Hoe krijg ik zijn manen weer lang iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Hoe krijg ik zijn manen weer lang iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 12:17

Hoi,

Ik had een vraagje van de zomer heeft Matthias heerlijk lopen schuren en nu zien ze manen het begint wel weer groeien maar niet bepaald mooi meer uit. Kan ik ze beter nu afknippen of ? Zelf vind ik het kort niet bepaald leuk bij hem staan. Maar hij schuurt zomers altijd heel erg bij zijn staart ook hebben jullie daarvoor trouwens tips?
Is het trouwens waar als ik vlechtjes in doe en tijdje laat zitten dat het dan harder groeit ofzoiets Rolleyes

Nikj

Re: Hoe krijg ik zijn manen weer lang iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:21

Wij doen altijd elke dag de staart goed nat maken, en soms smeren we er vet op. In de winter een deken met staartflap, maar in de zomer word dat natuurlijk anders.
Of een vliegendeken met staartflap Lachen.
Voor de manen heb ik eigelijk geen idee, sorry Schijnheilig

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:28

Ik denk dat jou paardje dan zomer of staart en manen exeem heeft! Eigenlijk beetje het zelfde.. Het is dan bijna nootzakelijk in de zomder een goede vliegendeken om te doen. Echt dat het hoofd de hals de rug en de buik bedekt zijn. Bij staart en menen exeem heeft het paardn namelijk last van een bepaald vliegje. deze komt vooral tegen de schemering. dus paard voor de schemer in de stal zetten en na de ochtend weer buiten.

Nu is er wel een middeltje voor manen en staart waardoor het goed gaat groeien en wat ook verzorgend is! dit heet Cowboy Magic Concentrated Detangler & shine
En kun je bestellen via www.westernspul.nl

En inderdaad de manen die ingevlecht worden zullen beter groeien maar niet omdat de manen harder groeien hoor. maar omdat er zo weinig uit de manen kan worden geplukt.
Ook moet je de manen helemaal niet kammen misschien af en toe uit pluizen.. Het aller beste is gewoon er van af blijven!

En als je ze af knipt.. kan wel zou ik ze een beetje recht gaan knippen niet heel kort.. want ik denk dat her en der door het schuren langere stukken en kortere stukken in de manen zijn gekomen..

ow en als je de manen nog extra wilt laten groeien knip dan af en toe echt het allerste puntjes af (die je van een afstandje niet kunt zien zo weinig dus) ze zullen vanzelf weer groeien..
Zelf ben ik niet voor het invlechten.. die van jou schuurt het kan maar zo zijn dat hij zo schuurt dat straks heel zo'n vlechtje uit zijn manenkam is.. ja en toen was er nog meer haar af!
Maar kun je hier een keer een foto neer zetten van hoe je manen er uitzien en de kont van je pony met het bovenste van de staart??

Veel succes

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 12:40

Hoi,

Oke dankje voor de tips!
Ja zelf kam ik altijd de manen. Dus dat kan ik beter niet meer doen???
Nou ik heb op dit moment niet echt een duidelijk foto's van zijn manen ik zal er wel eentje maken ik heb wel een foto hoe ze manen er eerst uit zagen haha maar daar zal je niks aan hebben...
Hij schuurt echt alleen zomers. De vorige eigenaar had ook al verschillende dingen geprobeerd om op zijn manen en staart te spuiten, maar dat hielp niet.
Owhja en zo'n zomer (vliegen) deken hebben we ook al is geprobeerd, maar die heeft hij helemaal kapot gemaakt.
Ik zal is voor de grap een foto bij doen die is wel van ruim jaartje geleden toen zijn manen nog mooi waren Tong uitsteken en toen stond hij ook nog op een andere stal.
Afbeelding

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:16

Ik zou zeggen probeer die deken gewoon weer.. ook is er een soort van olie die helpt tegen staart en manen exeem.. vraag anders even aan je dierenarts.. OOOK ben ik iets heel belangrijks vergeten.. in de zomer voer hem lekker veel knoflook is bij de ruitersportzaak als het goed is wel te krijgen.. Werkt echt super!!
En inderdaad kammen daar haal je gewoon heel veel haren mee uit dan worden ze nooit mooi vol en lang..

Is het trouwens ook zo dat hij allemaal schuurplekjes of wonden op zijn kont heeft zitten?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:17

Nee hij heeft geen schuurplekjes of wonden op zijn kont zitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:24

Niet te veel aan de manen zitten, als je gaat kammen, doe er dan antiklit in. In de zomer hoeft niet alleen zomerexceem de reden zijn dat hij schuurt. Regelmatig wassen en sweet itch gebruiken, en idd in de zomer die deken.

Ik zou nu de manen niet compleet kortwieken...dat stukje wat is afgeschuurd groeit snel genoeg weer aan.

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:26

Ik ken iemand en die doet er een soort goedje van de Kruidvat in ( Naam vergeten Frusty )
Weetniet of je er wat aan hebt maar het heeft een paarse dop, het werkt hele goed!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:28

een vliegendeken is wat anders dan een exzeemdeken. misschien toch een exzeemdeken kopen? ga ik ook doen komend voorjaar. heb het niet eerder gedaan omdat mijn paard nog in de groei is...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:28

janna, kun je nagaan wat dat voor spul is?

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:31

Klitwortel bedoel je dat misschien?

Huid en Haar
Een zeer goed middel voor huidinfecties (steenpuisten), ontstoken wonden, brandwonden, acne, slechthelende wonden. Gaat jeuk tegen, bij eczeem, psoriasis, huidschilfers (heeft een antihistamine-achtige werking), bevorderd de haargroei, bij haarproblemen en een gevoelige hoofdhuid met jeuk. Bij mensen met een tijdelijke haaruitval (natuurlijk niet bij erfelijke kaalheid bij mannen). Ook bij huidschimmel en insectenbeten en steken.

[edit] Wat info bijgevoegd.
Laatst bijgewerkt door Mandy_ op 17-12-06 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:33

ikenindi schreef:
janna, kun je nagaan wat dat voor spul is?

Ik zal het zo snel mogelijk aan haar vragen Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:33

dank je. kun je pb sturen tegen die tijd?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:47

Oke.
Zou je dat misschien als je weet hoe dat spul heet ook gelijk even naar mij willen sturen? Janna_? Bedankt alvast.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:29

je hebt ook spul wat een beetje het zelfde werkt als de genoemde dingen van Mandy_
Maar dit kun je via de dierenarts alleen krijgen.. BIj ons heeft een shet er last van maar als je haar vroeg een Exeem/vliegen deken om doet en haar goed behandeld met een bepaalde spray en elke dag wat knoflookpoeder door het eten doet.. en de plekjes die wel beetje kapot zijn meteen insmeert met dat spul (he bah ben de naam er van vergeten) in smeert.. ziet je pony er op zun zomerste uit:P

EllisFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:55

Als je alles invlecht, moet het goedkomen. Maar je moet weten; het groeit nóóit snel aan. Bij mijn paard lukte dat wel, die zijn manen die lijken nu ook wel 2 meter lang Tong uitsteken

star_l0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:03

weetjuh mijn pony heft er ook last van dat hij zomers schuurt ook en toen hebben we het recht afgeknipt en nu staat hij zomers met een vliegen deken beten met hals en in de winter 00k een deken met half en nou heeft hij langen manen
maar je hoeft het niet presee af te knippen

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:21

Oke dankje voor de tips. Als het zover is ga ik ook maar is een vliegendeken met hals kopen. Owhja als hij dan zomers op stal gaat laat je die vliegendeken ook gewoon op of dan af?
Maar als ik zijn manen dus allemaal invlecht zou het dus er beter op worden? Hoelang moet ik dat dan laten zitten trouwens?
Ja de vorige eigenaar heeft zijn manen vorig jaar ook kort geknipt dat is heel snel toch wel gegroeit maar toen hij zomers weer in de wei ging was er al snel weinig meer van over!

star_l0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:52

mijn pony staat zomer 24 uur met zijn vliegen deken om
hier een fotos met zijn vliegen deken
Afbeelding

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 14:47

Hier heb ik een foto van vandaag hoe zijn manen er nu uitzien. Niet echt mooi Verdrietig
Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:55

ik zou wachten tot daar waar het het kortste is is aangegroeid (tot de lengte die jij prettig vind) en het lange dan bijknippen anders ziet het er ook zo gek uit.

verder kan je paard een spuitje krijgen tegen zomerexzeem dit heb ik zelf bij mijn haflinger ook gedaan en werkte prima, alleen dat verschilt per paard, bij het ene helpt het bij het andere niet en bij weer een ander helpt het een klein beetje. maar als het werkt ben je er voor de rest van het seizoen vanaf.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 14:58

Oke dankje, maar probleem is ik weet niet zeker of hij last heeft van zomer exzeem kan ook voor een bepaalde soort vliegjes zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:59

dat ís zomerexzeem

die vliegjes dus.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:21

een eczeemdeken werkt ook goed. Eentje van pagoni of Boett bijvoorbeeld (zie divoza.nl).

hafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:45

mijn grote haflinger heeft ook last van zomerexzeem.

gewoon muggestift van het kruitvat en daar zomers mee insmeren,
helpt goed.
en niet de hele dag zomers buiten zetten maar een uurtje of 2, na 1 uur en voor 4 uur weer binnen.
helpt bij mij tenminste Haha!