te dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaatje

te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:45

Hoi Allemaal

Mijn haffie is op het moment te dik. Dat betekent voor jammer genoeg dat ze niet meer 24 /7 buiten kan staan wat ze het liefste doet. Wat doen jullie bij te dik zijn. Zijn er meer mensen waarvan de paarden of pony's te dik zijn. Wat ze gevoert krijgt is het gras wat ze eet en af toe mineralen klein handje.

Groetjes Bianca Ach gut

janice

Re: te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:03

Mijn haf was ook te dik, maar dat was me eigen schuld omdat ik door me werk er niet veel meer mee deed, nu ze dichter bij huis staat kan ik veel meer met haar doen, en daardoor is mijn Haf veel afgevallen, alleen staat zij binnen. Ze staat alleen zomers op het land en dan probeer ik haar toch zeker 3 x per week in het werk te laten zodat ze niet te dik word. Dit heeft bij mij goed geholpen Knipoog

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 16:06

Ik werk dat is het probleem ook wel, kom ik thuis tja dan is het donker. Ze staat aan huis, maar ik heb alleen de bossen om te rijden en niet de luxe van een verlichte bak. Nu gaan we haar alleen smiddags buiten zetten. en snachts en s'ochtends op stal wat ze niet leuk vind ik ook niet voor haar maar we moeten iets. Huilen Huilen In het weekend rijd ik, maar soms met drukte schiet er ook weleens een dag bij in. Nu heb ik iemand gevonden die vanaf januari ook met haar doordeweeks gaat rijden. Vind het zo sneu voor ilona om binnen te staan. Dat vind ze echt niks aan Huilen

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:33

Veel bewegen.. Wel voldoende ruwvoer maar beperken in krachtvoer.. ik heb ze zelf niet op gras vandaar.. Maar veel bewegen blijft toch het belangrijkste

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 20:11

ja in het donker in de bossen valt weinig te bewegen, dus ik ben blij dat ik vanaf half januari een verzorgster heb voor doordeweeks, kijk dan is fulltime werken zonder buitenbak toch een nadeel. Ze krijgt geen brokken of hooi bij gevoerd. Nu gaat ze van 24 / 7 op het weiland naar een halve dag. We vinden het samen niet fijn, maar het is even niet anders. Dadelijk als het weer langer licht is ga ik weer s'avonds rijden.

Groetjes Bianca Bloos

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:21

Kost dat eigenlijk veel om verlichting aan te laten leggen? Bloos
Tja dat probleem heb ik niet omdat ik op een manege sta, maar het lijkt me wel erg lastig inderdaad.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:44

haha macho is ook dik:P
xx

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:50

Nour is helemaal niet dik... bij pony's is het vaak zo dat ze gewoon te veel eten en te weinig bewegen. In jouw geval is de voeding denk ik prima, dus zal het ongetwijfeld aan de beweging liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:06

Onze ponies zijn in de zomer vaak ook wat te dik, omdat wij de paarden ook 24/7 buiten hebben staan op de wei. We hebben geen stal ofzo, dus ze MOETEN wel op het land blijven.

Wat we dan doen is zorgen dat ze 1 stuk kaal eten. Daar blijven ze dan op staan. En als ze gevoerd moeten worden, krijgen ze een strookje gras erbij door de prikpaaltjes op te schuiven, zodat ze weer een strookje vers gras te eten hebben.

Veel ruwvoer geven, liefst zo min mogelijk brok, vitamintjes mogen natuurlijk wel, en zoveel mogelijk bewegen.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 13:26

wij hebben een melkveehouderij thuis. Dus ja stukje zwart lopen zit er niet in. In de zomer heb ik dat ook gedaan stukje verplaatsen nieuwe wei. Weer stukje verplaatsen.

groetjes bianca Tong uitsteken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:36

klein stukje wei geven en eventueel een grasmasker op en misschien alleen een Pavo koek voor de vitaminen en idd elke dag bewegen, sommigen hebben dat gewoon echt nodig

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 14:53

iedere dag bewegen ik heb geen verlichte bak. en als ik op het moment thuis kom ik werk tot vijf uur is het donker. Dan ga ik niet graag de bossen nog in. Ze krijgt een bakje mineralen. Zelfde als een mineralen koek.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:55

biancailona schreef:
iedere dag bewegen ik heb geen verlichte bak. en als ik op het moment thuis kom ik werk tot vijf uur is het donker. Dan ga ik niet graag de bossen nog in. Ze krijgt een bakje mineralen. Zelfde als een mineralen koek.

kan je niet met m fietsen of longeren nu in de donkere dagen?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 15:33

wonen in het buitengebied, dat maakt het lastiger. Ik heb nu een verzorgster die komt in januari doordeweeks rijden is nog aan het verhuizen. Dus dan gaat ze ook rijden overdag Haha! jippie.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:17

jaa dat lijkt me inderdaad een goed idee Haha! is al bijna joh.. voor je het weet is het januari

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:39

Mijn Haf was gevaarlijk dik. Ze kon niet eens meer draven als ik op haar reed!!!
Toen ik haar kocht ging ze op streng dieet, maar dat doe ik nu wat soepeler omdat paarden vlak voor en in de winter niet teveel mogen afvallen.
Ik gaf gaar hooi op rantsoen en verder niets. Geen snoepjes, appels, worteld oid.
Ik heb zemelen voor har gekocht als maagvulling en omdat ze wel foenegriek moest hebben. Voer dat ajb kleddernat, bij haar oude eignaar raakte Mone er verstopt van met koliek als gevolg!

Verder moeten te dikke paarden licht maar lang werken. Dus heel veel stappen. Uren wandelen ermee! Knipoog Met een kwartiertje longeren kom je er niet. Dan verbranden ze alleen de energie die in het bloed zit, maar door lang te wandelen gaan ze op een gegeven moment hun vetreserves gebruiken voor energie. En dat willen we hebben!

Bij mij werkt het prima. Ik heb helaas nu geen recente foto's maar Mone's hangbuik is al bijna weg, en de vetkwabben zijn inmiddels zacht ipv keihard...

Maar ik zou mijn paardje nu niet op een te streng dieet zetten, dat is niet goed voor ze. Hou haar komend voorjaar gewoon van het gras af, en alleen hooi voeren. Biks hoeft ze ook niet als ze niet te zwaar werk doet. Je kan haar dus beter lang licht werk laten doen, dan extra zware dressuur ofzo... Dat kan ze nu juist niet gebruiken.
Ik weet niet hoeveel je Haf te dik is. Maar de mijne heeft er hele slechte achterbenen door gekregen. Om dat beter te krijgen en het goed de kans te geven te herstellen rij ik voorlopig niet. Ik ga binnenkort proberen om haar in een tuigje te zetten en een autoband te laten trekken ofzo, om de achterhand te versterken, en het is weer veel stap, en niet te zwaar.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 10:14

hoi Dank je voor je reactie, als ik haar van het gras af moet halen zou betekenen dat ze niet meer buiten komt. Ik heb geen stuk grond met zand we hebben alleen grasland. Ze komt nu alleen de middag buiten. Ze krijgt alleen een beetje mineralen voor de rest helemaal niks. Ze vraagt ook niet om snoepjes ofzo dus die heb ik niet of brood appels etc. Voor haar is gras of de mineralen een beloning.

groetjes Bianca Bloos

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:40

Winston is in de zomer altijd te dik, hij staat meestal alleen maar smiddags in de wei.
s'zomers krijgt hij geen krachtvoer, in de winter een klein beetje muesli.
En verder heeft genoeg beweging ook invloed!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:32

biancailona schreef:
hoi Dank je voor je reactie, als ik haar van het gras af moet halen zou betekenen dat ze niet meer buiten komt. Ik heb geen stuk grond met zand we hebben alleen grasland. Ze komt nu alleen de middag buiten. Ze krijgt alleen een beetje mineralen voor de rest helemaal niks. Ze vraagt ook niet om snoepjes ofzo dus die heb ik niet of brood appels etc. Voor haar is gras of de mineralen een beloning.

groetjes Bianca Bloos

Ik weet niet of je een stukje kan afzetten zodat ze dat gewoon kaal eet en niet een heel groot weiland heeft waar altijd wel wat gras staat.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:43

heej ik heb 2 haflingers de 1 is te dik krijgt o0k elk jaar een veulen maar de andere die nog maar 4 jaar is is wta dunner hoe kan dat die van 8 jaar dikker is dan die van 4jaar??

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:25

romylisa schreef:
heej ik heb 2 haflingers de 1 is te dik krijgt o0k elk jaar een veulen maar de andere die nog maar 4 jaar is is wta dunner hoe kan dat die van 8 jaar dikker is dan die van 4jaar??

heeft ook te maken met aanleg hoor, sommige hafs lijken van de lucht dik te worden

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:58

en die van 4 gebruikt ook nog energie voor opbouw van zijn lichaam. groeien enzo Knipoog

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 08:44

ik denk ook dat het beetje aanleg is. Bij ons heeft een tijdje een fjord gestaan die werd helemaal niet dik.

groetjes Bianca Ach gut

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:23

OKE BEDANKT VOOR DE INFORMARIE

Ludo_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 01:01

mijne staat op stal en krijgt daar te eten overdag is hij buiten en staat hij met wat andere paarden op houtsnippers.
Dit omdat hij anders helemaal dicht groeit ..