Wat allemaal meegemaakt na het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Wat allemaal meegemaakt na het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 09:59

Mijn hafje is nu net 2 maanden onde rhet zadel.
Eerst ging het heel goed, ze liep van zichzelf al netjes rond en ontspannen.
Van de week had ze dat ze ineens stil ging staan net niet meer vooruit te krijgen was,, in de eerste instantie ook niet met een zweepje of zo, maar de aanhouder wint, ik heb veel overgangen gemaakt, en was haar net elke keer voor, als ze stil wou staan, dus dat was snel voorbij, dit was donderdag nog.
Ik vroeg me af hoe lang het zou duren voordat probeerfase 2 begon, en dat is gister al begonnen, vrijdag.
Met haar kop in de lucht lopen, totaal niet met haar hoofd bij je te krijgen, ook niet door tempowisselingen, overgangen, afwenden dat soort dingen, en het is leuk om je benen te strekken..
Ben benieuwd hoe lang dit weer gaat duren, en ben erg benieuwd wat ik ongeveer nog allemaal kan verwachten, dat is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar ben benieuwd wat jullie allemaal hebben meegemaakt en hoe jullie dat hebben opgelost.

Phrono

Re: Wat allemaal meegemaakt na het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:08

Furie was met inrijden ook heel braaf, zoals jij al zegt, lekker ontspannen en rond en zeer werkwillig. Daarna is er een tijdje geweest dat ze ook heel erg rennerig en vervelend deed. Ik heb haar toen een maandje of 2 rust gegeven en dat heeft haar heel goed gedaan. Achteraf ben ik toch teveel gaan vragen denk ik, en dat is niet goed geweest. Dus ik zou zeggen, doe het lekker rustig aan. Misschien een week of twee rust en dan weer oppakken?

Ik weet niet hoe oud je haflinger nu is? Maar Furie heeft in die tijd ook last van haar gebit gehad, tijdens het wisselen. Dus het zou ook kunnen dat ze daar last van heeft. Lachen

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:59

de haf die ik rijd was met inrijden niet vooruit te branden, 9ze liep door m'n hulpen heen achter uit Haha! ) Toen dat eruit was (iemand er achter laten lopen en haar zo voor uit drijven, dat steeds meer gepaard laten gaan met mijn hulpen, net zo lang tot ze het voledig snapte) is het eigenlijk altijd goed gegaan, ik heb haar nu zo'n 10 maanden ohz.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:55

Het is echt heel verschillend.. Ik heb bv. een E pony in gereden die mens schuw was. Nu was ik met dat beestje al helemaal vertrouwd en vond hij alles wat ik deed wel oké. Maar met rijde de oren stonden altijd op je gericht als je er even mee had gereden ging hij lekker ontspannen lopen.. later ging het vertrouwen steeds beter maar werd hij slomer en reageerde niet helemaal goed meer. nou een zweepje er bij. vond hij super eng maar als het rustig op de hals kon was het genoeg later wou de kont ook wel.. Daarna nooit meer sloom geweest alleen een kleine bok als hij het er niet helemaal mee eens was.

Maar ik bedoel maar dit beestje was aardig makkelijk.. behalve dan dat hij er soms met zijn staart tussen de benen vandoor vloog. Maar zo heb je paarden die doodsbang zijn en sommige vinden alles goed en zullen geen streken krijgen. Of je hebt paarden die gaan steigeren en achter over klappen (met 1 paard mee gemaakt die ging steigeren als ze er zat van was en klapte dan met mij er op achter over).

Misschien laat jou paardje het hier wel bij.. Maar het kan ook een dondersteen worden die jou stevig gaat uitdagen.. Het is maar net het karakter! Eigenlijk kun je dit van te voren niet voorspellen. En zoals Roelke_ al zij ze kan misschien wat last van het wisselen hebben.. En dan is een bit niet prettig en willen zo ook niet ontspannen..

Nou ja verder heel veel succes.. vertrouw op je zit als ze je gaat uitdagen he;)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:56

Misschien word het haar even teveel, ik denk dat een poosje rust een heel stuk scheelt en idd, het kan zijn dat ze aan het wisselen of juist aan het groeien is

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 13:00

Ze is nu 3,5 jaar oud, en inderdaad weer aan het wisselen.
Het is ook inderdaad een merrie die heel erg dominant is, en heel snel gaat uitproberen.
Wellicht inderdaad verstandig even rust te geven, en het daarna weer op te pakken.
Bedankt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:22

Ik heb Mando nu 5 maanden en was alleen zadelmak.
We zijn begonnen een maand aan de longeerlijn en na het longeren ik aan de lijn erop.
Daarna longeren, erop aan de lijn en los klikken en braaf was braaf al was het maar na 1 rondje stap of draf.....
Veel aan de lijnen werken, wandelen enz enz... net na hij los was is hij gelijk in de avond mee naar het dorp gegaan. Dat gaat super hij sjokt gewoon lekker mee met de "dames".

Ik longeer hem iedere keer voor ik erop ga.
Ik heb absoluut geen haast.. en rij hem nu 2 a 3x per week en dan gewoon een halfuurtje.

Een kennis zei tegen me... je bent spekkoper als je de 1e winter doorkomt en dan ben je blij dat na zijn kuren hij weer gewoon braaf wordt.

Een week of 2 geleden er weer vanaf geklettert... en niet zo zachtjes ook. Dat is voor hem om aan te geven... het wordt teveel. Dus dan doe ik weer een stapje terug en gooi hem weer wat vaker los, longeer weer wat meer, wandel weer eens een extra rondje....
Ach je voelt en ziet zelf wel wat je pony aankan.

Mando geeft het gelukkig heel goed aan... en hij is nu 4 jaar en 10 maanden... maar zoals ik al schreef. ik heb geen haast.. dan heb ik er straks langer plezier van en ondervang op deze manier zijn "puber" buien.

Hij heeft de afgelopen 2 weken ook heerlijk lopen puberen, niet de wasplaats op willen, bijten, drammen... dan wordt ik weer even heel streng voor hem en dan is het weer over.

Succes en geef haar even rust, doe leuke dingen en pak het dan weer op. het is en blijft een puppy......

vidar12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:32

mijn hafje isbijna 3 en heb er al een paar keer opgezeten..het is een ruintje..misschien kennen julllie hem wel..hij heet CAVALO..staat ook weer in the picture..
maar bij mijn co'tje is het zo leuk dat als je erop gaat zitten echt meteen de 1e keer was dat al hij is echt heel braaf het draven snapt ie nog niet en hij is ook nog volkomen stuurloos..haha ze noemen hem al allemaal CO STUURLOOS...
maar als je erop zit is ie echt heel braaf..als ie iets niet snapt gaat ie ook niet raar rennen op stomme bewegingen maken ofzo nee mijn ventje gaat gewoon stilstaan!...haha nou jah beter zo als anders toch?..zal binnekort wat foto's plaatsen van het rijden in in te picture..kunnen jullie het zien maar tot nu toe die paar keer dat er iemand op heb gezeten alvast om te wennen enzo het is niet zo dat we er al elke dag opzitten hoor hooguit 2 keer in de week anders is het niet goed voor ze rug,maar die keren dat er iemand op heb gezeten is ie gewoon echt superbraaf..
groetjes

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:39

jessie is nu 3 jaar en 9 maanden. Ik heb haar 3 maanden gereden juli aug en sept,en ze heeft nooit gek gedaan.Alleen kreeg ze toen wat en moest geopereerd,ik ga er van de week weer voor het eerst op dus ben benieuwd. gr eline

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 16:29

Mijn merrie vind het heel erg leuk om voor je te werken, maar ze heeft een heel dominant karakter, en heb al het nodige meegemaakt met haar, en ze vind het een geweldig spelletje om je uit te proberen, het het jammere eraan is dat ze heel erg slim is, dus op alles wel een antwoord heeft.
Het houd het wel leuk, en ze is nooit gemeen geweest, ze maakt van alles gewoon een spelletje, dus ik denk dat ik nog wel genoeg mee ga maken met haar, maar ik hou goed in mijn hoofd dat ze het niet gemeen bedoeld, en ze is nog jong, dus vind het ook niet erg, tot op zekere hoogte.
Ik begin meestal met lekker stappen, en draven, zodat ze een beetje warm word, daarna ga ik een minuut of 10 een beetje aan het werk, overgangen rijden en figuurtjes, zoals een grote volte en dergelijke, en beide kanten op galoperen, wat ze ook nog moeilijk vind, althans ze gaat heel hard als ze aanspringt, maar het gaat al steeds beter, en dan mag ze even lekker ontspannen en haar beentjes strekken, ga ik in de verlichte zit zitten, een beetje toestaan met mijn hand, en even lekker vooruit, vind ze echt geweldig.
Dat wil ik haar gewoon leren, als ze braaf is als ik wat vraag, dan gaan we daarna iets doen wat zei wil, en dat vind ze echt geweldig!

J0ysssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:24

Ik heb net een nieuwe haflingermerrie gekocht, ze is nu 4 jaar en 10 maanden en echt een droppie. Echter toen ik er vandaag op ging rijden was ze het eerste kwartier superlief, maar daarna begon ze ineens naar achter te bijten en te schudden en met dr staart te zwaaien alsof er iets vervelends zat. Toen begon ze vanuit het niets te bokken en te stijgeren!! Gelukkig bleef ik wel zitten,maar ik snapt er helemaal niets van !! Zou het aan de singel kunnen liggen, zit het zadel niet goed, of was ze het rijden gewoon zat ? ( ze had daarvoor 3 weken stil gestaan omdat de vorige eigenaar er geen tijd voor had) Misschien is het gewoon spierpijn of iets? Naja morgen weer proberen !! Maar misschien hebben jullie dit ook weleens meegemaakt ??

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:09

@ J0ysssss:
Ik zou het zadel eens na laten kijken door een professioneel iemand, misschien is er wel wat aan de hand, want dit is geen normaal gedrag.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:15

eerlijk gezecht nog neit veel. loopt nou een half jaartje onder het zadel maar hij leert veel te snel. kan al wijken enz. maar was ook nodig want hij reageerde helemaal nie top mn been. het enige i dat als hij een dag heeft stilgestaan hij vervelend is en zn aandcht er niet bij kan houden. dus hij staat wel eens dagen stil maar dan eerst boritje. ook heeft hij wel 1 ding. de ene dag is hij doodsbang voor verkeer vrachtwagen enz. en de dagdaarop loopt hij er als een mak lammetje langs en is er niks aan de hand.dat heeft hij als enig nadeel. verders nog niks.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:55

O dat stilstaan dat ken ik zo goed. Dat deed Annelie ook. De tweede keer dat ik erop zat al. Dondersteen....
Mijn instructrice moet altijd ontzettend om mijn paardje lachen. Dan zegt ze er zit ook zo'n (eigenwijs) koppie op.
Ze geeft je niets cadeau maar wil wel graag voor je werken. Ze kan wel heel snel ontzettend beledigd zijn en dan is er heel wat overredingskracht nodig om haar weer aan t werk te zetten.
Helaas is de bak bij ons heel slecht en hebben wij heel wat blessurres en alles achter de rug waardoor mijn paardje nog steeds niet is "doorgereden". Ze is niet meer stuurloos en remmen gaat ook prima maar veel verder zijn we nog niet gekomen. En ze is nu toch al 5,5 jaar.
Nou ben ik ook wel later begonnen omdat ze nog wel heel erg "baby" was als 3 jarige.

J0ysssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:14

ja vanavond gaat er iemand met me mee die er erg veel verstand van heeft om te kijken of het zadel wel goed ligt !!

maar igg bedankt voor de tip Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:36

Mijn zus heeft mijn Haf zadelmak gemaakt, maar daarna is ze flink verpest, dus ik ben zo ongeveer opnieuw begonnen.

Mijn Haf staakt ook wel eens, maar dat word steeds minder. Het was gewoon gebrek aan vertrouwen denk ik. En misschien ook wel het niet zo'n zin hebben om alleen op stap te gaan :p .
Maar het gaat nu al een stuk beter. Ik gebruik geen zweep om haar verder te krijgen, maar laat haar lekker even kijken, en overtuig haar dan dat ons echt niets overkomt als we verder lopen. En dan gaat ze ook wel. Maar je moet geduld hebben en rustig blijven, anders maak je het alleen maar erger (zo was bij mijn Haf tenminste).