Paard blijft mank lopen na verwijderen ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SanneHeidy

Paard blijft mank lopen na verwijderen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 19:37

Hey!

Ik heb ook een haflinger Haha!.
Maar zit met een probleem.
Haar naam is heidy en ze 21 jaar jullie zullen nu wel denken o wat een oud paardje ze kan wel oud zijn maar niet versleten!
Maar ik had bij heidy hoefijzers er onder laten zetten.
Dat ging allemaal super goed totdat:
Ik was rustig aan het stappen met heidy, totdat ze opeens uitgleed over de weg en ze belande boven op mij.
Heidy lag dus werkelijk boven op mij.
Maar gelukkig stond ze gauw op en was mij allemaal overeind aan het proberen te krijgen.
En het was toen ook heel warm.
Dus ik mijn opa opgebeld en hij meteen de hoefijzers de onderuit laten halen.
Dus ik weer helemaal blij dat de hoefijzers er onder uit waren en wou lekker weer met mijn paardje gaan rijden.
Toen wou ik gaan draven op het harde maar ze liep mank.
Ik dacht meteen van o dat komt omdat de ijzers er net onderuit zijn dus dat moet even duren.
Maar het is nu al een paar maanden later en ze loopt nog steeds op het harde mank.
En in het gras gaat het allemaal super.
Nu zit ik met de vraag ligt het aan dat ze weer hoefijzers nodig heeft of ligt het aan de hoeven?

Kan iemand mij aub helpen

xx Sanne Lovers Heiidy
Laatst bijgewerkt door Sizzy op 21-10-06 18:07, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt.

zns

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:57

Ik zou als ik jou was het even aan de hoefsmid vragen en desnoods aan de dierenarts.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:13

Sgat =D

Hier hebben wij het ook over gehad,
Zoals hierboven misschien..

Of zoals je zelf wilt whahah ×P
Ik heb een domme bui Haha!

KoesJe HvjOuw

Biondaa [L] Zip Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:14

Biondaa schreef:
Sgat =D

Hier hebben wij het ook over gehad,
Zoals hierboven misschien..

Of zoals je zelf wilt whahah ×P
Ik heb een domme bui Haha!

KoesJe HvjOuw

Biondaa [L] Zip Bloos

Koe

zou idd ook de smid even vragen..

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:14

oh sanne SCHAAPJE VAN MIJ Haha!
ze moet gewoon eventjes naar de hoefsmid, de hoefjes zijn wat te lang geworden. maar hopen dat het niets ergs is he Ach gut veel succes ermee.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:50

Ik ben nogal dierenartserig als het gaat om kreupele paarden.. Wat jij beschrijft klinkt niet super.. nog als de hoeven te lang zijn kan ze daar niet kreupel van gaan lopen. Ik zou dus even een dierenarts ernaar laten kijken. Misschien is er wel iets gebeurt tijdens het uitglijden.. Een klap tegen de pees bijvoorbeeld

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:06

SanneHeidy schreef:
Dus ik weer helemaal blij dat de hoefijzers er onder uit waren en wou lekker weer met mijn paardje gaan rijden.
Ik dacht meteen van o dat komt omdat de ijzers er net onderuit zijn dus dat moet even duren.

Ehum.. Jij gaat met paard en al onderuit, en gaat meteen weer lekker verder rijden, zonder controle oid. Paard loopt kreupel en jij denkt, "hmm, beetje gevoelig. Zal er wel aan liggen dat de hoefijzers er onderuit zijn" en rijd gewoon zo door? Maanden lang nog wel? Nors opkijken Wanneer bel jij een dierenarts? Als ze niet meer ademt? Koe

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:01

Mystica schreef:
SanneHeidy schreef:

Ehum.. Jij gaat met paard en al onderuit, en gaat meteen weer lekker verder rijden, zonder controle oid. Paard loopt kreupel en jij denkt, "hmm, beetje gevoelig. Zal er wel aan liggen dat de hoefijzers er onderuit zijn" en rijd gewoon zo door? Maanden lang nog wel? Nors opkijken Wanneer bel jij een dierenarts? Als ze niet meer ademt? Koe

Ik ken heidy en sanne en het verhaal is een beetje anders.
heidy had er helemaal niets aan over gehouden, ze reed gewoon in de wei etc zonder problemen. Maar ik heb de hoeven gezien en ze zijn gewoon te lang geworden en heidy heeft altijd al scheurtjes in haar hoeven, daar heeft ze nu dus last van. Ze was niet meer wezen buitenrijden omdat ze een beetje bang was geworden door de val, nu maakte ze (volgens mij toch) voor het eerst weer en buitenrit en toen kwam dat manke op het harde dus. Ze is langs mijn huis gereden en vertelde het mij en toen ben ik erop gaan zitten en probeerde ik te draven op het harde maar je merkte meteen dat ze last had. Toen heb ik naar de hoeven gekeken ze waren lang en er zaten scheuren in. Dus als je het mij vraagt, moet ze gewoon een x naar de hoefsmid en bekapt worden. En ze kan dan meteen de hoefsmid vragen waar het aan kan liggen. En om te zeggen dat ze pas een dieren arts belt als hij niet meer adem is echt heerlijk tactloos want sanne houdt super veel van dr paardje en heeft er alles voor over, misschien weet ze er gewoon niet veel van af en daarom vraagt ze het hier, zon reacties zit ze echt niet op te wachten.

Pauk

Re: Paard blijft mank lopen na verwijderen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:06

Ik begrijp dat ze veel om haar paardje geeft..
Maar van lange hoeven heb ik nog nooit een paard kreupel zien lopen.. Hooguit aantikken en wat wonden op de benen
k zou dus wel degelijk een dierenarts erbij halen

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:24

Ik ben het met Pauk eens Ja Paarden gaan niet kreupel lopen van te lange hoeven, waarschijnlijk is er een een pees beschadigt toen jij met je paard onderuit ging. Heb je al gecontroleerd of de benen gevoelig/warm zijn? Ik zou zo snel mogelijk een dierenarts erbij halen, dat had eigenlijk al veel eerder moeten gebeuren! Hopen dat het snel weer goed gaat met je paard, succes!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:28

Als ze alleen maar kreupel loopt op het harde heeft het waarschijnlijk wel met de hoeven te maken.
Als je een paard ijzers onderslaat vind er geen slijtage meer op de hoeven plaats. Daardoor word de zool heel dun, daar heeft hij geen last van als het ijzer er onder zit. Haal je het er af dan gaan ze gevoelig lopen op het harde omdat de zool het allemaal niet meer goed op kan vangen. Dit heeft even tijd nodig, je kan dit niet over laten door alleen maar op de wei te rijden. De hoeven moeten langzaam weer op harde ondergrond getraind worden zodat de zool weer dikker word. In het begin kun je er het beste naast gaan lopen zodat de hoeven zo min mogelijk worden belast.
Als je er tijdens het rijden erg last van hebt zijn hoefschoenen misschien wel een optie.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 07:59

Even/./.. uh

De hOeven zijn niet telang.. Ik weet niet wat jij te lang vind :p
Dus hieraan kan het niet liggen

KoeSJjuh

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 08:01

Ps; Foto van de hoeven zijn niet te lang!

Afbeelding

SanneHeidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 19:37

omg voorschut dankje wel bionda hou ook van jou Tong uitsteken

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:24

whaah ff Omhoog =P
Weet iemand nog tips voor sanne Bloos

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:30

de enige tip die ik je nogmaals kan geven voor het behoud van je paardje is gewoon even een dierenarts laten kijken