[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:14

Zeker! Grappig ook om te lezen dat Jules ook last had van het tongbeen en de scheve neusgaten daar vandaan kwamen! En ach als jij er maar wat aan merkt! Het klinkt ook allemaal wat zweverig maar resultaat is wat telt :D

Isabel, wat een leuk dier! Wat ga je er mee doen? :)

Evelien, fijn als je nog meer hulp krijgt! Een jong paard is ook niet zomaar wat. Een paard heeft het snel door als ze je er idd af zou willen hebben en het lukt op die manier. Maar volgens mij ben je er wel goed mee bezig als ik het zo lees. Gaat een tijdje geduld vergen, maar dan heb je straks ook wat :)

Ik zie lekkere buitenrit foto's van sanso en Jets! Lekker hoor :D

Hier een heel hengstige Elza, fjordlief vind het maar vreemd, dus ze piept weer wat meer richting Elza.

Elza zet op haar beurt haar kont in Pamba's neus of buik.. even laten zien hoe het moet :') Pamba vind dat helemaal niks en heel vreemd dus hopelijk is de hengstigheid snel weer voorbij! Morgen maar weer proberen alleen een stukje met Pamba te lopen en dan er gewoon naast. Kijken of ze dan wel normaal naast me wil stappen als ze straks inderdaad mag gaan draven is het niet zo handig als ze allebei mee moeten, dan gaat er in eerste instantie waarschijnlijk een bom los dus heb ik mijn handen vol aan 1 :+

Verder nog steeds hartstikke schattig samen..
Afbeelding

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:25

Ha :') Die hoofden echt hilarisch

Ik ga eerst vrienden worden en daarna ga ik hem inrijden. Uiteindelijk is het de bedoeling gewoon lol te hebben en met hem mijn NH-instructeur te halen :j

Rimska heb ik van 0 naar bijna alles gekregen en nu wil ik ook écht verder. Helaas gaat de opleiding te zwaar voor Rimska zijn. Vorig jaar heeft ze een ongelukje gehad en ze is al 22 jaar


Afbeelding
Op afstand gaat beter :')

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:03

Deze foto was nog vrij normaal, de rest staan ze beiden als een stel mongolen op :')

Klinkt als een leuk streven! Gaaf dat je al zo ver bent gekomen met Rimska! Wat heeft ze voor ongelukje gehad? Ze worden vast snel vriendjes, zeker als het voornamelijk een beetje krijsen is. :)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 06:18

Er stond een nieuw paard op stal en de introductie gebeurt met de meeste paarden 1 op 1 in de bak, mits het niet 2 dominante zijn, dan gaan we eerst met touwtjes werken. De eigenaar van nieuwe paard zei niet dominant, dus nadat meerdere paarden hem hadden ontmoet, ging rimska.

Ze is heel lief maar wel de leidmerrie, dus ze durft wel haar achterbeen te gebruiken als ze vind dat paarden te dicht in haar ruimte zijn. Anyway dat nieuwe paard zette ik in de bak en hij viel in volle galop uit naar Rimska, die hem een mep gef, omdat hij haar liep te bijten. Hij draaide zichzelf om en bleef tegen haar bokken, en zij ook. Dus ik probeer ze uit elkaar te halen als Rims een klap tegen haar achterbeen krijgt waardoor ze omvalt. Hij blwef maar gaan. Hierdoor was heel haar vulva kapot en heeft ze een zenuwbeschadiging in dat ene achterbeen door litteken weefsel.

En dat paard blijkt mega dominant te zijn :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:31

O wauw! :oo Dat lijkt me een vreselijke ervaring!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:41

Het klinkt erger dan het was :) Ik stond in de bak en kon heel snel reageren gelukkig.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:36

Jeetje! Het klinkt als ik het zo lees erg heftig!
Ontzettend balen dat ze er een blijvende beschadiging aan heeft overgehouden. Gelukkig maar dat je er bij toen bij was!

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:01

He bah, klinkt als een naar ongeluk inderdaad, lijkt me heel heftig om mee te maken, wat jammer dat ze er ook blijvende schade aan heeft overgehouden... Plannen met het nieuwe vriendje klinken wel heel leuk :j

Haha, die foto van Pamba en Elza is echt hilarisch, baardje van Elza is echt tof! Ik houd van mannen (en vrouwen ;) ) met baardjes, als het paarden zijn dan toch, bij mensen moet ik er niets van weten :D Ben stiekem wel benieuwd naar de andere foto's, als deze de meest normale is :')

Euhm, maatjes, dit moet eigenlijk naar de voerplaats :Y) ...
Afbeelding

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:51

Ja het was vooral erna ontzettend zielig. Ze had dus aan haar linkerkant van haar achterbeen pijn en haar rechterkant deed ook pijn omdat alles open was. Ze liep als een soort net bevallen pinguin.

Gelukkig voor haar waren we dat weekend aan het verhuizen. Stal ligt tussen het oude en nieuwe huis in, dus super simpel om langs te komen voor een knuffel en een aai 

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:52

Haha ik kan er nog wel 2 laten zien. Elza valt wel mee, Pamba maakt er voornamelijk een potje van :')
Afbeelding

Afbeelding

Die foto met de kruiwagen is ook herkenbaar! Haha zo'n leuk gezicht altijd!

Arme Rimska, gelukkig inderdaad dat je toen extra veel tijd voor haar had. Hopelijk gaat het beter als je nieuwe paard er bij komt te staan zonder hek ertussen :)


Het wandelen naast Pamba zonder Elza ging beter dan er op. Ze heeft wel de hele weg lopen hinniken en op de terugweg wilde ze uiteindelijk wel heel hard, maar aan de hand kan ik haar makkelijker inhouden. Heb haar dus ook een paar keer stil gezet, ze weet dondersgoed dat ze mijn tempo moet aanhouden. :Y)

Anna85
Berichten: 449
Geregistreerd: 15-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:16

Hoi hoi,
Mag ik mij hier ook melden? Ben op het moment bezig met de aankoop van een fjordenmerrie *\o/*
Is hier iemand die verstand heeft van afstammingen die ik even een pb kan sturen? :)

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:29

'Een geluk bij een ongeluk' zeggen ze dan hé Isabel, kan me best voorstellen dat zoiets toch ook wel een vrij traumatische ervaring is geweest voor je merrie, niet moeilijk dat een nieuw paardje wat spanning en stress geeft inderdaad...

Haha die eerste is echt een plaatje heidiLOVER Robin (edit: ik probeer voortaan gewoon Robin te zeggen, dat is net wat vlotter :) ), Pamba haar hoofdje daarop en Elza's baardje zo lekker boven het hek, eentje om in te kaderen haha :D Staan ze aan huis bij jou?

Welkom Anna! Alvast gefeliciteerd met je (bijna) nieuwe aanwinst *\o/* Heb je wat meer info over de dame in kwestie? Hoe oud is ze, wat is haar afstamming, wat zijn je plannen met haar? ...
Anita hier op bokt (niet zo heel actief in het topic) is heel erg bezig met fjorden en afstammingen, zij zal je wellicht wel verder kunnen helpen als je vragen hebt over de afstamming :)

Zo, wij hebben vanmiddag weer een lesje grondwerk achter de rug :)
Ging iets minder lekker dan gewoonlijk, zowel Jules als ik waren niet echt helemaal in top vorm zeg maar. Jules was nog helemaal in zen modus na gisteren en ik was snel afgeleid, want mijn kleine monstertje deed voortdurend ontsnappingspogingen :roll:
We hebben kort leiden en stoppen even terug opgepakt, dat ging gelukkig nog wel goed, al was ik zelf ook niet super duidelijk vandaag, we moeten toch weer wat meer aan de slag denk ik :o .
Daarna wijken voor drukpunten, dat ging niet zo goed :n , meneer had echt geen behoefte om ook maar iets te moven voor me, na veel geduld uiteindelijk dat ook nog positief kunnen afronden gelukkig! En op het einde hebben we inbuigen nog even geoefend, moeilijk voor 'm, met z'n korte nek, maar hij deed wel knap zijn best. Zo konden we uiteindelijk nog wel positief afronden!

Aan het begin van de les was ik er zelf gewoon helemaal niet bij, op het einde kwam mijn focus weer terug en huppa, daar had ik ook een veel meewerkender paard, toch grappig hoe dat verschil kan maken :)

Volgende keer gaan we wat 'zwaarder werk' doen, fsysiek dan toch. Denk dat we het echte cirkelen aan oefenen. Wil ook graag wat conditiewerk voor Jules hebben, nu hij terug mag, is het gedaan met overtollige spekkies ~~}>

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:05

Heb ooit een keer DA mogen helpen met het hechten van een merrie die 1 trap gehad had van die van mij. Die merrie besloot de mijne wel even in elkaar te mogen trappen. En die van mij deed een gerichte trap terug helaas dus ook op de achterkant van de merrie. :=

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:08

He bah, dat lijkt me zo naar, moet zo pijnlijk zijn alst daar vanachter beschadigd is, ik voel helemaal mee met die arme merries :(:)

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:01

Afbeelding

Hoihoi ben ik weer haha!

Jana wilde een nieuwe kleur uitproberen :D
Maar die manen, die zijn toch te hoog? Hoe kun je weten hoe hoog ze moeten? Een hand houden heb ik eens ergens gehoord, en ik wil het niet verpesten (niet dat dit eruit ziet)

Alvast bedankt!

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:07

Denk dat je boog heel wat 'ronder' mag, zo is het meer een hanenkam :)
Verder heb ik 0.0 ervaring met bogen, bij de mijne hangt alles lekker lang groeien :)

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:35

De hoogte is inderdaad ongeveer je hand (of misschien beter je handpalm) en dan wel in horizontale richting, alhoewel ik het persoonlijk wel vaak wat langer laat dan die ene handpalm. Maar dat ligt ook een beetje aan hoe dik en zwaar de de manenkam al is. Mijn verzorgfjord die heeft meer het egelmodel, aka een hele brede kam dus die is eigenlijk niet echt mooi te knippen :+ Deze staan zo te zien mooi recht op dus dat is alleen maar fijn met knippen en dan ben je ook niet genoodzaakt super kort te knippen. Maar het mag iets korter dan dit. En idd meer boog. Maar komt vast goed :j En is het niet naar wens dan groeit het toch wel weer aan ;)

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:29

Leuk Anna85! Ik heb zelf ook niet zoveel verstand van afstammingen dus ik zou zeggen volg lekker s__v haar raad op! :) ik ben iig ook benieuwd naar je (bijna) nieuwe aanwinst!

s__v heb meteen even jouw naam opgezocht in je profiel ;) je boktnaam is maar onhandig typen op mijn telefoon. Ik zou bijna ja zeggen op je vraag of ze aan huis staan, maar eigenlijk klopt dat niet meer. Ze staan namelijk bij mijn ouders aan huis en ik woon sinds 3 jaar in mijn eigen huisje :) Wel op 5 minuten afstand , dus lekker vlakbij! Het is wel echt ideaal, mijn vader brengt en haalt ze van de wei als het nodig is daarbij is mesten of voeren of kruiwagens legen ook geen probleem, mijn moeder die oh zo bang is voor andere paarden voert ze tussen de middag en mest ook en mijn broertje leegt ook wel eens een kruiwagen als het nodig is :Y) hij heeft zelfs ook op haar leren rijden, ze hoort wat dat betreft echt bij het gezin en ik ben er maar verwend mee!

Grondwerk is soms maar lastig als je er allebei niet bij bent haha, maar wel heel fijn dat je toch goed hebt kunnen afsluiten! Buigen is inderdaad lastig met die korte nekjes die fjorden hebben. Wel lekker dat je daar ook weer wat aan kan doen, kan hij nog lekker wat overtollige vetjes kwijtraken voor het gras echt weer 'vet' word!

Marcella, oeps :+ wel een beetje eigen schuld natuurlijk voor de merrie, maar wel naar!

Evelien, die manen zijn inderdaad wat hoog. Ik heb inderdaad ook wel eens handbreedte gelezen, maar ik hou gewoon zelf aan wat ik haar het beste vind staan. Denk dat het iets hoger is dan handbreedte. Inderdaad mag de boog wel een stukje ronder. Het is soms best lastig om een boog mooi te krijgen, maar als je er geen geduld voor hebt verpest je het snel.

Anna85
Berichten: 449
Geregistreerd: 15-06-03

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:40

Ben er al achter.. Helaas gaat de koop hierdoor niet door. Eerst even een pauze en dan rustig verder zoeken..

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:43

Jammer Anna! Ik kan eventueel ook wel meekijken :j Die van mij heeft aardig wag kinderen, dus van de meeste hengsten weet ik wel iets :j

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:42

Oh wat jammer, was het de afstamming of een (medisch) gebrek waardoor de koop niet doorging?

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:13

Jammer dat het niet doorgaat Anna! Hopelijk meer geluk bij de volgende die je tegenkomt.

MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:29

Nou, vrijdag ochtend is Ella bij ons langs gekomen. Ik vond het een prettige sfeer en ze luisterde goed naar m'n verhaal :D

We hebben een aantal zadels getest en zijn uit gekomen op de barefoot Wellington maat 1.
Mocht iemand er nog 1 hebben liggen? Haha.

Jammer Anna, nu kijken naar een andere fjord?

Qua boog; ik hou m meestal hand breed indd. Anders ziet ie d'r zo snel uit als n gebruikte borstel :=

Afbeelding

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:34

Leuk! Fijn dat je nu weet welk zadel je neemt! Op de Duitse Ebay staan een paar Barefoot Wellington zadels :)

MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:44

Jets schreef:
Leuk! Fijn dat je nu weet welk zadel je neemt! Op de Duitse Ebay staan een paar Barefoot Wellington zadels :)


Ja klopt, staat er nu eentje voor 800. Maar m'n vriend kwam met het geniale idee dat ik in NL bij nieuwkoop garantie heb.
Twijfels :')