Haflingers en de pubertijd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArlandoO

Haflingers en de pubertijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 17:47

Mijn 3jarige Haflinger haalt af en toe het bloed onder m'n nagels vandaan Duivel
Bijvoorbeeld tijdens het poetsen als hij vaststaat, steeds heen en weer gaat lopen en van voor naar achter. Als ik alleen al mijn vinger uitsteek, zet hij netjes z'n stap terug. Hij weet precies wanneer hij fout is...
Maar zodra ik me omdraai, doet ie het gewoon weer Tong uitsteken En hij blijft ook gewoon doorgaan.
Ook moet ie altijd alles in z'n mond stoppen / overal aanzitten

Ik wil hem niet steeds overal voor gaan straffen, maar een keer moet hij toch echt ophouden.
Ik wil hem niet steeds een tik uitdelen, o.i.d.

Iemand ervaring met pubergedrag en oplossingen ervoor?

marjoleinft

Re: Haflingers en de pubertijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:49

ja ken het gedrag.
mijn haf doet het ook steeds.
het gedrag gewoon negeeren en weglopen tot hij stilstaat.
doet hij het weer, weer weglopen en wachten tot hij stil staat.
suc 6

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:07

Pfoe, ik heb maar 1 ding te zeggen over puberhaffies, R o T dingen zijn het dan (A)
Condor, zit nu nog steedds in de puberteit (13 jaar)
Ben benieuwd of hij er ooit nog uit komt Tong uitsteken
Altijd lekker in zn touw gaan staan zodat je er weer heen moet lopen om hem goed te zetten, steeds touw in zn mond, touw lostrekken (moet zeggen, die vind ik wel leuk, maar toch ook eng) bakdeur open maken terwijl hij erin staat Maar voor het grootste gedeelte is het volgens mij gewoon aandacht trekken, gewoon negeren werkt meestal het beste, anders hebben ze toch hun zin, toch aandacht, niet positieve aandacht, maar aandacht is aandacht in hun ogen. Ik zelf vind het heel irritant om het te negeren, voroal omdat Condor gewoon doorgaat. Maar het is bij Condor al minder aan het worden, kan zijn dat hij toch nog eens uit de puberteit komt, kan ook zijn dat hij door heeft dat het geen zin heeft. Verder zijn het denk ik ook wel een beetje haflingerstreken. Het blijven eigenwijze donderstenen Tong uitsteken Succes ermee!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:14

Ik heb weleens het gevoel dat mijn 24 jarige verzorg haflinger nooit uit zijn pubertijd is gekomen Huilen van het lachen

Nini_Gino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 01:44

haha, mijn haflinger van net 4 is ook zo Tong uitsteken
altijd op de poetsplek héén en wéér lopen, en tegen de stallen aanbonken als ik met eten bezigben.
alleen die van mij is zó gek afentoe, dat ie denkt dat die door de bak deur kan heen lopen Huilen van het lachen
suc6 ermee, ik zou zeggen gewoon negeren, of hem een keer goed afleren!

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:01

Och ja verschrikkelijk en mijne zal der ook nooit uitkomen(ze is 13..)
Zooo eigenwijs..

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:06

ze zeggen wel eens dat haflingers hun hele leven "kind" zijn
en soms geloof ik dat ook echt Nagelbijten / Gniffelen

Tips?
idd negeren,de aandacht er niet te veel op leggen en goed gedrag belonen!

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:58

Zoals bij alle andere jonge paarden gewoon consequent wezen.
Iets wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.
Die van mij is ook 4 jaar en die is ook in zijn pubertijd Clown .

Wesabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:59

haflingers hebben het voor een deel in hun karakter. als ze niet van veulen af aan opgevoed worden blijven ze voor eeuwig in hun peuterpubbertijd.
dus succes : je komt er niet meer vanaf.

maar een tip: negeren zolang het grapjes zijn en pas afstraffen als het iets gevaarlijks is. anders blijf je aan de gang. negatieve aandacht is ook aandacht.

ik heb een jonge haf die alleen kliert als ik weg loop, bv de zadelkamer in. pas als ik in zicht ben gaat ze lopen schrapen en rondlopen enzo. als ik er niet ben staat ze rustig te wachten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:03

Gewoon negeren, eventueel rustig terug op zijn plaats zetten Lachen . Dat doe ik bij mijn kwart haf/halve Fjord en nog wat Knipoog ook. Ook zo'n enorme wiebelkont, inmiddels 4 jaar oud. Slaan doe ik vrijwel nooit en ik heb een heel vriendelijk en opgevoed paard met wat wiebelende karaktertrekken.
Ach, als dat alles is........ Haha!

Op zijn tweede wiebelde hij nog alle kanten op en nu op 4-jarige leeftijd staat hij over het algemeen prima stil. Vandaag had hij weer eens een wiebeldag Clown , maar er gebeurde ook veel om hem heen daar op het erf, hij is erg nieuwgierig en ik zet hem nooit vast. Tja, vragen om gewiebel soms. Ik maak me er niet zo druk over, hoor. Ik ben eigenlijk zelf ook een wiebelkont, dus tja....... Haha!

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:05

Ik ken dit gedrag wel een beetje, maar het is al een stuk minder geworden! Meestal staat ze wel heel stil met opzadelen enzo, maar ik moet eerlijk zeggen, als ze echt iets uithaalt, dan weet ze het wel. Als ik er niets aan doe, word het juist alleen maar erger. Geintjes zoals me mee de wei in sleuren aan het halstertouw als ik haar na het rijden terugbreng flikt ze niet meer gelukkig!

Verder haalt ze eigenlijk niet zoveel uit. Gelukkig maar Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:07

De wei insleuren of uberhaupt ergens heen laten sleuren mag die van mij ook niet, maar inmiddels ben ik hem voor, wil hij het nog eens doen. Ik zie het al aan zijn lichaamstaal en dan ben ik dat zo voor, hoor. Maar wat gedraai, ach, ik kan me er over het algemeen niet zo druk over maken. Hoe drukker ik wordt, hoe meer hij draait op zijn wiebeldagen. Haha!

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:20

mijn haflinger was ook zo'n vreselijke puber.
ze maakte altijd haar touw los, stond altijd te draaien en met haar voeten te schrapen.
met rijden was ze al net zo lastig, soms kon ze er vanuit het niets vandoor gaan en net zo lang en gemeen bokken tot ik er naast lag om vervolgens achteruit te schoppen en heel hard weg te rennen.

maar hoe ouder ze werd, hoe beter het ging en hoe rustiger ze ook werd.
ze is nu 6 en staat gewoon netjes stil met poetsen en opzadelen en ook met rijden gaat ze er bijna nooit meer zonder reden vandoor.

dus ik denk dat je gewoon veel geduld moet hebben en consequent moet blijven en dan zal het vanzelf wel beter worden

suc 6 der mee want ik weet hoe lastig het kan zijn Tong uitsteken

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:22

Oeh, zeg. Dat ik wel hel gemeen. Eraf bokken en nog een trap na geven. Hierbij vergleken is Mette een engeltje Haha!

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:30

jaa dat was echt niet normaal, als ik eraf viel dan rolde ik op het laatst al automatisch een heel stuk door omdat ik wist dat ze zou schoppen Tong uitsteken
maar ze heeft me vooral ik het begin ook wel eens geraakt, zelfs een keer op mijn hoofd, toen liep ik een week lang met een blauwe plek in de vorm van een hoef op mijn voorhoofd en lag mijn cap in 2stukken Clown

ben ook heel blij dat ze dat nu niet meer doet Tong uitsteken

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:51

Mijn haf is nu 17 en zit er volgens mij nog gedeeltelijk in.
Hij staat wel stil enzo met poetsen, meestal gewoon op rust te doezelen.
Alsof hij nooit van plan is om wat uit te halen.. En het gaat hartstikke goed, zolang ik maar heel consequent blijf in dingen niet goed vinden die niet mogen..
Zoals mij platlopen tussen de deur, of onderweg ineens met zn hoofd naar beneden om dat ene grassprietje op te eten tijdens een buitenrit.
Als ik het een keer goed vind, dan loopt hij de rest van de dag te drammen.
Om zijn "grapjes" moet ik stiekem lachen, en die negeer ik ook maar.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:19

Mijn 5-jarige is net uit haar laatste puberfase.. Echt niet grappig maar mee te leven..
M'n jaarling zit nu duidelijk ook in de pubertijd maar die is een stuk dwarser en "gevaarlijker"
Wel straffen als het nodig is en consequent zijn is het enige wat je kan doen.. Gaat vanzelf weer een keer over..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:48

Ik ga het gevecht niet aan. Ik geef ze een plak hooi. Dan staan ze lekker rustig te eten en ik kan rustig poetsen zonder steeds te hoeven corrigeren.

Alleen bij optuigen en inspannen is stilstaan noodzaak. Daar zijn wij ooit wel het gevecht aangegaan. En daar hebben wij hele duidelijke afspraken over, waar Janouk zich overigens heel goed aan houdt.
Ze verzet geen voet en je kan haar alleen inspannen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:57

Meld zich even tussendoor met 2 jarige fjordenruin, heeeelll herkenbaar je verhaal. Ook de mijne is aan zn peuterpubertijd begonnen. Loopt tijdens het wandelen ineens te bijten in trui of met beetje pech arm (okeej dan krijgt hij wel een fikse mep met het halstertouw op zn neus). Staat soms uitgebreid stil om om zich heen te turen naar niks. T valt gelukig nog mee maar ik hou me vast voor wat nog gaat komen.
Beste kun je zn gedrag gewoon negeren. Dan is de lol eraf en houdt het op vaak. Baasje uitdagen is een favoriet spelletje namelijk van pubers Haha!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:37

Ik heb hem al vanaf dat hij 5 maanden oud is Tong uitsteken ,
hij doet absoluut niets gevaarlijks.
Hij is in principe juist heel relaxed. Als hij bijv. vaststaat (in de knoop zegmaar)
blijft hij rustig wachten tot iemand hem bevrijd enzo.
Hij bijt en trapt verder helemaal niet, loopt netjes mee en is buiten supermak.
Met af en toe een flinke kuur Tong uitsteken
Vind het leuk om jullie ervaringen te lezen!

xxamyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:32

Hallo,

Mijn verzorgpony van mij en mijn vriendin

Doet dat ook en ik en me vriendin weten ook niet wat we eraan kunnen doen .

Maar als jullie echt iets weten wat helpt Stuur me dan plies ff een berichtje
want die pony van mij en mn vriendin heeft het ook .

Groetjes Amy

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:09

Haflingers blijven geloof ik een beetje hangen in de pubertijd, de mijne is nu 8 en een ongeloofelijke draak.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:20

Je moet er van genieten, echt. Knipoog
Die van mij hangt er ook nog een beetje in, maar je moet er de lol van in zien denk ik en jezelf er niet boos door laten maken.
Het zijn gewoon grappemakers en klieren.

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:05

hahaha mijn haflinger (*5*) is ook zwaar aan het puberen . heltijd bokken tijdens oefeningen . gewoon lekker negeren en door rijden die handel Haha!!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:09

En toch maakt dat gepuber het ook wel heel leuk inderdaad Knipoog
Het hoort er ook allemaal bij, dat weet ik.
Maar er hadden aardig wat mensen mij voor gek verklaard om aan een jong paard te beginnen.
Ik geniet nu al 3 jaar van hem, en heb er echt geen spijt van!
Ik had me voorbereid op een "wilde en losgeslagen" pony. (wat men mij vertelde, en dat ik dat niet aan zou kunnen)
Maar hij is dus alles behalve dat, misschien dat het nog komen gaat, maar een paard is toch niet wild of gemeen van zichzelf?!
Ik heb hem alles rustig bijgebracht, en moet zeggen dat hij wat dat aan gaat echt relaxed is.
(hij is btw nog niet beleerd)