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:28

Jeetje, wat een pech! Ik had al wel begrepen dat het niet helemala vlekkeloos ging met jullie, maar ik wist niet dat het zo ernstig was.
Hopelijk knapt ze snel weer op!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 11:33

supertammy schreef:
Jeetje, wat een pech! Ik had al wel begrepen dat het niet helemala vlekkeloos ging met jullie, maar ik wist niet dat het zo ernstig was.
Hopelijk knapt ze snel weer op!

Ja het is inderdaad echt heel lastig, maar het gaat gelukkig de goede kant op. Het is niet zo ernstig dat ik er niet meer op kan rijden of zo, maar in de zomer wordt het gewoon veel buitenritten en nu moet ik gewoon ff afwachten hoe het verder gaat deze winter. Ik denk ook dat ze deze allergiën pas afgelopen jaar heeft ontwikkelt.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:03

Ik was overlaatst aan het denken dat het zo lang geleden was dat we nog eens iets van jullie gehoord hadden!

Wat naar zeg... Hopelijk helpen de vaccins!

Join the club trouwens, mijne was/is ook allergisch voor gras. Of laat ik het anders zeggen: het gaat als de wei niet te vet ligt, en juist wordt bemest.
Hij heeft deze zomer 2 maand op zand gestaan, hooi en aangepast voer, en daarbij nog pilletjes: en hij had niks, nul, nada jeuk meer!

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:07

Wat een ellende, maar je bent er wel goed mee bezig, top! Ik hoop dat jullie een oplossing vinden.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:20

Jeetje chantal..Wist wel dat je al gemeld had dat ze niet zo fit was maar dat ze al die allergien ontwikkeld heeft, vervelend joh!
Nu hopen dat het aanslaat en dat je er weer flink tegenaan kunnen..

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:07

Zo dat is een heel verhaal!
Vroeg me inderdaad ook al af wat er met jullie gebeurd was Lachen.

Hopelijk slaat het aan! En kan je weer lekker aan de slag Lachen.

Elisabeth007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:42

Jeetje wat een pech!!!
Vorige week zei ik nog tegen mn ma hoe zou het met chantal zijn?
Ik hoop echt voor jullie dat het goedkomt!

sterkte ermee Ach gut

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:34

Heftig!:O
Ik hoop dat het vaccin gaat helpen!
x

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:03

Arme Tarja! Het zit dr echt niet mee he?! Ik hoop echt dat ze snel opknapt en dat het vaccin goed zn werk gaat doen!
Liefs Bar

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:54

he bah wat naar!
Hoop dat ze snel opknapt en dat de injecties goed helpen!

Oretha

Re: Tarja's verhaal! Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 19:04

Bedankt voor de liever berichtjes.

Ik heb vanmiddag even een foto gemaakt van haar allergie plekken/schuurplekken op de hals, vooral richting de schoft is het het ergst.

Afbeelding

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:17

Jeetje dat ziet er inderdaad wel behoorlijk vervelend uit. Arme Tarja. Scheve mond

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:58

Nou Chantal hopelijk gaat het prikken wat voor Tarja doen. Op zich valt dat zelf prikken echt reuze mee. Wij hebben dat ook een jaar of twee bij Pjotr gedaan tegen de zomereczeem. Ga duimen voor je dat die plekjes en de jeuk snel verdwijnen!
Groetjes,
Marieke

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:54

Jeetje wat een heftig verhaal! Ach gut
Ik hoop dat die spuiten gaan werken..

Ziet er ontzettend naar uit op de foto!
Veel sterkte ermee!

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:31

tjee das echt moeilijk!
en jeuk is wel heel vervelend vor je paard inderdaad!
heel veel succes ermee!!