Maken julie een onderscheid tussen de Haflinger en de Avelignese?
Het zijn 2 apparte rassen maar lijken erg hardt op elkaar.
Enkel verschil is dat de Haflinger ontstaan is in Zuid-Tirol en de Avelignese uit Trento, Venetië en Midde Italie.
Hun oorsprongen liggen dus allebei in Italië, In Italië worden het als 2 apparte rassen gezien.
Van bouw, kleur en karrakter zijn ze bijna hetzelfde, behalve dat de Haflinger meestal zwaarder geboud zijn en iets kleiner zijn dan de Avelignese.
In Italië bestaan er ook 2 apparte stamboeken waar er dus streng gecontroleerd wordt.
Wil je je paard inschrijven in het Hafstamboek, moet je door de strenge controle gaan, als je paard te groot en te 'licht' geboud is of dergelijke, mag ie niet worden ingeschreven of moet je eens proberen in het Avelignese stamboek.
Hier in België en Nederland wordt daar vrijwel niet op gecontroleerd, heb je een Avelignese die je door de Haflingerkeuring laat gaan om te zien of hij voldoet aan de stamboek eisen, wordt die meestal wel ingeschreven.
Hier op bokt tussen de Haf-fans heb ik al gezien dat er een paar zijn die eigelijk in feite een Avelignese bezitten, maar het toch een haflinger noemen.
Mijn vraag is dus of iedereen hier zo is, of zijn er mensen (zoals ik , Cristina en Maythe *op Bokt*) die daar inderdaad ook onderscheid in maken...
xXx Luna

Heb zelf geen haflinger, en ben ook niet zo fan van het ras. Maar wel leuk om weten!

..