buitenlandse afstamming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

buitenlandse afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 09:07

Wie weet iets over de afstamming van mijn haflingermerrie? De vader van de moeder is Sacha de Contern (F011), de moeder van de moeder is Lucille (I031). Wie zegt deze stamboeknummers iets? Het zijn wel paarden van een tijdje terug, de moeder is namelijk van 1987. Iemand enig idee uit welk land deze haflingers komen? Wellicht is zelfs de hengst nog wel bij iemand bekend.
De moeder is overigens wel in het Nederlandse stamboek opgenomen. Ook de vader is gewoon Hollands, Wilbert van 't Lievers.

eilleen333

Re: buitenlandse afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:10

Hey wat leuk, de opa van mijn Haf is ook Wilbert van 't Lievers.

In dit topic staat wel wat over Nasir. Dat is de Opa van Sacha de Contern (vader van de vader).

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=152&t=714769

Citaat:
De D-line, gefundeerd door de duitse hengst Nasir. Nasir had 25% arabisch bloed, en zijn nakomelingen kregen namen beginnend met een D, om ze te onderscheiden van de “orginele" N-line-haflingers.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:18

Ik zou denken uit frankrijk gezien de F voor het ene nummer en de franse namen. Ze zijn in elk geval niet Oostenrijks, duits, belgisch, nederlands of luxemburgs...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 11:37

Bedankt Eilleen333, dus moeder van mijn haflinger komt van de zogenaamde D lijn!? Weet je misschien ook waarom er bij Sacha de Contern is afgeweken van de D als beginletter van de naam? En weet je toevallig ook wie de vader is van Sacha de Contern of waar ik info over dit onderwerp kan vinden? Mijn haflinger heeft qua exterieur maar weinig van Wilbert. Ik zou het leuk vinden om wat info over de moederlijn te vinden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:19

Ze heeft in elk geval geen naam met een D omdat alleen de hengsten die kregen. Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:07

De namen van de hengsten moeten inderdaad met de eerste letter van de naam van de vader beginnen. Bij merries nemen ze vaak de eerste letter van de naam van de moeder, maar dit hoeft niet.

Ik heb voor je gezocht op de moederlijn, maar die loopt vaak al snel dood omdat men de hengsten over het algemeen belangrijker vindt. Ik weet van mijn haf ook bijna niets van de moeders kant.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 11:18

Ik bedoelde de naam Sacha de Contern (vader van de moeder), deze zou toch eigenlijk met een D moeten beginnen?
Zegt iemand de stamboeknummers iets? De ene begint met een I, de ander met een F (dat zal haast wel Frans zijn).

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:37

Ow. okay. Tong uitsteken Het kan zijn dat dit een italiaanse hengst is? Daar werken ze qua naamgeving net als bij het kwpn. Dus elk jaar een andere letter. Ik vermoed dus dat de nummers frans zijn. Hoe het daar zit met naamgeving weet ik niet.