Ik heb Mando nu 5 maanden en was alleen zadelmak.
We zijn begonnen een maand aan de longeerlijn en na het longeren ik aan de lijn erop.
Daarna longeren, erop aan de lijn en los klikken en braaf was braaf al was het maar na 1 rondje stap of draf.....
Veel aan de lijnen werken, wandelen enz enz... net na hij los was is hij gelijk in de avond mee naar het dorp gegaan. Dat gaat super hij sjokt gewoon lekker mee met de "dames".
Ik longeer hem iedere keer voor ik erop ga.
Ik heb absoluut geen haast.. en rij hem nu 2 a 3x per week en dan gewoon een halfuurtje.
Een kennis zei tegen me... je bent spekkoper als je de 1e winter doorkomt en dan ben je blij dat na zijn kuren hij weer gewoon braaf wordt.
Een week of 2 geleden er weer vanaf geklettert... en niet zo zachtjes ook. Dat is voor hem om aan te geven... het wordt teveel. Dus dan doe ik weer een stapje terug en gooi hem weer wat vaker los, longeer weer wat meer, wandel weer eens een extra rondje....
Ach je voelt en ziet zelf wel wat je pony aankan.
Mando geeft het gelukkig heel goed aan... en hij is nu 4 jaar en 10 maanden... maar zoals ik al schreef. ik heb geen haast.. dan heb ik er straks langer plezier van en ondervang op deze manier zijn "puber" buien.
Hij heeft de afgelopen 2 weken ook heerlijk lopen puberen, niet de wasplaats op willen, bijten, drammen... dan wordt ik weer even heel streng voor hem en dan is het weer over.
Succes en geef haar even rust, doe leuke dingen en pak het dan weer op. het is en blijft een puppy......