6/01 vz-paardje gekrege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Just_horses

6/01 vz-paardje gekrege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 12:08

Hallo..
Ik heb zaterdag 6/01 te horen gekregen dat ik een haffie als vz-paardje krijg Bloos ..
Hij wordt in april 3jaar.. Is nu al onder zadel, maar daar is alles mee gezegd Knipoog ..
De eigenaars gebruike hem voor de kar, mijn taak is om hem in conditie te rijden..
Mijn vraag was nu.. Is het moeilijk om een haflinger dingen aan te leren? Bloos
Ik heb namelijk geen ervaring met zeer jonge paardjes..
Zelf rij ik wel in juli2007 12jaar..
Alvast bedankt voor de raad Pling

viperlover

Re: 6/01 vz-paardje gekrege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:12

heej of het paard moeilijk is licht aan het type paard.. of het een druk paard of een rustig paard is weet ik natuurlijk niet maar als je al 12 jaar rijdt dan zou het wel goed komen neem ik aan haha en anders kan je toch altijd hulp vragen

groetjes

Just_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 12:16

Ja dat is waar.. Maar die mensen hebben een druk leventje.. Hebben bij hun thuis ook nog 2paardjes staan.. Dus zal vaak alleen moete gaan.. Maar ik ken wel een aantal meisjes die wel kunnen helpen als het nodig is =)

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:44

Okee. Natuurlijk na 12 jaar heb je al heel wat "onderwijs" gehad. Dus je zult wel wat weten. Maar wat ik me afvroeg was of het niet veel te vroeg is om dat hafje nu al in te rijden. Hij is nog niet eens 3!! Paarden horen pas ingereden te worden als ze minimaal 3 a 3.5 jaar zijn. Maar goed, dat is een onderwerp...
Natuurlijk is een haflinger wel heel eigenwijs. Maar het ligt er ook helemaal aan wat voor een karakter je voor je hebt staan. De ene haflinger zal wel snel dingen leren terwijl een ander dat niet doet. Maar volgens mij is elk paard wel dingen te leren als je het maar op de juiste manier aan pakt. Als je het moeilijk vindt, kun je altijd advies vragen aan een instructeur / instructrice. Veel succes ermee!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:40

les nemen, een jong paard rijden vraagt kundigheid ookal rijd je al 12 jaar

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:03

sjorsie schreef:
les nemen, een jong paard rijden vraagt kundigheid ookal rijd je al 12 jaar

helemaal mee eens!

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:17

wat nienke ook al zei.... het is nu echt te vroeg om er al op te zitten. veel te vroeg. ik zou zelf zeggen wacht er nog een jaar mee.

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:16

gefeliciteerd met je verzorgpaardje Lachen

Ik rijdt nu sinds een paar maanden op een nu 3,5 jarige haflingerruin. In het bein was hij superbraaf en zelfs sloom, nu is dat helemaal het tegenovergestelde, hij is vlug, gaat ervandoor, heeft me er pas geleden heeeel hard afgegooid na een paar flinke bokken, schrikt overal van enzz..

Ik zou wel proberen dat er iemand bij is, vooral in het begin, maar ook om je later een beetje te begeleiden. Als het dan goed gaat kun je zelf wel aan de slag.

Succes Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:13

Ik zou zelf nog een jaar wachten met rijden...

Maar als je nu verder wil ermee, zou ik wel hulp vragen van iemand met verstand van het opvoeden van jonge paarden. Het feit dat je 12 jaar rijdt hoeft niet te betekenen dat je goed jonge paarden kan opvoeden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:43

Om te beginnen is twee en een half jaar al veel te jong voor een paard om in te rijden, laat staan in conditie te rijden. Ook voor de kar hoort zo'n jong paard absoluut nog niet.

Ik zou zeggen: zet hem eens een zomer minstens op de wei. En ga dan rustig beginnen met goede begeleiding. 12 jaar rijden wil niet zeggen dat je een jong paard kunt opleiden. Dat is echt een andere tak van sport.

Zo zijn er nogal wat dingen die je gewoon moet weten. Een jong paard niet longeren bijvoorbeeld. Dat is niet zo goed voor de pezen. Lange stukken rechtuit is dan beter. Maar pas als de platen op de rug voldoende sterk zijn en gesloten om ook een ruiter te kunnen dragen.

Grondwerk is zinvol. Veel beter dan erop gaan zitten. Alles wat ze op de grond al kunnen heb je onder het zadel later profijt van. En opvoeding. En ook dat is iets waar je niet zomaar goed in bent omdat je 12 jaar rijervaring hebt.

Kortom:
1. wachten tot je paard oud genoeg is
2. deskundige hulp erbij roepen

Want alleen al omdat je het hier vraagt, concludeer ik dat jij die kennis niet hebt. En dan heb je altijd hulp nodig.

Succes.