wat doe je aan een haflinger die trekt met rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladylisa

wat doe je aan een haflinger die trekt met rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 19:11

ik heb een haflinger als ik rij in de bak en dan ga je in galop dan gaat ze ana je teugels trekken en dan gata ze naar het midden wat kan ik daar aan doen groetjes

Melia

Re: wat doe je aan een haflinger die trekt met rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:25

trekt ze je naar voren heen? Zoja, dan zou ik haar eens een schop(je) geven zodat ze haar hoofd weer omhoog doet of een tik op de kond geven. Dat mag ze namelijk niet doen! Consequent zijn. Als ze naar het midden gaan natuurlijk de buitenteugel en je binnenbeen erbij houden zodat ze niet naar binnen kan.

Heb je ook les? Ik denk dat je/een lesgeefster je hier ook wel bij kan helpen Knipoog.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 17:24

ja heb ook les die helpt me o0k wel een beetje maar in galop hou ik haar aan de buitenkant want dna gaat ze niet naar het midden ,maar is het normala dat mijn haflinger zow dik is?? alvast bedankt

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:07

Ik begrijp het niet helemaal, je zegt in je eerste bericht dat ze aan je teugels trekt en naar het midden gaat, en in je laatste bericht zeg je van niet?
Heb je een foto? Als ze te dik is krijgt ze misschien teveel voer of te weinig beweging.

krisjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:32

als ze de teugels uit je handen probeert te trekken altijd naar voren rijden, behalve als hij moet hoesten dan. Het is hetzelfde als een paard altijd hangt aan de teugel en niet op zijn eigen benen loopt, dan moet je jepaard ook naar voren rijden.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:11

Naar voren rijden inderdaad. En goed begrenzen met je binnenbeen. Daar voorkom je mee dat ze van de hoefslag afkomt.
Enne een haflinger hoort niet dik te zijn. Dat is voor geen enkel paard gezond.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:15

maar de meenste haflinger die ik zie zijn dik dat vind ik mooier dan haflingers die dun zijn en je kan er niks aan doen tog?

Sharon001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:24

Als ze bezig blijft met de teugels uit je handen trekken, moet je der eens stil zetten.. telkens wanneer ze het weer doet, zet je der stil.. Want dat mag ze gewoon niet! Helpt echt harstikke goed Knipoog

En het feit dat jij een haflinger mooier vind dik als dunner, tja is jou smaak.. Maar praat je nu niet meer over de bouw inplaats van dik en dun.. Haflingers worden tegenwoordig heel verschillend gefokt. Dik is voor geen een paard goed.. Maar stevig gebouwd zijn is heel wat anders.

Groetjes en succes ermee!! Pling

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:27

oke ik zal het vanmiddag proberen,heeft jouwn haflinger dta o0k wel eens gedaan dan??mijn anmdere haflinger is veel dunner, romy mijn toppertjuh

Sharon001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:35

Toen ik men haflinger kreeg, deed ze dat hartikke erg.. Is nu al wel een tijd geleden maargoed.. Het werkt echt super.. Moet je natuurlijk wel doorzetten en consequent in zijn! Zodra je merkt dat ze trekt gelijk stil zetten! Knipoog

En tja over dun en dik en breed gebouwd en smal etc.. Kan er zo verder niet over oordelen, zou je een foto moeten plaatsen Tong uitsteken

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:12

romylisa schreef:
maar de meenste haflinger die ik zie zijn dik dat vind ik mooier dan haflingers die dun zijn en je kan er niks aan doen tog?

Dat je het mooier vindt, is jouw smaak. Knipoog Maar dat je er niets aan kunt doen, is niet waar !! Lips are sealed Gewoon op rantsoen zetten en aan het werk. Als ie op stal staat, alleen z'n krachtvoer en hooi of kuilgras, geen snoepjes. Duivel Een stukje appel na het rijden kan geen kwaad, maar geef bijv. geen banaan, daar zit erg veel suiker in en daar worden ze dik van. Een bruine boterham of een mandarijntje kan ook, maar nooit teveel. Mijn Haflinger (hele ouderwetse bouw, echte boer !! Cool) heeft 4 maanden stil gestaan wegens een beenprobleem, 2 maanden op stal met iedere dag wandelen, 2 maanden in de wei. Knipoog In de wei is hij erg dik geworden, en nu is hij weer terug op stal. Hij staat nu op het bovenstaande rantsoen. Het gaat niet zo snel, maar uiteindelijk kom je er wel. Pling Als je paard in de wei staat, probeer dan een stukje af te zetten wat niet zo vol is, en hou haar desnoods een paar uurtjes per dag binnen als je die mogelijkheid hebt. *LOL* Niet leuk voor haar, maar het scheelt je heel wat kilo'tjes en medische kosten. Geef haar zo min mogelijk krachtvoer, alleen wat ze nodig heeft. Knipoog Evt. kun je haar onbeperkt hooi geven als de wei erg kaal is. Hooi kan geen kwaad, daar worden ze haast niet dik van. Pling Ik weet niet of jouw Haf veel te dik is en of ze er aanleg voor heeft, als je een foto plaatst kan ik dat voor je bepalen. Overgewicht is nergens goed voor, het zorgt er alleen maar voor dat er meer gewicht op de benen rust en ze sneller achteruit gaan. Het is ook slecht voor andere dingen, maar dat weet ik niet precies. Gezond is in elk geval anders !! Vork

Wat betreft het rijden : Je zegt dat je Haf erg sterk is, en je naar binnen meesleurt. Knipoog Wat doe je om de goede stelling aan te houden en je paard netjes in de hoefslag te houden ? Juist, binnenbeen en buitenteugel eraan. Ja Hou contact, beetje kneden in de mond, maar stoor haar niet. Zorg ervoor dat ze in jouw tempo loopt, en niet doet waar ze zelf zin in heeft. Als ze je te hard gaat, ga dan langzaam lichtrijden en kneed in de teugels. Knipoog Als je langzaam gaat lichtrijden, moet je paard zich nl. wel aanpassen aan jouw tempo. Jij bepaalt op die manier eigenlijk de snelheid van haar lopen, zo hoort het ook. Pling

Ik heb gelukkig geen vervelende sleur Haf, Max heeft een erg cool karakter en vindt eigenlijk alles best. Clown Hij geeft weleens een flinke bok als ie ergens geen zin in heeft ofzo, maar hij kent mij heel goed en ik hem, we doen eigenlijk alleen dingen die we allebei leuk vinden. Pling Daar heb ik het wel makkelijk mee, hij is lekker relaxed !! Cool Als ik met hem in de bak rij oefen ik wel op de stelling enzo, dat gaat gelukkig best goed. Blijf gewoon lekker oefenen, dan kom je er wel !! Knipoog

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 17:02

oke ik had vanmidga even gereden op me haflinger maar ze probeerde het wel weer en heb hem goed nu onder de crontrole later dacht ze van laa amar zitten en toen deed ze het o0k niet meer,maar ik heb 2 haflingers 1 is ghewoon heel slank en de andere is wta grover maar ze gaan nu savobnds op stal en krijgen aleen hooi af en toe een wortel Dromen maar die andere haflinger wil ik super graag op maar die berijdester komt niet opdagen Boos! Huilen maar wil best wel 2 foto,s van me haflingers erop zeten maar hoe moet je dat doen?? en als ze in de wei staat heeft ze heel kort Pling maar mij andere die nog niet is beleerd is super lief vindt gewoon alles goed gata gewoon top met ons als ik op die andere mag dna ga ik daar gewoon mee veder wedstrijden en.. mee doen en dan gata me nichje op deze die ik nu rij, ... Pling

Sharon001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:14

EN hoe heb je het vanmiddag opgelost.. omdat je zegt het ging goed nu, had hem onder controle.. Knipoog lukte het een beetje?
Ben benieuwd... Lachen

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 17:27

het lukste super heb hem de buitenteugel erbij gehouden en biinebeen aan geschopt en beetje stelling gedaan en dat lujkte super,maar hoe meot ik ene foto plaatsen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:37

Sharon001 schreef:
Zodra je merkt dat ze trekt gelijk stil zetten! Knipoog

Nooit doen! Als ze dus heel vaak gaan trekken en jij je haf daar elke keer bij stil zet, dan weet hij dat op een gegeven moment en vind hij het juist leuk omdat hij dan niet zoveel hoeft te doen, en dan doet hij het alleen maar vaker Knipoog. Juist voorwaarts(er) rijden!

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 20:43

ik heb o0k altidj woensdagavonds les en zegt mje lesgever als ze trekt ana je teugels teugels losdoen en voorwaArts heletijd door tot ze ophoud en dan hou ze4 o0k wle op met een tijdje maar ze doet het super nu Knipoog maar heb je me haflinegr gezien??

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 20:43

Sharon001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:08

Hee Henrieke..
Sorrie maar heb daar nog nooit last van gehad.. wat je verteld van dat ze daar van genieten..
Het is trouwens ook instructrieces advies!!.. en ik vind het super werken.. En je paard ziet het niet als iets waarbij het dan neit zoveel hoeft te doen.. want je stoort het dan juist weer in het ritme.. door hem stil te zetten.. Want het gaat er immers om dat het paard neit de teugels uit je hadne mag trekken.. jij hebt de leiding en niet dat het paard zegt waar het heengaat. En zodra je hem stil hebt, probeer je het gewoon weer opnieuw! Knipoog
Snapje het nog.. Voor 't geval ik het nu vaag uitleg..! Bloos

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:16

@ Romylisa: ik kan op je foto er niet vanaf zien of ze nou dik is of niet, onder het zadel lijkt ze wel/aan de dikkere kant..maar die foto kan een vertekend beeld geven. Heb je nog een foto waar ze zonder zadel stil staat?

En over dat vooruit rijden.. Als je hem juist vooruit rijdt, dan gaat ie even van de teugel af ja, maar als het paardje dan weer in het ritmische tempo loopt, komt ie vanzelf weer in de teugels te hangen...

Sharon001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:20

Ben ik met Narrator eens.. Vind hem onder het zadel ook aan de dikke kant lijken, Maar kan idd een verkeerd beeld geven! Knipoog

En ben het wat betreft dat rijden ook met haar eens!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:27

nu het gaan hangen op de teugels los ik anders op.

Voorwaarts rijden is één ding maar je moet ze dan tegelijkertijd ook aan de teugelvragen, opvangen. Tegen je hand inrijden. Los werken. Van je binnenbeen naar je buitenteugel. Elke keer als ie gaat hangen moet je streng zijn, eens goed je benen erin zetten en vragen, zo worden ze lichter. Gaat niet in 123 hoor maar het loont zeker wel.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 21:52

ja dan zit ze were in het ritme en dan ode ze het een poosje goed maar het probleem is ze doet het aleeen in galop!! ik zou een foto naar jullei plaatsen

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 21:58

romylisa schreef:
ja dan zit ze were in het ritme en dan ode ze het een poosje goed maar het probleem is ze doet het aleeen in galop!! ik zou een foto naar jullei plaatsen
klik hier>>http://www.mijnalbum.nl/Album=GCSRJFXY <<<klik hier/fotoalbum en dan 2 laatstes foto,s die eene is veel slanker daar ga ik binnenkort op maar die andere waar ik op zit die is te dik!!

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 21:58

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:59

Hij toont op de foto's inderdaad een beetje dik. Maar niet overdreven.. Hoeveel (kracht) voer krijgt ze?