Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tinuhh schreef:hallo iedereen
Ik heb een 2-jarige haflinger merrie (sterre) van de hengst atlantic.
Ze is alleen heel drammerig. Soms is het echt niet meer leuk, want dan loopt ze je gewoon omver. Ook met 'wandelen' is ze heel sterk en moet ik haar persé met een ketting meenemen of het halstertouw door haar mond halen. En dan is het zelfs noge en gevecht om haar vast te kunnen houden.
Hebben jullie dit ook met je 'jonge' haflinger?
Zoja hoe gaan jullie hiermee om?
Haar moeder heb ik ook en zij is wel heel lief, ook toen ze jong was (is nu 7). Natuurlijk is zij ook welleens eigenwijs, maar het is een dier en dat kan je het beest niet kwalijk nemen.
Ik heb ook best vaak gehoord dat atlantic niet altijd even gemakkelijke nakomelingen geeft. Dit zou dan komen door de vader van atlantic (alpgraf).
Ik ben benieuwd hoe jullie ervaring is met jonge haflingers en mij advies kunnen geven.
alvast heel erg bedankt!
tinuhh schreef:eilleen333 Ik zag op je profiel dat je ook een haron v/d milt hebt! Ik heb ook een 7-jarige van haron, een heel rustig en super trouw dier. Is die van jou ook zo?
N
tinuhh schreef:eilleen333 wat dom van die boer zeg om altijd een strop om de neus te doen! hoe komt hij erbij.
Geluukig is jouw pony ook rustig, want anders had het vast heel lang geduurd voordat je weer haar vertrouwen terug hebt.
Mijn merrie heeft ook wel goede bewegingen. Hele krachtige draf, maar ze kan niet echt strekken. Wel een ruime stap en een vrij zware galop, maar die is ook nog niet echt goed getraind.
Wil je wedstrijden gaan rijden met je haf?
Wendy1989 schreef:ook daar ben ik het weer niet mee eens over het longeren.
longeren is juist goed voor een jong dier (wel vanaf 2jaar vind ik)
met longeren maak je als het waren de rug hol en train je ook de achterhand.
zadel vind ik ook iets te veel van het goede.
ik weet dat de meningen hier op bokt over dit onderwerp heel erg verschillen maar denk dat een dierenarts toch wel wat beter weet wat goed is of juist niet.
ook is het elke haflinger is anders en ja bij sommige kan je inderdaad beter beginnen als ze 3jaar zijn ofzo maar bij lang niet allemaal hoor.
ik denk dat de eigenaar van zijn haf wel het beste weet wat hij/zij aan kan
Wendy1989 schreef:ik ben het daar niet helemaal mee eens.
gedrag van een paard is wel degelijk erfelijk.
jah wat je zegt het is wel hoe je er zelf mee omgaat.