Zo sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElsjeBrab

Zo sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 17:34

Ik ben vandaag voor het eerst met mijn (verzorg)haflinger naar buiten geweest. Eerst heb ik in de bak gereden en ik wilde buiten alleen maar even uitstappen met halster. Toen we naar buiten gingen wilde ze amper lopen,
en toen we terug naar stal gingen was ze zo sterk.De hele tijd draven enzo.Wat erg eng was omdat de stal aan een dijk ligt (en rond 17.00 rijden er echt veel auto's).

Kan dit er ook aan liggen dat ze de laatste tijd stil heeft gestaan?Of moet ze nog aan me wennen (was de 2e keer dat ik er op reed),maar bij de eigenaar zelf is ze ook erg sterk..Of..wat moet ik doen?

SDKuiper

Re: Zo sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:49

ik denk dat je het beste met een goede neusriem en een bit naar buiten kunt gaan als ze zo sterk is!

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:52

misschien met een paard dat wel rustig is.. vaak worden ze zelf dan ook wat rustiger

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:53

misschien is een hengsten ketting een optie? Vork

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:13

DeniseM schreef:
misschien is een hengsten ketting een optie? Vork

nou nu had ze alleen een halstertje.. dus lijkt me een beetje te veel meteen

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:19

Op mijn stage staan een haflinger en een fjord die je gewoon mee slepen bijv. als ze kuil zien en dat willen eten.
Vandaag heb ik het halster touw over de neus gedaan en door het andere gaatje van het halster bij de neus zeg maar.
En nou luisterd hij wel je hoeft er maar amper druk op te zetten misschien een optie.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:26

Mijn haf is ook echt bizar sterk.
Heb ook echt zeker spierballen gekregen sinds ik hem hebb. Pling
Maar ik denk dat het ook een kwestie van respect is.
Als je hem daar beter voor elkaar heb hoef je niet altijd kracht in te zetten, want vaak win je het gewoon niet van een haf.
Maar ik zal gewoon eerst nog even met hoofdstel naar buiten gaan totdat je d'r beter kent. Zat je er btw wel op of liep je d'r naast?

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 20:20

Hee
Dank jullie wel!
Jennyzz, ik liep er naast.

Ik ga nu voortaan maar even de andere kant op (waar minder verkeer is),kijken hoe het daar gaat & inderdaad maar met het hoofdstel in.

Misschien is het ook nog wel even respect afdwingen ja Tong uitsteken ik ken haar immers pas twee dagen.
xx

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 07:07

Een haf is per definitie eigenwijs, sterk en nergens bang voor.
De pony moet jou nog leren kennen, en is jou aan het uitproberen. Ieder paard gaat op de terugweg sneller dan op de heenweg.
In het verleden is het de pony ook gelukt blijkbaar bij andere verzorgers/eigenaar. Dus hij probeert het bij jou ook.
Geef je pony de tijd om je te leren kennen en ook om op je te leren vertrouwen. Wees rustig en consequent.

Maar wees gerust, hij zal altijd iets nieuws proberen om je uit te proberen. Daarom zijn het zo'n grappige paarden, die haflingers. Je moet ze proberen voor te zijn. Uitdaging!

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:12

oooh ik dacht je er op zat joh!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:29

janouk schreef:
Een haf is per definitie eigenwijs, sterk en nergens bang voor.
De pony moet jou nog leren kennen, en is jou aan het uitproberen. Ieder paard gaat op de terugweg sneller dan op de heenweg.
In het verleden is het de pony ook gelukt blijkbaar bij andere verzorgers/eigenaar. Dus hij probeert het bij jou ook.
Geef je pony de tijd om je te leren kennen en ook om op je te leren vertrouwen. Wees rustig en consequent.

Maar wees gerust, hij zal altijd iets nieuws proberen om je uit te proberen. Daarom zijn het zo'n grappige paarden, die haflingers. Je moet ze proberen voor te zijn. Uitdaging!

Ga ik in mee. Ja

Ik had precies hetzelfde als jij hebt met de mijne. Als ik de stal open deed liep ze letterlijk over me heen of duwde me aan de kant om maar bij dat eten te komen. Bracht ik haar naar de wei bungelde ik achter der aan omdat ze totaal geen respect had en gewoon deed waar ze zin in had. Nagelbijten / Gniffelen
Consequent zijn en binnen een half jaar was ze een totaal ander pony. Ik hoef nu maar ho te zeggen en ze stopt.. Meestal. Vork Als ze eten ziet is dat soms nog verdomd lastig, vreetzakje. *LOL*

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:50

Mijn verzorghaflinger begon altijd onwijs te drammen en trippelen als ik hem terug naar de wei bracht.Ik doe gewoon wat grondwerk met hem,en de laatste keer dat ik hem van wei haalde en terug bracht liep hij braaf naast mij,ook al zat zijn maatje achter hem lekker wild te doen Haha! .

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:17

Dit heeft puur te maken met respect. Haflingers moet je opvoeden, anders lopen ze over je heen. Vanaf het begin af aan moet jij concequent blijven, anders neemt hij de leiding. Dus, goed oefenen met wandelen. Stilstaan als jij dat wilt, pasje achteruit en pas vooruit als jij dat zegt.

Een dolletje op z'n tijd is leuk, daar zijn het immers pony's voor. Maar het beest moet altijd respect voor jou blijven houden, en veiligheid gaat voor alles!

Succes er mee!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:48

Mijn Haf is ook sterk, en in de bak luistert ze best goed met alleen een halster, maar ik vind het risico te groot om met een halster buiten te rijden. Natuurlijk hoor je het bit niet zo nodig te hebben om te remmen, maar als je Haf zo druk is kan het wel handig zijn.

Probeer anders eens met andere paarden buiten te rijden of laat iemand ernaast lopen zodat die persoon kan ingrijpen. Als er zoveel auto's rijden zou ik zelf niet zo snel met alleen een halster naar buiten gaan.

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:14

die pony weet gewoon dat hij weer terug naar ze stal gaat.. en de meeste pony's worden rond die tijd ook wel gevoerd.. en een paard weet dat gewoon.. daar kan het ook aan liggen Knipoog oost west thuis best Knipoog

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 17:00

eilleen333 schreef:
Mijn Haf is ook sterk, en in de bak luistert ze best goed met alleen een halster, maar ik vind het risico te groot om met een halster buiten te rijden. Natuurlijk hoor je het bit niet zo nodig te hebben om te remmen, maar als je Haf zo druk is kan het wel handig zijn.

Probeer anders eens met andere paarden buiten te rijden of laat iemand ernaast lopen zodat die persoon kan ingrijpen. Als er zoveel auto's rijden zou ik zelf niet zo snel met alleen een halster naar buiten gaan.

Hee, nee ik wist ook niet dat het rond die tijd zo druk was.

Vandaag ben ik gewoon met hoofdstel en zadel naar buiten geweest, de rustige kant op, dat ging stukken beter (niet dat ze niet sterk is als ze gras ziet..maar daar werk ik nog wel aan).

Bedankt voor de tips! Zondag gaat er een vriendin mee op de fiets & dan ga ik kijken of we ook vrder naar buiten kunnen.