haflinger kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

haflinger kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 13:21

ik zou graag nog een haflinger bij kopen omdat ik al vanaf kind af aan helemaal weg ben van dit ras ik zou graag van jullie willen weten waar ik echt op moet letten bij een haflinger ik heb al een shet genaamd rizzo maar een haflinger blijft toch een pracht beest en is fijn te rijden voor mij

alvast bedank groetjes Bloos

liesje_waal

Re: haflinger kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:13

waar je op moet letten
ja wat is voor jouw belangrijk
kleine groote
luxe ouderwedse
ik dnek dat je hier beter zelf kan over beslissen wat je zelf leuk vin
maar 1 ding is wel handiger dat je de spullen de bij kan krijgen (kopen)
gr liza

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:16

Die spullen zou ik me het minste zorgen om maken, zou liever een perfect paard hebben dan een wat mindere waar ik de spullen erbij krijg.

Wat wil je met de Haflinger gaan doen? Recreatief rijden of sport?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 15:25

ik wil er grag recreatief mee gaan rijden en zoek een beetje de stevige bouw dus niet het luxe paardje van nu misschien dat er dingen zijn waar je op kunt letten voor mij word dit de eerste keer dat ik dan een haflinger aanschaf waar ik jaren plezier van wil hebben

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:37

Je moet inderdaad vooral goed opletten of de Haflinger geschikt is voor datgene wat je ermee wilt doen. Verder geldt hetzelfde als bij ieder ander ras, nakijken of hij gezond is etc.

Mocht je nog een leuke Haf zoeken, die van mij staat te koop. Knipoog

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:25

Er zitten grote verschillen tussen de verschillende haflingers, dus je moet vooraf goed bedenken wat je er mee wilt doen, ook al ben je niet direct van plan wedstrijden te gaan rijden. Wellicht wil je later toch wel eens een proeje rijden of meedoen aan een springwedstrijd. Bij een haflinger zou ik wel specifiek op de galop letten, die is toch nog wel eens matig.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:28

Ik zou ook eens goed op de hoeven letten. Haflingers staan bekend om hun slechte hoeven en ik neem aan dat je geen torenhoge hoefsmid rekeningen wilt. Daarnaast vind ik dat je bij elk ras goed moet kijken: ziet het paard er gezond uit, kijkt het alert uit zijn ogen, niet futloos, etc.

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:43

kijk overal eens om je heen. vraag waar andere mensen hun haf vandaan hebben. maak duidelijke afspraken met de verkoper. vraag naar het verleden om er achter te komen wat het karakter is.
past het bij jou?? vraag ook of er stalgebreken zijn!! laat de haf ook door een dierenarts keuren. neem wel een dierenarts die jij kent. en wat ook heel belangrijk is , wat zegt je gevoel !!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:31

Onyx88 schreef:
Ik zou ook eens goed op de hoeven letten. Haflingers staan bekend om hun slechte hoeven en ik neem aan dat je geen torenhoge hoefsmid rekeningen wilt. Daarnaast vind ik dat je bij elk ras goed moet kijken: ziet het paard er gezond uit, kijkt het alert uit zijn ogen, niet futloos, etc.

Wat een onzin, de mijne heeft juist super goeie hoeven (is pas geleden sinds 3 jaar weer bekapt, omdat ze zulke goeie hoeven heeft was het eerder niet nodig) en de meeste Haflingers die ik ken lopen ook gewoon zonder ijzers.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:36

Mijn haflinger had ook "slechte hoeven", maar om nu te zeggen dat dat rasgebonden is... nee.
Kijk ook dat die geen zomerexceem heeft, als je houdt van mooie lange manen e.d. Knipoog

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:30

Charos, dit is in mijn ogen wel degelijk zo (natuurlijk kunnen wij het allebei nooit zeker weten). Goed hoor, maar ik denk dat jij een uitzondering bent. Ik hoor vaak verhalen hierover en heb nu al twee verzorgpaarden (Haflingers) gehad met extreem slechte hoeven. Beide overigens wel onbeslagen, ze kwamen bijna nooit op de verharde weg. Ik ken ook geen enkele beslagen haflinger. Maar we hadden wel altijd gezeur, stukken die eraf vielen, nu zit ik weer met een kapotte straal.

En al is het niet zo, dat haflingers vaak slechte hoeven hebben, kijk toch maar even goed naar zijn hoefjes.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:58

Kijken kan idd geen kwaad... maar ik heb ook een haflinger met erg goede hoeven volgens de hoefsmid. Dus....het zegt allemaal niks....

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:51

Hafligners staan bekend om het sterke beenwerk,
Maar dat er ook rotte appels tussen zitten wil niet zeggen dat ze ALLEMAAl slecht zijn,
Elk paard is anders,Gewoon goed opletten.

Stel voor jezelf eens samen WAT je zoekt in een haflinger,wat je te bieden hebt,ook of je consequent bent,want veel mensne kopen een haflinger want ze zijn zo lekker cool,maar vergeten dat ze wel degelijk een flinke aanpak nodig hebben omdat ze anders over je heenlopen.

Kijk gewoon eens rond op bijvoorbeeld marktplaats,en kijk eerst naar wat voor eits je aantrekt,een brede,een luxe,en ga ook eens kijken bij haflingers!

succes!

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:38

Laat een keuring doen!! Sommige problemen kun je niet op het eerste gezicht zien. Een haflinger mag dan misschien een goedkoop paardje zijn, maar als ze iets hebben kun je er net zo goed niets mee. En mijn mening is dat je, je paard voor het leven koopt, dus dan is zo'n keuring toch wel de moeite waard Knipoog

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:36

Slechte hoeven is een sprookje... Dat heeft iemand verzonnen en iedereen gelooft dat.. Dat is paardgebonden.. Niet rasgebonden.

Verder voor de koop van je haflinger. Kan je niet iemand meenemen uit de buurt die daar verstand van heeft?

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:38

Onyx88 schreef:
Charos, dit is in mijn ogen wel degelijk zo (natuurlijk kunnen wij het allebei nooit zeker weten). Goed hoor, maar ik denk dat jij een uitzondering bent. Ik hoor vaak verhalen hierover en heb nu al twee verzorgpaarden (Haflingers) gehad met extreem slechte hoeven. Beide overigens wel onbeslagen, ze kwamen bijna nooit op de verharde weg. Ik ken ook geen enkele beslagen haflinger. Maar we hadden wel altijd gezeur, stukken die eraf vielen, nu zit ik weer met een kapotte straal.

En al is het niet zo, dat haflingers vaak slechte hoeven hebben, kijk toch maar even goed naar zijn hoefjes.

wij fokken en verkopen dus geregeld aan wel eens een haflinger ik durf met recht te zeggen dat we nog NOOIT klachten hebben gehad over de voeten van onze paarden, wel vertel ik erbij dat we de moederdieren zorgvuldig selecteren daarbij word zeker op benen en hoefen gelet want ja zonder goede benen en hoeven geen goed paard.

slechte hoeven ligt veelal aan de mensen zelf ze laten de paarden te lang lopen met vaak een verkeerde stand of te lange hoeven daarvan komt narigheid. ook kan de voeding en de beweiding (natte grond, droge gronden) invloed hebben op de hoeven

bij ons worden ze van veulen af aan (2 maanden) telkens met de andere paarden als de smid komt bekapt.

laatst hebben we een merrie verkocht (2,5 jaar) die menden belden later nog terug om even te vertellen dat hun smid zelden zulke super voeten had gezien onder een paard ( correct, even groot van vorm, geen rare dingen)

ook zegt de hoefsmid veel, want er lopen wat knutselaars rond in paardenland.

maar als je een eigen haflinger wil kopen is t belangrijkste dat je een paard koopt op en vertrouwd adres, en koop niet het eerste de beste paard omat ze zo lief, zielig, of een mooie bles heeft. kijk naar het paard.

succes met zoeken!!!