vraagje over verplaatsingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabby

vraagje over verplaatsingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 15:28

Hallo!
Hier een vraagje over verplaatsingen die niet specifiek bij Haflingers hoort, maar ik kon echt niet uitvogelen waar ik hem dan moest stellen. Excuus als ie verkeerd staat.

Het gaat wel over een hafje Haha! , maar mijn vraag is algemeen:
Hebben mensen ervaringen met het vaker overplaatsen van een jong paardje? Wat zijn jullie meningen en ideeen daarover?

Ik heb een jonge haf, die nadat ze is afgespeend (te vroeg) verplaatst werd. weg van haar mama ,en vervolgens na 1 winter verplaatst werd. Ze heeft nu 1 zomer ergens gestaan maar die plaats is niet erg veilig (geen enkel toezicht onder andere) en ik wil haar nu weer gaan verplaatsen. Dit wordt -met afspenen- dus de 3e keer.
Ik voel me hier echt slecht bij, omdat ik t idee heb dat ze zich dalijk nergens meer hecht aan haar weidemaatjes, omdat ik haar toch weer weg kan halen. (al geloof ik ook wel dat een paard daar niet bewust over nadenk) > het lijkt er nu op dat ze juist makkelijk wordt...ze gaat bijvoorbeeld vrij makkelijk weg van de andere paarden uit de wei.
Nu weet ik eigelijk wel dat t niet zo werkt bij paarden en dat ik er te hard over nadenk, maar vraag me toch af of t 'steeds' verplaatsen haar niet nadelig beinvloed?
Ik heb t aan een aantal mensen gevraagd, die echt wel weten waar ze over praten en deze zeggen stuk voor stuk dat t echt geen kwaad kan!
Ik geloof dat ook wel..als ik naar mn pony kijk heeft ze van haar eerste echte verhuising (tel ik t afspenen niet mee) geen enkel nadelig effect gehad , maar ik wilde weten of er ervaringen zijn?

Waar ik ook vooral mee zit , is dat ze pas 1 keer eerder in de trailer heeft gestaan en toen verhuisd is. Nu zou ze er dus weer inmoeten en gaat ze weeeer weg bij haar vriendje van nu. Associeert een paardje dat als slechte gebeurtenis en gaat ze strax die trailer niet meer in?
Of denk ik echt te hard na?
Nogmaals..degene die zeggen dat ik niet zo raar moet denken geloof ik wel hoor, maar ik voel me toch beter als ik ervaringen heb gehoord Haha! Knipoog

sabby

Re: vraagje over verplaatsingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 16:25

niemand enig idee hierover? Misschie staat het hier niet goed Bloos ?

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:01

Ik zou het eerlijk gezecht niet weten. Ik denk wel dat wat oudere paarden makkelijker ermee omgaan met een nieuw verblijf dan jonge paarden. Maar dat weet ik niet zeker

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:19

toch bedankt voor de reactie hihi..
Ik geloof dat het een hele rare vraag is (of dus verkeerd staat) Bloos aangezien er verder geen reacties zijn. jammer , had er graag meningen over gehad Pling

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:58

Ik ben ook vaak met mijn paardje verhuist! alleen was dat op een wat latere leeftijd!
ze heeft dan wel altijd wat tijd nodig om te wennen maar ik had niet het idee dat ze het echt vervelend vond! Wat jij zegt dat ze dan misschien wat moeite heeft met de trailer kan ik me best wel voorstellen! Ik gebruik de trailer best regelmatig ook om naar de rijbak te gaan! Met de verhuizingen heb ik haar ook vaker gewoon daarheen gereden of naast haar gewandelt! ik weet niet of dat mogelijk is? Ik denk dat ik in jouw situatie haar ook zou verhuizen! geen toezicht vind ik ook niks!

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 13:04

dankje voor je reactie!!!! super!

Nee ik heb eerlijk gezegd totaaaal niet t idee dat ze er moeite mee heeft..ik voel me gewoon een kreng dat ik haar weer ga weghalen. Kijk ,voor haar maakt dat gebrek aan toezicht natuurlijk nix uit. Maar hoe vaak ik niet wakker lig omdat ik niet weet wat er nu weer in die wei gegooid is, of er geen kinderen bij gekropen zijn, of er wel water is etc etc..
En ik kom er zo vaak mogelijk, maar t is toch een halfuur rijden (met de auto) en om dat 2x per dag te doen (in de zomer omdat het water verdampt en in de winter omdat het bevriest)..is niet te doen voor mij..
Ik heb alles voor haar over maar t moet wel te doen zijn natuurlijk Bloos
Ook is het nog een jaarling dus er de hele dag hangen is helemaal niet nodig. Nu wel omdat ik niet van t toezicht op aan kan.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:18

Ik heb ook een haflinger, die ik met 4 maanden heb gekregen.
Ze is naar een weide gegaan bij merries met hun veulens, dit was in oktober, daarna is ze in de winter met de groep veulens, dus gescheiden van de merries, naar stal gekomen, onder een afdak bijd e pensionstal.
Toen zijn ze in het voorjaar gescheiden van de hengsten en zijn ze in een groot natuurgebied gezet.
Hier heeft ze een maand gestaan, dit was nl een stuk bos van 800 hectare, en ik kon haar niet meer vinden, dus kon ik ook geen wormenkuren geven, geen band opbouwen en dergelijke.
Ik heb haar toen weggehaald, en heb haar bij een boer neergezet, en heb er een shetje bijgekocht.
Daar heeft ze een jaar gestaan, en nu staat ze weer op de 1e stal, maar dan binnen in pension.
Die van mij heeft nooit ergens last van gehad, ze vond het juist leuk, en ze vind deze stal geweldig, het is er heel druk, met wedstrijden en dergelijke, dus ze ziet heel veel.
Ga maar na hoe vaak die van mij verplaatst is, denk niet dat het een probleem is, maar denk ook dat het er aan ligt hoe goed jou band met haar is, en hoe sterk zij zelf tegenover dingen staad.
Mijn band is heel erg goed, en ze vind nieuwe dingen geweldig..
Als je nog meer wilt weten pb even..
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 13:29

he je gepb't! ben erg blij om jouw verhaal te lezen Haha!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:05

Ben blijd at je er wat aan hebt!