Eerste eigen Fjord, wat te doen in de winter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xfly
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: Steenwijk

Eerste eigen Fjord, wat te doen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 10:07

Wij hebben een 5-jarige fjord.
Die wij nu steeds iets fanatieker gaan rijden.
Het is onze eerste eigen pony.
Wat is aan te raden?
Wel of niet een deken?
Wel of niet in de stal?
Hoe lang kan hij buiten blijven staan?
kan hij überhaupt met de vorst buiten blijven staan? ( als je hem 's avonds nog rijd? )

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen,

groetjes nina.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 19-09-10 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Benthe

Berichten: 1588
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:14

Dat ligt er helemaal aan wat je zelf wil.
Een fjord kan prima zonder deken buiten staan, dag en nacht. Consequentie dan is alleen dat je een beertje onder het zadel hebt, erg veel haar.
Dit betekent dat hij lang nat blijft en je dus goed (!!) uit moet (draven en) stappen.

Zet je hem onder een deken dan zal de vacht dunner blijven wat fijn is bij het rijden. Maar onpraktisch dan weer dat je het gedoe met dekens hebt waar je soms niet helemaal goed van wordt (wanneer welke deken, kapotte dekens enz).

Andere oplossing is overdag op het land en 's nachts op stal. Dan hoef je geen deken te gebruiken en blijft de vacht enigszins binnen de perken. Dit is dan natuurlijk niet de meest geweldige oplossing voor je paard omdat die natuurlijk het liefste dag en nacht op het land staat.

Hoe ik het zelf doe in de winter is dekentje én 's nachts op stal. Ik rijd wedstrijden en train fanatiek dus een hele dikke wintervacht is gewoonweg niet praktisch.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:22

xfly schreef:
Wij hebben een 5-jarige fjord.
Die wij nu steeds iets fanatieker gaan rijden.
Het is onze eerste eigen pony.
Wat is aan te raden?
Wel of niet een deken?
Wel of niet in de stal?
Hoe lang kan hij buiten blijven staan?
kan hij überhaupt met de vorst buiten blijven staan? ( als je hem 's avonds nog rijd? )

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen,

groetjes nina.


Wat je zelf wilt... :D ;) (lekker antwoord, heb je nog niets aan.)

Wat heb ik gedaan, zegt niet dat jij dat moet...

Sjol toen ze nog vol in de sport was, toen ze op stal stond, geschoren en winterdeken erop.
(schoor in augustus al, en dan 5 x per winter)

Later nog steeds in de sport, stond ze buiten, wederom geschoren en waterdichte winterdeken erop.
(nog steeds in augustus begonnen met scheren en zeker 5 x per winter)

Vorig jaar geblesseerd, stond buiten, niet geschoren. (deed er toch niets mee, heerlijk zo'n knuffel teddy!)

Dit jaar nog niet geschoren (staat buiten), echter wordt weer gebruikt voor sport, met die
vacht na 10 minuten drijfnat, dus vermoedelijk gaat binnenkort er weer scheerapparaat overheen.
Staat nu onder deken (sinds deze week), om ergste haar pogen weg te houden.
Echter denk dat die haren wel weer zullen sneuvelen, scheerapparaat staat klaar :Y)

Overigens ben ik van de vreemde scheerpatronen (zie profiel, verder naar beneden)

Succes met beslissen!
Als je dekens gaat gebruiken en je paard staat buiten, let op de pasvorm van de hals, is nog
wel eens problematisch bij fjorden, vaak maatje groter nodig dan je denkt.
Geen kieren en gaten, want dan loopt het water erin.
En uiteraard een reserve hebben, als je deken wel een keer verdronken is.

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:21

ligt er aan wat je zelf wilt :)

Ik heb zelf een 3jarige fjordenmerrie en die staat 24/7 buiten en in de winter met een 0gram regendeken op :) Fjorden kunnen makkelijk altijd buiten staan, ze hebben een goeie dikke wintervacht! Ik heb alleen voor een regendeken gekozen omdat ze anders zeiknat is door eventuele sneeuw,hagel,regen etc. en dat is een beetje lastig als je dan wilt rijden :D

wolkj

Berichten: 150
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Zierikzee

Re: Eerste eigen Fjord, wat te doen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:18

Ik vind het idee van Wendy wel erg mooi ! ;)
Dat als het geregend heeft je geen last hebt van een nat paard..

Op't pension waar ik sta sinds juli sta staan de paarden s nachts altijd binnen, de afgelopen winter heeft mijn jaarling vooral buiten gelopen en met inloopstal.. Voor een fjord prima!

Ik vind het zelf ook niet super dat ze nu 's nachts altijd binnen staat, maar om haar alleen buiten te laten staan (wat zou mogen) is ook niks.

Ik zou zeggen; laat 'm lekker buiten, met 0gram deken op en met een inloopstalletje :)

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:45

wolkj schreef:
Ik vind het idee van Wendy wel erg mooi ! ;)
Dat als het geregend heeft je geen last hebt van een nat paard..


Ik niet. Handig voor de eigenaar, maar om iedere dag met een 0 grams deken op te staan is verre van ideaal. De vacht kan namelijk niet meer uitzetten en verliest zo zijn warmteregulerende functie. Er is dus een behoorlijke kans dat het paard het op deze manier koud krijgt.

Op zich pas ik Wendy's methode ook wel toe, maar alleen als het echt nodig is voor bijv. een bezoek aan de fysio of voor een les. Als het paard nat is beperk ik het rijden wel, maar dan is er nog genoeg op de grond te doen.

@ TS: Ik heb ze hier zelf altijd dag en nacht buiten staan. Ik rij echter puur recreatief. Op het moment dat ik wat minder tijd heb om uit te stappen gooi ik er een fleecedekentje over en haal hem er later weer af. Ik stap ze trouwens maar zelden droog, als het paard weer op adem is en een normale temperatuur heeft is het prima. Dat naar buiten gekomen zweet droogt wel, dat is puur aan de buitenkant van de vacht.
Ik merk aan onze paarden dat ze genieten van het buiten zijn in hun kudde. Mooiste is dan wel een schuilstalletje, maar dat moet maar net voorhanden zijn. Beschutting van een bomen voldoet ook heel redelijk. Is het land helemaal vlak, dan zou ik hem toch 's avonds naar stal halen.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:28

Ik sluit me aan bij de post van fjordnina wat betreft de 0 grams deken.

@TS: het is inderdaad wat je zelf wilt. Als je intensief wilt blijven rijden en/of wedstrijdambities hebt kun je er voor kiezen voor een deken, maar in principe is het voor een gezonde fjord geen probleem om zonder deken 24/7 buiten te staan. Ook niet als het regent of vriest. Wel belangrijk is een plekje waar ze kunnen schuilen van wind en neerslag.
Mijn meneer staat 24/7 buiten zonder deken, ook in de winter. Voor mijzelf vind ik de nadelen van een deken groter dan de voordelen.
Hij red het prima zonder deken met z'n teddyvacht, het zou puur voor mijn gemak zijn om er iets op te gooien, niet voor het zijne.
De training en het rijden gaan hier een tandje lager in de winter, ik stap extra lang uit en zorg dat hij niet te nat wordt.

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:13

dan heb ik hier ook nog even 1 vraag wat betreft mijn methode van de 0gram deken.
Mijn fjordje heeft al een lekkere wintervacht hoor!

Als je er geen deken op doet en het regent heel veel of sneeuw ofzo, zadel je hem/haar dan ook gewoon op met een natte vacht?? :)*

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Eerste eigen Fjord, wat te doen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:24

Ik maak dan vaak even de zadelplek droog met een handdoek en poets dan ook alleen die plek.

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:29

oke wat een werk dan steeds met zo'n dikke wintervacht.

Ik heb van mensen gehoord dat als je een 0 gram regendeken op doet, de vacht gewoon doorgroeit.
Ik ben benieuwd dan van het winter ;)

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:29

Sluit me ook aan bij fjordnina en raya00

Fjorden maken een prachtige wintervacht aan en hebben dus geen dekens nodig (tenzij je uiteraard meer gaat scheren dan een jachtpatroon o.i.d.)

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:36

sweetwendy schreef:
dan heb ik hier ook nog even 1 vraag wat betreft mijn methode van de 0gram deken.
Mijn fjordje heeft al een lekkere wintervacht hoor!

Als je er geen deken op doet en het regent heel veel of sneeuw ofzo, zadel je hem/haar dan ook gewoon op met een natte vacht?? :)*

Je kunt hem toch droog wrijven :? Daarom hebben wij handdoeken in de stal. Nee onze fjordjes hebben altijd 24/7 buiten gestaan zonder deken. Nog nooit problemen mee gehad! Pony's zijn nog nooit ziek geweest en zien er super uit. Alleen na het rijden extra uitstappen eventueel met een fleece dekentje.

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:45

sweetwendy schreef:
oke wat een werk dan steeds met zo'n dikke wintervacht.


Tja, een eigen paard brengt nu éénmaal veel werk met zich mee. Als je dat niet wilt moet je er niet aan beginnen.

Ik ga ook helemaal met nina1993 mee. Als je nu met een 0-grams regendeken begint en naar mate de winter vordert niet meer gaat opleggen, doe je je paard echt te kort. De vacht kan zich dan niet goed ontwikkelen en een 0-grams deken geeft geen warmte maar zorgt er alleen voor dat het paard niet nat wordt. Je paard krijgt het koud want hij heeft niet voldoende vacht om zich warm te houden en bovendien kan hij door die deken de vacht niet uitzetten. En dat is nou juist de beste isolatie die de natuur bedacht heeft om paarden warm te houden in de winter.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:49

Als je fanatiek gaat rijden is het waarschijnlijk handiger om hem te laten scheren.
Alleen kan hij/zij dan beter niet dag en nacht op de wei. Een paar uur overdag
is dan beter ivm de kou. Als je scheert moet je wel een hele tijd in de weer met dekens,
maar is je paard ook altijd schoon en droog.

Als je niet zo fanatiek rijdt, is het makkelijker om niet te scheren. Fjorden maken echt
een mega vacht aan, die van mij tenminste. Dus dan hoef je in principe geen dekens
aan te schaffen (of een zweetdeken voor na het rijden, en regendeketje voor bij zware regenval)
Zo met zijn vacht kan hij ook dag/nacht buiten blijven.

Wat iemand anders dus ookal zei: wat jij wil !
Ivm starten, heb ik gekozen voor optie 1.

wolkj

Berichten: 150
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Zierikzee

Re: Eerste eigen Fjord, wat te doen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:30

Kijk, zo leer ik ook weer wat van dit topic ! :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Eerste eigen Fjord, wat te doen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:26

ik heb mijn merrie ook gewoon de hele dagen buitenstaan alleen heeft zij wel een schuilstal ik gebruik geen dekens

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:10

Wij hebben het net als SecretLIN, ze staan dag en nacht buiten maar hebben gewoon een schuilstal. Zo kunnen nog bewegen/alle kanten op en zelf krijgen ze een lekkere vacht :)

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: Eerste eigen Fjord, wat te doen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:14

in principe kan een fjord het hele jaar door buiten lopen,maar het ligt er een beetje aan wat jij zelf wilt.

die van mij staat snachts op stal in de winter en overdag buiten,het enige wat hij opkrijgt is een regendeken.
wel maakt een fjord snel haar aan waardoor je dus echt een teddybeertje krijgt.
dus als je neit wilt zitten met een kletsnatte fjord die je lang moet droogstappen is een deken of scheren wel een optie.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Eerste eigen Fjord, wat te doen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:02

Ik heb mijn fjord vanmiddag geschoren, hoofd en benen niet omdat ze wel veel op de wei staat. Haar manen zijn niet in een boog geknipt, dus ze krijgt straks gewoon een deken met hals op, nu het nog niet zo heel koud is loopt ze nog zonder hals.

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 14:03

sweetwendy schreef:
ligt er aan wat je zelf wilt :)

Ik heb zelf een 3jarige fjordenmerrie en die staat 24/7 buiten en in de winter met een 0gram regendeken op :) Fjorden kunnen makkelijk altijd buiten staan, ze hebben een goeie dikke wintervacht! Ik heb alleen voor een regendeken gekozen omdat ze anders zeiknat is door eventuele sneeuw,hagel,regen etc. en dat is een beetje lastig als je dan wilt rijden :D


Ik doe het zelfde die van mij staat alleen overdag buiten dus voor de regen gebruik ik een deken 0 gram op stal gaatie lekker af... Misschien als het heeeeeel koud is met zo'n vieze smerige snijdende wind dat ik haar dan 300 gram deken op doe en dan op stal weer af :o

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Eerste eigen Fjord, wat te doen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:23

Mijn merrie is deels geschoren. Ze moet nu wel werken en het is een beetje een druktemaker dus goed uistappen wil soms niet zo goed..
Ze kreeg het met werken nu ook al behoorlijk warm hoor. En nu werken we nog buiten, ik heb straks menlessen in de binnenmanege.
Ik wil liever niet met dekens werken, maar ja, ik ontkom er nu gewoon niet echt aan. Want ik wil wel vanalles.
Ze komt verder wel 24/7 op het land, of het moet heel slecht weer zijn, dat zie ik dan wel weer..

stephanie84

Berichten: 123
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:41

Citaat:
Ik doe het zelfde die van mij staat alleen overdag buiten dus voor de regen gebruik ik een deken 0 gram op stal gaatie lekker af... Misschien als het heeeeeel koud is met zo'n vieze smerige snijdende wind dat ik haar dan 300 gram deken op doe en dan op stal weer af :o

is dat niet een te groot verschil van lekker dik 300 gram naar naakt? Of is er een verwarming op stal?
Ik heb zelf ook net pas een fjord dit word ook onze eerste winter samen :) Ik zit ook steeds weer te twijfelen wat ik moet doen met dekens heb hem er toch maar afgedaan en kijk het deze winter aan zonder deken. Als het niks word dan kan je altijd nog gaan scheren en met dekens werken! Maar de vacht van een paard werkt heel goed en zolang je hem niet warm weg zet is er niks aan de hand, want dan zijn ze niet meer net op de huid alleen in de haren en daar worde ze niet ziek van :)
Iedereen denkt er weer anders over en je moet doen wat het best bij jou en je paardje past!

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 00:00

TS: hoe heb je je Fjord gestald?

Ik zie alleen een openingspost van je met wat vragen en daarna niks meer (heb de rest van de berichten niet allemaal gelezen :o )

Als je hem in een box kunt opsluiten voordat je gaat rijden, dan kun je er ook voor zorgen dat hij droog is voor het rijden.
Ik ben geen voorstander van 0 grams dekens, om de reeds genoemde reden: een deken duwt op de haren. Die worden hierdoor plat gedrukt, waardoor er geen warme isolerende laag meer kan ontstaan.
Op die manier heeft het paard kouder als zonder deken.
Van regen krijgt een paard met wintervacht het niet gauw koud, en al helemaal een Fjord niet!
Ik heb gewone rijpaardjes zonder deken staan.
Heb mijn merrie maar 1 keer zien trillen van de kou en dat was toen ze zo dom was om in de ijzelregen in de enkelhoge blubber te gaan staan ipv binnen in de loopstal.
Datzelfde heb ik een keer met mijn vroegere Ijslander gehad( ja, echt waar, zelfs een ruige Ijslander kan zich vergissen :+ ).
Bij mijn merrie gewoon opgelost door eerst te drogen met stro, toen een wollen deken erop, daar stro onder in, warme lijnzaad met zemelen gevoerd en wat brokken voor de energie.
Bij de Ijslander was het droog op het moment dat ik hem vond. Hem heb ik eerst rustig even gelongeerd om wat op te warmen en toen een paar deken over hem heen en maar wrijven.
Maar over het algemeen komt dit zelden voor. Bij mij is dit dus 2 keer in 33 jaar tijd gebeurd!

Het ligt er idd aan wat je met je Fjord gaat doen. Als je alleen maar recreatief rijdt met af en toe eens een onderling wedstrijdje bij een vereniging, dan zou ik het hem echt niet aandoen om hem onder een deken te zetten. de eigen vacht van zo'n dier is toch de beste bescherming tegen de winterkou.
Als je eenmaal aan een deken voor de winter begint, dan moet hij ook dag en nacht op! Je kunt hem niet opeens aflaten, want daar is zijn vacht dan niet meer op berekend en dan krijg je hem zo ziek.

Rij je wedstrijd en/of staat hij op een manege meer binnen dan buiten, rij je dagelijks, dan kun je overwegen om met een deken te gaan werken.

Ik heb mijn paarden 24/7 vrij lopen. Een Fjord doe je er alleen maar plezier mee als hij dag en nacht (met beschutting) buiten mag staan.
Nadeel van een Fjord met dikke haren, is dat je een behoorlijke tijd kwijt bent voordat jij echt helemaal droog is.
Mijn vroegere Ijslander liep ik na mijn rit vaak nog een uur mee te wandelen omdat hij niet opdroogde in de koude lucht.
Je kunt hem in de winter nl. niet nat wegzetten, dat trekt koud op.
Indien het mogelijk is, moet je hem dan tijdelijk in stal met zweetdeken opsluiten.
Als hij dan droog is, haal je de zweetdeken eraf en kun je hem loslaten (zo doe ik dat altijd, maar ik heb dan oko de mazzel dat de paarden aan huis staan en ik lekker een uurtje naar binnen kan voordat ik de deken eraf haal).