Haflinger hengstveulen ruinen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

speedy_cindy

Haflinger hengstveulen ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:29

Hallo

Wij hebben thuis een haf hengstveulen staan en die willen wij graag laten ruinen aangezien hij anders zijn moeder gaat dekken en dat is niet echt een goed idee. En we willen hem ook niet apart in een weiland hebben.
Nu hebben wij aan de dierenarts gevraagd wanneer het best is om te ruinen en waarom.
Hij zei dat het voor de gezondheid niks uit zal maken. Maar wanneer je hem met ongeveer 1 jaar ruind dat het dan een groter paard word. En wanneer je hem later ruind dat het een steviger paard word met dikke hals stevige borst en kont, meer een echt hengst type. Nou vroeg ik mij af of er mensen zijn die een voorbeeld of foto kunnen geven hoe het er ongeveer uitzal zien. Want ik vind het niet erg als het een grotere slanke haflinger word maar ik zou het toch wel mooivinden als er een beetje vorm in zit.

Alvast bedankt.

xxelviraxx

Re: Haflinger hengstveulen ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:36

Ik zet hier even een stipje. Ik heb ook een hengstveulen die gecastereerd moet worden.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:52

Oke nu nog hopen dat er mensen zijn met tips, voorbeelden of iets dergelijks.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:55

ik heb geen haf, maar mijn paardje is geruind toen die 4,5 was. Heeft nog wel hengsten streken, super gespierd, mooie brede borst en een heerlijk kontje Knipoog.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:07

mijn haflinger is geruint toen hij 1,4 jaar was , hij is nog steeds erg groot voor zijn leeftijd 1,9 jaar en 145 cm en is zeker niet iel

Afbeelding

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:31

Wat jij gehoord hebt klopt: vaak worden ze iets groter als ze jong geruind worden (gaat dan echt om centimeters hoor, geen decimeters) en paarden die wat later geruind worden zijn vaak wat breder en ronder.

Wat mij altijd verteld is, is dat je moet wachten tot dat er vorm in het hengstje zit; dus als ze erg botterig blijven kan je het beste nog even wachten tot er wat meer vorm in zit. Al hebben de meeste haflingers geen last van botterigheid Knipoog

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:54

@meissielief: Jouw hengst veulen ziet er niet iel uit nee. Daar gaat het mij wel een beetje om dat het niet zo een scharminkel paard word.

@Kaat18: Botterig is hij zeker niet! Kan ik dan verwachten dat hij ongeveer een centimeter of 3/4 hoger word dan anders?
We denken erover om hem rond zijn eerste te ruinen, in april of mei ongeveer. Omdat we niet willen dat hij zijn moeder gaat dekken.

Het gaat om het linker paard/veulen, dit was een paar weken terug, niet heel duidelijk maar toch om een beetje beeld te krijgen. Rechts is zijn moeder.

Afbeelding

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:08

Mijn Macho hebben we met 3 jaar geruind
Hij is de eerste 2,5 jaar na het afspenen lekker naar de opfok geweest met andere hengsten.
Mooie ronde haf Knipoog foto's staan wel in mijn profiel

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 13:10

Wat een prachtige haflinger heb jij zeg! Maar dat is bij ons zowieso niet mogelijk, mijn ouders willen hem niet naar opfok doen oid.. Dus vandaar.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:09

Of ie echter groot gaat worden als je hem rond zijn eerste verjaardag laat ruinen is altijd lastig te zeggen je weet immers nooit hoe groot ie anders zou worden Knipoog

Als ik hem zo zie zit de vorm er in en is hij niet botterig of ernstig uit proportie (een beetje mag, is jaarling eigen). Zelf zou ik hem gewoon laten ruinen; voorjaar vind ik zelf de beste tijd omdat het dan op het land kan gebeuren.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:16

Mijn eerste haflinger heb ik tot 2 jaar hengst gelaten idd voor de vorm en spieren .
Bij mijn 2e wilde ik het eigenlijk hetzelfde doen maar vrees dat ik dat niet ga halen .
Hij is nu al op en top hengst en heeft toen ie 9 mnd was zijn eerste merrie gedekt .
Hier was ik dus echt niet blij mee en heb hem nu tussen hengsten en ruinen staan .
Maar toch hij heeft echt zijn hengsten streken en zodra het weer het toelaat laat ik toch echt zijn balletjes verdwijnen .
Hij is nu 1 jaar en 3 mnd dus de 2 jaar haald ie niet .
Als je hem bij zijn moeder wilt laten staan zou ik zelf toch niet te lang wachten .
Elke hengst is anders mijn eerste heeft 2 jaar bij een merrie gestaan en haalde het niet in zijn hoofd om te dekken .
maar mijn 2e was 9 mnd en 1 dag oud en wist precies hoe het moest . Bloos

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:32

Oke de dierenarts zei ook dat hij het liefst in het voorjaar ruinde.

Hij springt al wel boven op een andere ruin maar bij zijn moeder nog niet die heeft hem een keer een paar hele harde trappen gegeven en sindsdien past hij wel op voor haar achterkant. Maar toch wanneer die echt hengst word zal het toch wel gebeuren dus vandaar dat we hem toch met zijn eerste al willen laten ruinen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:54

Kun je hem niet beter bij de moeder weg halen, dit is lijkt me ook beter voor het dier zelf, of zet hem desnoods apart van zijn moeder, ik zou nog een tijdje wachten met ruinen.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:43

Waarom zou hij bij zijn moeder weg moeten dan? Als ik hem apart zet staat of hij alleen of zijn moeder alleen dus dat is ook niet leukvoor ze.
Waarom denk jijdat het beter is om te wachten met ruinen? (gewoon interesse hoor)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:57

Vraag ik me ook af (ook puur uit interesse). TS geeft aan dat het paard niet naar de opfok gaat, dus zou dan alleen komen te staan, ook geen ideale situatie.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:40

offtopic maar ik neem aan dat hij niet meer drinkt bij zijn moeder?

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:03

Als ik jou was zou ik zo lang mogelijk wachten met ruinen! Mijn haflinger is pas geruind toen hij 3,5 was en dat heeft geholpen! Zijn moeder meet ongeveer 1.45 en zijn van 1.49. De mijne is nu al 1.52, dus hij is zijn beide ouders voorbij gegaan! Zijn hele lichaam is volgroeid en dat vind ik veel beter dan een hengst al te ruinen als ze nog volop in de groei zijn.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:09

Mijn haf heb ik dus ook laten ruinen rond de 3 jaar, maar die is dus neit echt groot geworden.
hij is zijn ouders (beide rond de 1.43) niet voor bij gegaan.

Maar ik ben idd ook een voorstander van wat later ruinen, maar ja, elk zijn eigen beslissingen he!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 14:13

meissielief schreef:
offtopic maar ik neem aan dat hij niet meer drinkt bij zijn moeder?

Hij drinkt nog wel

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 14:16

MissToseland schreef:
Mijn haf heb ik dus ook laten ruinen rond de 3 jaar, maar die is dus neit echt groot geworden.
hij is zijn ouders (beide rond de 1.43) niet voor bij gegaan.

Maar ik ben idd ook een voorstander van wat later ruinen, maar ja, elk zijn eigen beslissingen he!

Het liefst zou ik hem ook laten ruinen op zijn 3e maar dan is de kans zeer groot dat hij z'n eigen moeder gaat dekken. Dat is ook niet de bedoeling. Als er een mogelijkheid was om hem bij een ruin in te zetten dan zou er geen probleem zijn maar die mogelijkheid hebben we niet en opfok oid is geen optie want dat willen mijn ouders niet.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 14:21

BeLoVeD schreef:
Als ik jou was zou ik zo lang mogelijk wachten met ruinen! Mijn haflinger is pas geruind toen hij 3,5 was en dat heeft geholpen! Zijn moeder meet ongeveer 1.45 en zijn van 1.49. De mijne is nu al 1.52, dus hij is zijn beide ouders voorbij gegaan! Zijn hele lichaam is volgroeid en dat vind ik veel beter dan een hengst al te ruinen als ze nog volop in de groei zijn.

Eerst was het ook de bedoelling dat hij met 2,5 jaar of 3 jaar geruind zou worden maar nu is de situatie veranderd, ik heb alleen wel gehoord dat zolang een veulen drinkt hij nog veulen is en niet zal dekken maar ik weet niet of dit waar is. Wij laten hem trouwens zolang als de moeder het accepteerd en aankan drinken. Dus er is wel kans dat het nog even duurt voor hij zijn moeder wil gaan dekken maar dat weten we dus ook niet zeker, dat is alleen maar van horen zeggen.

Ilovemoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:54

Hoe duur is ruinen?