jonge haf!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paulatjuh

jonge haf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 21:56

heey
ik weet niet of dit hier goed staat maarja. Tong uitsteken

ik mag binne kort een jonge haflinger verzorgen!! Pling

hij is 3 jaar oud
en ik heb niet veel ervaring met jonge paarden.
weten julie misschien wat hafjes doen als ze zo oud zij?

Wendy1989

Re: jonge haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 03:01

mijn ervaring met jonge haffies die net in gereden zijn of op de leeftijd van 3zijn dat ze hartstikke mak zijn en alles braaf doen.
alleen pas als ze doorhebben wat de bedoeling is dat ze nog wel is flink willen uit proberen

ik zelf heb een haf van net 1,5 en is echt zo maak als een lammetje... althans bij mij niej bij iedereen aangezien ze je eesrt goed moet vertrouwen maar het blijft een levend wezen of ze nou nog veulen zijn of bejaard.

babseflaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:41

ik heb ook twee hafjes van 1 en 1,5 en doen alles lief alleen eentje wil geen contact maken best irritant loopt steeds weg maar we zijn er mee bezig maar volgens mij zijn ze altijd wel lief

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:07

Ik heb zelf een hafje van 3.5 jaar.. Ik rijd er nog niet op, maar loop er wel mee buiten etc. hij vind alles wel af en toe intressant. hij loopt goed mee en luisterd prima naar mijn stem.. Al is ie wel wat zenuwachtig als ik even op hem wil zitten maar dat ligt aan zijn verleden.. (hij moest ALTIJD met zijn hoofd naar de mens toe staan anders kreeg meneer een klap.. maar het gaat steeds beter Lachen Als je naast hem staat wil ie zich aldoor nog met zn hoofd naar je toedraaien terweil dat bij mij niet hoeft.. maja hij is een leukerd kwa gedrag al probeerd hij je af en toe wel wat uit.. als je snoepjes heb heeft hij het altijd door! Knipoog

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:01

ik ben net van me bijrijdhaf gevallen!! ze is net zadelmak en begon net het sturen door te krijgen en ineens otplofte ze! en na een superhogebok wilde ik erafspringen en ze bokte nog een keer en toen helaas! BAM! hihi! ben er wel weer opgeweest en ze was weer braaf! ze moest denk ik laten zien dat ze ook kon bokken! hihi!

paulatjuh

jonge hafjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 19:09

wat doen jonge hafjes eigenlijk?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:48

Tja wat doen ze niet kan je beter vragen.
Meestal als ze het allemaal eenmaal door hebben proberen ze je aan alle kanten uit. Die van mij heeft nu het "bokken" uitgevonden. Te pas en te onpas komt er zo'n rotbok uit. Ik hoop dat ook deze periode weer overgaat en dat het weer een braaf maar ondeugend ventje gaat worden.

Koop anders eens een boek over jonge paarden dan weet je wat je wel en niet fout kan doen.

sammetje

Re: jonge hafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:11

paulatjuh schreef:
wat doen jonge hafjes eigenlijk?

Wat alle (jonge) paardjes doen. Je lekker uitproberen en kijken waar je grenzen liggen.

Ik kocht mijn haf toen ze bijna 3 was. Ik ben eerst een vertrouwensband met haar gaan opbouwen en heb toen veel grondwerk gedaan. Ben er pas later voor het eerst op gaan zitten.

In de omgang was mijn haf al een echte puber. Ze is nogal dominant en ik moest haar vaak op haar plaats wijzen. Pas toen dat helemaal goed zat ben ik erop gegaan. Ze was ontzettend lief en deed geen stap verkeerd. Eigenlijk is ze onder het zadel altijd erg braaf maar ze geeft nooit wat cadeau. Ze wil wel dat je overal je best voor doet, maar dat houdt t ook wel erg leuk.

Bokken om t bokken daar doet ze niet aan. Als ze in de bak bokt komt dat echt omdat haar lichamelijk iets mankeert.

Just_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:11

Ik heb een hafje die ook jong is, en ik heb er ook geen ervaring mee.. Het is wel een echte lieverd..Ik zit er ook af en toe op, maar hij loopt steeds terug naar de stal of gaat met zijn hoofd schudden als het hem niet meer interresseert..
Wat wel grappig is dat hij tege mn voet duwt als hij aan zijn stal komt.. Zo van "ga eens van me af, nu is het genoeg geweest"..

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:19

Ja, daar is geen vast antwoord op.
Ieder paard, iedere had is anders.
Tuurlijk, ze zullen je uitproberen en kijken waar hun grenzen liggen.
Kijk, leer & ontdek.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:23

de haf waar ik op rijd is inmiddels al 5 maar net onder het zadel. En zij heeft het stilstaan ontdekt en is met geen mogelijkheid meer voorwaarts te krijgen ook is ze dol op plassen ontwijken wat voor komische situaties zorgt. Met het beleren voor de kar was ze 3,5 en hartstikke lief. Onder het zadel is ze verder ook zo mak als een lammetje alleen schrikt ze af en toe van kinderen.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:50

Mijn hafje is 1,5 Lachen

Miilo0uwwtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:59

mijn verzorghafje is 3 jaar geworden van de zomer, en ze is supernieuwschierig, en soms schrikachtig, van bijvoorbeeld auto's. Ook erg eigenwijs, gaat ze onder het lint van de bak door :p

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:57

Mijn merrie is 3,5 jaar, en vanaf dag 1 al een monster. Alles wat ze maar kan bedenken heb ik al meegemaakt, echt heel erg, en haar motto is volgens mij, vooral nooit opgeven, want als er 1 kan volhouden is zij het wel, maar moet er meestal wel om lachen.
Ze is net 4 maanden onder het zadel, en begint nu lekker uit te proberen, rechtsaf als jij links wilt, stuur je haar naar links, dan loopt ze tegen het schot op, ontploffen tijdens de eerste draf, dat sorot dingen, ben bang dat er nog veel meer leuke trucjes aan gaan komen..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:50

Ik heb een jonge haf van 4 en die heeft nog nooit een poot (nouw....??)verkeerd neergezet. Ze heeft nog nooi gebokt of gebeten. Ze heeft wel 1 keer een loopje met me genomen (maar dat is op een stuk waar ik normaalgesproken een rengalopje met haar trek) En ze wou dus weer gaan. En ze heeft 1 x een vreugdesbok gegeven.

Ze heeft een periode gehad dat ze telkens op me tenen ging staan. maar dat was gewoon een dominantie probleem dat nu verholpen is (na een half jaar) Voor de rest kan ze wel eens eigenweis zijn maarja dat zij typies haflingers. Voor de rest zijn ze heel leuk maar je moet wel echt een passie hebben voor haflingers anders werkt het niet. je moet ook heelerg conqecuent zijn!

Hoop dat je der wat aan hebt! kijk anders op marktplaats.nl staan genoeg leuke hafjes.

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:47

hoi,ik heb ook sinds kort een haf van 3,5 jaar en ook geen ervaring met jonge ponys.ik rijd hem nu 3 keer per week een half uurtje en zet nog geen stap verkeerd,nog niet en hoop niet dat het nog komt!als hij het even niet snapt ofzo gaat hij hinnikken en met zijn hoofd omhoog lopen om afleiding te zoeken,meestal is dat een min of 10 en dan loopt hij als een trein.ik hoop ook op meer tips.en zijn er ook jonge haflingers die gewoon braaf blijven en graag werken?

thessashelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:13

Ik heb een jonge haflinger van 3jaar en 9maanden.. (bijna 4 dus) Clown
Sinds september is ze ondr het zadel, en ze is tot nu toe harstikke braaf..
Ze heeft nog geen stap verkeerd gedaan, en wil ook zeker alles voor je doen!

Wel krijgt ze nu haar streken, met rijden gaat ze kijken hoe ver ze kan gaan, dus nu is het heel erg consequent blijven, maar daar komen we wel doorheen Haha!