hoefsmid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaatje

hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:20

Hoi Allemaal

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in hoefsmid. Nu heeft Ilona ijzers en krijgt om de 2 maanden ongeveer nieuwe. zit te denken aan geen ijzers dus ijzerloos te gaan. Hoe vaak gaan jullie of laten jullie de hoefsmid komen.

Groetjes Bianca Haha!

DuchesS

Re: hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:23

Ties staat zonder ijzers en op aanraden van de smid (van nassau) komt hij om de 14 weken Lachen

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:41

ik heb gehoord dat als je paard lang op ijzers staat en je dan zonder ijzers doet de hoeven niet zo sterk meer zijn als ervoor.
maarja voor in de piste te rijden maakt het niet zoveel uit ...
alleen als je veel op de weg komt of in bos zou ik ijzers houden als je haf dat gewend is...
bij mij moet die ook ongeveer iedere 2 maanden beslaan worden soms langer soms korter ligt eraan

groetjes

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 11:39

ik heb haar vanaf april, we hebben haar toen op ijzers laten zetten dit heb ik om de twee maanden opnieuw laten doen. Laatste keer was ik erbij hij zij dat Ilona goede hoeven had. Ik rij alleen recreatie moet een stukje de weg over naar de bossen toe dit is niet ver. En ik kan stukjes door de berm lopen daarbij. Haha!

WonderLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:02

Mijn verzorg pony word 1 keer in de 2 maand bekapt ofzo Tong uitsteken Knipoog Haha!

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:06

De hoefsmid komt 1 keer in de 2 maanden, voor nieuwe ijzers. Maar soms kan ze er langer mee, dat verschilt.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:07

Tosca loopt op blote voetjes en de hoefsmid komt elke 8 weken Lachen

krisjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:14

Rakker loopt op 4 hoefijzers en heeft echt hele slechte hoeven. De hoefsmid komt om de 8 weken. Heel vaak is Rakker er wel aan toe. Er ligt er vaak eentje af.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:56

ik heb die van mij aan het begin van de zomer van de ijzers laten halen. ze werd eerste elke zes weken gedaan, ivm een licht standcorrectie. de laaste keer zat er acht weken tussen en toen hoefde de smid er nauwelijks iets aan te doen. ik heb nu tien weken afgesproken. ik rijd nog best veel over de weg, en de groei en slijtage is nu ongeveer in balans. er hoeft echt maar heel weing aan gedaan te worden.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:57

die van mij komt meestal zo rond de 7 weken om nieuwe ijzers onder te leggen.
als jou paardje op blote voeten kan lopen zou ik dat gewoon lekker doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:05

Ik vind hier de tijden allemaal erg kort van nieuwe ijzers! Ik rijd erg veel buiten op het harde en mijn pony krijgt eerst 12 weken nieuwe ijzers, dan gaan deze er onder uit en worden ze "verlegt" Mijn pony doet dus totaal 24 weken met dezelfde ijzers! En dan nog zijn ze niet versleten!

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 08:28

@0ojannekeo0, Niet alle paarden zijn hetzelfde! bij de 1 kun je wel 3 keer verleggen terwijl de ander iedere 8 weken nieuwe ijzers nodig heeft. ook maakt het uit wat voor dikte je er onder legt.. als je er een 10 mm onderlegt is die minder snel af als een 8 mm! er moet een nieuw ijzer onder zodra het ijzer in de opzet minder dan de helft van de dikte van het ijzer is.. ( Verward beetje vreemde zin..) In de winter groeien hoeven over het algemeen langzamer dus hoeft de smid ook minder vaak te komen.. in de zomer is het bij de meeste paarden om de 8 week.

Ik loop nu stage bij een smid en we hebben het nu veel rustiger.. terwijl we in de zomer van hort naar her vlogen!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 08:51

Ik weet niet wat je dan onder vaak over de weg rijden verstaat. Maar ik rij dagelijks en moet dan ook wel over de weg maar waar ik berm kan pakken, pak ik berm en na 8 weken zijn de koppen van de nagels toch echt helemaal weg. Mijn paarden worden om de 8 a 9 weken opnieuw beslagen.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 09:01

laat je hem dan ook heel jaar met ijzers staan, ik bedoel dit vooral ook met de sneeuw. Dan kunnen ze niet echt buiten. Ik rij veel in de bossen en kan naar de bossen toe ook stukjes in de berm lopen. Binnenkort komt de hoefsmid weer dus ik weet nog niet wat ik doe met ijzers zonder ijzers. Ben er nog niet uit.

Groetjes Bianca Ach gut

Natural_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:41

Veel mensen houden in de winter de ijzers er af zodat de hoef kan herstellen. Hoe je het ook wend of keerd een ijzer is een aanslag op de hoef. ik wil niet zeggen dat ijzers bij voorbaat slecht zijn hoor! bij sommige paarden is het echt nodig. Maar als als het kan zou ik de ijzers er in de winter afhalen zodat je pony weer even kan bijkomen.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:17

Ik heb bij Winna nu ook de ijzers er onder weg laten halen. Ze kan hier in de winter elke dag naar buiten en als er sneeuw ligt kan dat niet met ijzers. Daarom staat ze nu zonder en dat gaat super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:54

icequeen3 schreef:
@0ojannekeo0, Niet alle paarden zijn hetzelfde! bij de 1 kun je wel 3 keer verleggen terwijl de ander iedere 8 weken nieuwe ijzers nodig heeft. ook maakt het uit wat voor dikte je er onder legt.. als je er een 10 mm onderlegt is die minder snel af als een 8 mm! er moet een nieuw ijzer onder zodra het ijzer in de opzet minder dan de helft van de dikte van het ijzer is.. ( Verward beetje vreemde zin..) In de winter groeien hoeven over het algemeen langzamer dus hoeft de smid ook minder vaak te komen.. in de zomer is het bij de meeste paarden om de 8 week.

Ik loop nu stage bij een smid en we hebben het nu veel rustiger.. terwijl we in de zomer van hort naar her vlogen!

Ik weet ook wel dat niet alle hoeven en smeden het zelfde zijn. Maar vind het wel opmerkelijk dat mijn pony er erg lang mee doet als ik het hier zo lees!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:57

Mando heb ik gekregen zonder ijzers en de hoefsmit adviseerde om hem gewoon lekker zonder te laten lopen zolang hij niet kort ging lopen.
Hij komt bij mij om de 8/9 weken en bekapt alleen maar.
Ik ga 2x per week rondje dorp over de weg en dan ongeveer 1,5 a 2 uur.
Dus zolang hij zonder kan dan ben ik alleen blij.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:46

Bij mij komt de smid nooit Tong uitsteken .
Mijn zus bekapt nl zelf Knipoog . Maar mijn paard heeft slechte hoeven omdat ze nooit goed bekapt is. Ze zijn nu veel te kort, omdat ze bij de laatste keer er teveel hebben afgehaald. En de vorm klopt ook niet. Eentje is driehoekig...
Maar ik laat ze nu rustig bijgroeien, en af en toe vijlen we het randje bij omdat het er anders niet uitziet.
Ik kan je zo niet zeggen hoeveel tijd er zit tussen twee hoefsmid bezoeken. Dat hangt af van de situatie. De ene keer is het een paar maanden, de andere keer een paar weken. Ligt eraan wanneer ze weer een beetje bijgewerkt moeten worden...

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:50

winston staan ook lekker ijzerloos Lachen .
De hoefsmid komt bij mij elke 8/9 weken, dat is eigenlijk vaak precies goed.

stefanietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:52

ik heb 2 paarden rondom staan en die worden om de 7 weken opnieuwe beslagen, en mijn 3 jarige staat nu nog ijzerloos, maar ga ik er a.s. maandag een voorijzertje onder laten zetten.

Natural_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:34

@ eileen333, als ik jou was zou ik er toch af en toe een hoefsmid bij laten komen. ik weet niet of je zus hoefsmid is maar ook zij kan fouten maken (te kort bekappen bijv.) ik bekap mijn pony ook zelf maar laat toch de smid er naar kijken of ik het wel goed gedaan heb. Ik doe de opleiding tot hoefsmid en kan ook fouten maken! het is natuurlijk je eigen keus!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:40

amosje schreef:
ik heb gehoord dat als je paard lang op ijzers staat en je dan zonder ijzers doet de hoeven niet zo sterk meer zijn als ervoor.

Dit klopt. Mijn beide paarden (tuigpaarden) hebben altijd op ijzers gelopen toen ik ze kreeg. Daarna heb ik de ijzers eraf laten halen omdat ik niet veel met ze men. De hoeven waren behoorlijk zacht in het begin (als je met hoevekrabber overheen ging, zag je echt zo'n streep in de hoef), maar nu merk ik wel dat ze al stuk harder zijn geworden. Door ook stukken over de harde straat te lopen enzo.

Mijn hoefsmit komt 1x in de 3 maanden ongeveer

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:31

De hoefsmid komt bij mij net wanneer het nodig is.. ene keer 10 weken.. andere keer 12 weken..
ik heb er 1tje rondom staan.. Dit omdat zij ontzettend veel mee naar buiten gaat
1 heb ik er voor op ijzers.. wegens het corrigeren van een steil hoefje
en nog 1 voor op ijzers omdat die slechte hoeven heeft..