Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Faniek schreef:Mijn persoonlijke mening:
Ik vind longeren erg belastend voor een paard en een bijzet zie ik liever niet tijdens het rijden. Ik longeer zelf ook amper en als ik dan wel met iets zou longeren zou dat vanaf 4 jaar zijn. Ik wil mijn paardje graag zo goed mogelijk heel houden.

Gina_Spike schreef:Ik begin het zadelmak maken altijd met longeren met bijzet. Het ligt er ook aan met welk doel je wilt gaan rijden. Ik rijd dressuurwedstrijden, en vind het dus belangrijk dat hij netjes nageeflijk loopt, en de achterhand goed onder de massa plaatst. Ik longeer dan met een halsverlenger, dat is nog wel elastisch. Het paard leert zo dat zodra er druk op het bit is, hij nageeflijk moet gaan lopen en leert het bit te accepteren. Ik persoonlijk heb er goede ervaringen mee, je paard is goed aan het been, en plaatst de achterhand goed onder de massa. Als je begint met rijden hoef je 1 kneepje met je handen te geven, en je paard loopt de rest van de tijd nageeflijk, dus het bespaart een hoop gesjor en gedoe in zijn mond!