Help hebben jullie nog tips. Ik weet het niet meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Help hebben jullie nog tips. Ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 12:11

Hoi Allemaal,

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, maar oké.
Ik heb mijn paard nu bijna een maand. De laatste 2 weken is hij echt onwijs irritant niet betrouwbaar en daardoor wordt ik weer chagrijniger.
Hiervoor heb ik hem 2 jaar lang verzorgt toen was hij soms een dagje irritant.
Maar nu is het bijna al 2 weken zo.
Gisteren met longeren ook. Ik was hem gewoon aan het longeren met longeerlijn (Op stal mogen wij namelijk niet zonder longeerlijn) en opeens draait hij zich om hoofd naar beneden waardoor die super sterk is en ik hield hem echt niet meer. En tja was hij weer is los hij lied zich niet meer pakken dus achteraan lopen doe ik sowieso niet dat helpt toch niet maakt het alleen maar erger en opeens neemt hij een vaart en ik denk owh god niet weer aub. en ik weet niet wat ik zei maar ik was wel boos en gelukkig sprong hij niet uit de longeerbak zoals de vorige 2x want nu stonden er allemaal spullen achter de longeerbak dus als hij eruit was gesprongen nou denk dat hij dat dan niet overleeft had. Maar hij knalde met zijn voorkant tegen het hek op. En gelukkig bleef die toen wel staan. Maar die is de 100ste x al dat hij bij mij zo doet. Ik weet echt niet meer wat ik moet. Ik heb al tips gekregen mensen hebben mij ook al geprobeerd te helpen met longeren, maar dan doet hij niks. Alleen als ik alleen ben. Klinkt raar maar ik heb er geen plezier zo meer in. Het hoeft niet langer te duren of ik moet hem met pijn in mijn hart verkopen waar ik nu zit aan te denken. Mijn pa zal woedend zijn net een nieuw zadel van Euroriding wat €1300,- was alles net nieuw gekocht.
Waarom. Ik heb een paard gekregen omdat ik toch wel behoorlijk veel ellende mee heb gemaakt, omdat even te vergeten en me te ontspannen en nu dit.... Huilen

johnnie

Re: Help hebben jullie nog tips. Ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:16

Dit zegt Cintya

Ik heb mijn paard nu bijna een maand. De laatste 2 weken is hij echt onwijs irritant niet betrouwbaar en daardoor wordt ik weer chagrijniger.
Hiervoor heb ik hem 2 jaar lang verzorgt toen was hij soms een dagje irritant.
Maar nu is het bijna al 2 weken zo.

Toen ik pas mijn paard had verging het mij eveneens zo, irritatie tot en met, geen plezier en ga zo maar door. Tot op het moment dat ik door had dat mijn paard mij de spiegel voorhield en doen ging bij mij een lampje branden.
Laatst bijgewerkt door johnnie op 26-12-06 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:29

Waarom longeer je hem? Wat voor toegevoegte waarde heeft dat?
Hij is je gewoon lekker aan het testen en jij staat onder hem dat is wel duidelijk. Ook al heb je hem 2 jaar verzorgt dit is totaal anders voor hem en je moet de band nu opbouwen, want je moet nu helemaal klaar voor hem staan. En tjah die band is er niet binnen 2 weken.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 12:43

Nou waarom longeer ik hem lijkt me logisch hij heeft zijn beweging nodig en als ik geen tijd heb om te rijden of net uit school kom en het is al 8 uur en ga dan gelijk door in me uniform ga k niet nog is rijden nee.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:45

Je moet hem laten merken dat je de baas bent.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 12:50

Dat probeer ik al de hele tijd. Maar hij blijft me uitproberen. Ik weet het even gewoon niet meer!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:54

_Cynthia_ schreef:
Nou waarom longeer ik hem lijkt me logisch hij heeft zijn beweging nodig en als ik geen tijd heb om te rijden of net uit school kom en het is al 8 uur en ga dan gelijk door in me uniform ga k niet nog is rijden nee.

Je hoeft niet zo fel te doen. Als ik geen tijd heb om te rijden ga ik niet longeren dan maar een dagje rust. Persoonlijk zou ik het longeren achterwege laten en eerst meer respect van hem krijgen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:16

Probleem is is dat hij of zij op dit moment slimmer is dan jij..
Hij is je aan het testen.. Waarschijnlijk omdat hij meer verzorgt wordt door je dan vroeger.

Hoe ik dit meerdere keren heb opgelost..?(Wil niet zeggen dat het bij je helpt)

Gooi hem los.. Ga in het midden staan met een zweepje..
Jaag hem weg.. En zorg dat je hem weg blijft jagen.. Op gegeven moment stop je en laat je hem naar je toe komen uit zichzelf.. Doet die dit niet weer wegjagen!
Doet hij dit wel laat hem dan even komen.. Jaag hem daarna weer weg..
Op gegeven moment zal er een knopje omgaan en zal hij als het goed is meer naar je luisteren..
Voor vragen kan je pbé

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:56

Welkom in de wereld van de Haflinger. Bijna alle haflingereigenaren herkennen dit hoor. Als je pony gewend is na een aantal weken begint hij je uit te testen. Het is als een speels en vrolijk kind/puber. Hij zoekt zijn grenzen. Het betekent dat je heel streng en zeker van jezelf moet zijn nu. En dat begint al op stal. Stil staan bij het poetsen, netjes naast je lopen, niet over je heen laten lopen. Stil staan als je dat vraagt.
Is er niemand op stal die wat sterker in zijn schoenen staat en hem even voor je opvoedt??!!
Je zou heel veel grondwerk met hem moeten gaan doen. Ben je bekend met NH? Bijv. Emiel Voest of een van zijn leerlingen. www.emielvoest.nl of iets in dergelijks. Ik ben zelf bij www.equixantos.com geweest. Hier leer je hoeveel je met je lichaamstaal duidelijk maakt aan je paard en hoe je hem de baas kan. Een hele goede investering in de relatie van jou en je paard en het is nog hartstikke leuk ook.

Succes, ook hier kom je wel weer door heen. JE moet alleen even weten wat je nu moet doen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:04