Weet niet wat ik moet doen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Weet niet wat ik moet doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 22:08

Ik heb nu ong 4 maandjes mn hafje! Ze is echt super lief in de omgang en echt een kroelkontje. Bloos Alleen ze is vroeger alleen gebruikt voor keuringen dus was ze nog niet ingereden. Ze had al wel een zadel opgehad en er had een paar x iemand op gezeten. Ze kon alleen maar lopen met iemand op der rug.

Toen ben ik met der aan de slag gegaan en de basis heeft ze nu wel onder de knie. Stelling is af en toe nog een probleem maar daar word hard aan gewerkt, maar dat komt voorral omdat ik het gevoel heb dat ze niet geconcentreerd is. Ik heb heel lang een half uur ingestapt met lange teugel zodat ze zou ontspannen, omdat ze heel gespannen was. Nu is ze der rug al veel beter gaan gebruiken en gaat het steeds beter.

Maar nu mn probleem, ik wil haar dus nagefelijk krijgen, maar probeer haar dus niet vast te zetten en haar er naar toe te rijden. Maar nu hoor ik van andere weer.. jaa het is een haflinger dus daar moet je wat ruwer voor zijn etc. Ik ben nu echt al een tijdje bezig, maar krijg er geen verbeterging in. En de les is nu even stop gezet vanwege dat het savonds vroeg donker is. Alleen als ik dus een beetje druk zet, pakt ze soms en bit vast, en dat is zo irritant. En als ik daarna weer rustig wil gaan rijden, is ze heel der concentratie kwijt en wilt ze het liefst zo hard mogelijk gaan lopen. Ze is rustig zo lang ze niet hoeft te werken zeg maar.. Wie heeft er een goeie tip voor mij? Bloos

bvd Haha!

Ogrop

Re: Weet niet wat ik moet doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:10

Ik zou er niet aan beginnen zonder lesgever. Daarbij je zegt dat je nog maar pas bent begonnen, dan vind ik niet dat je je bezig moet houden met 'aan de teugel rijden' Zorg eerst dat je haf goed aan het been is,...

Veel verstand heb ik er niet van hoor, maar dit is mijn mening.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 22:13

Mijn les geefster heeft me er toen juist goed mee geholpen en mij zelf gezegd dat ze er aan toe was. Alleen er is nog geen verbetering.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 01:03

Je hebt haar nog maar 4 maanden wat wil je van haar verwachten? Echt je hebt haar nog zo kort en ze is nog dus in principe zo kort nog onder het zadel ze moet haar evenwicht alles nog vinden.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 01:11

Hoi ik heb nu 5 maanden mijn paardje. Ook nog jong (7) en niet veel bereden. Ik merk ook wat jij zegt: concentratieprobleem. Ik probeer het op te lossen door veel afwisseling in het werk te brengen. Buitenritje maken, grondwerk, longeren etc. Tijdens het rijden in de bak rijd ik niet eindeloos los. Ik probeer het rijden afwisselend te houden maar vraag wel echt zijn inzet en concentratie. Hij houdt zich veel bezig met andere dingen, gaat dan kijken naar de paarden buiten de bak, de mensen in de bak of hinneken ofzo. Maar als ik echt met de volle concentratie ga rijden komt hij vaak oook erbij met zijn koppie. Ik probeer hem vooral niet te overvragen. Het is allemaal weer vrij nieuw en hij moet eraan wennen dat hij zo moet nadenken. Dat zal voor jouw haf ook wel zijn denk ik zo.
Mijn tip is: probeer niet teveel dingen tegelijk te regelen. Aan de teugel komt vanzelf wel wanneer ja paardje lekker aan de hulpen gaat staan. (lees: aan het been)
Verder: bied je paard genoeg afwisseling en ga niet iedere dag 1,5 uur in de bak afwerken. Begin en eindig altijd met wat oefeningen die je paardje goed beheerst.
Ik ben er zeker niet voor om haflingers wat ruwer te behandelen. Ik heb gemerkt dat nu ik goede les krijg, dat ik nooit ruw hoef te rijden om iets voor elkaar te krijgen. Het ligt naar mijn idee aan onvermogen van de ruiter die zo rijdt of deze opmerking plaatst. Ik heb nog veel te leren, mijn paardje ook maar in mindere mate. Mijn slotadvies zou dan ook zijn om zeker veel te lessen.
Veel plezier, het is toch wel heel erg leuk dat straks alles wat je paardje kan iets is dat jij met hem/haar heb bereikt toch?
Succes!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 08:34

Ik heb Mando nu 5 maanden en net als jouw paardje... alleen zadelmak.
Ook ik krijg goede begeleiding ... en ik ben nog niet eens zo ver als jouw paardje.
Rustig aan, als jij goed met je hulpen ben gaat ze vanzelf ontspannen lopen en dus lager en dat kan je uitwerken.

Mando heeft bv heel veel moeite met de galop onder de man.. denk je dat ik me daar druk om maak... welnee... komt vanzelf wel.
Laat ze eerst ook maar wat sterker worden en heb geduld.
Idd zoals al is vermeld.. veel afwisseling, grondwerk enz enz.. dan komt het best allemaal wel goed.
En misschien wel bijzetten als je longeert, dan gaan ze vanzelf die rug gebruiken.

En je hoeft ze niet ruwer te behandelen... tuurlijk zijn het drammers en echt geen schatjes... maar wees gewoon duidelijk en eerlijk daar bereik je veel meer mee.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 09:54

Faniek schreef:
Je hebt haar nog maar 4 maanden wat wil je van haar verwachten? Echt je hebt haar nog zo kort en ze is nog dus in principe zo kort nog onder het zadel ze moet haar evenwicht alles nog vinden.

Het ene paard is daar mss sneller in als het andere.. zoals ik al had vermeld heeft ze da basis al goed onder de knie en heeft mijn instructrice zelf aangeraden om wat verder te gaan. Knipoog

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:16

ik volg dit topic even, ik heb mijn halfinger nu ongeveer 1.5 jaar en hij wilt ook niet nageefelijk lopen. gaat wel steeds beter.

maar goed ik denk dat jij wat te snel gaat je hebt haar pas 4 maanden. mischien dat wat rustiger doet dat het daarna beter gaat. Veder kan ik je niet helpen

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:54

Mijn merrie is ook net 3 maanden onder het zadel, ze is nog jong 3,5 jaar, dus ik ben rustig de beginselen aan het doen.
Ik heb haar in het begin een aantal keren, voor ze ingereden was, aan de bijzet gelongeerd, zodat ze druk op haar mond gewend was.
In het begin liep ze lekker ontspannen met inrijden, lekker zelf naar je hand toekomen en zo.
Nu is de periode van rennen of stilstaan en vooral het hoofd flink omhooghouden.
Ik ben nu begonnen met heel veel overgangen te rijden, zodat ze het achterbeen er beter bij zet en lekker voltes en zo rijden, zodat haar hoofd bezig blijft,d at is het belangrijkste, anders krijg ik ook haar hoofd er niet bij.
Verder longeer ik haar 1 keer in de week aan de bijzet, wel redelijk los, zodat ze wel regelmatig bezig blijft met haar rug, en dat doet ze goed.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:18

_brunette schreef:
Het ene paard is daar mss sneller in als het andere.. zoals ik al had vermeld heeft ze da basis al goed onder de knie en heeft mijn instructrice zelf aangeraden om wat verder te gaan. Knipoog

Dan nog vind ik 4 maanden erg kort dag. Nageeflijk rijden is voorwaarts, neerwaarts en ontspannen. Vier maanden is dan nog echt erg kort om lekker ontspannen te kunnen lopen en lekker voorwaarts. Vooral niet hard met je handen worden en toch wachten op die goeie instructie.
Concentreer je toch niet meteen op het nageeflijk rijden dat is bijzaak niet hoofdzaak dat komt vanzelf.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:34

Ik kan maar 1 ding zeggen, laat het voorlopig nog even zitten...
Ik heb het eerste jaar alleen maar bos gecrossed, soms in de bak maar dat ging eingelijk voor geen meter.. Ze had gewoon niet echt lekker evenwicht en durfde zicht niet te ontspannen, bang om te vallen..
Na een jaar viel opeens het kwartje, ik zou mijn teugels op maat maken en ploeps, prom liep nageeflijk!l! Van schrik liet ik mijn teugels los en begon wat te spelen in de stap (dat is makkelijker dan in stilstand!!) en warempel, ze begon nafgeelfijk te lopen.. Welliswaar nog wat wankel, moeilijk en langzaam maar ze kon het wel..
Ik heb dit toen iedere keer met rijden gewoon even meegenomen, om haar sterk te maken in de achterhand en rug.
Na ongeveer twee maanden had ze het volledig door, en nu is het een gewoonte en is er iets aan de hand als ze het niet doet!
Ik heb er niets voor nodig, ja rubberen rijlaarsjes en een hoofdstel is wel makkelijk maar er komt geen spoortje oid aan te pas...

En niet omdat ik zo super rij, want dat is helemaal niet het geval Tong uitsteken
Maar het is een kwestie van geduld, laat ze eerst lekker sterk worden, laat ze maar lopen, maakt allemaal niet uit!
Het komt allemaal toch wel, en dan zul je zien hoe mooi ze het kunnen!

Edit: Wel is het zo dat je die 5 minuutjes per keer dat je het meeneemt vaak wél even echt eraan moet werken, het was niet zo vanzelfsprekend dat het uit haarzelf ging in het begin.. Er is toen wel wat teugelwerk aan te pas gekomen, maar dat was puur het begin, nu doe ik het met 2 pinkjes

NeverForgetS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:39

Als je haar ontspannen en voorwaarts rijdt en alle
basis dingen echt goed onder de knie hebt, gaat
een paard vaak ookvanzelf als zakken en lichtelijk
"aan de teugel'' zelf opzoeken.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:19

het is mss nog te vroeg om ze constant te vragen om netjes nageeflijk te lopen, gewoon omdat ze er niet klaar voor is maar dit wil niet zeggen dat je dan ook niets hoeft te vragen. Ik zit nu ook met dergelijk situatie met een jong paardje, ik longeer die met de bijzets, achterhand erbij en met stelling, gaat heel goed. Als ik erop zit loopt die voorwaarts neerwaarts en gaat hangen op de het bit, nouw dan vraag ik wel om dit niet te doen hoor, wordt die onmiddelijk aan de teugel gevraagd, wordt die nageeflijk dan ook onmiddelijk geven en belonen. Ik vraag aanleuning in stap, altijd, dat ze weten wat de bedoeling is. De draf, is wat moeilijker daar ga je het voelen waanneer er regelmaat is in de draf tijdens het sturen dan kan je vanuit de stap naar draf proberen dat het paarden nageeflijk blijft, zolang dit niet kan dan zou ik enkel in draf voorwaarts neerwaarts laten lopen tot ze sterker is. Meestal is de galop makkelijker om in die aanleuning te blijven maar ze vallen er wel sneller uit maar al was het een halve cirkel, probeer ze uit de galop te halen voor dat ze zelf stil gaat vallen. Ik ben er wel voor dat je paarden van bij het begin correct leert nageeflijk te lopen, niet de ganse tijd maar toch als was het enkel in stap, bij een ontspannen wandeling of voor de koets of in de bak, zodat ze weet dat je toch iets kan en mag vragen.

Mijn ervaring is dat, hoe later je begint ermee hoe moeilijker het wordt hoor. Vraag gewoon niet te veel in één keer.