henst bij drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annae

henst bij drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 16:47

het klinkt misschien een beetje vreemd,
maar ik was benieuwd of je een jonge hengst van 2,5 jaar oud bij een merrie kan zetten die 9 maanden drachtig is.... Bloos
denk je dat het goed gaat of zal hij rare dingen gaan doen Duivel Haha!
weet iemand of dit samen kan
groetjes Anne

Sandyislief

Re: henst bij drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:29

Bij ons ging dat altijd goed als we onze hengst tussen een paar drachtige merries zetten, maar onze hengst was ook een beetje een mietje Knipoog die liet zich zelfs door zijn eigen veulens bij hun moeder vandaan jagen Tong uitsteken maar opzich zou het denk ik wel kunnen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:05

het kan, meestal acepeteerd een zwanger merrie de dekneigingen van een hengst niet, Maar pas op als de moeder is bevallen, 8/9 dagen later wordt ze weer hengstig en kan ze gedekt worden door je 2.5 jarige hengst

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:11

Ik zou het persoonlijk niet doen als ze het desbetreffende paard niet kent. Kan teveel stress opleveren met gevolgen tot verwerpen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:13

Daarbij kan de merrie flink rake klappen uitdelen naar de hengst toe, met alle gevolgen van dien Ja

xxxivitaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:23

ik zou het ook niet doen, ik zou dan toch voor een andere optie kiesen om de merrie tebeschermen bij de drachtigheid van haar , en voor de jonge hengst is het meschien ook beter voor dat hij de klappen moet gaan opvangen , omdat de merrie er niets van wilt weten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:28

En hier nog een die dat nou niet een heel goed idee vind!!!
Je vergeeft het jezelf nooit als je merrie een trap in haar buik krijgt en het veulen verliest!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:36

griebels schreef:
Daarbij kan de merrie flink rake klappen uitdelen naar de hengst toe, met alle gevolgen van dien Ja

maar wanneer je een vreemd paard bij een ander doet worden er vaak ook flinke klappen uitgedeeld. dus zou je nooit meer vreemde paarden bij elkaar kunnen doen in een kudde.

@ TS: je zou het kunne proberen, maar er dan wel zelf bij blijven, zodat je kan ingrijpen. Maar ik zou toch niet te veel risico nemen met je drachtige merrie.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:17

Hormonen en gewoon kuddegedrag is niet met elkaar te vergelijken. Als een hengst zin heeft zal hij meerdere pogingen doen. Een ander paard zou allang een ander plekje zoeken...
Ook kun je indd het veulen verliezen door stress of rake klappen Ja

Annae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:37

ja klopt daar hebben jullie gelijk in, ik vroeg het me gewoon af!!!

Annae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 12:00

hebben er ook mensen ervaring mee???

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:15

Ik heb mijn dekhengst toen hij 2 was en nog niet goedgekeurd bij een merrie laten lopen die hij mocht dekken, ook toen ze drachtig was liepen ze nog even samen, maar die merrie deed heel bazig, als ze jeuk had mocht hij haar komen kriebelen en daarna moest hij weer opzouten..
Toen heb ik ze uit elkaar gehaald, die merrie was blij weer tussen de andere merries te lopen en mijn hengst vond het ook prima, ik wilde ook niet dat hij iets op zou lopen en uiteindelijk kunnen ze toch niet samen blijven, ik vind het dus niet echt nut hebben.

En in jouw geval zou ik het ook helemaal niet doen met een merrie die al drachtig is..