Tips voor de aanschaf van een Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fanneke

Tips voor de aanschaf van een Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:29

Ik heb een 9-jarige shetmerrie, die af en toe denkt dat ze nog 9 maanden is, Haha! Zij staat naast een 20 jarige shetruin. De ruin heeft veel meegemaakt in zijn leventje en het laatste jaar gaat niet echt lekker met hem. We houden er sterk rekening mee dat het binnen 3 jaar afgelopen kan zijn met hem. Zijn levensverwachting heeft hij al overtroffen. Nu staat hij lekker van zijn oude dag te genieten.
Mocht hij wegvallen, wil ik uiteraard een nieuw buurtje terugkopen, want mijn pony kan en mag niet alleen staan. Ik droom al van af kinds af aan van een pony om op te rijden. Mijn tante fokte Haflingers, daarom is de keuze snel gemaakt. Ja

Ik heb al een paar keuzes gemaakt:
- merrie
- minimaal 7 jaar
- bereden en betuigd
- rustig karakter
- lief voor kinderen
- karakter is belangrijker dan de prijs
- liefst dressuurmatig gereden

Ik heb al een beetje op marktplaats gesnuffeld en al paar mooie gezien, maar toch heb ik een paar vragen? Lijst

- wel of geen papieren
- wat is een goede bloedlijn
- wat voer je een haf zoal, het is natuurlijk ook een sober ras en gevoelig voor overgewicht
- kunnen ze ook zonder ijzers?
- ik ben 28 jaar 1.70/65kg, wat is een mooi maatje voor mij?
nog meer tips?

Ik heb 20 jaar ervaring in de paarden, maar mijn eigen pony mag niets tekort komen. Ik wil goed voorbereid zijn voordat ik een Haflinger koop!! Lachen

Alexx

Re: Tips voor de aanschaf van een Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:04

ik zou voor een haflinger met papier gaan, weet je iig dat hij niet gestolen is en wat zijn afstamming is. Al helemaal als je een merrie hebt, dan kun je nog eens een veulen fokken. Ze kunnen zeker zonder ijzers, mijn haflingers hebben helaas allebij vrij slappe hoefjes waardoor ijzerloos voor mij niet ideaal is, maar ik rij ook veel buiten. Ik voer mijn haflingers heel veel hooi in de winter, en een beetje biks, Mijn ruin sommige dagen niet, als ik niet rij, hij wordt niet dik, hij wordt alleen maar heeeel snel Knipoog in de zomer staan ze 24/7 buiten en dan krijgen ze helemaal niets bijgevoerd. Ikke denk eigenlijk dat alle maten wel kunnen bij je hoor, zo enorm ben je toch niet Knipoog

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:09

Als je voor een merrie gaat, zou ook ik kiezen voor een merrie met papier, goede bloedlijn kan ik je niets over zeggen, en bovendien, is dit ook nog eens smaakafhankelijk, deels tenminste.
Mijn haf krijgt 1 kg sportbrok per dag en een halve muesli, verder twee keer per dag een flinke berg hooi, hier doet zij t prima op, maar moet er wel bij zeggen, dat mijn hafje de neiging heeft erg snel af te vallen en dun te worden, zij krijgt dus ook in de zomer gewoon dr voer wat hierboven staat en overdag staat ze op het land.
Zonder ijzers moet prima kunnen, ben zelfs van mening dat zonder beter is dan met, zo'n ijzer heeft natuurlijk, mede door de nagels een behoorlijke impact op de hoef, laten we eerlijk zijn.
Gezien jouw lengte zou ik gaan voor een pony van minimaal 1,45m en dan niet te smal, anders ben je al snel te lang. (Ik ben 1.69 zelf en mijn pony 1,48m ongeveer.
Maar boven alles, heel veel succes en plezier met t zoeken naar een geschikte pony die echt bij je past Lachen

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:18

Ik zou gewoon kijken naar een leuke haflinger, waar je verliefd op wordt als je haar ziet. De klik is belangrijker dan welke papieren ook.
Mijn haflinger (bijna 3) krijgt twee keer per dag voordroog, brood, wortelen en soms pulp. Geen brokken, want dan breekt ze me de stal af.
Zomers staan ze 24 uur per dag buiten en krijgt ze niks bijgevoerd. Het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel ze moet werken.
Ik heb zelf ook een halfinger gekocht afgelopen herfst, er zaten geen papieren bij, niet gechipt, maar wel heel lief en aanhankelijk, zonder stalgebreken (behalve bij teveel krachtvoer, hihi) Ik hab haar laten chippen via het haflingerstamboek en ze staat nu ingeschreven bij het wachtregister. Als ik ooit een veulentje van haar wil, krijgt het veulen gewoon papieren bij.
Heel veel succes met het vinden van een lieve, geschikte pony.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 14:31

Bedankt voor jullie info! Haha! Ik raak er ook steeds verliefder op en mijn vriend gelukkig ook!! Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:33

ik weet eigelijk nix over haflingers, maar ik heb laatst op de pavo site gezien dat ze tegenwoordig voer hebben speciaal voor sobere rassen. dus dat lijkt me heel geschikt voor je aanstaande haf Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:30

Zoek een aantal Haflingers uit op Marktplaats, die je aanspreken en ga ze lekker allemaal bekijken. Lekker even meerijden onder het zadel en inspannen voor de koets. En bekijk dan welke Haf het meeste bij je past.
Voor een haflinger heb je een hoop humor nodig, omdat ze dat zelf ook hebben. Ze zullen je ook altijd uitproberen.
Laat je eigen dierenarts een klinische keuring uitvoeren voor je besluit de pony te houden. Kijk vooral goed uit dat ze geen korte manen hebben = vaak zomereczeem en schuren en goede controle op hoefbevangenheid.

Als je het zelf belangrijk vindt, kan je een haf met papieren zoeken.
Mijn merrie heeft ook papieren, ik vind het ook leuk om mee te doen met de Haflingerkeuring etc.

Als je alleen recreatie rijdt, hoeft een Haflinger geen krachtvoer. Wel goed hooi en voldoende vitamine koeken of zo.

Maat ongeveer vanaf 1.45 m zal een goede maat zijn. Kleiner niet, want dan ben je waarschijnlijk te groot.

Heel veel succes met je zoektocht naar de juiste Haf.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:57

ThaGirl schreef:
ik weet eigelijk nix over haflingers, maar ik heb laatst op de pavo site gezien dat ze tegenwoordig voer hebben speciaal voor sobere rassen. dus dat lijkt me heel geschikt voor je aanstaande haf Knipoog

Dat zijn Pavo koeken en ze hebben ook muesli (sti-mix), mijn shetlander krijgt dat voer ook

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:43

Gezien je lengte zou ik gaan voor een wat grotere maat Haf, anders toont het minder mooi. Met grotere maat bedoel ik boven de 1.45.

En verder, tsja wordt er verliefd op en onthoud dat ze altijd wat ondeugender en humoristischer zijn dan andere paarden, maar als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt zijn ze super!

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:59

papieren erbij is leuk maar geeft geen garantie voor n lieve brave haflinger. mijn haf krijgt 2 keer n halve biks en 1 keer n halve muslie( zonder haver) per dag en nog 2 keer kuilgras. als je aangespannen gaat rijden zal ik ze wel op ijzers zetten want voor de wagen slijten de hoefjes heel snel. als je n leuke haf op het oog hebt probeer dan 2 of meer keren de pony uit ook voor de wagen. heb ik ook gedaan en heb sinds oktober n super brave haf. heel veel succes....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:01

Het Karakter is het belangrijkste, vind ik bij het maken van een keuze, probeer het paardje in verschillende situaties uit, in de bak, buiten en eventueel voor de koets. Vaak laat een verkoper je alleen dat doen waarvan hij weet dat het goed gaat en later erachter komen dat het niet bij jou past is erger, dan goed nadenken voor de aanschaf, daar ben je al mee bezig, dus dat komt wel goed.
Ik schrik wel altijd van de opmerking dat je een haf niet bij hoeft te voeren als je recreatief rijdt. Oke geen sportbrok, maar er zitten hier in Nederland niet voldoende vitamines in het gras voor een paard. Mijn haflinger krijgt bij 5 keer per week buiten rijden 2 scheppen muesli per dag en heel veel hooi( in de zomer gras). Als ze stilstaat krijgt ze nog steeds een dikke schep per dag. Anders valt ze af in haar bespiering. Ik denk dat het ook per paard verschilt, net als bij mensen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:48

Fanneke schreef:
Ik heb al een beetje op marktplaats gesnuffeld en al paar mooie gezien, maar toch heb ik een paar vragen? Lijst

- wel of geen papieren
- wat is een goede bloedlijn
- wat voer je een haf zoal, het is natuurlijk ook een sober ras en gevoelig voor overgewicht
- kunnen ze ook zonder ijzers?
- ik ben 28 jaar 1.70/65kg, wat is een mooi maatje voor mij?
nog meer tips?

- Wel of geen papieren hangt af of je ooit misschien een veulen wilt. Je kiest bewust voor een merrie, dan zou ik ook kiezen voor papieren. Geeft meer inzicht in de achtergrond en het verleden van een pony, dan een papierloos dier. Maar, verliefd op een paard is verliefd (en dan maken papieren niets meer uit)
- Veelvoorkomend is de A-lijn, die zich kenmerkt door luxe en vaak ook wat hetere paarden. Er zitten veel goede bewegers in de M-lijn. W-lijn is vaak wat grover qua type.
- Afhankelijk van individu en hoeveelheid arbeid is een menu met veel stengelig ruwvoer aan te raden. Haflingers worden vaak heet van veel mengvoer (biks/muesli).
- Welke maat is afhankelijk van type, een breder type kan wat kleiner, een hele ranke Haf zou ik zelf wat groter nemen. Mijn merrie is ongeveer 1.50, niet heel breed gebouwd en ik steek met mijn 1.80 niet onder haar uit.
- Merrie's zijn qua karakter toch altijd meer onderhevig aan "stemmingen" dan ruinen, ook vaak feller en eigenwijzer.

Voor een Haflinger geldt dat je weet dat er karakter in zit, dat ze altijd je zullen uittesten en dat het toch dominante en eigenwijze types zijn met een flinke dosis humor. Een haflingereigenaar moet zich instellen op een half jaar tot een jaar strijd om de dominantie, met regelmatig terugkerende discussies over wie uiteindelijk de beslissingen maakt. Zelf beschikken over humor, soms kunnen accepteren dat het allemaal niet loopt en een gezonde dosis zelfspot zijn bijna noodzakelijk.
(Voorbeeld van mijn zeer brave 18 jarige ruin, die altijd los loopt over het erf van de paddock naar zijn eigen box. Gemiddeld eens per 2 weken kan ik hem van de mesthoop afplukken, omdat hij dan zijn imitatie van een bergpaardje doet. Of uit de voerkamer, omdat daar meer eten is als in zijn eigen bak. Ik kan daar erg om lachen, vooral om zijn trotse hoofd als zijn plannetje is gelukt)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:30

- Veelvoorkomend is de A-lijn, die zich kenmerkt door luxe en vaak ook wat hetere paarden. Er zitten veel goede bewegers in de M-lijn. W-lijn is vaak wat grover qua type.

Wil je wat meer over die A en W-lijn uitleggen? Heeft dat niet iets te maken met de Hengsten waarmee gefokt is?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:08

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:13

Ik zou ook goed op de galop letten, die is bij haflingers nogal eens minder. Denk er ook goed over na wat je in de toekomst met je haflinger zou willen doen. Er zijn er genoeg die aardig kunnen springen of dressuren.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:19

Zodra je de Haf van je dromen ziet herken je hem/haar meteen!

Ikzelf ben 1.70 en heb een ruin van 1.44.
Ik vindt dat dit zeker ook nog wel kan.
Woestein is niet super luxe maar ook geen ouderwetse tank.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:36

papier of geen papier, de klik is belangrijker. Kijk even hoe de beweging is. Voordat ik ilona kocht (zij is zonder papier, had meteen een klik) heb ik verschillende haflingers gezien. Ze liepen niet allemaal even goed in stap of galop niks te zien, maar in draf zagen wij bij 1 haflinger dat hij niet goed liep met 1 been. Een andere haflinger verstapte zich en liep even kreupel, dan liep hij weer goed tot zij zich weer verstapte. Toen kwam ik ilona tegen, helemaal verkocht. Omdat ik zelf ietsjes meer weeg heb ik gekozen voor een grote brede haflinger. Het was liefde op het eerste gezicht. Ondanks andere gezien te hebben met papieren, is zij zonder. Geen moment spijt van.

groetjes Bianca

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:55

Ik denk dat het vanzelf liefde op het eerste gezicht is..... bij ons was dat wel het geval hoor.

- wel of geen papieren - ligt eraan of je ermee wilt gaan fokken....

- wat is een goede bloedlijn - Ik heb een M-lijn en ik vind ze niet slecht maar dat is voor ieder persoonlijk

- wat voer je een haf zoal, het is natuurlijk ook een sober ras en gevoelig voor overgewicht - hij staat op totaal 1 kilo biks en krijgt na het werken een handje muesli incl fenegriek. Nu meer omdat ik zijn arnica druppels ook 3x per dag moet geven ....

- kunnen ze ook zonder ijzers? Mando staat zonder ijzers terwijl we toch ook gewoon over de weg rijden....

- ik ben 28 jaar 1.70/65kg, wat is een mooi maatje voor mij? Ik ben 40 jaar 1.70 en Mando is een ruin van 1.42 en dat past prima hoor.