Haflinger laat zich niet pakken. *Help!*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loon_corr

Haflinger laat zich niet pakken. *Help!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:04

Hallo, Mijn verzorghaffie Amber.
Die laat zich 'opeens' niet meer pakken uit het weiland.
Ze weet dat ze dan moet werken en heeft ze er geen zinin.
Ik heb al verschillende dingen geprobeert..
Eten/biks mee maar dat is een beetje irritant want er staan nog 4 haflingers bij in.
dus HELP
alvast bedankt

_Maggy_

Re: Haflinger laat zich niet pakken. *Help!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:08

Een vz haflinger van mij heeft daar ook (soms) moeite mee..
je kunt proberen om af en toe een appeltje/lekkers mee te nemen, zonder haar er uit te halen zodat zei door krijgt van oh ik krijg wat lekkers. en als ze het door heeft haal je haar er een keer uit en geef je haar ook weer wat lekkers.. en zo een tijdje door totdat zei het door krijgt en dan af en toe nog
succ6 ( bij ons heeft het wel geholpen )

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:11

Je kan er ook voor zorgen dat ze het weer leuk vind als je komt. Neem haar eens mee wandelen met een graaspauze of ga gewoon spelletjes doen die zij leuk vind. Maak het leuk voor haar, dan komt ze vanzelf wel weer Knipoog .

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:12

eilleen333 schreef:
Je kan er ook voor zorgen dat ze het weer leuk vind als je komt. Neem haar eens mee wandelen met een graaspauze of ga gewoon spelletjes doen die zij leuk vind. Maak het leuk voor haar, dan komt ze vanzelf wel weer Knipoog .

dat doen we heel vaak..
de laatste tijd komt ze wel weer.
maar soms heeft ze die momenten dat ze echt niet wil

evasychold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:13

ga met je paardje clickeren (spelletjes spelen ) alle paarden zijn er zot van en op den duur kwam zelfs mijn paardje naar mij toe gelopen om te KUNEN clickeren of zo ga naar dees forum en vraag daar naar verdere tips http://nicehorse.yourbb.nl/

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:18

loon_corr schreef:
eilleen333 schreef:

dat doen we heel vaak..
de laatste tijd komt ze wel weer.
maar soms heeft ze die momenten dat ze echt niet wil

Dan is het toch niet leuk genoeg Knipoog .

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:38

@ _Maggy_: jou tip kan idd ook helpen maar je moet wel oppassen dat je het niet te vaak doet want op een gegeven moment hebben ze het door en eten ze de snoepjes op en lopen ze gauw weer weg.

Maar loopt je pony ook bij andere paarden in? Want dan kun je ook eerst alle andere paarden eruit halen, misschien dat ze dan komt?

En ergens snap ik die pony ook wel... hoe zou jij het vinden als ik jou elke ochtend wakker maak en vertel dat je het hele huis moet schoonmaken. Dan zou jij het op een gegeven moment ook zat worden en wil je er ook niet meer uit, zo kun je het een beetje vergelijken Knipoog.
Dus probeer ook eens leuke dingen te doen met haar Knipoog

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:51

Niet met eten oplossen. Het is allemaal een kwestie van verhoudingen tussen jouw en je paard . Waarschijnlijk is dat bij jullie niet optimaal en dat kan zich uiten in het weglopen voor je als je hem uit de wei moet halen. Ik zou je aan de verstandhouding werken dmv freestyle-methode

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:07

Hanin ; Amber en k hebben opzich een hele goeie band.
Alleen het werken vind ze niet zo.. wat laatste tijd beter gaat.
Ze wil nu wel weer komen maar dan meot ze wel een halster omhebben anders eet ze liever door.

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:22

wat je naast al die andere dingen ook nog kan doen..... als de wei erg groot is dan de eerste keren de wei verkleinen, maar wat ik eigenlijk wil zeggen is blijf en achter aanlopen, het liefst zo dat ze iig niet kan gaan stilstaan om te eten of even lekker uit te rusten. zo leren ze als ze niet komen dat er ook gewerkt moet worden en op een slechte dag dat ze dus eigenlijk niet willen werken bedenken ze zich iets eerder. veel succes en groetjes

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:31

Die laatste tip, is inderdaad ook een goede, zorg dat ze nooit sucses heeft met het wegloopgedrag, dus gewoon volhouden tot je haar hebt, al duurt het uren......
Verder heb ik met die van ons (die dit soort trucen ook wel eens had) veel aan grondwerk gedaan. Dat heeft de verhoudingen tussen ons veel duidelijker gemaakt en we hebben nu nooit meer problemen...
Verder heb ik haar "touch" geleerd. Ze moet dan met haar neus m'n hand aanraken (die ik op een afstandje voor haar houd) en dan kan ze een brokje verdienen (wel afwisselen, niet elke keer een brokje geven). Als ze zich wil bedenken en weglopen als ik haar op wil halen, geef ik haar altijd de opdracht " touch" en dat doet ze dan meteen (" je weet maar nooit, of je deze keer ook een brokje kunt verdienen").

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:25

En sommige paarden zullen dit gedrag altijd houden. Mijn merrie is inmiddels 13, waarvan 7 jaar in mijn bezit. 's Morgens om 07.00u gaat ze samen met de andere Haflingers naar buiten en ik kan iedereen er eerder uithalen, maar mevrouw komt niet eerder dan 16.30u naar het hek toe. Tot die tijd moet ik niet proberen om haar te pakken, want dan werkt ze mij eigenhandig de weide uit. verder kunnen we met elkaar lezen en schrijven, ze werkt heel graag! Als ik dus van te voren weet dat ik 's morgens wil rijden houd ik haar op stal en zet haar later buiten.