hoe beginnen en welk bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

hoe beginnen en welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 11:42

Aangezien mijn haffie zaterdag komt en hij nog weinig tot niks kan op rijtechnisch gebied kan ik wel wat hulp gebruiken.

Hoe zijn jullie begonnen en wat voor bit hebben jullie bijv gebruikt? Ik dat aan een watertrensje te denken, een normale D trens ofzo.

Tips over andere dingen zijn ook welkom want haffies is een heel nieuw gebied voor mij.

Kus emma

Melia

Re: hoe beginnen en welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:50

ik rij m'n verzorghaf met een enkelgebroken kunstof bitje.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:01

Hoe oud is hij?
Ik neem aan dat je eerst rustig aan kennis met hem maakt zeker de eerste maand Knipoog

Ik gebruik zelf bij inrijden een dubbel gebroken bustrensje dat ligt wat stabieler in de mond. Maar eigenlijk rij ik het liefst bitloos Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:31

Wat leuk Emma een haflinger.
Begrijp ik het nou goed en is ie van jou zelf?
Zet je er gauw foto's op Knipoog???

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:34

Heb hem net al in je profiel gezien, hou het zaterdag in de gaten!
Veel plezier zaterdag he!

paolasunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:17

Ik had toen ik mijn haf kreeg had ik een Pelham bit,gebroken+rubber en kingketting..
En ze was nog te sterk.
Toen een pasoa bit met 3 ringen.
Was nog niet goed...
Nu heb ik een Pelham bit, een stang, met kingketing.
Werkt perfect bij haar Pling
Ik zeg natuurlijk niet dat jij zo'n bit moet gebruiken Vork , maar wat voor 'n bit ik heb Knipoog
Aangezien ik een supersterke haff heb Clown
Groetjes Paola

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:29

Op 3 november is mijn 3 jarige ruin bij mij gekomen. Hij was tot op dat moment alleen gewend om in de wei te lopen en af en toe is gepoetst te worden. De volgende dag ben ik meteen met hem aan de slag gegaan. Ik houd een paardendagboek van hem bij en dat vind ik wel leuk zodat ik vorderingen kan zien en of ik genoeg dingen met hem afwissel.
-De eerste dagen heeft hij steeds een paar uur buiten gelopen. Daarnaast kreeg hij zijn normale verzorging als een boel aandacht en een goede poetsbeurt.
Ook ben ik begonnen hem te leren lopen aan de longe. Dit gewoon aan het halster, maar wel met peesbeschermers om.
-Na een dag of 5 kreeg hij voor het eerst een hoofdstelletje met een watertrensje om. Om hem te leren dat hij kan kauwen op het bitje kreeg hij stukjes appel.
-Na aan het hoofdstel gewend te zijn geraakt ben ik ook hiermee gaan longeren.
-Vorige week donderdag heeft hij voor het eerst het zadel op zijn rug gehad, o wat was hij braaf! Samen met de hulp van mijn instructrice ben ik er toen ook voorzichtig opgegaan.
-Vorige week vrijdag de 2e keer erop, ook met insructrice en gedraaft aan de longeerlijn.
-Afgelopen zaterdag zonder iemand erop aan de longeerlijn. Dit toen maar kort om even een paar dingen weer wat te herstellen met hem.
Zondag en vandaag had hij lekker vrij. Hij heeft niet zo lang buiten gelopen ivm het rotweer. Ik heb hem uitgebreid gepoetst en met hem getut en morgen zie ik wel weer.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:01

Mijne kwam aan ; 100 kilo te zwaar, 4 jaar niet bereden en gewoon echt eh ja, niet om aan te zien.
Maargoed, liefde op het eerste gezicht dus wat maakte het uit.
Maar we hebben toen met een dik enkel gebroken bitje gereden.
Na een tijdje een iets dunner enkel gebroken bitje.
En toen ging het supergoed, alleen hij was niet iets onrustig in zn mond en hoofd.
Toen hebben we een koperen dubbelgebroken bitje van iemand geleend ; werkte echt perfect.
Maargoed, die bitjes zijn aardig aan de prijs. Dus nu hebben we gewoon zo'n bitje (gewoon zon zilverkleurige, wat voor spul is dat eigenlijk Bloos! ), ook dubbelgebroken en gaat super nu Lachen

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:53

oke bedankt voor de tips. Ik heb gekozen voor een 21mm bustrensje

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:14

Mando was alleen zadelmak.

We zijn begonnen met 2x p/week longeren met zadel met een dubbel gebroken watertrensje en dat hebben we 2 weken volgehouden.
daarbij veel wandelen, los, tutten om elkaar te leren kennen,

Na 2 weken werd het 2x per week longeren en aan de longeerlijn erop en de rest zoals wandelen enz enz

Na deze maand, 1x p/week les rijden, 2x p/weekbuitenritten of bosritten, 2x p/week longeren, en de rest wandelen, en dagjes vrij.
Zo hebben we het nu in 4 maande opgebouwd en het is een super ventje.... best braaf, wel ondeugend maar hij leert snel en wat heel belangrijk is heb ik gemerkt is gewoon een goede priveles.
groepslessen is nog niets voor hem en we gaan nu naar de volgende fase.... het leren galopperen.

Geduld is een schone zaak als je een super relaxe en brave pony zou willen hebben.....
Ik heb er zelf 1 jaar voor uitgetrokken tot hij alles kan en braaf zal zijn, lijkt lang maar deze 4 maanden zijn ook voorbij gevlogen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 16:48

haha oke...ja geduld is erg belangrijk

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:21

paolasunny schreef:
Ik had toen ik mijn haf kreeg had ik een Pelham bit,gebroken+rubber en kingketting..
En ze was nog te sterk.
Toen een pasoa bit met 3 ringen.
Was nog niet goed...
Nu heb ik een Pelham bit, een stang, met kingketing.
Werkt perfect bij haar Pling
Ik zeg natuurlijk niet dat jij zo'n bit moet gebruiken Vork , maar wat voor 'n bit ik heb Knipoog
Aangezien ik een supersterke haff heb Clown
Groetjes Paola

dit dus absoluut NIET DOEN !!! dan weet je zeker dat de mond van je HAF van Beton word en nergens meer op reageert, gewoon een dubbelgebroken trensje, redelijk dik dan is ie ook wat zachter en les gaan nemen, succes!!! Haha!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:00

Furie is ingereden met een vrij dikke dubbelgebroken bustrens. Na een half jaartje heb ik een K&K aurigan dubbelgebroken watertrens gekocht.