Met welke leeftijd een bijzetuigel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 18:41

LadyMadonna

Re: Met welke leeftijd een bijzetuigel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:42

beetje vage vraag.
Een bijzet is niet leeftijd gebonden.
Waarom zou je er 1 willen gebruiken en bij wat voor paard?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:42

Als het niet nodig is nooit!

Maar misschien kun je je vraag even toelichten? Is het om te rijden/longeren, wat voor probleem heb je? Of is het een algemene vraag?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:48

Als het nodig is vanaf 4 jaar met longeren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:21

Faniek, mag ik vragen waarom vanaf 4 jaar?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:44

Mijn persoonlijke mening:
Ik vind longeren erg belastend voor een paard en een bijzet zie ik liever niet tijdens het rijden. Ik longeer zelf ook amper en als ik dan wel met iets zou longeren zou dat vanaf 4 jaar zijn. Ik wil mijn paardje graag zo goed mogelijk heel houden.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:50

Faniek schreef:
Mijn persoonlijke mening:
Ik vind longeren erg belastend voor een paard en een bijzet zie ik liever niet tijdens het rijden. Ik longeer zelf ook amper en als ik dan wel met iets zou longeren zou dat vanaf 4 jaar zijn. Ik wil mijn paardje graag zo goed mogelijk heel houden.

Mijn idee, en zeker omdat haffies vaker wat langer nodig zijn om hun eigen belans te vinden, longeer ik eerst zonder bijzet zodat ze lekker hun balans vinden en leren hoe het moet.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 09:07

Nooit Clown

Gina_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:06

Ik begin het zadelmak maken altijd met longeren met bijzet. Het ligt er ook aan met welk doel je wilt gaan rijden. Ik rijd dressuurwedstrijden, en vind het dus belangrijk dat hij netjes nageeflijk loopt, en de achterhand goed onder de massa plaatst. Ik longeer dan met een halsverlenger, dat is nog wel elastisch. Het paard leert zo dat zodra er druk op het bit is, hij nageeflijk moet gaan lopen en leert het bit te accepteren. Ik persoonlijk heb er goede ervaringen mee, je paard is goed aan het been, en plaatst de achterhand goed onder de massa. Als je begint met rijden hoef je 1 kneepje met je handen te geven, en je paard loopt de rest van de tijd nageeflijk, dus het bespaart een hoop gesjor en gedoe in zijn mond!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:47

Gina_Spike schreef:
Ik begin het zadelmak maken altijd met longeren met bijzet. Het ligt er ook aan met welk doel je wilt gaan rijden. Ik rijd dressuurwedstrijden, en vind het dus belangrijk dat hij netjes nageeflijk loopt, en de achterhand goed onder de massa plaatst. Ik longeer dan met een halsverlenger, dat is nog wel elastisch. Het paard leert zo dat zodra er druk op het bit is, hij nageeflijk moet gaan lopen en leert het bit te accepteren. Ik persoonlijk heb er goede ervaringen mee, je paard is goed aan het been, en plaatst de achterhand goed onder de massa. Als je begint met rijden hoef je 1 kneepje met je handen te geven, en je paard loopt de rest van de tijd nageeflijk, dus het bespaart een hoop gesjor en gedoe in zijn mond!

Is het niet zo dat als een paard ontspannen is en je deze voorwaarts laat lopen vanzelf zal gaan nageven Afbeelding

Ik geloof dat nagefelijk lopen geen kwestie van leren is.. ja een kwestie van leren voor de ruiter. Vind dit niet een goed doordachte manier.
Een kneepje en je paard loopt nageeflijk Afbeelding

Lijkt me niet de manier.